Ik heb mijn Eight Ball Deluxe intussen een jaar of 3, en speel er bijna dagelijks op. Of eerder: speelde. Sinds een tijdje durf ik er immers niet meer op te spelen omdat het speelveld te beschadigd begint te worden op de plaatsen zonder mylar. Hoog tijd dus voor een grondige restauratie...
Het is niet de mooiste EBD die te vinden is. Een vorige eigenaar is hier en daar wat creatief omgesprongen met wat potten verf die hij ergens op een hoog schap had staan, maar structureel zit het kabinet goed: het is stevig en zit nergens los. Wel zijn er hier en daar wat nerven ontstaan door vocht, vooral dan aan de kopkast.

Technisch is de kast wel in orde, of tenminste: alles werkt toch. Vorig jaar stond hij trouwens nog op BOP. Ik had hem destijds ten andere al eens grondig gereinigd en wat spullen op het speelveld vernieuwd (rubbers, plastics, bumpers, drop targets, ..).
Zoals bij vele kasten uit die tijd ligt er mylar op de helft van het speelveld. En al komt die wat los aan de inserts: daar is amper schade. Maar de plaatsen waar geen mylar ligt daarentegen... die zijn de reden waarom ik er voorlopig niet meer op wil spelen. Die schade is in die 3 jaar écht wel erger geworden.

Binnenin het typisch uitzicht van een flipperkast van 35 jaar oud: vuil, roest, corrosie. Maar bon: niks onoverkomelijks.

Wel hier en daar wat onorthodoxe 'herstellingen' maar ook hier niks onoverkomelijks.

Ik wilde het speelveld al zeker een eerste keer laten clearcoaten voor de vakantie, dus heb ik even het gaspedaal ingedrukt: speelveld uit het kabinet gehaald, in de tipper gestoken, en het demonteren kon beginnen.

Naarmate dit vorderde kwamen er nog 'herstellingen' naar boven die ik eerder nog niet opgemerkt had... Blijkt dat een vorige eigenaar er niets beters op heeft gevonden dan alle flipper assys 'beter te bevestigen' met vijzen dwars door het speelveld...

Het vervelende bij die oude kasten is dat bij alle assembly's de spoelen en switches rechtstreeks aan de kabelboom gesoldeerd zijn. Dat is eigenlijk bijzonder onhandig. Ik heb daarom besloten om die allemaal door te knippen en, net als bij latere WPC kasten, overal connectoren te steken tussen kabelboom en assembly's.

Maar ondanks alles blijft zo'n kabelboom bij die oude kasten een ingewikkeld kluwen. Uitgebreid documenteren en veel foto's maken is een absolute noodzaak.

En nu het speelveld volledig leeg is wordt pas echt duidelijk hoe erg de schade eigenlijk wel is. Dit wordt zonder twijfel mijn moeilijkste speelveld restauratie tot nu toe...

Die Mylar moet eraf. Eerst een klein testje gedaan met freeze spray, maar zoals ik ook al bij de Harlem Globetrotters had ondervonden werkt dit niet goed bij die oude speelvelden. Het plastiek van de mylar komt helemaal niet zo goed los, hoeveel ik ook met die freeze spray spuit. Ik moet teveel trekken, waardoor ik met momenten riskeer om ook wat bedrukking mee te trekken.

Hier blijkt de haardroger methode wel heel goed te werken: de lijm wordt week, plastiek komt los, en ik moet amper trekken. Ik snij wel eerst voorzichtig met een scalpel de mylar over de volledige lengte in lange repen van ong 5cm breed, wat handiger werkt dan zo'n volledige lap mylar van 40cm breed.

Maar om daarna de lijm te verwijderen is het op zijn zachts uitgedrukt een uitdaging. Die lijmlaag is veel dikker dan bij de mylar die ik bij recentere speelvelden heb gezien. Wasbenzine of werkplaatsontvetter hebben amper effect. Het beste produkt dat ik gevonden heb is HG sticker remover. Het maakt de lijm week maar heeft geen effect op de verf, en het lukt uiteindelijk wel om zonder noemenswaardige schade alle lijm te verwijderen.

Maar er is wel geduld nodig: ik heb het getimed en het heeft me 1u gekost om alle mylar zelf los te krijgen, en meer dan 3 uur eer alle lijm was verwijderd. Daarna heb ik nog voorzichtig het dunne vernislaagje geschuurd om zoveel mogelijk vuil weg te krijgen, en het speelveld voldoende ruw te zetten voor een goede hechting van de clearcoat.

En terwijl het speelveld weg was voor die eerste clearcoat sessie heb ik verder het kabinet leeggemaakt. Die hack aan het rectifier board werkte intussen al dusdanig op mijn zenuwen dat ik die maar meteen heb aangepakt...

Da's dan al klaar. En ja, over hacks gesproken... de kabelboom tussen rectifier board en kopkast was de volgende.

Ik heb die kabelboom dan ook maar meteen gereinigd. Eerst, stuk na stuk, alle spanbandjes verwijderd. Dan grondig gekuist met werkplaatsontvetter en Cillit Bang. Daarna in de ultrasoonreiniger, dan nieuwe spanbandjes aangebracht. Daarna het volgende stuk. Tot de volledige kabelboom weer proper was. Daana nieuwe Molex connectoren aangebracht waar nodig (ik ben trouwens nog aan het twijfelen of ik niet meteen alle connectoren ga vernieuwen...)

En intussen is het speelveld terug van de carrossier. Er ligt een hele dikke laag clearcoat op, maar niettemin is er bijzonder veel vernis ingezogen. Op zich is dat een goed teken, want daardoor zal de oude bedrukking opnieuw goed vast komen te zitten. Maar de kans zit er daardoor wel in dat ik het speelveld niet vlak genoeg ga kunnen schuren om aan de airbrush herstellingen te kunnen beginnen, en dat er eerst opnieuw moet gelakt worden. Ik zie wel, eerst nog wat laten uitharden.

Bij het verwijderen van de dubbele laag mylar rond de bumpers bleek trouwens toch een deel van de verf los te zitten, en die is er dus afgekomen, of heb ik verder moeten wegschuren. Dat wordt dus nog een extra uitdaging bij de herstelling. Het goeie nieuws is echter dat de tekening die onder de mylar zat, en meer bepaald rond de inserts bij de targetbank, en ook de revolvers en de poolende cowgirl, omzeggens geen schade heeft.

Voila, zover zit ik voorlopig.
Om eens een idee te hebben van hoelang zo'n restauratie nu eigenlijk duurt, hou ik een soort timesheets bij. Op dit moment zit ik aan 28 uur. Demonteren van het speelveld heeft in totaal ongeveer 14u geduurd. Verwijderen mylar en het opschuren 5,5u. Het reinigen en herstellen van die ene kabelboom, rectifier board, transfo en vernieuwen van de connectoren 4u.
Wordt vervolgd. P