Pascal schreef:ze klagen in de usa ook over hoge prijzen dus het verhaal van de euro zal maar een kleine rol spelen denk ik.
stern verkoopt goed dus zolang ze goed verkopen vragen ze altijd meer en meer.
en het straffe is, als de kopers dan zo'n dure flipper hebben gekocht kopen ze nog eens 500 euro aan mods erbij alsof het nog niet duur genoeg is...

Ik heb toch het idee dat dat aan het minderen is. Ik hoor van steeds meer mensen die toch vaker een NIB kochten dat het nu te gek gaat worden en dat ze gaan passen. Ik kocht mijn METLE in 2013 voor 7300 en nu hebben we het al over prijzen van 10.000 tot 13.000 voor LE's. En ik ben bang dat zodra de NIB markt gaat teruglopen, sommige mensen gaan afhaken van de hobby omdat het lastig inkrimpen is vanaf een collectie van nieuwe kasten. En zo begint de aftakeling van de flipperhobby dankzij die geldgraaiers.
Mij kun je niet vertellen dat Stern altijd kasten heeft verkocht met verlies. Dus als de kasten van enkele jaren geleden ook al geld in het laatje brachten, waarom zijn de prijzen dan nu zo enorm veel gestegen? Dat heeft niks met inflatie of dollarkoersen te maken, dat heeft te maken met de investeerders die erachter zitten, die de marges willen vergroten van 10% naar 40% om sneller geld binnen te kunnen harken. Tegen 4500 of 5000 waren er nog genoeg liefhebbers die zelfs meerdere NIB's kochten per jaar maar met de huidige prijzen gaan mensen afhaken. En het ergste is dat Stern de aangever is, terwijl de rest (JJP, HP, etc) ook gewoon volgt met hun prijzen onder het mom van "die van ons doen niet onder voor die van Stern".
Ik denk dat een erg groot deel van ons die onder de gelukkigen horen die een jonge Stern kunnen betalen toch kiezen voor een Pro. Een (bijna) nieuwe kast voor nog redelijk betaalbare prijzen. Met prijzen van 6000+ Euro liggen de Pro's van nu op het prijsnivo van de LE's van 2012 en dat lijkt mij geen normale prijsontwikkeling die kan worden toegeschreven aan inflatie...