Data East reset naar enkele weken geen gebruik.

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Brainstorm
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 feb 2016, 10:56
Real name: M
Locatie: Belgium

Data East reset naar enkele weken geen gebruik.

Bericht door Brainstorm » 16 feb 2016, 13:39

Beste Forumleden,

Als eerste wil ik vermelden dat ik een leek ben op het gebied van flipperkasten. Ik heb recent mijn eerste kast gekocht en wil graag leren. Ik heb echter nog niet de oplossing kunnen vinden voor mijn probleem.

Mijn data east Hook flipperkast verliest al zijn instellingen bij enkele weken geen gebruik, naar even googlen kwam ik erachter dat dit waarschijnlijk komt door de batterijen, ik heb de kast open gemaakt en trof daar iets anders aan dan verwacht. Op de plek waar normaal de 3 batterijen zitten zat er nog maar één. Zie bijlage 6338. Weet iemand wat dit voor batterij is? Het lijkt een soort oplaadbare batterij, wellicht dat deze langzaam leegloopt en weer wordt opgeladen als ik hem aanzet? Dit zou het probleem verklaren.

Ook las ik iets over het eventueel vervangen van de batterijen door een NVram chip echter op de plaats waar deze moet komen te zitten heb ik al een chip zitten.

Wie kan mij helpen?

Groet,

Emile
Bijlagen
IMG_6339.JPG
IMG_6338.JPG

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2210
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Data East reset naar enkele weken geen gebruik.

Bericht door flippers.be » 16 feb 2016, 14:00

Dat is inderdaad een oplaadbare batterij. Daarvoor moet je de flipper regelmatig aanzetten (en dan niet voor een kwartiertje maar een uur of 2 ofzo), laat je hem weken/maanden uitstaan dan loopt de batterij leeg.
Wil je de flipper langere tijd uitzetten dan misschien beter gewoon 3 AA batterijen installeren.
Of zo'n nvram. Je vervangt de bestaande chip door een ander model dat minder stroom verbruikt en de instellingen onthoud.

Brainstorm
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 feb 2016, 10:56
Real name: M
Locatie: Belgium

Re: Data East reset naar enkele weken geen gebruik.

Bericht door Brainstorm » 16 feb 2016, 14:14

Duidelijk antwoord, bedankt :good: is de bestaande chip makkelijk te vervangen/loshalen?

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2210
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Data East reset naar enkele weken geen gebruik.

Bericht door flippers.be » 16 feb 2016, 15:28

als die niet in een socket zit dan begin je er beter niet zelf aan als je geen ervaring en juiste materiaal hebt..

zit hij in een socket dan is het voorzichtig loswrikken

Brainstorm
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 feb 2016, 10:56
Real name: M
Locatie: Belgium

Re: Data East reset naar enkele weken geen gebruik.

Bericht door Brainstorm » 16 feb 2016, 15:31

Zie de bovenste foto, chip D. Volgens mij wel een socket toch?

Plaats reactie