Vreemd System80 MPU probleem

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kuroto
Berichten: 597
Lid geworden op: 15 aug 2011, 01:51
Real name: Steve Gilissen
Locatie: Belgium

Vreemd System80 MPU probleem

Bericht door Kuroto » 14 dec 2011, 23:57

Ik heb hier een Gottlieb System80 MPU liggen van iemand hier in de buurt.
Start perfect op maar ik kon geen credits opzetten toen hij in de kast stak.
Op de displays krijg ik allemaal nullen.

Toen op de testbank gelegd bij Michel Oversteyns (hij heeft een testprintje), en nu is het precies alsof de startknop constant ingeduwd is. Op die testprint moet je op start duwen om naar de volgende test te gaan, en dat deed hij bij deze MPU automatisch. Het ligt ook niet aan de testprint want met de MPU van zijn Haunted House ging het wel goed.

Wat we wel hebben opgemerkt, is dat het component naast de weerstand rechtsonder (ik vermoed een condensator, toch als ik het schema mag geloven) vervangen was door een draadje...

Afbeelding


Als ik het draadje doorknip, dan krijg ik nog steeds het zelfde resultaat.
Heeft iemand enig idee of dit het probleem is, en welk component hier normaal op zit?

Bedankt alvast!
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 4025
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Vreemd System80 MPU probleem

Bericht door Richard Baan » 15 dec 2011, 12:23

Wat we wel hebben opgemerkt, is dat het component naast de weerstand rechtsonder (ik vermoed een condensator, toch als ik het schema mag geloven) vervangen was door een draadje...
Ik ken het systeem niet echt, maar weet wel dat een 0 ohm weerstand er uit ziet als een weerstand/component. En elektrisch gezien is het een draadje. Misschien is dat hier het geval?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Kuroto
Berichten: 597
Lid geworden op: 15 aug 2011, 01:51
Real name: Steve Gilissen
Locatie: Belgium

Re: Vreemd System80 MPU probleem

Bericht door Kuroto » 15 dec 2011, 17:03

Richard Baan schreef:
Ik ken het systeem niet echt, maar weet wel dat een 0 ohm weerstand er uit ziet als een weerstand/component. En elektrisch gezien is het een draadje. Misschien is dat hier het geval?
Het ziet er eigenlijk niet uit als een weerstand, meer als een zenerdiode.. Maar ik denk niet dat dat het geval is. :?
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 4025
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Vreemd System80 MPU probleem

Bericht door Richard Baan » 15 dec 2011, 18:32

Volgens het boek hoort daar een condensator te zitten (C30). In het schema zit die bij de input van de slamswitch.
Heeft dus niets met je probleem te maken.

De start-knop zit toch in de switchmatrix? En je hebt het probleem op de CPU, dan zou ik als eerste zoeken in het circuit bij Z11, Z12, Z13 en Z14.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Kuroto
Berichten: 597
Lid geworden op: 15 aug 2011, 01:51
Real name: Steve Gilissen
Locatie: Belgium

Re: Vreemd System80 MPU probleem

Bericht door Kuroto » 16 dec 2011, 17:32

Zit de startbutton wel in de switch matrix? Kdacht dat die apart zaten bij System80 kasten? Heb hier vrees ik geen schema van een System 80, enkel van een System 80B.

Als iemand trouwens een Gottlieb Time Line manual heeft (in PDF ofzo), altijd welkom! :angel:
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 4025
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Vreemd System80 MPU probleem

Bericht door Richard Baan » 16 dec 2011, 17:48

Time Line heb ik wel voor je, naar welk mail adres wil je hem hebben?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Vreemd System80 MPU probleem

Bericht door diesel64 » 16 dec 2011, 17:50

En ik heb je de System 80 service manual doorgestuurd. Even vermelden zodat anderen niet meer hoeven te grasduinen en mailen. :)
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
Kuroto
Berichten: 597
Lid geworden op: 15 aug 2011, 01:51
Real name: Steve Gilissen
Locatie: Belgium

Re: Vreemd System80 MPU probleem

Bericht door Kuroto » 16 dec 2011, 19:36

Richard Baan schreef:Time Line heb ik wel voor je, naar welk mail adres wil je hem hebben?
Heel erg bedankt voor 't aanbod, maar heb 'm al via Kristof (Diesel64)
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 4025
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Vreemd System80 MPU probleem

Bericht door Richard Baan » 17 dec 2011, 12:00

:good:
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

benboogaard
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 aug 2011, 12:20
Real name: Ben Boogaard
Locatie: The Netherlands

Re: Vreemd System80 MPU probleem

Bericht door benboogaard » 18 dec 2011, 16:38

Vreemd probleem??? Nee toch.

De nullen. Komen die direct of duurt het enkele seconden????
Hoe weet je dat de kast opstart? Gaan de lampjes knipperen op het speelveld (Attactmode).

Gebruikersavatar
Kuroto
Berichten: 597
Lid geworden op: 15 aug 2011, 01:51
Real name: Steve Gilissen
Locatie: Belgium

Re: Vreemd System80 MPU probleem

Bericht door Kuroto » 18 dec 2011, 23:59

benboogaard schreef:Vreemd probleem??? Nee toch.

De nullen. Komen die direct of duurt het enkele seconden????
Hoe weet je dat de kast opstart? Gaan de lampjes knipperen op het speelveld (Attactmode).
Ik weet dat de CPU doorstart, want met de testprint overloopt hij automatisch alle testen.
Normaal moet je de startknop inhouden voor naar de volgende test te gaan.
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

benboogaard
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 aug 2011, 12:20
Real name: Ben Boogaard
Locatie: The Netherlands

Re: Vreemd System80 MPU probleem

Bericht door benboogaard » 19 dec 2011, 12:56

Kan je nu ook mijn vraag beantwoorden? Met die testprint heb ik niet zoveel.

Gebruikersavatar
Kuroto
Berichten: 597
Lid geworden op: 15 aug 2011, 01:51
Real name: Steve Gilissen
Locatie: Belgium

Re: Vreemd System80 MPU probleem

Bericht door Kuroto » 19 dec 2011, 13:31

benboogaard schreef:Kan je nu ook mijn vraag beantwoorden? Met die testprint heb ik niet zoveel.
Onmiddelijk nullen, en die testprint wilt weldegelijk veel zeggen ;)
Bij de haunted house print van michel ging hij niet automatisch door...
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 4025
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Vreemd System80 MPU probleem

Bericht door Richard Baan » 19 dec 2011, 14:16

En? Gaan de lampjes knipperen in attractmode?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

benboogaard
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 aug 2011, 12:20
Real name: Ben Boogaard
Locatie: The Netherlands

Re: Vreemd System80 MPU probleem

Bericht door benboogaard » 19 dec 2011, 14:18

Direct nullen is niet opstarten. Handig zo een testprint ..... Not.

Ik zou je slamcontacten eerst controleren of ze allemaal dicht staan... Beter nog is een slammod erop bakken

Gebruikersavatar
Kuroto
Berichten: 597
Lid geworden op: 15 aug 2011, 01:51
Real name: Steve Gilissen
Locatie: Belgium

Re: Vreemd System80 MPU probleem

Bericht door Kuroto » 19 dec 2011, 19:35

Slam mod hebben we gedaan, zelfde resultaat...
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

benboogaard
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 aug 2011, 12:20
Real name: Ben Boogaard
Locatie: The Netherlands

Re: Vreemd System80 MPU probleem

Bericht door benboogaard » 19 dec 2011, 19:50

Hmm ik heb geen idee wat voor een testprint je dan gebruikt.
Direct 000000 is slamtilt. Een Timeline heeft +/- 5 sec nodig om op te starten. Meetal hoor je eerst het relais van de verlichting even klikken voordat deze opstart.

Het repareren van deze printen is vrij simpel als je maar van voor af aan alles test.
Zo als ik het lees zou probleem aan de software kunnen liggen (die test de print niet) of aan de switchmatrix die op de een of andere manier denkt dat er een slamtilt is. Dit laatste heb ik nog nooit meegemaakt.

Het schema had je al begreep ik. Dat IC'tje helemaal rechts onderin is voor de slamtilt.

benboogaard
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 aug 2011, 12:20
Real name: Ben Boogaard
Locatie: The Netherlands

Re: Vreemd System80 MPU probleem

Bericht door benboogaard » 19 dec 2011, 19:53

[quote="KurotoWat we wel hebben opgemerkt, is dat het component naast de weerstand rechtsonder (ik vermoed een condensator, toch als ik het schema mag geloven) vervangen was door een draadje...
[/quote]

Daar moet een klein ontstoringscondensatortje in... geen draadje..
Heb je het draadje al eens los geknipt? Zit wel in de probleemzone.

Gebruikersavatar
Kuroto
Berichten: 597
Lid geworden op: 15 aug 2011, 01:51
Real name: Steve Gilissen
Locatie: Belgium

Re: Vreemd System80 MPU probleem

Bericht door Kuroto » 19 dec 2011, 19:57

benboogaard schreef:
Daar moet een klein ontstoringscondensatortje in... geen draadje..
Heb je het draadje al eens los geknipt? Zit wel in de probleemzone.
Heb het eens losgeknipt, maar gaf nog steeds het zelfde.

De testprint die we gebruikt hebben was trouwens de deze:

http://www.greatplainselectronics.com/p ... od=120-102


Misschien toch eens zo 'n condensatortje zoeken, misschien dat dit al veel oplost?
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

benboogaard
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 aug 2011, 12:20
Real name: Ben Boogaard
Locatie: The Netherlands

Re: Vreemd System80 MPU probleem

Bericht door benboogaard » 19 dec 2011, 20:16

Proberen kan nooit kwaad.

Kan je met het printje van Gpe ook alle in en uitgangen van de switchmatrix testen?

Gebruikersavatar
Kuroto
Berichten: 597
Lid geworden op: 15 aug 2011, 01:51
Real name: Steve Gilissen
Locatie: Belgium

Re: Vreemd System80 MPU probleem

Bericht door Kuroto » 19 dec 2011, 20:17

benboogaard schreef:Proberen kan nooit kwaad.

Kan je met het printje van Gpe ook alle in en uitgangen van de switchmatrix testen?
Gaat alle switches af en geeft aan welke dat gesloten zijn.
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

benboogaard
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 aug 2011, 12:20
Real name: Ben Boogaard
Locatie: The Netherlands

Re: Vreemd System80 MPU probleem

Bericht door benboogaard » 19 dec 2011, 20:26

Hoort ie dan ook aan te geven dat de slamtilt dicht zit (en doet hij dat dan) ?

Het is ook gewoon belangrijk om te kijken of de kast een attract mode heeft als hij opstart (kan wel uitstaan op de jumpers). Dit is eigenlijk het simpelste om te zien dat de kast echt opstart.

Dirct 000 000 op alle displays die een beetje flikkeren is in 95% slamtilt. Als de cpu niet goed opstart geeft hij namenlijk meestal niets aan op de displays.

Probeer eerst dat elkotje maar eens te vervangen.

Zelf gebruik ik altijd Leons testeprom. Die gooit alle ingangen en uitgangen hoog/laag. Daarmee kan je alle signalen netjes nameten. Geen idee of de GPE Testfixture dat ook kan.

Gebruikersavatar
Kuroto
Berichten: 597
Lid geworden op: 15 aug 2011, 01:51
Real name: Steve Gilissen
Locatie: Belgium

Re: Vreemd System80 MPU probleem

Bericht door Kuroto » 19 dec 2011, 20:28

benboogaard schreef:Hoort ie dan ook aan te geven dat de slamtilt dicht zit (en doet hij dat dan) ?

Het is ook gewoon belangrijk om te kijken of de kast een attract mode heeft als hij opstart (kan wel uitstaan op de jumpers). Dit is eigenlijk het simpelste om te zien dat de kast echt opstart.

Dirct 000 000 op alle displays die een beetje flikkeren is in 95% slamtilt. Als de cpu niet goed opstart geeft hij namenlijk meestal niets aan op de displays.

Probeer eerst dat elkotje maar eens te vervangen.

Zelf gebruik ik altijd Leons testeprom. Die gooit alle ingangen en uitgangen hoog/laag. Daarmee kan je alle signalen netjes nameten. Geen idee of de GPE Testfixture dat ook kan.
Zit de slamtilt eigenlijk wel in de switchmatrix? Volgens mij test hij niet op die dingen.
Maar ik ga idd dat elkotje eens vervangen, moet enkel de juiste waarde vinden etc.
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

benboogaard
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 aug 2011, 12:20
Real name: Ben Boogaard
Locatie: The Netherlands

Re: Vreemd System80 MPU probleem

Bericht door benboogaard » 19 dec 2011, 20:44

Ik heb het schema er even bij gepakt.
Als je de elko met een draadje vervangt doe je de slammod...
Dat is dus al gedaan.

Pin 13 van Z26 wordt dan laag.
Pin 12 van Z26 zou dan +5 Volt moeten meten.... Heb je dat daar ook?
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (33.56 KiB) 5283 keer bekeken

Plaats reactie