'Eerste Flipper' vraagje

Algemene verhalen, oproepen en discussies.
Plaats reactie
stegoo
Real name: Stefan Goossens

'Eerste Flipper' vraagje

Bericht door stegoo » 02 sep 2013, 11:57

Hallo,

Ik ben hier al even member, maar ik hou me hoofdzakelijk bezig met arcadekasten en toebehoren.
Ik heb thuis een Sega Naomi en een Neo Geo MVS cabinet. Ik hou eigenlijk vooral van het technische aspect van de zaak. (Ik speel er wel op, maar de kasten zien de meeste 'action' van onze zoon :) )

Sinds de komst van ons dochtertje ben ik mijn hobbyzolder kwijt, maar ik er komt een nieuw schuurtje in de tuin waar ik al mijn electronica, arcadekasten etc.. ga zetten.

Nu ben ik voorzichtig eens aan het nadenken om toch een eerste flipper aan te schaffen. Maar, ik ben op dat vlak ben ik echt een newbie :oops:

Wat zijn leuke flippers om als eerste aan te kopen? Liefst niet te moeilijk om te beginnen :) Fun-factor primeert... Er mag evt. opknapwerk aan zijn. Mijn budget zou rond tussen de 800-1100 euro liggen.

Bedankt voor de tips!

Stefan

flippers.be
Real name: AE
Contacteer:

Re: 'Eerste Flipper' vraagje

Bericht door flippers.be » 02 sep 2013, 12:00

Denk dat je in die prijsklasse best kijkt naar Williams System11 kasten..
daar zitten heel wat leuke tussen, niet te complex van spelregels maar wel uitdagend.
Whirlwind is daarin de meest bekende, Elvira ook, en Diner is ook iets duurder dan de rest.
Maar de andere met minder bekende themas zijn ook heel leuk bv Big Guns, Fire, ..

Richard Baan
Real name: Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 02 sep 2013, 12:25

1 vraag: wat voor soort kast wil je?

Sommige mensen willen per se een populaire kast met DMD van Bally/Williams. Dat is ook vaak best duur. Maar als jij dat niet hebt kun je ook voor andere (goedkopere) merken kiezen of een wat minder populaire titel.

Bijv. een oude Bally is een stuk goedkoper (Mr Mrs Pacman bijv.) of een waar het thema niet is aangeslagen zoals Teenage Mutant Ninja Turtles van Data East. Of een minder populair merk zoals Gottlieb.

Als je geen problemen hebt met andere merken of minder populaire kasten: ze zijn vaak best leuk. Wel een wereld van verschil met DMD Williams.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

stegoo

Bericht door stegoo » 02 sep 2013, 12:40

Richard Baan schreef:1 vraag: wat voor soort kast wil je?
Eigenlijk, een leuke. :) Een dot matrix mag, maar is geen must. Ik zoek vooral iets waar je een beetje op vooruit kan gaan. Waar je ahw. een mini-missie moet voltooien. Ik speel bv. heel graag Epic Quest op Pinball FX2.
Richard Baan schreef:Bijv. een oude Bally is een stuk goedkoper (Mr Mrs Pacman bijv.) of een waar het thema niet is aangeslagen zoals Teenage Mutant Ninja Turtles van Data East. Of een minder populair merk zoals Gottlieb.
Ik was vroeger zot van Turtles :) Dus dat is wel fijn. Iemand een idee waar ik zoiets kan vinden? Of moet ik gewoon geduld hebben en marktplaats in het oog houden. Ik heb een tijdje geleden ook een Super Mario Bros (blauwe) zien voorbij komen voor 850 Eur. Daar heb ik nog altijd een beetje spijt van...

Pascal
Real name: PVW

Bericht door Pascal » 02 sep 2013, 12:42

voor 800-1100 kan je toch al een aantal dot*matrix flippers vinden vind ik, en best wel leuke...

Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 02 sep 2013, 13:33

Ik heb je een PM gestuurd.

Den Duze
Real name: Dujardin Didier

Bericht door Den Duze » 03 sep 2013, 07:57

Gisteren net vernomen dat mijn collega waarschijnlijk zijn Fish Tales en zijn Flintstones gaat verkopen.
Staat en prijs weet ik nog niet maar ik veronderstel dat deze in uw prijsklasse zullen liggen.

vmuniverse
Real name: none

Bericht door vmuniverse » 03 sep 2013, 08:56

Je moet ook even goed kijken voordat je een flipperkast koopt.
Er zijn bedrijven die flipperkasten verkopen op marktplaats, echter zijn deze altijd duurder dan van een particulier.
Soms zie je kasten voorbij komen die defect zijn of een goede opkuisbeurt nodig hebben, deze zijn dan aantrekkelijker in prijs. Ikzelf vind het ook leuker om een kastje te kopen waar nog wat opkuis werk aanzit. Maar dat is persoonlijk.

Kijk ook even naar de verschillende merken (Bally, Williams, Sega, Gottlieb etc.)
Het kan ook geen kwaad om eens op de volgende site te kijken: http://www.ipdb.org

Veel succes met de speurtocht naar je 1ste flipperkast :)
Pinball is a little peace of art

Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 03 sep 2013, 10:49

Ga anders ook eens kijken bij de flippervereniging, daar staan vele kasten van alle merken en generaties.
www.nfvpinball.nl

stegoo

Bericht door stegoo » 03 sep 2013, 19:31

Bedankt voor de replies!

Opknapwerk mag er aan zijn, maar dan enkel technisch. (Electronica etc...) Kosmetisch ben ik niet zo'n straffe.
Maar ik ben best handig met een soldeerbout.

Is het de moeite om een kast met beschadigingen in het speelveld te kopen? Mijn insziens is dat toch bijna niet meer te repareren zonder repro art? (Die me dan weer heel prijzig lijkt...)

Qua thema hou ik eigenlijk wel van cartoony/kleurijke sfeer.Te donker vind ik iets minder. Maar gameplay blijft mijn n° 1...

rebelish
Real name: Seurinck Jo

Bericht door rebelish » 03 sep 2013, 21:27

Dit hangt er wat van af, ik heb nog op kasten gespeeld waar schade is aan het speelveld, maar waar de speelervaring niet moet voor inboeten. Je hebt dan kasten waar natuurlijk de speelervaring zwaar inboet op de schade.

Is natuurlijk ook uw smaak hé, als het u niet uitmaakt dat je een kast hebt met schade, waarom niet dan.
Maar dan moet je natuurlijk ook kijken dat je niet te veel betaalt hé.
kasten in top staat gaan natuurlijk voor veel meer eurokes in de verkoop.

Herstellen kun je dit wel, hier op het forum zijn er genoeg mensen die het doen, met de airbrush enz...
Maar als eerste kast zou ik toch zorgen dat je eentje op de kop kan tikken waar geen grote werken nodig zijn aan het speelveld.

Kwa budget moet je toch wel al enkele DMD's kunnen kopen.
En sommige mindere gewilde kasten zijn daarvoor niet minder leuk dan die toppers.
Pins: Theatre Of Magic / The Addams Family
Gezocht:Terminator 2
Sold: Whirlwind

Jiggy
Real name: Jiggy

Bericht door Jiggy » 04 sep 2013, 19:44

Als je een tip van een mede arcade liefhebber wil, SEGA kasten doen het doorgaans erg goed bij mensen die ook verzot zijn op arcade games. Er zit op een of andere manier iets in het spel van die kasten wat gewoon erg aanslaat als je van arcade games houdt.

Verder zou ik rustig de tijd nemen, en me niet blindstaren op wat andere goede kasten vinden, maar voor hjezelf bepalen wat JIJ een leuke kast vindt. Voor mij persoonlijk is bijvoorbeeld het thema van een kast ontzettend belangrijk (sci-fi/movie/superhero) en vind ik per definitie een kast waarvan het thema me niet aanstaat, niet leuk.

Plaats reactie