TAF probleem

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
kletmarjet
Berichten: 461
Lid geworden op: 03 okt 2012, 08:51
Real name: dimitri
Locatie: Belgium
Contacteer:

TAF probleem

Bericht door kletmarjet » 20 nov 2014, 23:31

Ik krijg hier een vraag van iemand die een TAF heeft en volgend probleem hier de uitleg :

Hallo Dimitri,
Gezien de flippermechanicus mij niet verder kan helpen, contacteer ik je even, misschien door meer ervaring weet jij het antwoord. We hadden stroomuitval toen de flipperkast aanstond en daarna wilt de The Addams Family niet meer starten. Krijg een warrig beeld op het display, geen geluid, geen opstarten, geen startbutton die het doet, gewoon niks (dus ook geen bal goedleggen voor een spel). Volgens de mechanicus lag het waarschijnlijk aan de eprom(s). Op de linkerborden zie ik geen ledlampje aan. Zou ik alle eproms moeten vervangen op deze borden? Ik heb geprobeerd een paar foto's te maken (slechte camera(vrouw)) zodat je het kunt zien. Graag je hulp voordat ik verschillende zaken bij de wipperflinkel of zo ga bestellen, niet precies wetende wat.
Alvast bedankt, en hopende dat je me verder kunt helpen.
Wencke

Bijgevoegd een foto

Weet iemand wat deze mevrouw moet doen ?
Bijlagen
wencke.jpg
The difference between a man and a boy is the price of his toys

Sacriloco
Berichten: 304
Lid geworden op: 25 jan 2013, 12:03
Real name: Jonathan

Re: TAF probleem

Bericht door Sacriloco » 21 nov 2014, 09:00

hey Dimitri

Ik had een heel gelijkaardig probleem met mijn Doctor Who en was eigenlijk zo eenvoudig als een zekering F115 te vervangen (ik had geen stroom voor de 12V hierdoor + mijn dmd gaf identiek hetzelfde als op uw foto). Had ook eerst het ergste gevreesd maar was uiteindelijk iets heel onozel...
Gezien een flippertechnicus is langsgeweest zal die dat wel getest hebben veronderstel ik. Dus dan is mijn "advies" wellicht te negeren :p
Playing: Doctor Who, IJ (williams), TZ
Will be missing: Bride of Pinbot, Judge dredd, STTNG, HS, HSII, RS, FT

kletmarjet
Berichten: 461
Lid geworden op: 03 okt 2012, 08:51
Real name: dimitri
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: TAF probleem

Bericht door kletmarjet » 21 nov 2014, 09:33

Hey Jonathan ,

Heb dat doorgegeven hopelijk is het dat maar ....
The difference between a man and a boy is the price of his toys

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: TAF probleem

Bericht door flippers.be » 21 nov 2014, 09:38

kan buiten een zekering ook kapotte brug zijn ofzo..
kijk eerst of alle leds op de grote print rechts onderaan wel aan zijn

sake
Berichten: 181
Lid geworden op: 20 jan 2013, 12:14
Real name: Sake
Locatie: The Netherlands

Re: TAF probleem

Bericht door sake » 21 nov 2014, 09:49

En druk ook alle flatcables even goed aan.
in play: TAF
in progress: HS2
wishlist: MM

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: TAF probleem

Bericht door HarrieD » 21 nov 2014, 14:13

Dit is een voedingsprobleem, plain and simple. De vraag is natuurlijk wat dit probleem heeft veroorzaakt. Heeft de kast een probleem door de stroomuitval, of is de stroomuitval veroorzaakt door een probleem in de kast.

Stap 1: meet de zekeringen door en vervang de defecte. (zelfde waarde!!!!!)
Stap 2: meet de spanningen op de testpunten
Stap 3: meld de waarden van stap 2 hier op het forum en neem een biertje (pint in België)
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2224
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: TAF probleem

Bericht door Cenobyte » 21 nov 2014, 15:17

Als het linkerboard (CPU board) geen enkel ledje heeft wil dat zeggen het hart van de flipperkast geen stroom krijgt. Dan "doet de rest maar een dotje" en in de dot matrix is dat letterlijk te zien :lol:

Dus oorzaak opzoeken dan het CPU board geen stroom krijgt. Dus eerst zekering testen en vervangen en dan kabel volgen die het CPU board van stroom voorzien (zie manual).

O ja en inderdaad spanningen meten op testpunten op driverboard (het grootste board).
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
jay-jay
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 aug 2011, 12:05
Real name: john van gemeren
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: TAF probleem

Bericht door jay-jay » 21 nov 2014, 21:36

Ik zou een zekering niet zomaar vervangen door dezelfde waarde als die erin zit hoor
Wie weet heeft een of andere sukkel er als een een veel te hoge waarde ingestoken !!!!

Gewoon in de manual of het schema dat boven de printjes zit, daar staan ook de waardes op toch ?
Hmmmmmm.......Oooooh moet zo.........

Gebruikersavatar
Wingwalker
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 feb 2012, 10:56
Real name: Kevin Claeys
Locatie: Belgium

Re: TAF probleem

Bericht door Wingwalker » 22 nov 2014, 11:33

Zoals hierboven beschreven is het wss. een voedingsprobleem. Check ook eens connectoren j101-102-103 op het power drive bord. Deze verbranden soms en geven bizarre problemen. Op pinwiki of de voormalige pinrepair (als je die documenten hebt) staat ook mooi stap voor stap beschreven wat je moet testen om tot een juiste conclusie te komen.
Succes!
TAF | Dogies | IJ (WMS) | WH2O | CFTBL | RS | CV | WOZ ECLE
In memoriam: SC | TS | TZ | MM

Plaats reactie