R&B geluidsprobleem

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Jungle Jim
Real name: Kim

R&B geluidsprobleem

Bericht door Jungle Jim » 05 jan 2015, 12:30

Hoi,

Toen ik mijn flipperkast net gekocht had vond ik dat ze nogal zoemde in attract mode, dus een beetje op onderzoek gegaan en ik merkte toen pas dat de rechtse luidspreker zelfs niet werkte!
Binnenin zag ik dat het kabeltje naar de luidspreker is doorgeknipt, en er zijn connectors opgezet om het te kunnen verbinden. Aan het kabeltje is een labeltje gekleefd met het opschrift "luidspreker afgekoppeld i.v.m. zoemen!"
En inderdaad, als ik het aaneen koppel is het zoemen nog veel luider.

Ik heb uiteraard eerst de bevestigingsschroeven van de prints nagekeken of alles vast stond.
Op http://techniek.wipperflinkel.nl/desega ... .htm#sound staat ook dat het zoemen van de speakers kan betekenen dat de grote filter condensator op het sound board (gewoonlijk 1000mfd/16volt) vervangen moet worden.

Volgens het schema van mijn soundboard zit er inderdaad 1condensator in van 1000mfd/16v: c30.
Dus de kopkast open en wat zie ik: op de plek c30 zit niet juist zo een, maar eentje van 1000µF/25volt.
De ernaast liggende C31 klopt ook niet, die zou 470mfd/25volt moeten zijn maar er zit eentje van 470mfd/63volt in. Bij deze zie je op het board trouwens leksporen.
Verder zit er ook nog een andere condensator in (c52)waar ook leksporen onder te zien zijn. De beentjes van enkele componenten ernaast zijn een beete aangetast.(zie foto)

Is het normaal dat men condensatoren vervangt met een hoger voltage? Of best vervangen door de juiste waarden?

Wat denken jullie dat hier aan de hand is? Hoe zal er best gehandeld worden?

En op een paar plaatsen is het oppervlak wat "gebrubbeld" (onderste foto), kan dit problemen veroorzaken?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

flippers.be
Real name: AE
Contacteer:

Re: R&B geluidsprobleem

Bericht door flippers.be » 05 jan 2015, 13:13

Hoger voltage van een condensator kan geen kwaad, is gewoon aanduiding van het maximale aantal voltage dat die aan kan. Hoger mag altijd. Het is de mfd waarde die moet overeen stemmen.

Als de originele condensatoren gelekt hebben dan kan dat best netjes gereinigd worden want dat vocht kan de andere componenten aantasten. Misschien dat een van die andere componenten uit spec raakt en daarom wat zoomen veroorzaakt. Maar dat wil niet zeggen dat het zoomen dan opgelost is, het kan ook zijn dat de lekkage en zoomen het gevolg was van iets anders dat defect is..

Richard Baan
Real name: Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 05 jan 2015, 13:14

Hogere spanning voor een elko kan altijd.
1000mF is de Amerikaanse schrijfwijze voor microFarad. En is dus dezelfde waarde.

Condensatoren kunnen verouderen en daardoor voor gezoem zorgen, maar gezoem kan overal vandaan komen, van de trafo, tot interferentie van de display en de gestuurde lampjes.

Ik zou beginnen uit te zoeken waar het gezoem vandaan komt.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Jungle Jim

Bericht door Jungle Jim » 05 jan 2015, 14:03

Alvast bedankt voor de antwoorden! :respect:
Ik ga straks verder op onderzoek, wordt vervolgd...

markske
Real name: mark

Bericht door markske » 05 jan 2015, 15:55

hogere spanning op elco kan bijna altijd !
maar in dit geval kan het dus wel zonder probleem
old beetles don't leak oil, they just mark their spot
wishlist: FH,TAF,CV,RS,JY
under construction: cyclone,smart set,galaxy

TRABBART
Real name: BART

Bericht door TRABBART » 05 jan 2015, 19:41

kheb een williams pinbott die enorm zoemde, (het moederbord kan volledig uitgesloten worden want dit is nieuw van rottendog)
ik heb quasi alle condensatoren vervangen, eerst op het soundbord, dit gaf geen verbetering in storing wel iets betere spraak en muziek.
vervolgens heb ik ,,omdat de storing inderdaad ritmisch meeging met speelveldlichtjes ,, alle condensatoren van de voeding vervangen. dit gaf uiteindelijk een hele grote verbetering., volledig weg is de storing niet, maar je hoort dit enkel als je erop let. een beetje normaal bij een oudere pin.

die plekken op je print zullen/kunnen van de oude condensatoren zijn, blijkbaar zijn ze al op zoek gegaan naar de storing maar ergens zijn ze gestrand met het project.

Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 06 jan 2015, 08:20

TRABBART schreef:vervolgens heb ik ,,omdat de storing inderdaad ritmisch meeging met speelveldlichtjes ,, alle condensatoren van de voeding vervangen. dit gaf uiteindelijk een hele grote verbetering., volledig weg is de storing niet, maar je hoort dit enkel als je erop let. een beetje normaal bij een oudere pin.
Probeer eens de kabel die naar de volumepotmeter gaat eens via een andere route te leggen.

Eddy
Real name: Eddy

Bericht door Eddy » 06 jan 2015, 11:26

markske schreef:hogere spanning op elco kan bijna altijd !
maar in dit geval kan het dus wel zonder probleem
Wanneer kan het dan niet? Als er plaats genoeg is, is er toch geen probleem? Er zijn ook nog andere cap eigenschappen die in meer kritische toepassingen van belang zijn zoals toegelaten temperatuur(bv 105gr),max rimpelstroom(afvlakcap), ESR&impedantie(circuit stabiliteit) ...

Als die 470uF lekt, dan kan het goed zijn dat die waarde zo laag geworden is dat de rimpelspanning die toekomt op die stabilisator te groot is om nog te kunnen wegfilteren. Dan krijg je rimpel op je gestabiliseerde voedingslijn, wat kan leiden tot brom in de audio. (Ik weet wel niet of die 12 v iets te maken heeft met de audio circuit voeding). Vervangen door een goede kwaliteitscap.

markske

Bericht door markske » 06 jan 2015, 11:39

in voedingen is het geen probleem nee.
bij oa y-sus borden van plasma's moet je daar aardig mee opletten, dus om zomaar gaan te zeggen dat het altijd kan is wat te voorbarig !

Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 06 jan 2015, 12:01

Volgens mij is het zo dat als de condensator een hogere spanning aankan dan wat in de manual staat (waar het hier over gaat) dat het wel altijd kan.

Eddy

Bericht door Eddy » 07 jan 2015, 14:04

Toch wel raar dat er 2 afvlakelco's kapot zijn gegaan. Ze zitten toch met de juiste polariteit in de print veronderstel ik?
Ofwel zijn het caps die niet geschikt zijn voor afvlakking. Bij de lokale electronica boer weet je nauurlijk niet wat je koopt. Iets waar elco's niet tegenkunnen is warmte. Op je foto staat VR1 heel dicht, of zelfs tegen die condensator. Dat kan de levensduur sterk naar beneden brengen. Dus zeker wegplooien van die cap!

TRABBART
Real name: BART

Bericht door TRABBART » 07 jan 2015, 17:38

ja, ze staan goed, de meeste printen zijn zo ontworpen dat alle componenten in dezelfde richting staan, en op deze foto zie je dat alle elkos met de min naar boven staan, ,,, normaal spatten die uit elkaar als je ze omgekeerd zet, zeker in een voeding....

markske

Bericht door markske » 07 jan 2015, 18:47

ge zult het rap genoeg weten als ze andersom staan ook !

Eddy

Bericht door Eddy » 07 jan 2015, 22:27

Inderdaad, dat is met de nodige knal en rooksignalen. Zou kunnen dat de vorige eigenaar dit had meegemaakt omdat ze alle twee lekken. Dat zal een cap normaal niet vlug doen. (gelijkricht diodes toch ok?)

Jungle Jim

Bericht door Jungle Jim » 12 jan 2015, 12:27

Super dat jullie zo meedenken! Ben ik echt heel blij mee. :respect:

Eindelijk heb ik tijd gehad om het nog eens verder te onderzoeken, en ik heb nieuwe informatie :)

Bij nader onderzoek bleek er toch een zekering kapot te zijn :oops: , F2 op het voedingsbord! (zie foto's) Naar de lokale elektro-winkel, hadden geen trage van 7A dus er voorlopig maar eentje van 6.3A ingestopt. Geen verschil! Dus met of zonder die zekering doet ie net hetzelfde.

Ook heb ik nu bij elke luidspreker een kabeltje losgesoldeerd en er een stukje kabel met connector aangezet zodat ik ze makkelijk kan ontkoppelen om te testen.

Wat nu pas goed opvalt is dat het meeste geluid uit de subwoofer komt, als de kast op normaal volume staat en ik ontkoppel de sub, spelen de andere luidsprekers nauwelijks hoorbaar mee, als je dan het volume verder opendraait gaan ze wel harder, maar het volume is helemaal niet in verhouding met dat van de sub.

En dus zoals reeds gezegd wanneer de rechter luidspreker wordt aangesloten zoemt die veel harder dan de linker en was om die reden ontkoppeld toen ik de kast kocht.

gokje: iets mis met gelijkrichtbrug op voeding?

Afbeelding
Afbeelding

Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 12 jan 2015, 15:15

En de nieuwe zekering blijft heel?
Ik denk aan een versterker op het geluidsbord.

markske

Bericht door markske » 12 jan 2015, 16:11

Ik zal straks het schema eens nazien wat er kan mis zijn of wat je kan nameten, als ik een schema kan vinden...

Jungle Jim

Bericht door Jungle Jim » 12 jan 2015, 22:41

sorry mannen, zie weer iets dat me niet eerder was opgevallen :oops:
Connector tussen backbox-deur is behoorlijk heet en bruin, er is eerder al een kabel uitgehaald en buiten de connector om doorverbonden
En de connector J5 op de PPB board is ook bruin en heet!
Jongens toch dat ik dat nog niet eerder gezien heb. :oops: :oops:
Zal maar al eens beginnen met die te vervangen zeker..

Jungle Jim

Bericht door Jungle Jim » 12 jan 2015, 23:29

connector j5 op PPB board
Afbeelding

connector die naar deur kopkast gaat
Afbeelding

Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 13 jan 2015, 08:21

Dat ziet er uit als GI, en gebeurt vaker. Maar dan zou de verlichting uit moeten vallen (of zwak branden).

Jungle Jim

Bericht door Jungle Jim » 13 jan 2015, 21:30

De verlichting lijkt het gewoon normaal te doen! Misschien dat de lampjes normaal gezien iets feller zouden moeten branden maar heb geen andere kast om te vergelijken :)
Ik had eerst geen haast, omdat de kast verder heel goed speelt, maar ik denk nu toch dat ik ze best buiten dienst zet tot ze hersteld is?
Eens effe zoeken waar ik zo'n connectors kan vinden.

Eddy

Bericht door Eddy » 14 jan 2015, 00:15

gokje: iets mis met gelijkrichtbrug op voeding?
Zekering F1 is ok? En F2 ook nu nog? Lijkt me een gelijkrichtings schakeling met als input een transfo met middenaftakking. Als F2 kapot was en F1 ok, dan krijg je maar enkelzijdige gelijkrichting, en is je gelijkgerichte spanning te laag. Ik zou toch die diode brug eens uitmeten, als er een diode doorgeslagen is krijg je wisselspanning op je caps. Gaat die uitgang van die gelijkrichter nu naar die lekkende caps?

Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 14 jan 2015, 08:45

Wordt volgens mij ook -12V van gemaakt. Speciaal voor het geluid.

Eddy

Bericht door Eddy » 14 jan 2015, 10:25

Richard Baan schreef:Wordt volgens mij ook -12V van gemaakt. Speciaal voor het geluid.
Die uitleg bij de F1 en F2 fuses is ook onvolledig. Het is een + en - spanning dat er uit komt, en daar zit nog een spanningsverdubbelaar circuitje ook bij (uitgang C3). Als die - lijn van het circuit naar het audio circuit gaat kan ik best begrijpen dat die bromt als F2 stuk was/is.

Jungle Jim

Bericht door Jungle Jim » 14 jan 2015, 16:00

Hoi,
De zekeringen F1 in F2 zijn nog steeds oké!
Ter vervanging van die connector J5 op het PPB denk ik dat ik zo'n molex connector ga bestellen, is zo'n molex tang aan te raden om meteen erbij aan te schaffen of lukt dit met een smal bektangetje en eventueel de pennetjes vastsolderen ook wel?
De andere Z-connector die bruingebakken is, van GI kopkastverlichting, ga ik er dan tussenuithalen en de kabels doorverbinden door ze aan elkaar te solderen en afwerken met krimpkousjes. Volgens dat repair artikel zou dat het beste zijn omdat die connector een extra bron van storingen is en het zelden nodig is om die te ontkoppelen.

Plaats reactie