Nadat de backbox helemaal klaar was, en het speelveld helemaal gedemonteerd was (zowel boven- als onderzijde), heeft de renovatie een jaar stilgelegen wegens allerlei omstandigheden. Inmiddels zijn we 2013 en heb ik de draad terug opgepikt . Gelukkig helpen de vele foto's om alles terug op zijn plaats te krijgen, maar soms blijft het toch twijfelen en puzzelen... Twilight Zone is niet voor niks één van de meest complexe kasten qua opbouw en techniek.
In de volgende posts wil ik jullie een overzicht geven van de grondigheid van de renovatie. Het blijft een work-in-progress, het einde is nog lang niet in zicht.
Aan iedereen die een dergelijke project wil beginnen, alvast volgende tips:
- Alvorens de kast uiteen te draaien, zorg dat-ie volledig werkend is (of dat je tenminste noteert wat er niet werkt, lampjes tellen niet mee, die vervang je toch zowiezo). Kwestie van te weten wat de staat van de kast was voor je begint te demonteren.
- Neem foto's, veel foto's. En als je denkt genoeg foto's gemaakt te hebben, maak er dan nog maar een paar bij. Ik maak meestal 3 foto's per onderdeel: hoe het er uitziet gemonteerd, gedemonteerd en de individuele onderdelen.
- Voor bepaalde onderdelen zoals posts, schroeven, hex posts is het handig om een foto te maken van het onderdeel samen met een meetlat. Als je dan onderdelen van verschillende lengtes in een tumbler gooit, heb je het daarna een heel stuk makkelijker om het juiste onderdeel van de betreffende assembly terug te vinden. Afgaan op de (Engelse) maten in de handleiding is een bron van frustratie.
- Maak duidelijke overzichtsfoto's.
- Zorg dat je foto's scherp zijn. Niets zo vervelend als maar 2 of 3 foto's van de popbumpers te hebben om dan later vast te stellen dat de foto's onscherp zijn (been there...)
- Stop als je moe begint te worden. Als je toch door doet zul je fouten maken.
- Werk systematisch. Als ik bijvoorbeeld microswitches of standup targets vervang, dan test ik met een multimeter aan de connector die naar de backbox gaat of de switch wel degelijk registreert na vervanging. Assemblies kan je ook testen door een labovoeding te koppelen aan de juiste pinnen van de connectors (zie de handleiding hiervoor). Op die manier ben je zeker dat er geen kabelbreuken zijn tussen connector en spoel. Al geeft die labovoeding waarschijnlijk geen 50V, soms is 12V al voldoende om de spoel te horen aantrekken. Sommige spoelen zijn daisy-chained, hou daar rekening mee.
- Heb ik al gezegd van veel foto's te maken?
Allereerst het oude Insert Panel: vergeelde en kapotte switch- en lamp matrix schema's, beschadigd hout.
Een bovenfrees en wat hout in dezelfde dikte gekocht, en nafrezen maar!
Light sockets overgezet, kabelboom gekuist, nieuwe gelamineerde schema's en een nieuwe connector. Aan de voorkant ook een nieuwe "High Voltage" sticker geplakt:
Een must-have is een ultrasonische reiniger, gekocht voor zo'n € 80 bij Conrad:
Een voorbeeldje: deze transparante plastic was erg vergeeld, een minuutje of 4 in de ultrasoon reiniger en voilà . Ook schroeven en andere metalen onderdelen komen er als nieuw uit:
Klaar om te schuren!
Beschadigd hout wordt opgevuld en opgeschuurd:
Na een grondlaag en 3 lagen verf kunnen de decals er op. Merk op dat de Caution-tekst op de achterzijde ook een decal is (ooit gekocht bij Jeff McAfee van ClassicArcades op eBay.com):
Na reiniging in de tumbler en/of de ultrasoonreiniger, montage van de verschillende onderdelen. Nieuwe ground-draad, nieuw gelamineerd Fuse List schema:
Nieuwe flatcables geïnstalleerd ($20 bij GPE). Het eindresultaat:
Nadien werd de kop terug gemonteerd en alle kabels aangesloten. Iedere printplaat werd afzonderlijk gekuist, teruggeplaatst en getest alvorens de volgende print onder handen te nemen. Toen ik bezoek kreeg van een mede-flipperliefhebber uit Hasselt, was de eerste reactie: "How jong, zo proper! Je kan er gewoonweg van eten!"
Voor diegenen die nu nog niet in slaap liggen met mijn rambling: wordt vervolgd!