2 issues Swords Of Fury
- Hurricane
- Real name: Koen Lemoine
Re: 2 issues Swords Of Fury
Ik heb deze fout ooit gehad op mijn fire.
Deze had best wat batterijcorrosie.
Ik heb src's vervangen door zelfgemaakte, heb de 470pf gewoon weggelaten. Uitleg staat op pinrepair.
Bij was het probleem opgelost.
Deze had best wat batterijcorrosie.
Ik heb src's vervangen door zelfgemaakte, heb de 470pf gewoon weggelaten. Uitleg staat op pinrepair.
Bij was het probleem opgelost.
@Diesel : bedankt voor de duidelijke foto !!
@Hurricane : src's... 470pf... Errrrrrrmmmm, dat is net ietske te technisch. Waarop zoek ik bij pinrepair ?

@Hurricane : src's... 470pf... Errrrrrrmmmm, dat is net ietske te technisch. Waarop zoek ik bij pinrepair ?
*** Q is good for you !! ***
StevenQuintijn schreef:@Diesel : bedankt voor de duidelijke foto !!![]()
Wel, ken je weerstandsrijtjes (in het engels "resistor array"). Je heb dat vast al gezien, dat ziet er zo uit:
Dat zijn eigenlijk gewoon een rij weerstanden in één verpakking.
Op de Williams schema's zijn die stevast afgekort als "SR". Staat waarschijnlijk voor Serial Resistor of zo iets.
Die waar wij het over hebben zijn SRC's. Staat voor Serial Resistor Capacitor (of zo iets). Ziet er knal hetzelfde uit, maar is eigenlijk een rij van weerstanden en condensatoren in één verpakking.
Probleem is dat deze meer dan waarschijnlijk custom gemaakt werden voor Williams en dus niet meer te vinden zijn. Als je die wilt vervangen, zul je ze dus zelf moeten "bouwen" met behulp van wat weerstanden. En wat Koen hier bedoelt is dat je de condensatoren van 470pf die er origineel in zitten gewoon mag weglaten.
Ik zal eens zoeken in de pinrepair info waar dat precies stond.
No shirt. No shoes. No pinball.
- Hurricane
- Real name: Koen Lemoine
Voor een SRC:
Je steekt in gaatje 2 tot het voorlaatste telkens 1 pootje van uw weerstand. De andere pootjes die dan omhoog staan soldeer je allemaal aan elkaar. Laat 1 pootje wat langer dat moet je in het eerste gaatje 1 steken (waar het wit bolleke staat) Het laatste gaatje laat je gewoon open.
Voor een SR: in het laatste gaatje steek je ook een weerstand.
Dit is de uitleg op pinrepair.
Installing a SR instead of a SRC at SRC6.In the case of SRC6 (switch matrix columns), if the original SRC resistor/capacitor network can not be found, it can be replaced with a straight SR resistor network (with no capacitor). This may also work with the SRC1-SCR5 and SRC7-SRC9. If this is done, a "1k x 9R" bussed resistor network can be used. But it must be installed correctly! This bussed resistor network will have ten pins, with one "common" pin (the pin with the "dot"). The common pin 1 of the resistor network must go in the board's pin 1 (for +5 volts). BUT the last pin 10 of the resistor network should be cut and not installed in the CPU board, because this pin on the CPU board goes to ground (for the capacitor part of the SRC, which we are not using since we're installing a SR and not a SRC). Using a SR instead of a SRC works because Williams installed some optional capacitors at C49-C56 (.01uF). If replacing SRC6 with a straight resistor network, caps C49-C56 should be installed. In most cases these are installed from the factory, but it's best to double check.
Again, to repeat, if using a SR resistor only network instead of a SRC resistor/capacitor network, the last pin (pin 10) of the SR should be modified for use in the system11 CPU board. Just cut off the last pin (pin 10) on the resistor network opposite the "common" pin. Remember the common pin is the pin with the "dot", so cut off the 10th leg furthest away from the dot.
Je steekt in gaatje 2 tot het voorlaatste telkens 1 pootje van uw weerstand. De andere pootjes die dan omhoog staan soldeer je allemaal aan elkaar. Laat 1 pootje wat langer dat moet je in het eerste gaatje 1 steken (waar het wit bolleke staat) Het laatste gaatje laat je gewoon open.
Voor een SR: in het laatste gaatje steek je ook een weerstand.
Dit is de uitleg op pinrepair.
Installing a SR instead of a SRC at SRC6.In the case of SRC6 (switch matrix columns), if the original SRC resistor/capacitor network can not be found, it can be replaced with a straight SR resistor network (with no capacitor). This may also work with the SRC1-SCR5 and SRC7-SRC9. If this is done, a "1k x 9R" bussed resistor network can be used. But it must be installed correctly! This bussed resistor network will have ten pins, with one "common" pin (the pin with the "dot"). The common pin 1 of the resistor network must go in the board's pin 1 (for +5 volts). BUT the last pin 10 of the resistor network should be cut and not installed in the CPU board, because this pin on the CPU board goes to ground (for the capacitor part of the SRC, which we are not using since we're installing a SR and not a SRC). Using a SR instead of a SRC works because Williams installed some optional capacitors at C49-C56 (.01uF). If replacing SRC6 with a straight resistor network, caps C49-C56 should be installed. In most cases these are installed from the factory, but it's best to double check.
Again, to repeat, if using a SR resistor only network instead of a SRC resistor/capacitor network, the last pin (pin 10) of the SR should be modified for use in the system11 CPU board. Just cut off the last pin (pin 10) on the resistor network opposite the "common" pin. Remember the common pin is the pin with the "dot", so cut off the 10th leg furthest away from the dot.
Merci allemaal !
Hopelijk heb ik deze avond de tijd om dat eens te checken.

Helaas moet ik toch nog even terugkomen op het switch probleem...
Ik dacht dat 2 draden omgewisseld zaten, maar dat bleek niet het geval.
Nadere omschrijving van het probleem (het gaat om switchen 55 en 56, allebei op dezelfde kolom) : Apart doen ze het OK. Wanneer 55 ingedrukt is, dan geeft 56 indrukken geen signaal, maar 56 loslaten wel een puls als zijnde 55. Wanneer 56 ingedrukt is, dan geeft 55 indrukken geen signaal, maar 55 loslaten wel een puls als zijnde 56.
De enige andere switch in die kolom is de 54. En dan is dat het identiek zelfde verhaal tussen 54 en 55 als tussen 55 en 56. Maar tussen 54 en 56 blijkt geen "interactie" tenzij wanneer de ene ingedrukt is, de andere niets doet; niet bij indrukken, niet bij lossen.
Na al een paar keer gedacht te hebben dat ik er was, word ik stilaan krankjorum !!!!

Nadere omschrijving van het probleem (het gaat om switchen 55 en 56, allebei op dezelfde kolom) : Apart doen ze het OK. Wanneer 55 ingedrukt is, dan geeft 56 indrukken geen signaal, maar 56 loslaten wel een puls als zijnde 55. Wanneer 56 ingedrukt is, dan geeft 55 indrukken geen signaal, maar 55 loslaten wel een puls als zijnde 56.
De enige andere switch in die kolom is de 54. En dan is dat het identiek zelfde verhaal tussen 54 en 55 als tussen 55 en 56. Maar tussen 54 en 56 blijkt geen "interactie" tenzij wanneer de ene ingedrukt is, de andere niets doet; niet bij indrukken, niet bij lossen.
Na al een paar keer gedacht te hebben dat ik er was, word ik stilaan krankjorum !!!!

Echt niemand een ideetje ? Kan het aan de transistor liggen ?
Ehm. Eigenlijk zouden we zeker moeten zijn dat het probleem hier niet op het PCB ligt. Heb ik dat ooit niet eens uitgelegd hoe je dat kunt doen? (Met die stekkers uittrekken, in switch edge test zetten en die pinnetjes met mekaar verbinden)
Als je denkt dat het probleem niet op het PCB zit, kan je ook eens proberen de diodes uit te meten van alle switches in die kolom. Als er daar eentje het begeven heeft, kan dat rare dingen geven.
Als je denkt dat het probleem niet op het PCB zit, kan je ook eens proberen de diodes uit te meten van alle switches in die kolom. Als er daar eentje het begeven heeft, kan dat rare dingen geven.
OK, net de proef met de krokodilleklemmetjes gedaan op het board en alles is OK daar.
Om die diodes uit te meten moeten die langs 1 kant losgesoldeerd worden zeker ?
Om die diodes uit te meten moeten die langs 1 kant losgesoldeerd worden zeker ?
Om helemaal zeker te zijn wel ja. Maar je kan ze ook meten zonder ze los te doen. Vaak kun je dan al een indicatie krijgen dat er iets niet klopt.
De handelingen hoe precies staan in de pinrepair info. Dat is verschillend voor gewone en voor leaf switches, dacht ik. Heb je die info, of moet ik ze doorsturen?
De handelingen hoe precies staan in de pinrepair info. Dat is verschillend voor gewone en voor leaf switches, dacht ik. Heb je die info, of moet ik ze doorsturen?
Ik denk dat ik de stouterd te pakken heb : switch 55 geeft geen sluiting tussen de buitenste 2 contacten wanneer hij open staat...
Ik word er nu helemaal knettergek van...
Op het MPU-board is alles OK als ik de connectoren rechtstreeks kortsluit.
Bedrading ziet er volledig OK uit.
Alle diodes op de switchen in kolom 7 heb ik vervangen voor de zekerheid.
Als ik de switchen uitmeet met de multimeter doen ze het perfect, maar in de switch edge test komt het er soms wel, soms niet door. Maar de beste van al : als ik de multimeter over het COM en NO contact van de 56 zet, doen alle switchen het perfect in switch edge test !!! Haal ik de multimeter weg, dan is het soms wel soms niet, WTF... En als 1 switch dicht staat, dan registreren de andere 2 nu als degene die dicht staat, maar niet wanneer ze sluiten, maar bij het openen !!
AAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRRGGGGGGGGGGHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH !!!!

Op het MPU-board is alles OK als ik de connectoren rechtstreeks kortsluit.
Bedrading ziet er volledig OK uit.
Alle diodes op de switchen in kolom 7 heb ik vervangen voor de zekerheid.
Als ik de switchen uitmeet met de multimeter doen ze het perfect, maar in de switch edge test komt het er soms wel, soms niet door. Maar de beste van al : als ik de multimeter over het COM en NO contact van de 56 zet, doen alle switchen het perfect in switch edge test !!! Haal ik de multimeter weg, dan is het soms wel soms niet, WTF... En als 1 switch dicht staat, dan registreren de andere 2 nu als degene die dicht staat, maar niet wanneer ze sluiten, maar bij het openen !!
AAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRRGGGGGGGGGGHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH !!!!

Oh ja, wat er loos is met de displays heb ik nu ook kunnen kortsluiten : enkel van de letters B, D, I en T gaat het bovenste vertikale segmentje niet. Maar enkel en alleen van die letters; de andere zijn OK.
Ik begin zo echt wel veel zin te hebben om mijn sloophamer boven te halen...
Ik begin zo echt wel veel zin te hebben om mijn sloophamer boven te halen...
- Richard Baan
- Real name: Richard Baan
- Contacteer:
Ook de switches vervangen?StevenQuintijn schreef:Alle diodes op de switchen in kolom 7 heb ik vervangen voor de zekerheid.
Wat je kan doen: bedrading los halen (beide zijden) van switch 56, en eens kijken of de rest het dan wel goed doet. Dan switch 56 vervangen.
Don't take life so seriously... It's not permanent.
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
Nee, die switchen zelf heb ik niet vervangen. Diodes etc heb ik wel liggen, maar switchen niet.
Ga het in alle geval zo dadelijk eens proberen, die 56 loskoppelen.
Ga het in alle geval zo dadelijk eens proberen, die 56 loskoppelen.
Ja, die 56 lijkt mij ook een stouterd. Wel een bizar geval, ditte. 

56 losgekoppeld en nog steeds hetzelfde. Heb het kreng buiten getrapt !
- Kuroto
- Real name: Steve Gilissen
met "het kreng" bedoel je de switch of de hele kast? :p
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

Ge gaat em toch niet gratis weggeven hé?

Hehe...
Ja, de Lieven is ze gisteren nog rap komen ophalen...
Nee hoor, ze staat gewoon in mijn garage. Uiteindelijk, als ik 3 nieuwe switchen steek en een nieuw draadje leg, dan zou dat in theorie toch moeten opgelost zijn ? Ik had alleen mijn vrouw beloofd dat ik voor het einde van de kerstvakantie een vierkante meter plaats ging maken voor speelgoed van de kinderen en dus moest er 1 kastje buiten. Normaal gezien zou deze Swords dan onderdak vinden bij een maat van me, maar ik wacht nog op zijn antwoord nu ze niet 100% is.
En alvorens iemand mij nu ne weken tingel vingt ivm dat plaats maken, ik heb ondertussen al een prachtidee met succes verdedigd, waarbij ik uiteindelijk 2 kasten extra zou kunnen zetten. Een win-win-situatie !
Ik heb ze trouwens toch niet gekocht om te houden, maar omdat het voor mij een leuke oefening was (is) om van een volledig dode kast een volledig speelbare te maken. Heb er weer al één en ander bij opgestoken (mede dankzij enkele forumleden uiteraard, waarvoor alweer mijn oprechte dank).
Iemand trouwens een ideetje hoe het kan komen dat enkel in de letters B, D, I en T dat ene vertikale segmentje ontbreekt ? In test gaan alle segmentjes.

Nee hoor, ze staat gewoon in mijn garage. Uiteindelijk, als ik 3 nieuwe switchen steek en een nieuw draadje leg, dan zou dat in theorie toch moeten opgelost zijn ? Ik had alleen mijn vrouw beloofd dat ik voor het einde van de kerstvakantie een vierkante meter plaats ging maken voor speelgoed van de kinderen en dus moest er 1 kastje buiten. Normaal gezien zou deze Swords dan onderdak vinden bij een maat van me, maar ik wacht nog op zijn antwoord nu ze niet 100% is.
En alvorens iemand mij nu ne weken tingel vingt ivm dat plaats maken, ik heb ondertussen al een prachtidee met succes verdedigd, waarbij ik uiteindelijk 2 kasten extra zou kunnen zetten. Een win-win-situatie !

Ik heb ze trouwens toch niet gekocht om te houden, maar omdat het voor mij een leuke oefening was (is) om van een volledig dode kast een volledig speelbare te maken. Heb er weer al één en ander bij opgestoken (mede dankzij enkele forumleden uiteraard, waarvoor alweer mijn oprechte dank).
Iemand trouwens een ideetje hoe het kan komen dat enkel in de letters B, D, I en T dat ene vertikale segmentje ontbreekt ? In test gaan alle segmentjes.