philip van beirs schreef:Het is niet wettelijk ... de verkoper had het risico moeten incalculeren NIET de koper.
Ander voorbeeld gevonden:
https://www.bestofbritain.nl/info/reisvoorwaarden
Omrekenkoers
Best of Britain Travel hanteert bij het omrekenen van Britse Ponden naar Euro's zowel voor uw aanbetaling als uw restantbetaling de gemiddelde dagkoers, afgerond op hele euro's. Dit betekent dat uw restantbetaling hoger of lager kan uitvallen, indien de koers tussentijds wijzigt.
Korte uitleg:
U heeft een aanbetaling gedaan van 25% tegen de op het moment van reserveren geldende wisselkoers.
De restantbetaling van 75% wordt berekend aan de hand van de wisselkoers op het moment dat u uw restantbetaling moet voldoen of voldaan heeft.
Indien de koers is gestegen moet u dus bijbetalen. Indien de koers is gezakt hoeft u dus minder te betalen.
Wanneer het verschil (zowel naar boven als naar beneden) minder is dan € 5,00 wordt het bedrag niet aangepast.
Wanneer u 100% aanbetaalt, hoeft u dus niets bij te betalen en krijgt u ook niets terug.
Het wordt dus wel meer gedaan, dat risico bij de consument neerleggen.
Lijkt me ook wel fair, mits dit
heel duidelijk wordt uitgelegd
ten tijde van de koop en eerste aanbetaling.
Dit geval staat of valt bij hoe duidelijk de voorwaarden/afspraken waren in 2013.
De winkel begeeft zich ook wel op glad ijs door de factuur in euro's op te stellen en daar niets van wisselkoersen te vermelden.
En ik snap de andere kant ook wel..
Eerlijk gezegd denk ik dat niemand in 2013 zag aankomen dat die dollar ineens zoveel duurder zou worden..
En dat het bijna 3 jaar ging duren voordat ie geleverd zou worden..
Zou mooi zijn als ze kunnen middelen en elk een deel van het onvoorziene verlies nemen.