Geen kracht meer in flippers (Judge Dredd)

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
cloink
Real name: chris

Geen kracht meer in flippers (Judge Dredd)

Bericht door cloink » 19 jan 2012, 14:14

Heel wat jaartjes geleden heb ik in een zotte bui eens 2 flipperkasten gekocht: een Whirlwind en een Judge Dredd. Nu, waarom zeg ik "zotte bui", wel, ik ken nl. niets, maar dan ook niets van techniek... :wtf:

De Whirlwind doet het nog min of meer goed, uitgezonderd van het feit dat de knoppen om de instellingen te wijzigen bijna niet meer werken, maar bij de Judge Dredd heb ik een probleem dat de kast onbruikbaar maakt: de flippers raken binnen de tientallen seconden hun kracht zo goed als volledig kwijt. Zo geraak je uiteraard geen enkele ramp meer op en is de fun er natuurlijk af... :(

In het verleden heb ik al zelf wat gezocht op internet en zelfs al eens iemand tot bij me thuis laten komen. Wat er reeds gebeurd is (tot in den treure toe) is het schoonmaken van de opto's. Helaas bracht tot nutoe niets soelaas, de flipper blijft er tegenwoordig levenloos bij staan (en ik vind het wel een enorme leuke kast).

De hamvraag: heeft iemand meteen een idee wat er moet gebeuren, of - beter nog :mrgreen: - is iemand bereid om eens te komen kijken (te Schilde) ? Bij dat laatste voorzie ik uiteraard een vergoeding (al had ik dan wel graag even geweten hoeveel je in gedachten had) en/of een stevige pint natuurlijk!

Cheers. :cheers:

Q
Real name: Steven

Re: Geen kracht meer in flippers (Judge Dredd)

Bericht door Q » 19 jan 2012, 14:50

Je hebt in al die jaren hopelijk de batterijen toch wel eens vernieuwd ?
*** Q is good for you !! ***

cloink

Bericht door cloink » 19 jan 2012, 15:35

Huh? Hebben de batterijen impact op de kracht van de flippers? :wtf:

Vergeef me, maar ik ben dus absolúút leek... :mrgreen: Voor alle duidelijkheid: de flippers doen nog wel iets, maar gewoonweg onvoldoende (ik raak na een tijdje net nog de onderkant van de ramp, maar veel meer niet...).

Q

Bericht door Q » 19 jan 2012, 15:51

Nee, maar die batterijen beginnen na x jaar zuur te lekken op je printplaten en dat kan allerhande nare en rare probleempjes veroorzaken. Dus als je compleet uit de lucht valt over het vervangen van batterijen, doe dan snel je kopkast open en check de staat van de batterijen.

zwartepanter
Real name: Stefan Verhoelst

Bericht door zwartepanter » 19 jan 2012, 16:32

Schilde? Dan moet je bij Carl zijn :whisling: .

cloink

Bericht door cloink » 19 jan 2012, 17:00

Phew! Als een bezetene naar de kast gerend toen ik thuis kwam, maar gelukkig geen batterijzuur te bespeuren!

http://i.imgur.com/SQOe5.jpg

Het waren wel oudere batterijen (houdbaar tot 2006, slik), dus heb ze maar meteen vervangen.

De kast staat nu aan en voorlopig raak ik nog de ramps op, zij het amper via de rechter flipper. De "tientallen seconden" zijn dus schromelijk overdreven (oeps). Ik laat ze nog even op staan en speel na het eten nog een spelletje of 3, ik vermoed dat het fenomeen zich dan wel zal laten gelden en dan probeer ik een filmpje te maken (al is dat niet zo makkelijk met één hand flipperen! :mrgreen: ).

cloink

Bericht door cloink » 19 jan 2012, 17:01

zwartepanter schreef:Schilde? Dan moet je bij Carl zijn :whisling: .
Carl? Carl wie? :mrgreen:

David Pinball Wizz
Real name: David Deturck

Bericht door David Pinball Wizz » 19 jan 2012, 17:15

Als ze zo rap weinig kracht hebben, heb je of wel een voltage probleem of moet je gewoon de volgende onderdelen vervangen in het mechanisme:

plunger
coilsleeve
coilstop

http://www.gamedoc.com/wp-content/uploa ... te-001.jpg
IFPA Country Director Belgium

zwartepanter

Bericht door zwartepanter » 19 jan 2012, 17:17

Batterijschade zie je niet altijd... Carl Jacobs uit Schilde. Zoek bij cedermangameparts ;) .

wza1979
Real name: William van de Zand

Bericht door wza1979 » 19 jan 2012, 17:28

Kan ook zijn dat je de elco's op je powerboard moet vernieuwen ;)

Meestal gaan die bol staan als ze oud zijn.

cloink

Bericht door cloink » 19 jan 2012, 18:18

plunger
coilsleeve
coilstop
elco's
powerboard
:madman:
zwartepanter schreef:Carl Jacobs uit Schilde. Zoek bij cedermangameparts ;) .
Ik denk dat ik dat maar eens ga doen ja! :good:

cloink

Bericht door cloink » 19 jan 2012, 19:35

Ok, zonet nog wat spelletjes gespeeld (het was wel al enkele maanden geleden weer) en volgende problemen doen zich voor die het spelen onaangenaam/onmogelijk maken:

- na 3 spelletjes verliest de rechterkant serieus aan kracht. Iets wat in spel 1 relatief makkelijk lukte (linker ramp op), lukt nu helemaal niet, zelfs al raak ik de bal perfect. Ik heb hier een filmpke van gemaakt, maar dat valt dus niet mee om deftig in beeld te brengen met in mijn ene hand een gsm... :oops: Anyway: https://www.youtube.com/watch?v=rrhoz5cpTMM
- ik was het al vergeten, maar soms - meestal wanneer ik beide flippers tegelijk indruk (neeee, niet recht door 't midden! aargh :mrgreen: ) - reset de kast zich spontaan! Leuk aan het spelen, klak klak en plots hop, niets meer, alles zwart voor 3 seconden en vervolgens herstart ie zich automatisch. Dit doet zich niet zo heel vaak voor, maar misschien gerelateerd? Vroeger had ie dit niet...

Ondertussen "Carl" gecontacteerd, hopelijk wil hij tot hier komen, want ik krijg zo'n onding natuurlijk nooit tot ginder, ook al is het bijna achter de hoek... :|

zwartepanter

Bericht door zwartepanter » 19 jan 2012, 19:56

Dat "onding" kan je wel transporteren, je woont natuurlijk vlakbij dus wss zal Carl wel komen... Wat betreft die reset, niks ergs om op te lossen wss, kan gerelateerd zijn aan die flipper, kan... Die zwakte van de rechterflipper, ook niks ergs wss. Maar bon, nu weet je de oplossing nog niet hé :mrgreen: .

cloink

Bericht door cloink » 19 jan 2012, 20:04

Ik bedoel dat ik het niet getransporteerd krijg... Geen aanhanger, zelfs geen trekhaak op de wagen. En om het in de koffer te duwen... :wtf:

Maar allez, blij dat ik positieve berichten krijgen, allicht niets ernstig dus! :)

Q

Bericht door Q » 19 jan 2012, 21:37

Dat reset probleem met beide flippers ingedrukt, is een gekende. Maar ik weet niet of dat ook zwakke flippers kan veroorzaken.

Weet een ander forumlid hier een linkje naar staan ? Heb het even te druk om zelf op te zoeken.

Steven

Bericht door Steven » 19 jan 2012, 21:56

Ik heb hetzelfde, ook met mijn JD, en moet ook nog de oplossing zien te vinden. Helaas weinig tijd op het moment, dus met een beetje pech ligt mijn JD eruit tot de zomervakantie of zo....
Nou ja, je hebt niets aan deze reply, behalve dan: gedeelde smart is halve smart ;).
En andersom: als die van jou gerepareerd is, laat maar even weten waar het aan lag als je wilt!

Kuroto
Real name: Steve Gilissen

Bericht door Kuroto » 20 jan 2012, 03:25

Voor de resets:
http://www.pinwiki.com/wiki/index.php?t ... ame_resets

Meestal zorgt een slechte brug/condensatoren voor het resetten, of dat de 5v te laag is. Zou je even moeten nameten.

Mocht Carl niet kunnen kan je misschien Aeneas even contacteren (http://www.flippers.be). Hij is van Deurne. ;)
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

Q

Bericht door Q » 20 jan 2012, 08:32

Of Luc van http://www.pinballrepair.be/ . Die is van Willebroek, dus ook niet de andere kant van het land.

Steven

Bericht door Steven » 20 jan 2012, 08:36

Oh, en met dat ik hetzelfde heb, bedoel ik dat bij mij die flipper al vrij snel heel zwak wordt. De resets heb ik niet en een verband daarmee is er denk ik niet (maar zeker weten, doe ik dat ook niet).

trapson
Real name: harley

Bericht door trapson » 20 jan 2012, 10:25

flippers tegelijk indrukken en dan uitvallen is een spanningsprobleem. Dit kan of de stekkerverbinding zijn. Even nieuwe stekkers monteren, kost je nog geen tientje aan onderdelen.
Of je voeding moet gereviseerd worden. Dan ben je voor een volledige revisie volgens mij een tientje of 4 kwijt aan onderdelen.
Super Mario bros. / Judge Dredd / Blackwater 100 / Twilight zone / Gun's n Roses

David Pinball Wizz
Real name: David Deturck

Bericht door David Pinball Wizz » 20 jan 2012, 10:49

Noob stappen om te volgen:

- laat een reparateur komen
- vergoed hem zoals afgesproken
- veel plezier :)
IFPA Country Director Belgium

Plaats reactie