Vraag over switchen
Vraag over switchen
Op pinrepair staat dat tussen het kolom-contact op een switch en dat waar de gestreepte kant van de diode zit, er enkel contact mag zijn bij het indrukken van de switch. Tussen het rij-contact en de gestreepte kant van de diode, moet er een short zijn tenzij wanneer de switch ingedrukt staat.
Ik pas dit dus toe op deze switch :
Volgens Pinrepair zou ik dus tussen 2 en 3 enkel contact mogen hebben wanneer de switch ingedrukt is en tussen 1 en 3 wanneer de switch NIET ingedrukt is. Dit laatste was niet het geval, dus ik denk kapotte switch.
Echter, wanneer ik dat soort van triplex-plaatje verwijder waar contact 1 op zit, dan blijkt dat aan de achterkant met niets of niemendal een contact te maken. Dan gaat de theorie toch niet op dat ik tussen 1 en 3 contact moet hebben wanneer de switch niet ingedrukt is ?
Ik pas dit dus toe op deze switch :
Volgens Pinrepair zou ik dus tussen 2 en 3 enkel contact mogen hebben wanneer de switch ingedrukt is en tussen 1 en 3 wanneer de switch NIET ingedrukt is. Dit laatste was niet het geval, dus ik denk kapotte switch.
Echter, wanneer ik dat soort van triplex-plaatje verwijder waar contact 1 op zit, dan blijkt dat aan de achterkant met niets of niemendal een contact te maken. Dan gaat de theorie toch niet op dat ik tussen 1 en 3 contact moet hebben wanneer de switch niet ingedrukt is ?
*** Q is good for you !! ***
- Richard Baan
- Real name: Richard Baan
- Contacteer:
Re: Vraag over switchen
Een micro switch is een wisselcontact. Een common (COM) schakelt naar de ene of de andere. NO is normally open, met het indrukken wordt er contact gemaakt van de COM naar de NO. NC is normally closed, en met het indrukken wordt het circuit COM-NC verbroken.
Die heeft dus 3 contacten op de switch zelf. Het moet zo zijn dat met het indrukken de COM schakelt naar de NO.
Daarmee in serie staat de diode. Dient alleen omdat de switch in een matrix zit. Die diode maakt soms gebruik van een lipje op de switch (je moet hem toch ergens aan vast maken nietwaar?). Zo te zien bij jou wordt hij op een perspex plaatje gesoldeerd die nergens heen gaat (anders dan een kolom of rij van de matrix).
Ik zou de diode vervangen en zo solderen als de rest van de switches in jouw kast. Als het een maakcontact moet zijn, en je meet dat, dan lijkt de switch zelf wel goed. Alleen met hele snelle ballen wil de timing nog wel eens uit maken dan kun je de switch vervangen.
Die heeft dus 3 contacten op de switch zelf. Het moet zo zijn dat met het indrukken de COM schakelt naar de NO.
Daarmee in serie staat de diode. Dient alleen omdat de switch in een matrix zit. Die diode maakt soms gebruik van een lipje op de switch (je moet hem toch ergens aan vast maken nietwaar?). Zo te zien bij jou wordt hij op een perspex plaatje gesoldeerd die nergens heen gaat (anders dan een kolom of rij van de matrix).
Ik zou de diode vervangen en zo solderen als de rest van de switches in jouw kast. Als het een maakcontact moet zijn, en je meet dat, dan lijkt de switch zelf wel goed. Alleen met hele snelle ballen wil de timing nog wel eens uit maken dan kun je de switch vervangen.
Don't take life so seriously... It's not permanent.
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
OK, Richard, maar deze switch zelf heeft maar 2 contacten. De NO en COM. De zogezegde NC heeft wel de draden van de rij en de ene kant van de diode, maar geen echt contact op de switch zelf. Als ik die schroefjes er af haal, dan zit daar op de switch zelf geen contact, dat eindigt dus gewoon op dat stukje triplex. Hieronder zie je de "naakte" switch :
- Richard Baan
- Real name: Richard Baan
- Contacteer:
Dan is hij gewoon goed. Je stuk tekst over pinrepair geeft aan dat zij het hebben over een wisselcontact (dus 3 pootjes op de switch COM-NO-NC), jouw foto geeft 2 pootjes aan en dat is dus een COM-NO. In jouw geval gaat de diode naar een ge-isoleerd stukje om de draad aan te bevestigen.
Dus de draad van de rij gaat naar de diode (niet-band kant), de andere kant van de diode gaat naar de switch. Als de switch wordt ingedrukt gaat er stroom van de rij, door de diode, door de switch, naar de kolom.
Dus de draad van de rij gaat naar de diode (niet-band kant), de andere kant van de diode gaat naar de switch. Als de switch wordt ingedrukt gaat er stroom van de rij, door de diode, door de switch, naar de kolom.
- Bijlagen
-
- Willimas switch.jpg (11.39 KiB) 1514 keer bekeken
Don't take life so seriously... It's not permanent.
De diode is een nieuwe die ik er ondertussen al had op gezet en heb ze eerst voor de zekerheid nog eens uitgemeten.
Grmmbblll, probleem zit dus niet daar.
Grmmbblll, probleem zit dus niet daar.
- wza1979
- Real name: William van de Zand
Wat gaat er dan precies fout ?
Ik ben ook met een SOF bezig en het is vrij apart hoe hij de ballen locked.
Wanneer je voor het eerst links in de titans schiet, dan komt de bal terug en wordt in de ball lock gelocked.
Vervolgens schiet je een 2e bal in het spel. Deze moet je ook links via de titans schieten. Dan wordt hij gelocked in een gat voordat hij in de ball lock komt.
Als hij via de metalen geleider gelijk in de bal lock komt, dan moet hij de eerste die er ligt eruit schieten. Dat moet hij weten via de switch aan het begin van de metalen geleider.
Ik ben ook met een SOF bezig en het is vrij apart hoe hij de ballen locked.
Wanneer je voor het eerst links in de titans schiet, dan komt de bal terug en wordt in de ball lock gelocked.
Vervolgens schiet je een 2e bal in het spel. Deze moet je ook links via de titans schieten. Dan wordt hij gelocked in een gat voordat hij in de ball lock komt.
Als hij via de metalen geleider gelijk in de bal lock komt, dan moet hij de eerste die er ligt eruit schieten. Dat moet hij weten via de switch aan het begin van de metalen geleider.