Toen ik mijn flipperkast net gekocht had vond ik dat ze nogal zoemde in attract mode, dus een beetje op onderzoek gegaan en ik merkte toen pas dat de rechtse luidspreker zelfs niet werkte!
Binnenin zag ik dat het kabeltje naar de luidspreker is doorgeknipt, en er zijn connectors opgezet om het te kunnen verbinden. Aan het kabeltje is een labeltje gekleefd met het opschrift "luidspreker afgekoppeld i.v.m. zoemen!"
En inderdaad, als ik het aaneen koppel is het zoemen nog veel luider.
Ik heb uiteraard eerst de bevestigingsschroeven van de prints nagekeken of alles vast stond.
Op http://techniek.wipperflinkel.nl/desega ... .htm#sound staat ook dat het zoemen van de speakers kan betekenen dat de grote filter condensator op het sound board (gewoonlijk 1000mfd/16volt) vervangen moet worden.
Volgens het schema van mijn soundboard zit er inderdaad 1condensator in van 1000mfd/16v: c30.
Dus de kopkast open en wat zie ik: op de plek c30 zit niet juist zo een, maar eentje van 1000µF/25volt.
De ernaast liggende C31 klopt ook niet, die zou 470mfd/25volt moeten zijn maar er zit eentje van 470mfd/63volt in. Bij deze zie je op het board trouwens leksporen.
Verder zit er ook nog een andere condensator in (c52)waar ook leksporen onder te zien zijn. De beentjes van enkele componenten ernaast zijn een beete aangetast.(zie foto)
Is het normaal dat men condensatoren vervangt met een hoger voltage? Of best vervangen door de juiste waarden?
Wat denken jullie dat hier aan de hand is? Hoe zal er best gehandeld worden?
En op een paar plaatsen is het oppervlak wat "gebrubbeld" (onderste foto), kan dit problemen veroorzaken?