Zuurschade herstellen

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
paulplevoets
Real name: Paul Plevoets

Zuurschade herstellen

Bericht door paulplevoets » 12 feb 2012, 16:13

Kan er iemand wat info geven (of doorlinken naar) om zuurschade te repareren? Het is de CPU print van een oude Bally Strikes and Spares. Zie de foto's hieronder;

Afbeelding

Afbeelding

diesel64
Real name: Kristof

Re: Zuurschade herstellen

Bericht door diesel64 » 12 feb 2012, 16:23

Ik heb destijds hier een reparatielog gezet. Is wel niet echt een complete tutorial.

http://flipperforum.be/viewtopic.php?f=12&t=279

Ook in mijn restauratietopic van mijn Speakeasy staat hier en daar wat i.v.m. batterijschade. En da's over hetzelfde type CPU als die van jou.
No shirt. No shoes. No pinball.

Richard Baan
Real name: Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 12 feb 2012, 16:36

Jouw schade valt nog wel mee, ik zou als eerste even die batterij er af knippen.

En na de reparatie een batterij met draadjes langer maken en naast de print hangen (in een plastic zakje doe ik altijd).
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

paulplevoets

Bericht door paulplevoets » 12 feb 2012, 16:44

Mhh, als ik die andere topic zie krijg ik toch al wat schrik om zelf aan de slag te gaan. Hoewel ik eigenlijk niets te verliezen heb want het is toch al kapot. Is het echt noodzakelijk om al die weerstandjes met wat oxidatie op de pootjes te vervangen?

T'gaat wel een hele klus worden zonder desoldeerstation, k'heb enkel zo'n amateuristisch pompje hier staan :-)

Kan iemand even linken naar een betrouwbare database met deze schema's?

diesel64

Bericht door diesel64 » 12 feb 2012, 17:01

paulplevoets schreef:Mhh, als ik die andere topic zie krijg ik toch al wat schrik om zelf aan de slag te gaan. Hoewel ik eigenlijk niets te verliezen heb want het is toch al kapot.
Goh, iedereen moet ooit leren zwemmen hé. Soms werkt gewoon iemand in het diep smijten nog het best. ;) De meeste websites raden mensen af om met PCB repair te beginnen. Maar ja... daar heb ik ook niet naar geluisterd destijds. :D
paulplevoets schreef:Is het echt noodzakelijk om al die weerstandjes met wat oxidatie op de pootjes te vervangen?
Best wel. Al is er wel een verschil tussen gewone oxidatie van het metaal en de schade van de base die uit de batterij komt. Voor gewone weerstandjes zou het best wel kunnen dat een azijnbehandeling volstaat, maar ik raad toch aan ze te vervangen wanneer ze oxidatie hebben.
paulplevoets schreef: T'gaat wel een hele klus worden zonder desoldeerstation, k'heb enkel zo'n amateuristisch pompje hier staan :-)
Niet aan beginnen zonder soldeerstation! Dat moet geen duur ding zijn, maar een temperatuurregelaar en een aarding is echt wel het minste wat je nodig hebt.
paulplevoets schreef:Kan iemand even linken naar een betrouwbare database met deze schema's?
http://mirror2.ipdb.org/files/2406/Ball ... matics.pdf
Laatst gewijzigd door diesel64 op 13 feb 2012, 07:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 12 feb 2012, 17:42

paulplevoets schreef:Mhh, als ik die andere topic zie krijg ik toch al wat schrik om zelf aan de slag te gaan. Hoewel ik eigenlijk niets te verliezen heb want het is toch al kapot.
Begrijpelijk. Het is niet het gemakkelijkste om mee te beginnen. En aangezien hij nog best te repareren is heb je dus wel wat te verliezen. Ik zou dan ook adviseren (als je weinig soldeer-ervaring hebt) om de print door iemand te laten repareren.

Kuroto
Real name: Steve Gilissen

Bericht door Kuroto » 13 feb 2012, 04:03

Als je het echt niet aandurft idd door iemand anders laten doen.
Aan de andere kant is de beste manier om zoiets te leren door gewoon meteen ermee te beginnen.

Tenzij je soldeerkunsten natuurlijk ongelofelijk slecht zijn, dan zou ik eerst op iets oefenen wat niet zo erg is als het om zeep is. Een goede tip: Oude electronica uit elkaar halen en de componenten eraf solderen. Zo heb ik ook leren solderen op PCB's.

In het slechtste geval kan je wel een Alltek Ultimate MPU steken.
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

diesel64

Bericht door diesel64 » 13 feb 2012, 07:33

Inderdaad, Steve. Al zou ik die Altek CPU niet "het slechtste geval" noemen. Als je de kast door iemand laat herstellen is dat waarschijnlijk de goedkoopste oplossing. En die dingen zijn eigenlijk wel wat betrouwbaarder dan een originele print. Al zou ik zelf ook proberen de originele te herstellen. :)

Paul: Moest je het willen leren, ik heb nog een hele hoop afbraak printplaten liggen waar je een paar van mag hebben om op te oefenen, want zo'n CPU is mss niet het ideale om het op te leren (dunne baantjes + de waarde van de print). De solenoid / power driver is wel al wat beter geschikt want die heeft grote baantjes, die bovendien ook maar aan één kant van het pcb liggen.

paulplevoets

Bericht door paulplevoets » 13 feb 2012, 20:06

Zojuist zelf eens geprobeerd; beetje tin vrij maken van oxidatie en dan desolderen. Op propere contacten geen enkel probleem. De vuile zijn een kleine catastroof, tin wil niet vloeien, nieuw tin pakt niet, vet erop en t'is gewoon een smerige boel. De baantjes vallen van de printplaat als herfstbladeren...

Ik neem contact op met diesel en ga waarschijnlijk direct voor een Alltek mpu.

diesel64

Bericht door diesel64 » 13 feb 2012, 20:22

Rustig rustig!

Geoxideerde componenten lossolderen moet je doen met veel geduld. En als het soldeersel niet wil vloeien, best een beetje nieuw soldeersel toevoegen. Of langs de andere kant van de print opwarmen. Altijd warmte toevoegen op een punt waar het minste oxidatie zit.

Baantjes die loskomen is op zich niet zo erg, want da's te herstellen. Maar je kan dat meestal voorkomen door niet té veel hitte toe te voegen en je soldeerbout niet te heet te zetten. Soms zijn ze echter zo beschadigd dat ze vanzelf los vallen.

Kuroto
Real name: Steve Gilissen

Bericht door Kuroto » 13 feb 2012, 20:27

Als ik in jouw schoenen zou staan:

Altek MPU steken, dan is 'm speelbaar. Ondertussen de originele MPU herstellen en als reserve houden. :)
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

Q
Real name: Steven

Bericht door Q » 14 feb 2012, 08:48

diesel64 schreef:Rustig rustig!

Geoxideerde componenten lossolderen moet je doen met veel geduld. En als het soldeersel niet wil vloeien, best een beetje nieuw soldeersel toevoegen. Of langs de andere kant van de print opwarmen. Altijd warmte toevoegen op een punt waar het minste oxidatie zit.

Baantjes die loskomen is op zich niet zo erg, want da's te herstellen. Maar je kan dat meestal voorkomen door niet té veel hitte toe te voegen en je soldeerbout niet te heet te zetten. Soms zijn ze echter zo beschadigd dat ze vanzelf los vallen.
Kan je richtwaarden geven van temperatuur ?
*** Q is good for you !! ***

Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 14 feb 2012, 12:40

Wat ik zelf doe is met een scherp mes de rotte solderingen bewerken dat het er op die plek weer zilverachtig uit ziet. Dan met een soldeerbout op die plek verwarmen en nieuwe soldeer er bij. Gaat redelijk, maar ik blijf het geklooi vinden.

diesel64

Bericht door diesel64 » 14 feb 2012, 12:46

StevenQuintijn schreef:Kan je richtwaarden geven van temperatuur ?
Moeilijk te zeggen. Ik heb een analoog station, dus ik kan dat niet exact zien. Bovendien zit de temperatuursensor van niet alle digitale stations op dezelfde plaats aan de bout bevestigd, dus die waarden zijn niet altijd 100% representatief.

Maar ik zou zeggen... 300 à 350°? Best altijd zachtjes beginnen en als het niet wilt lukken, kan je het nog altijd hoger zetten. Soms ga ik, als het echt niet los komt, naar de 400, maar dan moet je al heel voorzichtig beginnen zijn.

Hurricane
Real name: Koen Lemoine

Bericht door Hurricane » 14 feb 2012, 18:16

Ik wil wel eens naar u plaat kijken.
Maar dan moet je wel naar Sint-Truiden komen.

paulplevoets

Bericht door paulplevoets » 14 feb 2012, 19:05

Ai, mijn bout staat altijd op 385°c. T'is een Weller WECP in te stellen met van die weerstandjes aan een audio-fichke en ik heb enkel deze erbij gehad (2dehands).

@Hurricane; Bedankt voor het aanbod maar er is ondertussen al iets geregeld met Diesel64.

Hoogstwaarschijnlijk ga ik voor de gemakkelijke oplossing; een Alltek MPU erin en eens kijken hoe ze dan speelt.

diesel64

Bericht door diesel64 » 18 feb 2012, 18:39

En ik ben vandaag de MPU gaan ophalen. Ik ga een poging wagen hem te herstellen.

De zuurschade valt eigenlijk nog mee. OK ja, het is meer dan bij mijn Speakeasy, maar ik heb er toch al veel ergere gezien. :)

zwartepanter
Real name: Stefan Verhoelst

Bericht door zwartepanter » 19 feb 2012, 00:15

De print is dus in goede handen!

paulplevoets

Bericht door paulplevoets » 19 feb 2012, 21:43

Ik denk dat jullie nu vooral opgelucht zijn dat ik ze niet meer om zeep kan helpen... :-)

stEmE
Real name: Steven Meeussen

Bericht door stEmE » 20 feb 2012, 10:54

paulplevoets schreef:Ik denk dat jullie nu vooral opgelucht zijn dat ik ze niet meer om zeep kan helpen... :-)
Er zitten nog genoeg andere zaken op een kast om om zeep te kunnen helpen hoor :mrgreen:
Het verschil tussen een oude auto en een oldtimer : als je je begint af te vragen of je de olie zou verversen of ineens de volledige wagen...
http://www.huisbaeyens.be (toneelkostuums en feestartikelen)

diesel64

Bericht door diesel64 » 03 mar 2012, 20:17

Alé, ik zal hier dan maar een update zetten over de werkzaamheden. :)

Dit is de staat van de CPU hoe ik ze binnen gekregen heb. Valt eigenlijk nog best wel mee. Het enige bizarre is dat de batterijschade op een paar redelijk atypische plaatsen zit, zoals de volledige rechterkant van het PCB. En dat terwijl dan weer een paar andere typische plaatsen zo goed als onaangetast zijn. Is de kopkast van deze flipper misschien op zijn zijkant gezet en zo gestockeerd? Of misschien gewoon de kopkast dichtgeklapt...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan maar begonnen met componentjes te verwijderen. Dit waren de ergsten. Maar ook dat ging al bij al nog redelijk vlot.

Afbeelding

Ondertussen is zowat alles verwijderd wat ik nodig vond te verwijderen. Enkel de connectors en een socket moet ik nog doen. En daarna volgt het echte herstelwerk. Stay tuned! :)

zwartepanter
Real name: Stefan Verhoelst

Bericht door zwartepanter » 03 mar 2012, 20:32

Goed bezig!

diesel64

Bericht door diesel64 » 03 mar 2012, 21:48

Trouwens: ik heb een vraagje hieromtrent.

Iemand een idee wat ik met die L1 en L2 spoelen moet doen? Dit zijn spoelen van 0.22 µH, 2A. De L2 is zwaar toegetakeld en moet best vervangen worden. Maar die zijn dus moeilijk te vinden. Ik heb er besteld, maar ik was vergeten naar de stroomwaarden te kijken. :roll: Dus ik heb er nu van 1/4W, wat niet genoeg zal zijn volgens mij.

Ik vind die dingen enkel op GPE, maar het is een beetje zot om voor zo 1 componentje daar een bestelling in de VS te plaatsen.

Nu... het enige wat die dingen doen (voor zover ik zie) is het inkomende voltage filteren. En ik heb ook online gelezen dat je ze normaal gezien gewoon mag weglaten en overbruggen, maar volgens mij kan dat tot raar gedrag of resets leiden? Klopt dat? Misschien eens gewoon overbruggen en kijken wat dat geeft?

David Dierickx
Real name: David Dierickx

Bericht door David Dierickx » 03 mar 2012, 23:09

Ik heb ze zelf op een herstelde cpu door draadbrugjes vervangen.
Als je het schema bekijkt staan deze 2 L's op de binnenkomende spanning.

Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 04 mar 2012, 10:59

diesel64 schreef:Iemand een idee wat ik met die L1 en L2 spoelen moet doen? Dit zijn spoelen van 0.22 µH, 2A.
wipperflinkel -> elektronica -> smoorspoelen. Kost 1,35.

Plaats reactie