DMD issue
- zwartepanter
- Real name: Stefan Verhoelst
DMD issue
Ik heb hier een DMD die ik heb getest. Probleem is dat hij direct oplicht en opgelicht blijft. Alle lijnen lichten op buiten enkele in het midden (over de ganse hoogte), dus precies een hele rechthoek die donker blijft.
Vraagje: is er iemand die weet welk component ik moet nakijken (wat betreft het blijven oplichten en niet in attractmode gaan) of is die display in het midden gewoon stuk?
Vraagje: is er iemand die weet welk component ik moet nakijken (wat betreft het blijven oplichten en niet in attractmode gaan) of is die display in het midden gewoon stuk?
- Richard Baan
- Real name: Richard Baan
- Contacteer:
Re: DMD issue
Geen idee, maar mijn gevoel zegt dat de display zelf wel heel is.
Heb je een extra display dat je kunt proberen en zo delen uit te sluiten?
Kun je in de test (misschien met een ander werkend display). Wat geeft de test dan aan?
Heb je een extra display dat je kunt proberen en zo delen uit te sluiten?
Kun je in de test (misschien met een ander werkend display). Wat geeft de test dan aan?
Laatst gewijzigd door Richard Baan op 22 jan 2014, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Don't take life so seriously... It's not permanent.
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
Je zou kunnen beginnen met het meten van de voedingsspanning. Vallen deze spanningen binnen de vooropgesteld marges?
Eigenlijk om zeker te zijn dat er data toe komt heb je een oscilloscoop nodig. Op die manier kan je de data lijnen controleren. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat er een data lijn is kortgesloten naar de 5 V of iets dergelijk. Dan klokken de shift registers enkel 1tjes binnen waardoor alle dots zouden oplichten. Maar om op dat niveau te werk te gaan heb je wel de apparatuur nodig natuurlijk.
Eigenlijk om zeker te zijn dat er data toe komt heb je een oscilloscoop nodig. Op die manier kan je de data lijnen controleren. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat er een data lijn is kortgesloten naar de 5 V of iets dergelijk. Dan klokken de shift registers enkel 1tjes binnen waardoor alle dots zouden oplichten. Maar om op dat niveau te werk te gaan heb je wel de apparatuur nodig natuurlijk.
- flippers.be
- Real name: AE
- Contacteer:
Omwisselen met een andere kast en zien of het probleem mee verschuift.
Indien niet dan ligt het aan de dmd driver print, indien wel dan zal het waarschijnlijk aan de dmd pcb liggen (niet het glas). In beide gevallen kan je daar zelf weinig aan doen, tenzij je zoveel electronica kennis hebt dat je de vraag hier niet zou stellen
Indien niet dan ligt het aan de dmd driver print, indien wel dan zal het waarschijnlijk aan de dmd pcb liggen (niet het glas). In beide gevallen kan je daar zelf weinig aan doen, tenzij je zoveel electronica kennis hebt dat je de vraag hier niet zou stellen

Laatst gewijzigd door flippers.be op 24 jan 2014, 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- yorkie
- Real name: Glenn Verhoosele
- Contacteer:
Als het aan het display zelf ligt, en het het glas is verbonden met zo 2 flexibele gelijmde flatcables, dan is de enige mogelijke reddingsactie een identieke outgassed dmd zoeken en componenten wisselen. Als die met pinnetjes is, dan kan je dat glas lossolderen en voor een andere outgassed dmd met ponnetjes gebruiken. Zeker niet weggooien.
- Richard Baan
- Contacteer:
Ik zit te denken aan een ram-failure, maar dat is niets meer dan een idee.
- zwartepanter
Ik moet ff duidelijker zijn denk ik. De DMD-kast op zich werkt prima, dus niks aan de driver or whatsoever... ik heb gewoon deze DMD (per toeval tegengekomen) eens getest en die licht op buiten een ganse rechthoek. Ik vermoed dat er één of meerdere componenten op stuk zijn... oscilloscoop heb ik helaas niet... enne weggooien doe ik zeker niet hoor.
Heel raar, want zo'n DMD wordt via rijen en kolommen aangestuurd. Als er een deel van een rij niet werkt dan moet dit zich verder zetten over heel de hoogte. Niet over slechts een klein deel.
- David Pinball Wizz
- Real name: David Deturck
Wel als er vb 4 ic's opzitten voor kolommen, en 1 van de 4 ic's kapot is.
IFPA Country Director Belgium
- Richard Baan
- Contacteer:
Ik denk dat een foto wel handig zou zijn.
Kun je die maken?
Kun je die maken?
- zwartepanter
Zoals eerder aangegeven over de ganse hoogteMathieuMH schreef:Heel raar, want zo'n DMD wordt via rijen en kolommen aangestuurd. Als er een deel van een rij niet werkt dan moet dit zich verder zetten over heel de hoogte. Niet over slechts een klein deel.

- zwartepanter
Goh, niet direct nu... ik heb een nieuwe in de kast gezet, die ene per ongeluk nog ergens tegengekomen en ik wilde die eens testen... ik zal binnenkort die eens opnieuw in een kast plaatsen en er een foto van maken... eerst nog wat prulletjes regelen en de gameroom op orde zetten voor de komende BFC-wedstrijdRichard Baan schreef:Ik denk dat een foto wel handig zou zijn.
Kun je die maken?

- yorkie
- Real name: Glenn Verhoosele
- Contacteer:
'k zal die anders eens snel bekijken op den bfc. Als jij dan ongeveer kan uitleggen wat wel en niet oplicht, kan ik misschien ongeveer aanraden wat te vervangen. 

- cajoeter
- Real name: Michel
Een DMD krijgt seriële data van de dmd controller en die data moet omgezet worden naar lijnen en kolommen, hiervoor hebben veel dmd's vijf decoders/drivers waarvan er één voor de rijen is en de andere vier voor de kolommen, iedere decoder/driver stuurt dus 32 rijen of kolommen aan. Wanneer er een kolom decoder/driver defect is zal er dus precies 1/4 van de DMD niet werken. Sommige DMD's hebben twee decoders/drivers voor de kolommen die ieder 64 kolommen aansturen en in dat geval valt de helft dus uit.
- cajoeter
- Real name: Michel
Als je zo'n IC overigens wilt vervangen kun je hem het beste met hete lucht verwijderen. De nieuwe kun je dan met de hand solderen.
- zwartepanter
Michel begrijpt mij dus
... met warme lucht verwijderen?