Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door diesel64 » 14 aug 2011, 22:59

20 juni 2011

Mijn reparatielog is een speciaaltje deze keer.

Afbeelding

Ik durf wedden dat niemand hier verwacht had dat mijn volgende restauratie er één ging zijn van een Speak Easy 4. Een eerlijk gezegd: ik ook niet. Maar het zij nu zo, het lot heeft deze bijna 30 jaar oude Bally in mijn richting geblazen. :mrgreen:

0. Inleiding
0.1 Speak Easy 4: Korte bespreking

Eerst even een korte inleiding over de kast zelf omdat ik me kan voorstellen dat niet iedereen hier volledig vertrouwd is met het ontwerp. Speak Easy 4 is een kast uitgebracht door Bally in 1982. Het is de 4-player versie van Speak Easy, wat een 2-player flipperkast is. Van de 2-player versie werden 3000 exemplaren gemaakt, terwijl er van de Speak Easy 4 slechts 1000 (!) geproduceerd werden. De SE4 was zo goed als exclusief bedoeld voor export, voornamelijk naar Europa. Een Europese distributeur was immers niet geïnteresseerd in kasten voor 2 spelers, en daarom pastte Bally zijn ontwerp aan naar een 4-speler variant. Het gevolg is dus dat je hier in Europa makkelijker een 4-speler versie zal vinden dan een 2-speler versie, hoewel de SE4 algemeen toch beduidend zeldzamer is.

Het thema is simpel: een speakeasy, eigenlijk een illegaal café waar alcohol geschoken werd en volop gegokt werd tijdens de Amerikaanse drooglegging in de jaren 20. Leuke achtergrondinformatie op Wikipedia.

De Speak Easy (4) is op vele vlakken een speciale kast. Een opsomming:
  • Het is een flipper volgens het add-a-ball principe, een aanpak die vaak gebruikt werd bij EM-kasten, maar bij de opkomst van de SS stilaan verdwenen is. SE was de allerlaatste commercieel geproduceerde add-a-ball. (Voor de mensen die niet vertrouwd zijn met add-a-ball, een korte uitleg vind je hier op ipdb .)
  • Het doel van het spel is speelkaarten verzamelen. Niet zo uniek, zou je denken, maar wacht! Als je alle kaarten in de correcte volgorde verzamelt, krijg je 2 extra ballen. OK, ik geef toe, nog steeds niet echt spectaculair, maar het is nog niet gedaan! Aan de linkerkant van de kast zit een knop waarmee je aan het begin van een nieuwe bal alle kaarten die je "out of sequence" verzameld hebt kan opofferen. Voor iedere kaart die opgeofferd wordt, gaan er 25000 punten van je score af. Nu, da's toch wel een redelijk unieke feature, niet? Bovendien kan je ook ballen winnen of verliezen met de roulette in het speelveld.
  • De knocker wordt op een aparte manier gebruikt: hij slaat elke keer je een extra bal verdient en drie keer bij een replay.
  • De kast heeft "fold-up targets" in plaats van gewone drop-down targets. Misschien had Bally door dat hun drop-down targets meestal gewoon alles deden behalve droppen. :mrgreen:
  • SE heeft een speelveld dat lijkt alsof het gemaakt is uit hout, maar dat is het niet. Het is een soort kunststof (qua structuur vind ik dat het wat weg heeft van bakeliet). Het gevolg is dat de verf op een SE zeer goed stand houdt. De speelvelden zijn vaak nog echt wel mooi. Volgens mij was dit dus wel een geslaagd experiment en ik snap niet meteen waarom men toch het kunststof-idee heeft laten vallen. Misschien omwille van de kostprijs?
  • De kopkast van een SE is beduidend smaller dan de kopkast van een gemiddelde SS flipper en is amper breder dan de body. OK, ik geef toe dat het misschien op het eerste zicht er wat raar uit ziet (waarschijnlijk omdat we brede kopkasten gewend zijn), maar het heeft wel een positief effect op het manouvreren en verhuizen ermee. En als hij opgesteld staat, neemt hij ook heel wat minder plaats in. Mijns inziens ook een geslaagd experiment...
Misschien is het enige minpunt aan deze kast wel de sound, die nogal primitief is, en het gebrek aan spraak (wel wat ironisch voor een Speak Easy :wink: ).

0.2 Mijn Speak Easy 4: Begintoestand

Als je de kast zo ziet staan in zijn huidige toestand, zou je op het eerste zicht zeggen dat het een wrak is. Maar als je beter kijkt, zie je dat het eigenlijk nog goed meevalt. De flipper heeft zeker potentieel!
  • Het cabinet ziet er nog redelijk goed uit. Hier en daar wel een krasje en de randen van de kopkast zijn wat beschadigd. Maar zeg nu zelf: welke kast van 30 jaar oud heeft dat niet?
  • Het speelveld is nog in zeer mooie staat. Ook de hoeveelheid vuil is beperkt. Hier en daar is er wel een klein plekje verfschade, maar niets onoverkomelijks. En zelfs enkel in effen stukken verf. Moet te doen zijn. Er is wel één insert losgekomen, dus die moet ook gefixed worden.
  • De kopruit is nog in perfecte staat! Echt een enorme wow-factor. Niet afgebladderd of gebubbeld, zefs geen klein tikje verf beschadigt ergens op de kopruit. Prachtig!
  • Elektronisch: de kast start af en toe op (wanneer ze zin heeft). En als ze dan opstart, werken niet alle switches, sommige lampjes doen random dingen, de slingshots werken niet, saucers en de through werken soms, de displays tonen random scores, de flippers scoren punten, er is geen geluid, ... Kortom: een rommeltje dus. Maar... niets is onhelstelbaar! We zien wel waar het schip strandt, maar ik heb er goede hoop in. :)
0.3 Mijn Speak Easy 4: Foto's

En dan nu... hetgene waar al iedereen al op gewacht had: de foto's. Aan degenen die al het bovenstaande gelezen hebben: proficiat. Aan al degenen die het bovenstaande overgeslagen hebben om de foto's te zien: welkom! :mrgreen:

(Alle foto's zijn klikbaar voor een lekker groot, 1600 pixels breed formaat. Oh yeah baby!)

Afbeelding
Overzicht van de volledige kast vlak nadat ze thuis arriveerde.

Afbeelding
Kopruit in prachtstaat! (Linksboven is geen beschadiging, da's een reflectie. En je ziet mij ook in de kopruit als je goed kijkt! :lol: )

Afbeelding
Overzicht van het speelveld.

Afbeelding
Close-up van het speelveld met de belangrijkste gimmick van de kast: de roulette. Het speelveld is nog zeer mooi, alleen insert 60 zit los. De krassen die je ziet zijn krassen op het glas, niet op het speelveld.

Afbeelding
Vlugge foto in het cabinet zelf. Zeer veel stof en vuil. Lots of work to do! Het muntbakje is nog aanwezig, maar staat niet op deze foto.


Afbeelding
Whoah. Vuil. Dertig jaar stof en nicotine. Feestje!

Afbeelding
Vuil. Vuiler. Vuilst. En dan toont het op de foto nog wat beter dan in 't echt. De beste indicatie hier is de bodem van de kopkast. Dat moet normaal gezien blinkend metaal zijn. Ugh...

Afbeelding
De binnenkant van het display panel. Hetzelfde verhaal hier.

0.4 Doel

Wat is nu mijn bedoeling van dit project? Wel eigenlijk is het simpel: de flipper opnieuw spelend krijgen zoals ze 29 jaar geleden speelde en ze zo dus eigenlijk ook van de schroothoop redden. Mijn nadruk gaat vooral liggen op de technische kant van de herstelling, maar ik ga toch proberen ze ook zo mooi mogelijk te krijgen als ik zelf kan. Verwacht wel geen mirakels van mij op dat vlak. :) Toch hoop ik dat het voor sommigen op het forum hier de mooiste Speak Easy zal worden die ze ooit gezien hebben. Ik ga alleszins daarvoor mijn best doen! Volgend jaar wordt de kast 30 jaar en 't zou toch mooi zijn als ze voor die verjaardag opnieuw helemaal piekfijn in orde stond. :)

Ziezo, dat was het voorlopig. Mijn eerste stap is het fixen van de CPU. Daar ben ik al een beetje aan begonnen en de volgende update zal dus hoogstwaarschijnlijk volledig daar aan gewijd zijn. Wanneer die er komt, kan ik nog niet voorspellen, dat zal van de Chinese Ebay-verkopers af hangen. :mrgreen:

Ik hoop dat jullie even veel aan deze topic hebben als ik ookal oogt ie waarschijnlijk bijlange niet zo spectaculair als andere restauratietopics hier. 't Is gewoon een goeie bron van motivatie.

Groeten,
Afbeelding
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door diesel64 » 14 aug 2011, 23:00

11 juli 2011

Ziezo. Alhier toch (eindelijk) een update(je) van mij. Verwacht niet al te veel spectaculair, want de werken gaan héél traag vooruit. Maar: ze gaan wel vooruit. Da's toch al iets. De reden is simpel: ik kan er momenteel weinig tijd in steken. Dusja, restaureren we deze flipper maar op z'n Limburgs. :wink:

0.5 Mijn Speak Easy 4: Foto's (vervolg)

Eerst wil ik beginnen met een aanvulling op de vorige post. Ik heb nog wat meer foto's genomen van de originele staat en ik ga die hier eerst dus even delen.

Afbeelding
Beginnen doen we met een beter overzicht van het ganse speelveld.

Afbeelding
Aan de lane guides bovenaan zijn er wat beschadigingen. Hier zaten oorspronkelijk metalen wire guides die de bal in de richting van een popbumper stuurden (en dus niet rechtstreeks naar beneden, naar de flippers). Het gevolg is wel dat je van onderaf recht tegen zo'n wire guide kunt schieten. Niet verwonderlijk dat deze beide dus afgebroken zijn. Ook bijna alle lane guides zelf zijn zwaar beschadigd.

Afbeelding
Een klein plekje speelveldschade linksboven. Let ook op de drinkende vrouw op de plastic. 8)

Afbeelding
Speelveldschade op een wel zeer vreemde plaats. Midden in een inlane. Na even gesnuffeld te hebben, de fout gevonden. Langs de onderkant is een verkeerd type schroef gebruikt om de flipper assembly vast te vijzen. Resultaat: ooit heeft men los door het speelveld geschroefd. Zucht... :roll:

Afbeelding
Insert #60 zit gewoon los.

Afbeelding
Aléhup, voor de allereerste keer het speelveld opgetild. (Full view is hier wel aangeraden) En... dat valt een beetje tegen eigenlijk. Het ziet er allemaal toch wel wat minder uit dan de bovenkant van het speelveld. :(

Afbeelding
Beelden zeggen soms meer dan... ge weet wel...

Afbeelding
Yuk. Trouwens: nog slecht nieuws. Mijn oorspronkelijk plan was het speelveld volledig kaal te maken. Dat idee heb ik echter laten varen toen ik zag dat de lamp sockets (en ook de meeste switches) vastgeschroefd, vastgeniet én vastgesoldeerd zijn. :( Nuja, ik lost het wel op een andere manier op.

Afbeelding
Binnenkant van het cabinet. Trouwens: kijk in de rechter benedenhoek! Iets dat ik tot nu toe in elke flipper die ik gerestaureerd heb, al teruggevonden heb. Confetti! :mrgreen:

Afbeelding
Power Module en transformator. Ook vuil.

Afbeelding
Raar vuil aan de shooter. What the f**k is dit? "Roeststof" waarschijnlijk...

Afbeelding
Nog een leuke ontdekking: De Solenoid Driver is niet origineel. Het lukt me niet om af te leiden uit welke kast hij komt, maar de datum is alvast wel te lezen: 1977. Kan bijna niet ouder dus. :mrgreen: Dat betekent wel dat ik die zéér grondig ga moeten controleren...

1. De afbraak
En dan zullen we nu maar beginnen met het echte werk zeker. Aangezien ik niet echt specifiek met één ding bezig ben, zullen de puntjes en onderdelen wat door mekaar lopen. Begonnen ben ik met het eerste gedeelte van het speelveld.

1.1 Het speelveld
Afbeelding
Apron en al de plastics al verwijderd...

Afbeelding
Er zit een groot gat in de rechterkant van de foldup-target assembly. :( Vreemd genoeg duwt de spoel wel in dit gat. Dus ofwel was dat origineel zo, ofwel was het een grote designfout. Vreemd...

Afbeelding
Posts en laneguides ook al verwijderd...

Afbeelding
En... mijn voorlopige boekhouding. Posts, schroeven en andere speelveldonderdelen mooi gesorteerd, genummerd en aangeduid op een plannetje waar nodig.

Afbeelding
En hier heb ik voorlopig de afbraak van het speelveld gestaakt. Wordt zeker vervolgd!

1.2 Het insert panel

Als volgende is dus het insert panel aan de beurt. Hier ben ik na het demonteren meteen begonnen met de kuis.

Afbeelding
Originele staat, nog in het cabinet. Vervolgens er volledig uitgeschroefd zodat we aan de werkbank verder kunnen werken. Eerst wel nog eventjes alle connectors gelabeld.

Afbeelding
Gohja... Dat zijn we ondertussen gewend, zeker? :roll:


Dan vervolgens het Lamp Driver PCB gemonteerd en begonnen met kuisen.

Afbeelding
Hier is de kuis in volle gang. Enkel tussen de middenste drie rijen transistors is nog niet gekuist. Dan merk je toch wel, neem ik aan?

Afbeelding
Lamp driver PCB volledig proper.

Afbeelding
Ja, ik heb zelfs de moeite genomen om de transistors mooi recht te plooien. :madman:

Afbeelding
Jaja, eerst goed schrobben met een oude tandenborstel en dan het PCB opbergen in een antistatisch zakje. Zo hypocriet zijn we wel... :roll:

Afbeelding
De displays: een vuil naast een pas gekuist.

En mag ik voorstellen: even een korte voor en na:

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding
Over het display PCB van speler 3 zat geen kartonnetje meer. U raadt de gevolgen. In deze foto heb ik eventjes het Bally-logo gekuist om het contrast te tonen. :madman:

Afbeelding
Tadaaaaa!

2. De CPU

(Ja, ik spring een beetje van de hak op de tak)

De CPU is een verhaal apart. Die startte immers niet altijd perfect op. Soms kwam hij in een loop terecht, soms liep hij gewoon vast en zelden startte hij echt door. En als hij opstartte, deed de kast nog heel wat rare dingen. Tijd voor een groot onderhoud dus!

Afbeelding
De originele staat van de CPU. Op het eerste zicht niet zo slecht eigenlijk. De batterij is ooit vervangen geweest en er is geen echte batterijschade te zien. Wel hier en daar een beetje oxidatie. Ook is de CPU niet origineel van deze kast (hij komt uit een Mystic uit 1980).

Maar... en dit is het mooiste voorbeeld dat batterijschade ALTIJD ZO VOLLEDIG MOGELIJK behandeld moet worden. Als ik onder de socket van U11 in keek, meende ik wat oxidatie te zien. Ik heb de socket dan verwijderd en mijn vermoedens werden bevestigd.

Afbeelding
Dit is batterijschade. Zo simpel is het. Hoewel het zeer weinig is, is het voldoende om contact te leggen tussen die datalijnen die zo kort naast mekaar liggen. Miserie gegarandeerd. Dit is absoluut het gevolg van onvoldoende (of niet) herstelde batterijschade in het verleden. Ook linksonder kan je ernstige oxidatie zien aan weerstand R134 en de transistor Q2 (niet echt zichtbaar op deze foto).

Afbeelding
Ook hier zitten een paar componenten met groen uitslaande oxidatie die best vervangen kunnen worden (bvb. C80, CR7, R1 en R3). En het is nog niet gedaan...

Afbeelding
De onderkant van het PCB. Er zijn duidelijk geoxideerde soldeerpunten te zien in dezelfde zone. Overduidelijk een gevolg van een gelekte batterij. Deze componenten gaan we dus ook vervangen.

Afbeelding
And this is how I roll. Ik print een plan van het PCB af en markeer alle componenten die volgens mij vervangen moeten worden.

Afbeelding

En dit is het resultaat (en tevens ook de huidige staat). Alle "gemarkeerde" componenten verwijderd en losgesoldeerd.

Afbeelding

Afbeelding

Next up: behandelen met azijn, opschuren en het bord opnieuw bezetten met nieuwe componenten. Dan het bord correct jumperen, een ROM branden met free play en een poging doen om het terug op te starten. En vingers kruisen dat het daarbij blijft. :)

Ziezo, dat was het voor vandaag. Mijn topic is wel bijlange niet zo spectaculair als andere hier, maar ik hoop toch dat ik jullie wat kan blijven boeien. :)

Stay tuned!
Laatst gewijzigd door diesel64 op 14 aug 2011, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door diesel64 » 14 aug 2011, 23:01

Bon. EINDELIJK nog eens een update van mij. Ik weet het: het is lang geleden. Er zijn eigenlijk twee redenen daarvoor.

1) Ik wou het zo veel mogelijk per onderdeel doen (dus bvb eerst alles i.v.m. de CPU posten), maar da's mislukt. Ik ben namelijk nog altijd aan het wachten op een paar dingen voor de CPU dus daarmee dat ik toch ga plooien en gewoon alles chronologisch posten.

2) Dit 8) :

Afbeelding

Mijn zelfgemaakt speelveldrotisserie. En ik heb dan gewacht tot die volledig af was om het speelveld er uit te halen, waardoor de werken eventjes stil gelegen hebben.

Dus. Ik ga beginnen met nog een paar dingen i.v.m. de CPU. Daar moest dus de (weliswaar minieme) batterijschade hersteld worden. Dit was de laatste toestand uit mijn vorige update. Alle componenten verwijderd waarvan ik het nodig achtte:

Afbeelding

Dan behandelen met azijn en afschuren. Aan beide kanten van het PCB alles wat ook maar een beetje op oxidatie lijkt verwijderen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dat ziet er al heel wat beter uit. En géén gebroken traces (ook niet te verwachten bij zo weinig batterijschade).

En dan alle verwijderde componenten vervangen...

Afbeelding
Et voila. Al dacht ik dat toch, maar achteraf merkte ik dat ik blijkbaar toch iets vergeten was. Zoek de fout :mrgreen:

Afbeelding
En ja: en condensatortje vergeten. Hier is de vergetelheid opgelost. :)

En dan het bord correct jumperen. De huidige jumpers op het bord waren nogal onorthodox. Ze werkten wel, maar je moest ervoor 1 pin van de RAM ombuigen. Vuil. Daarom wou ik ze correct zetten en ze meteen zo zetten dat ik 2x 2732 ROMs kan gebruiken. Mijn plan was dan de free play ROM te downloaden. Maar... blijkbaar is er geen U2 (de game rom) voor Speakeasy 4 in 2732 formaat beschikbaar. :( De aangepaste free play U6 ROM (die universeel is voor eender welke kast) wel. Daarom heb ik ervoor gekozen om enkel U6 te vervangen door een 2732 en de originele masked rom (een 9316) in U2 te laten zitten. Hopelijk gaat dat werken met free play. Het PCB moet alleszins anders gejumpered worden:

Afbeelding

Afbeelding

En tot zover de staat van de CPU. Ik heb nog niet kunnen testen want ik heb de U6 ROM nog niet (is onderweg).


Bon. Dan iets totaal anders. Het insert panel schoonmaken

Voor:

Afbeelding
De linkerkant al schoongemaakt. Het verschil is op zijn zachts gezegd "merkbaar". :)


Afbeelding
Vliegenschijt!

Afbeelding
En het resultaat.

Afbeelding
Alle boards verwijderd.

Afbeelding
De solenoid driver slaat wel alles op vlak van vuiligheid...

Afbeelding
Sfeerbeeldje van het cabinet.

Afbeelding
Oeioei. Oxidatie op de solenoid driver. Dat zal gecheckt moeten worden.

Afbeelding
En zo ziet ie er uit nadat ie gekuist is. Veel beter. :)

Afbeelding
Kabelboom van de kopkast.

Afbeelding
Power module na kuisen. Amai! Ge kunt door het vensterke kijken! :madman: Check immers het "sfeerbeeld" enkele foto's geleden.

Afbeelding
Mounting plate (en tegelijk koeler) van de power module en de transformator. Ook nog vuil.

Afbeelding
Aléhup. Het speelveld dan in mijn spiksplinternieuwe rotisserie gezet. 8) Het zal wel moeten wachten tot later. Het speelveld doe ik het laatst.

Afbeelding
Muntdeur van aan de binnenkant. Dit wordt nog een projectje op zich... :madman:

Afbeelding
Dat Bally shooterplaatje is zo mooi... Maar wel een beetje verroest. In de tumbler ermee!

Afbeelding
Transformator verwijderd.

Afbeelding
Mounting plate ook verwijderd en er staat zowaar een kroon getekend op de bodem van het cabinet. Lolligheidje van de arbeiders, denk ik. Waarschijnlijk een soort van "handtekening" van de maker. :) Ik hoop dat ik die kan bewaren.

Afbeelding
Flipperknoppen verwijderd.

Afbeelding
Overzichtje van een hoop onderdelen van het cabinet. Moeten allemaal nog gekuisd worden...

Afbeelding
Kuisen van de bodemplaat. De gele sticker heb ik niet kunnen redden.

Afbeelding
Het resultaat.

Afbeelding
Schoongemaakte transformator.

Afbeelding
En het cabinet ook al mooi geschrobt vanbinnen... En de kroon kunnen bewaren! :)


Afbeelding

Afbeelding
Rechterkant van het cabinet gekuist. Er is hier en daar wel een beetje verf af, maar dat is voor later...

Afbeelding
Kabelboom van het cabinet gekuist en metalen onderdelen gepolijst.

Afbeelding
Linkerkant van het cabinet. Valt het op dat het gezicht van de vrouw en het hemd van de vent al gekuist zijn? :madman:

Afbeelding
Aan de K en de Y is de verf wat witter omdat ze daar verdroogd/verkleurd/gebarsten/whatever is. Ik denk niet dat ik dat ga kunnen fixen. Maar ja, da's nu ook niet zo dramatisch.

Afbeelding
Onder de linker flipperknoppen zit wat residu van een sticker. Misschien iets van in de fabriek, maar die is toch totaal onherstelbaar. Beter verwijderen dus.

Afbeelding
Et voila.

Afbeelding
Linkerkant klaar!

Afbeelding
Het verfwerk op de kopkast is nog geweldig! Bijna niets beschadigd. Ook dit schoongemaakt.

Afbeelding
De metaalkarton in de kopkast schoongemaakt. Veel elbow grease nodig gehad hiervoor. :madman: Ik heb ook besloten de kaartjes niet te vervangen door nieuwe (al kan ik mijn gedacht nog veranderen...). Ze zijn immers nog perfect leesbaar. Wel wat vergeeld, maar ja... De kast is 30 jaar oud hé.

Ziezo. Da's hoever ik momenteel zit. Maar om nog vlug een teaser te geven waarmee ik de volgende update ga beginnen:

Afbeelding
De muntdeur!


Voila. Amai dat was een serieuze update. :madman: Ik hoop dat de volgende er wat vlugger komt. Het begint alvast de goeie kant op te gaan.

Stay tuned!
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2805
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door g94 » 14 aug 2011, 23:36

Verry nice again Kristof!
Zelfs het electronica gedeelte lees ik met plezier, al versta ik er geen snars van. Dat condensatortje, ah :?

Die kaarten zou ik persoonlijk zo houden. Ik denk niet dat je je kast er als nieuw wil doen uitzien. Nieuwe kaarten zouden niet echt passen dan.. $

Een inox rotisserie :shock: :clap: Afbeelding

Nog!!!
P

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6195
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door zwartepanter » 15 aug 2011, 09:08

Prachtig! :clap:

Gebruikersavatar
Pascal
Berichten: 5840
Lid geworden op: 09 aug 2011, 21:14
Real name: PVW
Locatie: Belgium

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door Pascal » 15 aug 2011, 09:14

echt magnefiek
ik zou het niet kunnen :!:

Gebruikersavatar
lotmamordun
Berichten: 351
Lid geworden op: 14 aug 2011, 15:56
Real name: Vincent CHARDOME
Locatie: Belgium

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door lotmamordun » 15 aug 2011, 09:56

Knap hoe grondig dit aangepakt wordt.
Dat wordt uitkijken naar volgende afleveringen :D
LOTR & Stardust

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door diesel64 » 15 aug 2011, 10:28

Thanks iedereen! :)

g94 schreef: Een inox rotisserie :shock: :clap: Afbeelding
Tja. Met een vader die metaalbewerker is van opleiding, zijt ge min of meer verplicht hé. :)
Pascal schreef:echt magnefiek
ik zou het niet kunnen :!:
Merci. Maar ik zie niet in wat ik zo speciaal doe. :)
No shirt. No shoes. No pinball.

moversteyns
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:44
Real name: Michel Oversteyns
Locatie: Belgium

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door moversteyns » 15 aug 2011, 15:20

Sjiek gedaan! En zeker interessant om te lezen! :clap: :clap: :clap:

moversteyns
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:44
Real name: Michel Oversteyns
Locatie: Belgium

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door moversteyns » 15 aug 2011, 15:59

Hoe reinig jij printplaten eigenlijk? M.a.w. hoe krijg je al het vastgekoekte stof er van af?

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door diesel64 » 16 aug 2011, 10:03

moversteyns schreef:Sjiek gedaan! En zeker interessant om te lezen! :clap: :clap: :clap:
Thanks.
moversteyns schreef:Hoe reinig jij printplaten eigenlijk? M.a.w. hoe krijg je al het vastgekoekte stof er van af?
Hangt een beetje van de graad van de vuiligheid af. Verschillende mogelijkheden:

1) Als ze lichtjes vuil zijn: gewoon wat afstoffen met een vod en eventueel wat licht kuisproduct
2) Als ze redelijk hard vuil zijn (wat ik nu gedaan heb): Met een oude tandenborstel, arcadia's magic cleaner opgelost in wat water en schrobben maar. Opdrogen met een propere doek.
3) Bij hardnekkig vuil (dit doe ik enkel als de printplaat al defecten heeft of niet zo'n hogere waarde heeft): alle socketed chips verwijderen en gewoon in de wasbak met dreft en een scrobborstel. Ook mogelijk: steek em gewoon in het afwasmachien (enkel water, geen waspoeder ofzo, zonder het droogprogramma). Dan een paar dagen laten drogen en de chips terugplaatsen. Wel opletten in de buurt van leds (daar voorzichtig zijn met de hoeveelheid water). Prachtig resultaat.

DISCLAIMER: Eigenlijk zijn dit alle 3 slechte methodes omdat ze alle drie niet statisch veilig zijn. Gebruik dus op eigen risico. Ik pas ze toch toe omdat het me eigenlijk momenteel niet kan schelen. Die printplaten in mijn Speakeasy zijn toch al stuk. Als je het statisch veilig wil houden kan je gebruik maken van luchtdruk (er is daar speciale voor, dus niet van gewoon een compressor) of kuisen met een ESD-borsteltje (en eventueel met brandspiritus).
No shirt. No shoes. No pinball.

moversteyns
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:44
Real name: Michel Oversteyns
Locatie: Belgium

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door moversteyns » 16 aug 2011, 10:39

diesel64 schreef:2) Als ze redelijk hard vuil zijn (wat ik nu gedaan heb): Met een oude tandenborstel, arcadia's magic cleaner opgelost in wat water en schrobben maar. Opdrogen met een propere doek.
Zo doe ik het momenteel ook, maar arcadia's magic cleaner heb ik niet. Ben benieuwd wat de Peter in die bussen stopt :)
diesel64 schreef:3) Bij hardnekkig vuil (dit doe ik enkel als de printplaat al defecten heeft of niet zo'n hogere waarde heeft): alle socketed chips verwijderen en gewoon in de wasbak met dreft en een scrobborstel. Ook mogelijk: steek em gewoon in het afwasmachien (enkel water, geen waspoeder ofzo, zonder het droogprogramma). Dan een paar dagen laten drogen en de chips terugplaatsen. Prachtig resultaat.
Awel, "in de vaatwasser steken" heb ik nog al gehoord, maar ik vind dat toch maar riskant. Ik heb een werkende WMS Power Driver Board maar die vol stof hangt, en aan de gelijkrichters en bruggen zit dat stof goed vastgekoekt. Dat krijg je met luchtdruk uit een busje er niet af.

Brandspiritus is ook wel interessant om het water te verdrijven, zo heb ik in een van de TOP videos gezien.
diesel64 schreef:Wel opletten in de buurt van leds (daar voorzichtig zijn met de hoeveelheid water)
Hoezo? LED's zijn toch volledig afgesloten?

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door diesel64 » 16 aug 2011, 10:56

moversteyns schreef:
diesel64 schreef:2) Als ze redelijk hard vuil zijn (wat ik nu gedaan heb): Met een oude tandenborstel, arcadia's magic cleaner opgelost in wat water en schrobben maar. Opdrogen met een propere doek.
Zo doe ik het momenteel ook, maar arcadia's magic cleaner heb ik niet. Ben benieuwd wat de Peter in die bussen stopt :)
Ik zit al aan mijn tweede bus en ik ben er eigenlijk wel content van. Vooral voor plastics, lamp PCB's en een vlugge kuis van het speelveld. Om er je cabinet mee te kuisen is het wel wat overkill. Wel oppassen ermee op (oudere) aprons en kopruiten (zoals met alle kuisproducten). Eerlijk gezegd: ik gebruik ook allesreiniger van de aldi (2 euro voor een fles van 2 liter ofzo) voor de minder delicate dingen zoals kabelbomen en het cabinet. Ik moet zeggen: hoewel die allesreinger duidelijk aggressiever is (ik voel het aan mijn handen achteraf) vind ik dat hij slechter presteert (Arcadia's dink ontvet veel beter). Just my 5 cents. :)
moversteyns schreef:
diesel64 schreef:3) Bij hardnekkig vuil (dit doe ik enkel als de printplaat al defecten heeft of niet zo'n hogere waarde heeft): alle socketed chips verwijderen en gewoon in de wasbak met dreft en een scrobborstel. Ook mogelijk: steek em gewoon in het afwasmachien (enkel water, geen waspoeder ofzo, zonder het droogprogramma). Dan een paar dagen laten drogen en de chips terugplaatsen. Prachtig resultaat.
Awel, "in de vaatwasser steken" heb ik nog al gehoord, maar ik vind dat toch maar riskant. Ik heb een werkende WMS Power Driver Board maar die vol stof hangt, en aan de gelijkrichters en bruggen zit dat stof goed vastgekoekt. Dat krijg je met luchtdruk uit een busje er niet af.
Daarbij zou ik de vaatwasser techniek ook niet proberen. Op zo'n driver board zitten nu wel niet veel componenten die echt serieus ESD-gevoelig zijn. Dus ik denk dat je daar wel op mag schrobben met een tandenborstel en wat kuisproduct (wel zo goed mogelijk met de hand opdrogen om oxidatie te vermijden).

Ik zou zeggen: wil je echt zeker zijn, koop een ESD-veilig borsteltje en brandspiritus. Maar voor een power driver board zal dat niet echt nodig zijn, denk ik.

idee:

http://www.dealextreme.com/p/static-pro ... rush-21952
en
http://www.dealextreme.com/p/toothbrush ... rush-21951
en er staan er nog een paar op dealextreme

moversteyns schreef:
diesel64 schreef:Wel opletten in de buurt van leds (daar voorzichtig zijn met de hoeveelheid water)
Hoezo? LED's zijn toch volledig afgesloten?
Wel, ik heb ooit ergens gelezen dat er wel water in die leds zouden kunnen komen... Maar ik heb dat nog niet "aan den lijve ondervonden". Ik plaatste het gewoon er bij als waarschuwing. :)
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
Kuroto
Berichten: 597
Lid geworden op: 15 aug 2011, 01:51
Real name: Steve Gilissen
Locatie: Belgium

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door Kuroto » 16 aug 2011, 11:40

Meestal blaas ik eerst al het stof eraf, dat helpt al veel. Daarna gebruik ik een oude tandenborstel en isopropanol om de contacten zuiver te maken. Is ook ideaal om batterijzuur weg te krijgen.
Kan je gewoon krijgen in de apotheek.
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2805
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door g94 » 16 aug 2011, 11:44

Misschien moet er eens iemand van jullie de nobele taak op zich nemen om er een tutorialke van te maken? Er zijn wel meer mensen die zich daaromtrent vragen stellen... en we hebben daar een mooi rubriekske voor :mrgreen:

P

Gebruikersavatar
Cedric
Berichten: 827
Lid geworden op: 15 aug 2011, 20:48
Real name: Cedric Andries
Locatie: Belgium

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door Cedric » 16 aug 2011, 12:22

Whow, deze had het echt nodig :shock:
prachtig werk tot nu toe, :clap: :clap: veel moed voor de rest.... :P

moversteyns
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:44
Real name: Michel Oversteyns
Locatie: Belgium

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door moversteyns » 16 aug 2011, 12:29

Kuroto schreef:Meestal blaas ik eerst al het stof eraf, dat helpt al veel. Daarna gebruik ik een oude tandenborstel en isopropanol om de contacten zuiver te maken. Is ook ideaal om batterijzuur weg te krijgen.
Kan je gewoon krijgen in de apotheek.
Ik heb ook een busje isopropanol liggen, maar als ik dat gebruik en opgedroogd is, heb ik altijd zo'n doffe 'film' op mijn printplaten. Raar...

Gebruikersavatar
Kuroto
Berichten: 597
Lid geworden op: 15 aug 2011, 01:51
Real name: Steve Gilissen
Locatie: Belgium

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door Kuroto » 16 aug 2011, 15:56

moversteyns schreef:
Kuroto schreef:Meestal blaas ik eerst al het stof eraf, dat helpt al veel. Daarna gebruik ik een oude tandenborstel en isopropanol om de contacten zuiver te maken. Is ook ideaal om batterijzuur weg te krijgen.
Kan je gewoon krijgen in de apotheek.
Ik heb ook een busje isopropanol liggen, maar als ik dat gebruik en opgedroogd is, heb ik altijd zo'n doffe 'film' op mijn printplaten. Raar...
Kan wel voorvallen maar in weze kan dat geen kwaad. :)
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door diesel64 » 27 aug 2011, 12:44

Zoals beloofd een update i.v.m. de coin door. Ik heb hier een ganse update apart aan gewijd omdat ik het toch één van dé blikvangers vind van zowat alle Bally's uit die periode.

De coin door was origineel eigenlijk in niet zo'n slechte staat. Hier en daar wat roest en vuil natuurlijk, maar het viel nog betrekkelijk mee. Toch kon het nog heel wat beter. Hier wat foto's van de originele staat:

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


En dan beginnen we met de afbraak ervan:

Afbeelding
Front plate verwijderd.


Afbeelding
Verwijderen van de coin chutes en de kabelboom.


Afbeelding


Afbeelding
Coin mechs, coin chutes, de brackets, de kabelboom en de deur zelf zijn al van mekaar gescheiden.


Afbeelding
Om de kabelboom van de brackets te verwijderen moeten de switches ervan af.


Afbeelding
Men heeft ooit geprobeerd het deurtje te forceren blijkbaar, als je ziet hoe de randen gebogen zijn.


Afbeelding
Zo goed als mogelijk terug recht geplooid.


Afbeelding
Ook het front plate gaat nog verder uit mekaar.


Afbeelding


Afbeelding
En zo ziet het er uit nadat het gekuist is.


Afbeelding


Afbeelding
Voor en na in één foto. :)


Afbeelding
Ook de rest van de muntdeur ga ik nog uit mekaar vijzen. De hoeveelheid vuil aan de binnenkant van de trechter die de munten naar de coin return brengt, bewijst alvast dat het nodig is.


Afbeelding
Roest!


Afbeelding
Binnenste van de buitenste plaat losgemaakt.


Afbeelding


Afbeelding
Zo. Alles ligt uit mekaar. Ik denk niet dat er nog iets is op dit punt wat ik verder uit mekaar kan vijzen. :D


Afbeelding
Zo ziet de voorste plaat van de deur er uit nadat hij gekuist is. Al heel wat beter! Maar als je full screen bekijkt, zie je dat er heel wat krassen op staan (vooral rechtsonder goed te merken). Op de foto is het misschien niet zo duidelijk, maar in het echt waren de krassen toch duidelijk zichtbaar.


Dan maar de deur meegenomen naar mijn oom (die is metaalbewerker) en opnieuw laten "brushen". Het resultaat is verbluffend. Alle krassen zijn weg en het ziet er uit alsof de deur nieuw is...

Afbeelding


Dan maar beginnen met terug in mekaar zetten...
DISCLAIMER: Als je ooit een Bally muntdeur terug in mekaar moet zetten, wees dan voorzichting met de volgende foto's als referentie te gebruiken, want er kunnen wat foutjes in zitten (en ik heb er zelf al een paar gevonden die ik dan later gecorrigeerd heb). Als je al mijn teardown afbeeldingen wilt, stuur me dan een PM.

Afbeelding


Afbeelding
Brackets terug er op.


Afbeelding
Deze knop schoongemaakt met een stalen borstel gemonteerd op een boormachine. Dat was de enige manier om het roest er af te krijgen (zie de allereerste foto van deze post). Het resultaat is geweldig!


Afbeelding
Dit zijn alle onderdelen die uit de tumbler komen. Puzzeltijd! :yahoo:


Afbeelding
Niet alles wat uit de tumbler kwam was perfect zuiver. En ik had geen zin om het er nog eens zo lang in te laten zitten. Dan maar die enkele zaken nog eens met staalwol gekuist.


Afbeelding
Front plate terug in mekaar puzzelen...


Afbeelding
Tadaaa...


Afbeelding
Het resultaat mag er wel zijn...


Afbeelding
Kabelboom opnieuw installeren...


Afbeelding
En tenslotte de coin shutes en de front plate opnieuw bevestigd.


En ziezo. De muntdeur is af. Dit zijn wat foto's van de uiteindelijke toestand (er moet enkel nog een nieuwe sticker in de ruit, maar dat komt nog).

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Ziezo... tot de volgende update! :)
No shirt. No shoes. No pinball.

moversteyns
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:44
Real name: Michel Oversteyns
Locatie: Belgium

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door moversteyns » 28 aug 2011, 11:43

Nice, very nice!

Die oude coindeuren uit mekaar halen is een serieus karwei, zoveel onderdelen... Hoe lang ben je er aan bezig geweest? Toch enkele uren?
diesel64 schreef:Dan maar de deur meegenomen naar mijn oom (die is metaalbewerker) en opnieuw laten "brushen". Het resultaat is verbluffend. Alle krassen zijn weg en het ziet er uit alsof de deur nieuw is...
Kan ik ooit eens gebruik maken van de diensten van je oom? Mijn HH coindoor mag ook wel eens opnieuw gebrushd worden :)

Gebruikersavatar
Avatar
Berichten: 1329
Lid geworden op: 10 aug 2011, 21:43
Real name: Jos Deboosere
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door Avatar » 28 aug 2011, 13:14

Die is mooi geworden ...

Ik wist wel niet dat er zoveel te (de)monteren viel aan een dergelijke oude deur. Ik heb er hier ergens ook nog een stuk of 2 liggen, maar nog niet de moeite gedaan zelfs om die van dicht te bekijken. Dat is ook een van die taakjes voor als we ooit eens verhuisd zijn ...
A Twix a day, keeps the anorexic away !!!

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door Baron Shadow » 28 aug 2011, 14:34

Zeer mooi geworden die deur, krijg gelijk zin om weer aan een kast te beginnen.
Maar moet zeggen dat ik nog nooit de moeite heb genomen om zo ver te gaan.
De DH die ik helemaal geshopt heb had het niet nodig maar aantal em'ers kunnen nog steeds mooier als ik dit zo zie.
Alleen zit ik dan gelijk dat dan eigenlijk ook heel de kast als nieuw moet worden en dat met een em'er meestal niet makkelijk lukt en ik me ook weleens afvraag of dit ook mooi is.
Maar zou met de Fireball wel zover willen gaan omdat die toch nooit meer weg gaat.
Maar dan moet ik eerst stencils hebben en het cabinet en de kopkast ook helemaal opnieuw kunnen spuiten.
Is nu namelijk overgeschilderd in blauw en gaat er niet af. :madman:
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door diesel64 » 28 aug 2011, 14:59

Thanks iedereen!
moversteyns schreef:Nice, very nice!

Die oude coindeuren uit mekaar halen is een serieus karwei, zoveel onderdelen... Hoe lang ben je er aan bezig geweest? Toch enkele uren?
Toch wel wat langer dan enkele uren. Ik ben er een volledige dag mee bezig geweest (wel niet constant er aan gewerkt).
moversteyns schreef:
diesel64 schreef:Dan maar de deur meegenomen naar mijn oom (die is metaalbewerker) en opnieuw laten "brushen". Het resultaat is verbluffend. Alle krassen zijn weg en het ziet er uit alsof de deur nieuw is...
Kan ik ooit eens gebruik maken van de diensten van je oom? Mijn HH coindoor mag ook wel eens opnieuw gebrushd worden :)
Moet normaal gezien wel lukken. Is echt niet veel werk. We hebben dit gedaan met een handpolijstmachine. Vergelijkbaar met een soortgelijk model als dit:

http://www.polijstwinkel.nl/?mid=produc ... ly-PTX_500

Het oppervlak dat je polijst moet wel zo vlak mogelijk zijn. Daarom dat alles er af moest en ik enkel met het buitenste plaat van de coin door langs geweest ben.
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
Q
Berichten: 3021
Lid geworden op: 12 aug 2011, 08:59
Real name: Steven
Locatie: Belgium

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door Q » 28 aug 2011, 17:08

Ik moet de Baron gelijk geven : mijn handen beginnen ook te jeuken om wat te gaan knutselen !
*** Q is good for you !! ***

Gebruikersavatar
Cedric
Berichten: 827
Lid geworden op: 15 aug 2011, 20:48
Real name: Cedric Andries
Locatie: Belgium

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door Cedric » 28 aug 2011, 19:37

8-) 8-) 8-) :clap:
smilies zeggen meer dan woorden in dit geval.

Plaats reactie