R&B geluidsprobleem

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Jungle Jim
Real name: Kim

Re: R&B geluidsprobleem

Bericht door Jungle Jim » 25 jan 2015, 00:30

de schema's zijn hier te bekijken/downloaden http://www.ipdb.org/machine.cgi?id=23

Eddy
Real name: Eddy

Bericht door Eddy » 25 jan 2015, 12:17

In de veronderstelling dat brugcel db1 ok is (ga je die nog vervangen?). Om een spanning van 10V te krijgen, is er een flinke stroom nodig. Ongeveer 8A. Komt overeen met de 7A zekeringen. Meeste stroom zal van die 5Vreg komen. De rimpelspanning is nog groter omdat je met je unverseelmeter niet de laagste dip van die spanning meet. Die +12 unreg gaat denk ik enkel naar de 3 eindtrappen van het soundboard. Wat meet je als je connector cn6x15 los maakt (de verbinding naar het soundboard) 12Volt?. En andersom, alle connectors uit de voeding behalve cn6x15. Hoor je dan brom, en wat is de +12v unreg spanning?

Richard Baan
Real name: Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 25 jan 2015, 12:29

?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Eddy

Bericht door Eddy » 25 jan 2015, 14:15

??

Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 25 jan 2015, 18:34

Eddy schreef:Om een spanning van 10V te krijgen, is er een flinke stroom nodig. Ongeveer 8A. Komt overeen met de 7A zekeringen. Meeste stroom zal van die 5Vreg komen.
Dit begrijp ik niet. Dat je stroom nodig hebt om spanning te maken die uit de 5V komt?

Eddy

Bericht door Eddy » 25 jan 2015, 20:36

Uitleggen kan ik moeilijk :) Ik probeerde maar te achterhalen wat de stroom is die de +12v unreg aan het leveren is. Het is gemeten met een (waarschijnlijk goedkopere ) universeel meter, dus echt juist zal de meting niet zijn met een DC spanning met een rimpelspanning erop. Maar stel dat de +12v onbelast topwaarde heeft van 14V (die -12v is 14v gemeten), en je meet nu een 11V belast. Of dat Veffectief juist gemeten is betwijfel ik, maar stel dat de bottomspanning van de rimpel 10V is, misschien zelfs lager. Voor 50Hz en dubbele gelijkrichting is de formule : Vrippel = (10*I) /C I in mA, C in microfarad. I is dus (Vrippel*C)/10. dus (4V*20000uf)/10 = 8000mA = 8A. 20000uF omdat er verderop nog caps op staan. Dus flink hoog als de zekeringen 7A zijn. Ofwel is er 1 van de 3 audio eindtrap IC's kapot, zie niet direct iets anders wat 12V unreg gebruikt, ofwel is er iets mis met de borden die die afgeleide 5V van deze 12Vunreg nemen. Ik gok op het eerste.

Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 25 jan 2015, 21:40

Dat is andersom geredeneerd.
Je hebt geen stroom nodig om spanning te maken
De formule klopt vast als alles goed werkt. Dat is nu niet het geval.

Lijkt me wel juist dat de meting een te grote rimpel niet laat zien.
Gewoon een defect component zoals een brugcel of elko. Misschien ergens een slechte verbinding. Als 1diode in een brugcel (door een defect) geen verbinding meer heeft zal de rimpel te groot zijn. Misschien dat dat hier aan de orde is.

Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 25 jan 2015, 21:43

Ps
als je 11v meet en de topwaarde is 14 zal de rimpel bij de belastingsstroom plm 6v zijn.
lijkt me dat je op 14 uit moet komen.

Eddy

Bericht door Eddy » 26 jan 2015, 12:36

Tuurlijk heb je geen stroom nodig om spanning te maken, na +30j in het vak weet ik dat onderhand wel. Als ik zeg dat er een flinke stroom nodig is om 10V te krijgen, bedoel ik dat er een flinke stroom nodig is om een _spanningsdaling_ van 14V naar 10V te krijgen, met zo een dikke cap erop. Dacht dat de zin logisch was, zonder heel de uitleg. Ik wil gewoon zeggen dat er er flinke rimpel op die 12vunreg lijn zit, en dat het een geschatte waarde heeft van 4Vtt. 4Vtt in dit geval is 8A, wat hoog is. Die formule is basisformule als je voedingen ontwerpt, eigenlijk een rule of the thumb, want de originele formule start van de energieinhoud (Colomb) van een capaciteit . En nee, formules wijzigen niet bij een foutconditie. Het eerste wat ik voorstelde was de brugcel vervangen, en dan die audio kaart eraf van de voeding om dan te zien of die 12Vunreg terug een beetje normaal is. Enfin we zien wel wat Kim uitkomt. Misschien is het gewoon iets aan zijn potmeter lijn ;)

Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 26 jan 2015, 19:12

Dat denk ik ook niet, want die formule is gebaseerd op een normale situatie. Dan heb je geen stroom nodig om die rimpel te creëren, want er is gewoon iets stuk. Dan klopt de formule ook niet meer.

Ik denk niet dat er ergens veel stroom wordt afgenomen zodat die rimpel zo groot wordt, ik denk dat er iets defect is. Een brugcel ofzo (aangezien de caps al vervangen waren).

Jungle Jim

Bericht door Jungle Jim » 27 jan 2015, 23:01

nadat ik de caps vervangen had, de dag erna nog een paar spelletjes gespeeld en de kast een tijd aan laten staan, tot er opeens iets begon te rieken in de keuken (daar staat de flipper :) ) De kast uitgezet en eens in de kopkast gekeken, de voedingsprint leek een hoop warmte uit te stralen, maar kon niet direkt iets zien.
Vandaag bij het loshalen van de connectors zag ik dat op connector cn1 pin 12 is doorgebrand, dit is de gnd van de 9v/18v ac die van de transfo komt. Toen ik de caps verving was deze connector nog oké.
Dus dat wordt weer een connector bestellen vrees ik.
Die brug wou ik ook vervangen maar toen ik mijn bestelling binnenkreeg merkte ik dat ik die vergeten was te bestellen...
Dus echt van een leien dakje loopt het niet maar de aanhouder wint zeggen ze he :)

Jungle Jim

Bericht door Jungle Jim » 07 feb 2015, 21:20

We zijn weer een dag of tien verder, en ondertussen met de flipper ook weer wat verder geraakt.
De bruingebakken connectoren van de GI zijn op de PPB vervangen door een molex, de dubbele met Z-connector van de kopkast-kabelboom is er tussenuit gehaald. En ja hoor de lampjes branden duidelijk feller en de spanning is bijna goed, enkel de pigtail connector nog aan de voeding vervangen (meet hier nog een kleine spanningsval en wordt beetje warm) en de connector aan de transfo en dan heb ik mijn GI helemaal gehad.
Die connectoren moet ik nog bestellen, samen met een nieuwe voor de CN1 waarvan die pin 12 (massa) vorige week was doorgebrand. Dit heb ik tijdelijk opgelost door een stukje kabel rechtstreeks op de achterkant op de massa van de print te solderen en het kabeltje van pin12 hieraan vast te solderen. De overige solderingen van deze connector heb ik gereflowed (of hoe heet dat) want de pinnetjes hadden op veel plaatsen cracked solder joints. (sorry voor mijn taalgebruik dat krijg je als je alle informatie van het internet bijeenscharrelt.) :D
Dan verder naar het powersupply +12/-12v verhaal.
Ik heb de bruggelijkrichter en alle elco's die nog niet vervangen waren, vervangen.
Ik heb voor én na deze operatie gemeten en de waardes bleven ongeveer hetzelfde:
belast: +11.0v -14.0v
CN6 los: +12.4 -14.0v
alles los behalve cn1: +13.6 -14.3v

zijn dit normale waarden?
Is het normaal dat na het aanzetten van de kast de bruggelijkrichter binnen een paar minuten zo heet wordt dat je je vinger er niet meer kunt ophouden? Na een tijd wordt het koelblok van de 5vregulator ook behoorlijk heet. Ik heb het gevoel dat het allemaal te warm wordt, of is dat normaal?

Verder heb ik ook meteen een nieuwe lion plastic gestoken, en een nieuwe arm voor bullwinkle. Deze gaan heel dikwijls kapot op R&B's omdat de lion-spoel van teveel spanning voorzien is. Daarom ook meteen de "lion coil mod" uitgevoerd: de 50v afkoppelen en de 32 volt die voorzien zijn voor de rhino- en rocky spoelen doorloopen. En meteen de mechanieken en de overige plastics eens gekuist.

Enkele aanklikbare foto's:

Marshmallows:
Afbeelding
nieuwe molex
Afbeelding
Z-connector verwijderd
Afbeelding
lion coil mod
Afbeelding
nieuwe plastics
Afbeelding
old fashioned light bulbs
Afbeelding

Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 07 feb 2015, 22:09

In principe hoort niets heet te worden. Enkele uitzonderingen hebben dikke koellichamen.
voor de rest alles koel of handwarm.

Jungle Jim

Bericht door Jungle Jim » 14 feb 2015, 14:30

Kan ik er dus vanuit gaan dat er nog steeds iets mis is met de voeding? of kan het ook zijn dat de voeding oké is maar dat het soundboard te veel stroom trekt?
toen ik de nieuwe brug installeerde moest ik de beentjes wat uit mekaar buigen omdat ze niet in de sleufjes van de print pasten, toen hoorde ik iets knakken, dus misschien heb ik de brug naar de knoppen gedaan... een dezer dagen maar weer een andere bestellen om zeker te zijn. :madman:

Jungle Jim

Bericht door Jungle Jim » 28 feb 2015, 02:02

Ben er even niet mee bezig door andere zaken/hobby's/enz. maar de kast speelt perfekt dus er is nog geen haast bij. Van zodra er weer beweging inzit post ik weer een update ;)

Plaats reactie