Alles heeft zijn voor en nadelen.
Ja ik vind het ook spijtig dat prijzen stijgen en je niet meer voor een paar 100 euro een kastje kan kopen.
Aan de huidige prijzen zou ik ook nooit de verzameling kunnen opbouwen die ik had.
Anderzijds, stijgende prijzen en meer interesse in de hobby zijn ook goed voor verzamelaars.
Nu zijn er repro onderdelen. Nieuwe kopruiten, plastics. Zelfs alle specifieke targets enz in de juiste kleuren, .. alles om je 20 jaar oude kast opnieuw in nieuwstaat te krijgen..
Dat was er vroeger allemaal niet. Er was ook geen markt voor.
Wie zou voor een gemiddelde wpc kast van 500 euro een nieuwe plasticset, een nieuw speelveld en nieuwe cabinet decals kopen ?? Niemand was zo gek want dat haalde je er ook nooit uit. Je ging toch geen 1000 euro of meer kosten doen aan een kast die maar 500 kostte ??
Wou je een echt mooie dan zocht je gewoon een in extra mooie staat en gaf je daar 750 voor, maar dat die nog een krasje had of een plastic met een hoekje af, dat nam je er dan bij. Er was ook geen andere mogelijkheid. Nieuw nieuw nieuw was er niet tenzij je NIB kocht.
Was een metalen scoop kapot ? Zoek dan maar iemand die kan lassen.
Een ander specifiek onderdeel kapot of ontbrak ? De kast was voor de sloop want de kans dat je dat stuk ergens kon kopen was bijna onbestaande.
Nu kan je wel bijna elk onderdeel gewoon nieuw bestellen.
En in de jaren 90 waren gebruikte flipperkasten eigenlijk gewoon te goedkoop. Echt te veel aanbod en bijna nog geen particuliere vraag. Vaak werden gebruikte kasten gesloopt of verkocht voor minder dan ze in onderdelen waard waren.
Ik herinner me dat mijn Road Kings 8000fr (200 euro) moest kosten. En de exploitant was blij om er eindelijk van af te raken.
Bij het ophalen bleek 1 display stuk te zijn. Was de exploitant zo eerlijk om er 1500 euro af te doen, de prijs van een nieuwe display. 6500 fr heeft die kast me gekost. Had ze dan maar 1000fr gekost als alle 4 displays stuk waren ??