Wat kostte een nieuwe flipper in de jaren 80-90

Algemene verhalen, oproepen en discussies.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DimitriDC
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 okt 2014, 12:05
Real name: Dimitri
Locatie: Belgium

Wat kostte een nieuwe flipper in de jaren 80-90

Bericht door DimitriDC » 13 nov 2014, 12:36

Beste,

ben nu al een tijdje her en der kasten aan het bezichtigingen en we leren steeds bij.
Wat voor de ene "heel mooi" is, is voor de andere meer een "restauratieproject" :whisling:

Laatst zo iemand gesproken die een Bram Stoker's Dracula gekocht had in 1996 voor 55.000,- BF (1.363,-€) van een cafébaas. Ik moet zeggen ik probeer de huidige prijzen een beetje bij te houden maar ik heb eigenlijk geen flauw idee wat die kasten destijds nieuw kostten.

Iemand enig idee of nog een prijslijstje van Williams of Bally uit die tijd ;)
In play : TZ , MM , STTNG, TAFG, IJ
Under (re)construction : 2x Bow And Arrow (EM), STTNG, TAF, Barb Wire, Monte Carlo, CBW

Gebruikersavatar
Pascal
Berichten: 5838
Lid geworden op: 09 aug 2011, 21:14
Real name: PVW
Locatie: Belgium

Re: Wat kostte een nieuwe flipper in de jaren 80-90

Bericht door Pascal » 13 nov 2014, 12:38

ik denk rond de 100.000 frank in 1992-1993
maar ben dit niet heel zeker

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4395
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Wat kostte een nieuwe flipper in de jaren 80-90

Bericht door David Pinball Wizz » 13 nov 2014, 13:10

Ik heb wel nog prijslijsten liggen van toen.. zat idd rond de 80.000 a 100.000 midden jaren 90

Laatste stock was soms nog goedkoper!
IFPA Country Director Belgium

ivang
Berichten: 794
Lid geworden op: 14 aug 2011, 00:39
Real name: Ivan Geentjens

Re: Wat kostte een nieuwe flipper in de jaren 80-90

Bericht door ivang » 13 nov 2014, 13:27

Zelfs al zou je van elke kast de prijs kennen die ervoor gevraagd werd op het moment dat ze uit de fabriek rolde, wat ben je daar dan mee ?

Er bestaat volgens mij niet zoiets als een 'wat-mag-die-kast-vandaag-dan-nog-wel-kosten' - formule of zo, en zou die toch bestaan dan is de nieuwprijs van de kast één van de minst-zinnige parameters :roll:

Kijk maar naar de prijzen van bv. (open) jukeboxen uit de jaren 50; volgens mij kocht je toen een container nieuwe voor de prijs waarvoor je nu een gerestaureerd exemplaar kan kopen....

Een goede raad : probeer niet te veel logica te steken in het berekenen van wat nu een correcte prijs is voor een bepaalde kast, want je zal toch zien dat wanneer die kast dan wordt aangeboden de prijs toch anders (lees : meestal hoger) zal zijn ...

Je kan je dan beter (met de nodige marge in beide richtingen) baseren op de pricechecks hier op het forum, of raad vragen over een specifieke kast die je op het oog hebt. En dan nog weet je niet zeker of je niet teveel betaald hebt als je uiteindelijk een kast koopt, maar dan heb je wel min of meer de zekerheid dat je er ook niet de helft teveel voor betaalde

Gebruikersavatar
DimitriDC
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 okt 2014, 12:05
Real name: Dimitri
Locatie: Belgium

Re: Wat kostte een nieuwe flipper in de jaren 80-90

Bericht door DimitriDC » 13 nov 2014, 14:34

Inderdaad totaal niet relevant, was gewoon uit nieuwsgierigheid.
In play : TZ , MM , STTNG, TAFG, IJ
Under (re)construction : 2x Bow And Arrow (EM), STTNG, TAF, Barb Wire, Monte Carlo, CBW

Gebruikersavatar
Gunske
Berichten: 448
Lid geworden op: 25 aug 2011, 11:26
Real name: Kevin Guns
Locatie: Belgium

Re: Wat kostte een nieuwe flipper in de jaren 80-90

Bericht door Gunske » 13 nov 2014, 14:39

Mijn grootmoeder had vroeger 3 cafe's en kon een TAF na de exploitatieperiode kopen voor 12.000 bfr. Nooit gedaan omdat ze dan zelf voor het onderhoud moest zorgen :madman:
Owning; MB
Sold; CV, TAF, TZ, WH20, RS, CFTBL, MSF, Nucore RFM, NGG, FT, TFTC, TF pro, SNK NeoGeo 161in1 Arcade

ivang
Berichten: 794
Lid geworden op: 14 aug 2011, 00:39
Real name: Ivan Geentjens

Re: Wat kostte een nieuwe flipper in de jaren 80-90

Bericht door ivang » 13 nov 2014, 15:50

DimitriDC schreef:Inderdaad totaal niet relevant, was gewoon uit nieuwsgierigheid.
ah ok, in dat geval kan je mijn 'goede raad' dus overboord gooien ;-)

Toen een van de studentencafés waar ik nogal eens uithing overkop ging kon je de (niet geheel zoals het hoort aangegeven) TAF die daar toen stond ook kopen voor de mooie ronde prijs van 5000 frank ...

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2224
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Wat kostte een nieuwe flipper in de jaren 80-90

Bericht door Cenobyte » 13 nov 2014, 16:31

Ja, het was toen dat of helemaal niks: de meeste kasten gingen na exploitatie gewoon naar de sloop of werden weggegeven omdat ze zo zwaar en onhandig waren. :mrgreen:
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Plaats reactie