Na mijn IJ en mijn TS is dit mijn derde totale restauratie. Flipper gaat volledig uit mekaar, kast moet hersteld worden en krijgt nieuwe decals. Het speelveld heeft typische scoop- en insertschade en zal geclearcoat worden.
Vermits vele mensen mij hebben aangesproken dat ze het plezant vonden om de restauratie van de Sopranos te volgen zal ik ook deze keer de vorderingen posten. Ik moet mezelf herhalen: ik wil hier helemaal geen expertise claimen, maar ik volg gewoon zelf graag dergelijke threads, en om eerlijk te zijn: weten dat er mensen meevolgen is motiverend, het is ten slotte toch met momenten een langdurig werk...
De titel 'The Bashed Monster'.
Ik heb de kast twee jaar geleden gekocht bij Vynckier en technisch was die perfect. Ik heb er, behalve een outlane switch, nog niks aan moeten herstellen sindsdien. Ik dacht hem eerst 'The Black Monster' te noemen, na 'The Black Sopranos', alleen: deze is eigenlijk niet speciaal smerig want ik had ze wel af en toe al eens oppervlakkig gekuist. Maar de kast heeft wel duidelijk goed opgebracht, er is intens op gebashed en dus is een en ander aan herstelling of vervanging toe. Vandaar dus... let's roll!
19 Jun 2011
Kabinet. Front zit wat los, dus dat moet verstevigd worden en die spleet moet toe. Uiteraard moeten die beugels weg naast de coindoor. Verder de typische schade aan de decals, die Vynckier heel vakkundig heeft gefixt met wat blauwe stift. Hoezeer ik zijn herstelling ook waardeer, ik denk dat ik toch maar voor nieuwe decals ga

Binnenin vuil, maar niets onoverkomelijks. Prints zijn perfect, ik zie geen herstellingen, behalve de 2 connectoren van de GI die vervangen zijn. Ik heb er destijds al een Pinball Pro sound systeem ingestoken, wat ik alleen maar kan aanraden: heel goed geluid.

Speelveld uit het kabinet.

Assys zien er over het algemeen goed uit. Slechts hier en daar wat corrosie of oxydatie. Het ziet er allemaal wel properder uit dan het is, mijn vingers zien telkens meteen zwart na slechts enkele dingen te hebben aangeraakt. Aangename verrassing: alle bedrading van de spoelen zit vast met klemmetjes. Niks te solderen deze keer, het scheelt een pak werk...

Kabelbomen weg: eerst spoelen, dan lamps + GI, ten slotte switches. Switches doe ik weer volgens de beproefde methode van de aparte zakskes per zone. Het ziet er niet uit, maar vorige keer bleek dat een enorme hulp bij het terugplaatsen.

En daarmee is het speelveld leeg. Alle assys zitten klaar om stuk per stuk uiteengehaald te worden om op te kuisen. Alle andere dingen zitten mooi in aparte dooskes. Ik zit momenteel aan zo'n 350 foto's en 8 bladen met notities.

Het speelveld zelf dan...

Zoals gezegd is deze kast duidelijk veel bespeeld geweest, ik weet wat gedaan om alle schade te fixen...
Monster Bash is gekend om de schade aan de scoop. Deze is niet anders.

Voor de rest wat verfschade hier en daar. Het zijn vooral de inserts die beschadigd zijn. En bij MB is dat niet zo eenvoudig te herstellen als bij de meeste andere flippers. De tekening loopt immers heel dikwijls gewoon door, er is geen zwarte rand. Sommige inserts zijn ook wat omhoog gekomen, dus die zullen eerst en vooral weer gelijk met het speelveld moeten worden gebracht.

Op de rechtse lane zat iets wat op gestolde colle-tout lijkt. Gelukkig ging dit er met voorzichtig schuren nog gemakkelijk af. De bliksem insert is wel losgekomen bij het weghalen van de mylar. Dat is niet echt een probleem. De schade tussen bumpers en mylar baart me meer zorgen: de diamontplate coating is echt heel dun en laat dus weinig schuren toe zonder de tekening zelf te beschadigen.

Vooraleer de eerste laag clearcoat kan worden aangebracht, wil ik de structurele schade aan de scoop herstellen. Mulle hout wordt weggehaald met dremel, en ik verschiet er telkens van hoe diep het hout eigenlijk kapotgeschoten blijkt. Toch een serieus gat als de Mantis protector erin zit.

Het gat wordt opgevuld met glass fibre filler. Echt supergoed spul, sterker dan het hout zelf. Handig om de protector als mal te gebruiken.

Daarna een nacht laten uitharden en dan bijschuren. Eerst met dremel, daarna voorzichtig met fijn schuurpapier tot de herstelling volledig op niveau staat met het speelveld. Boord sluit mooi aan met de protector. Dit komt goed...

Ik plan alle herstellingen aan het speelveld te doen met airbrush of penseel, en dit na een eerste clearcoat sessie.
Er zijn echter 2 herstellingen die ik eerst wil doen: het kapotte phantom flip insert en de vuist net naast de scoop. Die tekening is immers te gedetailleerd om met penseel te kunnen doen en zal dus met decals gebeuren. Die breng ik liefst zo vroeg mogelijk aan, zodat ze zo diep mogelijk onder de clearcoat zitten en zo dicht mogelijk bij het originele artwork. Ik heb wel besloten om het wit niet te printen, maar te airbrushen opdat het dekkend genoeg zou zijn. Ik heb een scan (mersie Free) overgetekend in Illustrator en die op transparante folie geprint. Verschillende tinten vleeskleur zodat ik kan kiezen welke het beste past. De boord van de decal zal niet meer te zien zijn eens het paars opnieuw is geairbrushed.

En daarmee staat het speelveld klaar voor een eerste sessie clearcoat. Alle dirt is voorzichtig weggeschuurd, alle gaten zijn proper gezet, zelfs de binnenkant van de Drac track ziet er alweer goed uit.

Wordt vervolgd...

P