

Goh, iedereen moet ooit leren zwemmen hé. Soms werkt gewoon iemand in het diep smijten nog het best.paulplevoets schreef:Mhh, als ik die andere topic zie krijg ik toch al wat schrik om zelf aan de slag te gaan. Hoewel ik eigenlijk niets te verliezen heb want het is toch al kapot.
Best wel. Al is er wel een verschil tussen gewone oxidatie van het metaal en de schade van de base die uit de batterij komt. Voor gewone weerstandjes zou het best wel kunnen dat een azijnbehandeling volstaat, maar ik raad toch aan ze te vervangen wanneer ze oxidatie hebben.paulplevoets schreef:Is het echt noodzakelijk om al die weerstandjes met wat oxidatie op de pootjes te vervangen?
Niet aan beginnen zonder soldeerstation! Dat moet geen duur ding zijn, maar een temperatuurregelaar en een aarding is echt wel het minste wat je nodig hebt.paulplevoets schreef: T'gaat wel een hele klus worden zonder desoldeerstation, k'heb enkel zo'n amateuristisch pompje hier staan
http://mirror2.ipdb.org/files/2406/Ball ... matics.pdfpaulplevoets schreef:Kan iemand even linken naar een betrouwbare database met deze schema's?
Begrijpelijk. Het is niet het gemakkelijkste om mee te beginnen. En aangezien hij nog best te repareren is heb je dus wel wat te verliezen. Ik zou dan ook adviseren (als je weinig soldeer-ervaring hebt) om de print door iemand te laten repareren.paulplevoets schreef:Mhh, als ik die andere topic zie krijg ik toch al wat schrik om zelf aan de slag te gaan. Hoewel ik eigenlijk niets te verliezen heb want het is toch al kapot.
Kan je richtwaarden geven van temperatuur ?diesel64 schreef:Rustig rustig!
Geoxideerde componenten lossolderen moet je doen met veel geduld. En als het soldeersel niet wil vloeien, best een beetje nieuw soldeersel toevoegen. Of langs de andere kant van de print opwarmen. Altijd warmte toevoegen op een punt waar het minste oxidatie zit.
Baantjes die loskomen is op zich niet zo erg, want da's te herstellen. Maar je kan dat meestal voorkomen door niet té veel hitte toe te voegen en je soldeerbout niet te heet te zetten. Soms zijn ze echter zo beschadigd dat ze vanzelf los vallen.
Wat ik zelf doe is met een scherp mes de rotte solderingen bewerken dat het er op die plek weer zilverachtig uit ziet. Dan met een soldeerbout op die plek verwarmen en nieuwe soldeer er bij. Gaat redelijk, maar ik blijf het geklooi vinden.Geoxideerde componenten lossolderen moet je doen met veel geduld. En als het soldeersel niet wil vloeien, best een beetje nieuw soldeersel toevoegen. Of langs de andere kant van de print opwarmen. Altijd warmte toevoegen op een punt waar het minste oxidatie zit.
Moeilijk te zeggen. Ik heb een analoog station, dus ik kan dat niet exact zien. Bovendien zit de temperatuursensor van niet alle digitale stations op dezelfde plaats aan de bout bevestigd, dus die waarden zijn niet altijd 100% representatief.StevenQuintijn schreef:Kan je richtwaarden geven van temperatuur ?
Er zitten nog genoeg andere zaken op een kast om om zeep te kunnen helpen hoorpaulplevoets schreef:Ik denk dat jullie nu vooral opgelucht zijn dat ik ze niet meer om zeep kan helpen...
wipperflinkel -> elektronica -> smoorspoelen. Kost 1,35.diesel64 schreef:Iemand een idee wat ik met die L1 en L2 spoelen moet doen? Dit zijn spoelen van 0.22 µH, 2A.