BSD opto 82 - mist ball probleem

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
vanlierde51
Real name: Gilles Van Lierde

BSD opto 82 - mist ball probleem

Bericht door vanlierde51 » 12 mar 2025, 15:59

Dag allemaal,

Weer een zoete...
Ik heb 2 BSD staan met dezelfde probleem.
De optos van de mist multiball zien mekaar niet. Ik heb intussen geprobeerd met een nieuwe kaart van Pindora, dito.
Op de printje komen 11.5V, 5V en 13.5V. Op de output emitter (red) krijg ik maar 5V (waarvan de tech schema zegt 12V).
Ik heb ze uit de kast geprobeert en ze werken maar op max 20 cm van mekaar. Op beide kasten heb ik al nieuwe opto zender en ontvanger gezet.

Iemand een idee?

Grtz
Gilflip
BOP, FT, JP, DW, Radical, DrWho, SMania,BSD,DLady,GWings, Space T,GLizard, JITB,Blue Rib,Pharaoh,T-Zone,Pol Force,CBWizard,Bad girls,TM, DM, DW, SK, PB35th- neo-geo 120 in 1, Brabo 60 in 1, Carn-Evil, Offroad Rally

Richard Baan
Real name: Richard Baan
Contacteer:

Re: BSD opto 82 - mist ball probleem

Bericht door Richard Baan » 12 mar 2025, 19:06

vanlierde51 schreef:
12 mar 2025, 15:59

Ik heb ze uit de kast geprobeert en ze werken maar op max 20 cm van mekaar. Op beide kasten heb ik al nieuwe opto zender en ontvanger gezet.

Iemand een idee?

Grtz
Ik weet wel dat dat speciale opto's zijn. Long beam opto's
Als jij ze hebt vervangen voor het verkeerde type kan dat het verklaren

Ik weet trouwens niet wat de verschillen precies zijn met een normale opto maar dat weet Google vast wel

Succes iig
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

vanlierde51
Real name: Gilles Van Lierde

Bericht door vanlierde51 » 12 mar 2025, 19:18

Inderdaad maar de meeste sites hebben maar 1 soort...gekocht op pindorabox. Ik heb ze met de pindorabox 24 opto print toch kunnen aan de praat krijgen en afstellen met de kleine potentiometer. Alleen zit er een tweede lege opto fitting voor de receiver en die moest weg. Anders ging het niet. De kast speelt. Dat is al eentje. Nu de mijne nog.
Gilflip
BOP, FT, JP, DW, Radical, DrWho, SMania,BSD,DLady,GWings, Space T,GLizard, JITB,Blue Rib,Pharaoh,T-Zone,Pol Force,CBWizard,Bad girls,TM, DM, DW, SK, PB35th- neo-geo 120 in 1, Brabo 60 in 1, Carn-Evil, Offroad Rally

flippers.be
Real name: AE
Contacteer:

Bericht door flippers.be » 13 mar 2025, 18:41

Het zijn geen speciale optos. Je kan ze door gewone wpc optos vervangen.
Het printje onder het speelveld gebruikt speciale logica om de opto op die afstand te doen werken (gelijkaardige logica als in afstandsbedieningen van vroeger).
Op dat printje zit een kleine condensator die nu op bijna elke kast gelekt heeft en moet vervangen worden, kijk daar eerst naar.

En die lege behuizing zit er om licht van de lampjes in de buurt af te schermen.

Plaats reactie