Bally Speakeasy: raar switch matrix probleem

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
diesel64
Real name: Kristof

Bally Speakeasy: raar switch matrix probleem

Bericht door diesel64 » 10 apr 2012, 09:51

Ik heb een probleempje op mijn Speakeasy. Het is echt maar een "probleempje", want ik merk het nu pas op (terwijl het er volgens mij al een tijdje zou kunnen zijn). Het heeft totaal geen invloed op het spel.

Als ik de tilt activeer (met de hand bijvoorbeeld), activeert soms ook de schakelaar van de rechter saucer. Dit is de switch matrix van Speakeasy (klik voor ietsje duidelijkere foto):
speakeasy_switch_matrix.jpg
Zoals je ziet staan de Right Saucer en de Tilt net naast mekaar in dezelfde rij (nr. 65). Dat vind ik wel bizar. Het kan dus niet een slechte diode zijn ofzo. Hoe is het mogelijk dat switches in dezelfde rij geactiveerd worden, want de kolommen worden toch allemaal apart ge-strobed? Precies alsof er een signaal blijft "hangen" zodat de volgende strobe ook nog contact geeft. Bizar...

Ik heb de condensator aan de tilt al losgeknipt, maar dat maakt geen verschil. Alleen is mijn tilt nu minder gevoelig (wat geen slechte zaak is, want die was tevoren zo gevoelig dat het bijna onspeelbaar was).

Thanks alvast!
No shirt. No shoes. No pinball.

Richard Baan
Real name: Richard Baan
Contacteer:

Re: Bally Speakeasy: raar switch matrix probleem

Bericht door Richard Baan » 10 apr 2012, 11:17

Wat er gebeurt is een kortgesloten diode, in een andere rij. Dus je hebt te maken met 4 contacten, waarvan de tilt en de right saucer er 2 zijn. De andere 2 zitten dan in dezelfde kolommen, maar een andere rij.

Daardoor strobed de kast kolom 1, en door de kapotte/kortgesloten diode komt die spanning ook op een andere kolom. Daarvan is een contact gesloten en de kast denkt dat het het contact is van de kolom die gestrobed wordt.

Maargoed: speak easy heeft 2 aandachtspunten: de contacten in het wheel en de cards. Die laatste zitten de aansluitingen vlak onder een metalen kapje waar de aansluitingen kortsluiting kunnen maken.
Gezien dat de right saucer in dezelfde kolom zit als de wheel contacten kun je dat als eerste eens controleren.

Misschien zit er een diode in de verdrukking of maakt contact via een stuk metaal.

Zie ook mijn website http://www.pinball.beautyvof.com -> Links -> Download -> De techniek staat voor niets -> hfst switchmatrix als je de theorie er achter wilt begrijpen.

PS: Kan ook een combinatie zijn van 2 kortgesloten/kapotte diodes via de cards.
PS2: het contact moet ook gesloten zijn, dus een bal in de wheel, of een card die omhoog staat.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

diesel64

Bericht door diesel64 » 10 apr 2012, 12:10

Bedankt alvast voor de feedback. Ik ken de theorie achter de switch matrix (mede dankzij destijds jouw document gelezen te hebben :good: ), maar dit kan het probleem niet zijn want...
Richard Baan schreef:PS2: het contact moet ook gesloten zijn, dus een bal in de wheel, of een card die omhoog staat.

... hier is niet aan voldaan. Alle contacten zijn open. (De kast toont in de switch test een 0)

Als ik de tilt dan indruk, toont hij het nummer van de tilt (15), maar soms eerst eventjes het nummer van de right saucer (7).

Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 10 apr 2012, 15:41

Dat is vreemd, dat heb ik 1x eerder meegemaakt en dat lag aan de diode van de switch die meeging. In jouw geval dus de diode van de right saucer.

In mijn geval was dat de right return lane bij Skateball, en die gaf in de switchtest zo nu en dan dat nummer aan, zonder dat de switch gemaakt was. Ik heb op advies van iemand die diode toen vervangen, en ik heb nooit begrepen hoe dat zou moeten werken....

Wazig.... :?:

diesel64

Bericht door diesel64 » 10 apr 2012, 16:09

Kan het iets te maken hebben met die condesators op de switches? In die rij zit bijvoorbeeld ook een popbumper met zo'n condensator.

Zou het kunnen dat die een lading vasthoudt en deze "te laat" afgeeft, dus wanneer de volgende strobe bezig is?

Maar als dat het geval is, zou ik dat toch veel meer moeten tegen komen, en ook tijdens het spel?

Ik vind het echt maar bizar... :madman:

Misschien is het toch geen slecht idee om gewoon al de condensators eens af te knippen. En dan allemaal te vervangen.

Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 10 apr 2012, 18:00

Probeer eens die diode, zowel van de tilt als de right saucer. Gewoon even vervangen, de kosten zijn het ook niet.

diesel64

Bericht door diesel64 » 10 apr 2012, 18:53

OK, zal ik eens doen zodra ik tijd heb. Maakt dat verschil of ik dat vervang door een 1N4148 of door een 1N4004?

Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 11 apr 2012, 07:45

Zou niet uit moeten maken, 1N4148 is volgens mij fast acting, maar ik doe altijd 1N4004/7.

Plaats reactie