M'n eerste flipper.
Tijdens het herstellen van diverse kleine storingen in mijn kast stuitte ik op
iets vreemds. Bij het oplossen hiervan besefte ik me dat het wel eens
een 'fabrieksfoutje' zou kunnen zijn. En derhalve in meerdere TAF's (zo niet: alle?) zou kunnen
voorkomen. Op internet vond ik er echter niks over, dus vandaar dat ik het hier
maar post. Wellicht hebben anderen er ook iets aan.
De symptomen :
- Het lampje in de start / credit - button lijkt over het algemeen maar zwakjes verlicht
- Groene Thing lampje pulseert zwakjes mee op het ritme van de start-button (best zichtbaar in het donker)
- Start button licht ook mee op bij het testen van de *THING* lampjes in de kopkast
Kies "Single Lamp Test" in het testmenu en test de betrokken bovenstaande lampjes.
Het zal de meeste mensen normaal waarschijnlijk niet eens opvallen, omdat je niet naar de
creditbutton kijkt tijdens een lamp-test voor overige lampjes.
Vrij snel werd me duidelijk dat ik hier met een matrix-probleem te maken had.
En niet een defecte diode, of iets dergelijks.
In het lamp-matrix schema is te zien dat de creditbutton (kolom 8 - rij 8 ) in dezelfde
kolom zit als alle *THING* lampjes in de kopkast. En tevens in dezelfde rij als het
groene thing lampje.

De bedradingskleuren aan de creditbutton (voor de verlichting) was correct voor positie 8-8 (Geel/Grijs & Rood/Grijs).
De 'kolom'-draad (Geel/Grijs) loopt rechtstreeks door naar de kopkast.
De bedrading voor de 'rij' (Rood/Grijs) loopt van de creditbutton naar een kleine print (Coin Door Interface Board , A-14689)
die tegen de linkerkant van de kast is geschroefd (naast de tilt-bob).
De print maakte ik los, om in eerste instantie daarop de voor de creditbutton-verlichting verantwoordelijke
diode eens door te meten.
Toen ik de print echter eens goed bekeek viel mij op dat er in alle bedrukte tekst voor de component overlay
nergens een 'row 8' vermeld stond?! (wel diverse andere Rows)

Héél vreemd ...
Vervolgens (in de handleiding) het schema van het 'coindoor interface board' er maar eens bij gezocht.
Wat schetst nu mijn verbazing?
Hoewel in het schema wèl de juiste draadkleur voor rij 8 vermeld staat (Red/Gray), voor de credit button lamp,
staat hier dat deze aangesloten is .. op 'row 1' ... (?!?)

Het zou toch niet zo zijn dat ............
- Verkeerde bedrukking op print
- Verkeerd in schema
... Zou het dan ook nog gewoon daadwerkelijk foutief aangesloten zijn ?
Bedrading van de creditbutton helemaal gevolgd naar de kopkast, power driver board.
De Rood/Grijze (rij-8) draad zat aangesloten (samen met diens Geel/Grijze kolom-8 draad), op een kleine 3-pin
connector (J136). Die kennelijk specifiek voor de creditbutton verlichting dient.
Wat hier daadwerkelijk achter aangesloten is, weet ik niet.
Maar gezien de foute bedrukking op zowel coin-door printje als in het schema, zou het mij
niks verbazen als dit row-1 is (in elk geval niet row 8...)
Links ernaast zit de connector voor de *THING* lampjes (eenvoudig te vinden door de korte bedrading te volgen,
aangezien de lampjes ook in de kopkast zitten). En deze gebruiken rij 1 t/m 7.
Deze connector heeft tevens een lege/ongebruikte positie voor rij 8.
Daar de Rood/Grijze draad van de credit-button bij ge-puncht.
En ... Opgelost !
Creditbutton verlichting werkt nu naar behoren.