Sega: geluids eprommetje onder de TL...

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2225
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Sega: geluids eprommetje onder de TL...

Bericht door Cenobyte » 29 mei 2014, 09:56

Mijn LIS heeft last van slecht geluid. Het lijkt alsof de samples "slissen", alsof de hoge tonen speaker kapot is maar dan ook weer net anders. Ik moet een defect aan de speakers nog even uitsluiten, maar in de kopkast viel het mij op dat één van de geluidseproms geen etiketje op zijn venstertje heeft. Normaal gesproken geen probleem, maar uitgerekend deze eprom zit recht onder de TL van de kopkast en ik kan me alleen maar voorstellen hoeveel jaren hij al zo onder de zonnebank heeft gelegen :mrgreen:

Kan dat eventueel de reden zijn dat mijn geluid zo slecht klinkt? Dat er wellicht data is beschadigd? Het gaat om U17. Als deze geen software, maar alleen geluidsdata bevat zou dat toch wellicht best kunnen? Of worden deze eproms ook ge-checksumd bij het opstarten?
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2225
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Sega: geluids eprommetje onder de TL...

Bericht door Cenobyte » 29 mei 2014, 11:58

Hier een voorbeeld van het geluid. Je hoort dat de muziek redelijk onaangetast is, terwijl sommige voicecalls klinken alsof ze door de mixer zijn geweest. Ook klinkt er vaak een irritant piepje :lol:
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
J.Verheggen
Berichten: 477
Lid geworden op: 23 jun 2012, 10:32
Real name: Jasper Verheggen
Locatie: Rest of the world

Re: Sega: geluids eprommetje onder de TL...

Bericht door J.Verheggen » 29 mei 2014, 16:20

kan het niet aan liggen, dan zou ie het gewoon niet moeten doen, dit moet je ergens anders gaan zoeken
Zonder relais is er geen bal aan.
www.wipperflinkel.nl

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Sega: geluids eprommetje onder de TL...

Bericht door HarrieD » 29 mei 2014, 20:58

Ik ken de inhoud van een sound eprom niet, maar ik kan me heel goed inleven in je gedachtegang. Om het te onderbouwen zou je eens je eprom verwijderen en kijken wat de kast dan voor geluid weet te produceren.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Gebruikersavatar
J.Verheggen
Berichten: 477
Lid geworden op: 23 jun 2012, 10:32
Real name: Jasper Verheggen
Locatie: Rest of the world

Re: Sega: geluids eprommetje onder de TL...

Bericht door J.Verheggen » 29 mei 2014, 21:35

eprom eruit en je mist geluid ;-), zelfde als je een gamerom eruit wipt, start kast niet op.
ik ken sega's niet zo heel goed, als je zou kijken naar een williams, die een eigen versterkingsdeel heeft voor de spraak, dan zou ik het daar in zoeken.
Eproms zijn eigenlijk hele simpele gevallen, je kunt ze vergelijken met floppy's, waren die vroeger beschadigd dan startte ze niet op, eproms zijn eigenlijk hetzelfde, ze zijn of goed of goed kapot, de tussenweg ben ik in 21 jaar repareren nog nooit tegengekomen....
Zonder relais is er geen bal aan.
www.wipperflinkel.nl

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Sega: geluids eprommetje onder de TL...

Bericht door HarrieD » 29 mei 2014, 21:54

Als op de geluidprom alleen maar data staat (de wav file zal ik maar zeggen) en niet de aansturing van de cpu op het soudboard, dan kan me het verhaal van Mario wel begrijpen. Als je een eprom niet afschermt vallen er simpelweg bits om door het uv licht dat door het venster komt. Als er meerdere geluidproms aanwezig zijn zou deze test wel eens kunnen uitwijzen of het probleem daar ligt.

Ik zou de mogelijkheid serieus overwegen dat het probleem toch door het ontbreken van die sticker wordt veroorzaakt.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Sega: geluids eprommetje onder de TL...

Bericht door HarrieD » 29 mei 2014, 21:56

Zijn het overigens alle samples? Zo ja: dan zou ik inderdaad het soundboard eens goed bekijken, zo nee: uv!!
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Gebruikersavatar
J.Verheggen
Berichten: 477
Lid geworden op: 23 jun 2012, 10:32
Real name: Jasper Verheggen
Locatie: Rest of the world

Re: Sega: geluids eprommetje onder de TL...

Bericht door J.Verheggen » 29 mei 2014, 22:13

wees wel voorzichtig met die Whitestar borden, draag een aarde bandje, een statische lading en je bent zuur.....
Zonder relais is er geen bal aan.
www.wipperflinkel.nl

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2225
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Sega: geluids eprommetje onder de TL...

Bericht door Cenobyte » 29 mei 2014, 23:00

HarrieD schreef:Zijn het overigens alle samples? Zo ja: dan zou ik inderdaad het soundboard eens goed bekijken, zo nee: uv!!
Nee, sommige samples zijn goed en sommigen verminkt. En dat is precies waar mijn "diagnose" vandaag komt. Ik heb de kast een paar keer gespeeld en de verminkingen zitten steeds op exact dezelfde plekken op dezelfde samples. Sommige samples zijn compleet weg en vervangen door witte ruis.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2217
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Sega: geluids eprommetje onder de TL...

Bericht door flippers.be » 30 mei 2014, 08:26

Kan volgens mij toch aan de eprom liggen hoor..

Gebruikersavatar
Bingovit
Berichten: 4929
Lid geworden op: 13 aug 2011, 22:40
Real name: Evert Brochez
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Sega: geluids eprommetje onder de TL...

Bericht door Bingovit » 30 mei 2014, 08:32

Zou best eens goed een Eprom kunnen zijn die corrupt is hoor ;)

Het kan zijn dat J. Verheggen dit nog nooit tegengekomen is, ik echter wel al een paar keer en dat was ook op Whitestar printen met 2x RBION en een Elvis als ik met niet vergis :)

Als er één slechte geluidschip tussen zit kan die de andere storen en zo kunnen er ook bepaalde uitspraken ontbreken.
-->The Dark Pinball Specialist<--
*"Serving the world of pinball since 2005!"*

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3965
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Sega: geluids eprommetje onder de TL...

Bericht door Richard Baan » 30 mei 2014, 08:37

Xenon geeft ook sommige stemmen niet als een eprom mist. De soundcard start dan wel op.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2225
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Sega: geluids eprommetje onder de TL...

Bericht door Cenobyte » 02 jul 2014, 07:55

Opgelost! Het was toch inderdaad de EPROM die langzaamaan gewist was. Met de nieuwe eproms (dankjewel Cajoeter!) is de machine niet alleen van Duits naar Engels gegaan, maar werkt ook het geluid weer zoals het moet.
:rock:

Lost in Space is trouwens een leuk kastje ook zo voor lekker even een potje tussendoor. Heerlijk niet na hoeven denken en veel multiballen. :D
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Plaats reactie