AFM opknappen.

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Reneeeee
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 apr 2012, 18:38
Real name: René van Gool

Re: AFM opknappen.

Bericht door Reneeeee » 06 sep 2012, 18:33

Misschien kan je hier stickers van maken voor op de targets te plakken en anders kan heb je in ieder geval voorbeelden van de nieuwe martian poppetjes wat de eigenaar van de kast zeker heel erg leuk gaat vinden :D
Bijlagen
543557_282483851858169_1414340655_n.jpg
543557_282483851858169_1414340655_n.jpg (29.14 KiB) 3488 keer bekeken

Gebruikersavatar
wza1979
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:12
Real name: William van de Zand
Locatie: The Netherlands

Re: AFM opknappen.

Bericht door wza1979 » 15 sep 2012, 19:30

nou , er zijn problemen in de lak ........ :|

Ongeveer 1 week nadat ie terug was van de spuiter, zag ik een plekje verschijnen onder de lak net boven de linker slingshot. Daar kon ik nog wel mee leven. Toen ik de boel had opgebouwd, zag ik verscheidene plekjes komen.
Inmiddels zitten ze op veel plekken.

Ik weet niet wat het veroorzaakt. Er zijn exact dezelfde materialen en spullen gebruikt als alle voorgaande keren.
Wel heb ik een vermoeden dat een andere lak is gebruikt om te spuiten, of dat er wat mis is geweest met de lak. Ik heb er nu iets van 8 tot 10 keer op gespeeld, maar de bal sporen zijn goed te zien. Dat heb ik nog nooit gehad. Er is altijd de eerste paar keer spelen wat meer vuil ( uit de onderdelen, nieuwe rubbers, etc ) wat loskomt. Maar het blijft nu meer vastzitten. Terwijl het nu ook nog langer de tijd heeft gehad om uit te harden dan normaal.
Dus daar zou het hem niet in kunnen zitten.

Er zit niets anders op dan proberen te achterhalen waar de reactie plaatsvind. Het speelveld moet weer leeg, en kijken of een plekje kan vinden wat niet zichtbaar is en dan opschuren om te kijken in welke laag het ongeveer zit.
Ik ga niet gelijk alles opschuren, want er is nog een mogelijkheid dat het in de onderste zit. ik hoop het toch niet want dat zou erg lelijk zijn ......

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: AFM opknappen.

Bericht door HarrieD » 16 sep 2012, 07:54

Heh bah wat shit man. Plaats eens een pica.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Gebruikersavatar
wza1979
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:12
Real name: William van de Zand
Locatie: The Netherlands

Re: AFM opknappen.

Bericht door wza1979 » 25 sep 2012, 20:43

ik ben flink aan het schuren geweest.
De donkere vlekken die onder de lak verschenen, heb ik redelijk weg kunnen schuren.

Ze zaten dus in de laag van de spuiter ......

Maar de donkere vlekken zijn dan wel redelijk weg, maar ik krijg er iets anders voor terug:
Het lijkt oneffen, maar dat is het niet. Het zit overal, en nog een stuk erger, dan de donkere vlekken waren.

Hier kan ik 2 dingen aan doen:
Of verder schuren en de laag van de spuiter er compleet vanaf proberen te krijgen, maar dan de kans dat ik te ver ga schuren en het airbrush werk ( of erger het speelveld zelf ) om zeep kan gaan helpen.
Of er een laklaag overheen doen .... en dan hopen dat die wel goed is na schuren. Als je het dan alsnog ziet, dan moet ik alsnog alles eraf gaan schuren.

Niets doen is geen optie, want dit zie je heel erg goed :o

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
spacecake
Berichten: 525
Lid geworden op: 02 aug 2012, 23:00
Real name: Ferry
Locatie: The Netherlands

Re: AFM opknappen.

Bericht door spacecake » 25 sep 2012, 20:53

't is net of ie met een natte vernis laag in de regen heeft gestaan...vreemd... :?
Weet je nog of het op dezelfde plaats verschijn als de vlekken...?
Collection: TSPP,JJP potc CE,[Medieval remake[/b],Wizard of Oz LE and MB remake

Out: Bride of Pinbot,Time Machine,T.O.T.A.N

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: AFM opknappen.

Bericht door diesel64 » 26 sep 2012, 09:10

Zitten die dingen overal of voornamelijk boven de plaatsen die je geairbrusht hebt?
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
wza1979
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:12
Real name: William van de Zand
Locatie: The Netherlands

Re: AFM opknappen.

Bericht door wza1979 » 27 sep 2012, 16:03

@random.

Ik heb inmiddels de complete laag van de spuiter proberen weg te schuren. Redelijk gelukt.

Het speelveld is zojuist gelakt weer met de hand. Wat getest gisteravond om iets bij te lakken, en dat lijkt goed te gaan.
Na het uitharden maar eens goed kijken of alles redelijk eruit ziet.

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: AFM opknappen.

Bericht door HarrieD » 27 sep 2012, 16:07

Hopen dat het goed komt William, het zou doodzonde zijn van al je harde werk.

Ik heb overigens mijn speelveld (tomcat) terug van de spuiter. Het "sinaasappeleffect" is bijna volledig weg, alhoewel het speelveld niet helemaal glad is. Ben nu aan het dubben of ik het speelveld gewoon zo laat, en alleen maar even zal waxen.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Gebruikersavatar
wza1979
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:12
Real name: William van de Zand
Locatie: The Netherlands

Re: AFM opknappen.

Bericht door wza1979 » 27 sep 2012, 16:11

Eigenlijk zou je een polijst setje moeten kopen .....
Dan kun je hem na een schuurbeurt nog even polijsten. Wel wat duur in de aanschaf ( als je nog niets hebt ), maar dat kun je de komende 20 a 30 speelvelden gebruiken.

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: AFM opknappen.

Bericht door HarrieD » 27 sep 2012, 16:18

Ja, dat klopt, en ik heb een collega die dat voor me kan en wil doen. Maar 1 insert staat nog een klein beetje omhoog, dus ik heb daar al wat van de insert decal afgeschuurd. Ben een beetje bang dat ik het erger maak dan het nu is.

Het volgende speelveld gaat sowieso naar de spuiter. Dat rollen is me niet echt goed bevallen moet ik je bekennen.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Gebruikersavatar
wza1979
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:12
Real name: William van de Zand
Locatie: The Netherlands

Re: AFM opknappen.

Bericht door wza1979 » 28 sep 2012, 14:05

Het ziet er na uit dat het goed is gegaan. De lak zit er mooi, wel wat stof, maar dat schuur ik er wel uit.
Ik denk niet dat ik deze nog naar de spuiter ga brengen. Heb het een beetje gehad :wtf:

Zal wel foto's maken na schuren/polijsten. :D

Gebruikersavatar
wza1979
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:12
Real name: William van de Zand
Locatie: The Netherlands

Re: AFM opknappen.

Bericht door wza1979 » 01 okt 2012, 19:30

De was moet nog even intrekken en uitgepoetst worden.
Hij is niet helemaal perfect, maar het is weer redelijk om aan te zien:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
spacecake
Berichten: 525
Lid geworden op: 02 aug 2012, 23:00
Real name: Ferry
Locatie: The Netherlands

Re: AFM opknappen.

Bericht door spacecake » 01 okt 2012, 21:06

Yep,ziet er goed genoeg uit toch...?!


Nu nog +- 1500 onderdelen terug schroeven..haha :D
Collection: TSPP,JJP potc CE,[Medieval remake[/b],Wizard of Oz LE and MB remake

Out: Bride of Pinbot,Time Machine,T.O.T.A.N

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2805
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: AFM opknappen.

Bericht door g94 » 01 okt 2012, 23:17

Oef, da's dan toch gelukkig goed afgelopen. Stel je voor dat je in de herstellingen had moeten schuren... :cry:

Gebruikersavatar
wza1979
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:12
Real name: William van de Zand
Locatie: The Netherlands

Re: AFM opknappen.

Bericht door wza1979 » 15 okt 2012, 16:58

Op zich is de boel al flink vooruit gegaan.

ben alleen nog niet 100% tevreden. Het kriebelt nog een beetje .....

waarom ? Ik heb strepen in de lak. Zeer waarschijnlijk van het schuren omdat ze mooi van boven naar beneden lopen ;)
Voor polijsten, zowel water nat als wasbenzine, kun je het niet zien, maar na polijsten wel.
Ik dacht dat ik het eruit geschuurd had maar toch blijft het na polijsten zichtbaar.

Reneeeee
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 apr 2012, 18:38
Real name: René van Gool

Re: AFM opknappen.

Bericht door Reneeeee » 16 okt 2012, 08:11

wza1979 schreef:Op zich is de boel al flink vooruit gegaan.

ben alleen nog niet 100% tevreden. Het kriebelt nog een beetje .....

waarom ? Ik heb strepen in de lak. Zeer waarschijnlijk van het schuren omdat ze mooi van boven naar beneden lopen ;)
Voor polijsten, zowel water nat als wasbenzine, kun je het niet zien, maar na polijsten wel.
Ik dacht dat ik het eruit geschuurd had maar toch blijft het na polijsten zichtbaar.
Niks en nobody is perfect William. Zijn de strepen zo erg dat de bal ervan anders gaat rollen want het belangrijkste is dat de bal over een egaal speelveld kan rollen. Het klinkt alsof je heel goed moet kijken en weten om dat te kunnen zien. Kan je er foto's van laten zien ? In een project met nieuwe vaardigen gaan dingen soms nog anders dan je had gehoopt. Nieuwe dingen leren is enkel en alleen een verzameling van teleurstellingen en na verloop van tijd ben je gewoon heer en meester in hetgeen je graag zou willen leren. Denk wel dat Arno het je zal begrijpen en je het zal vergeven.

Succes en ben benieuwt naar de foto's

René ;) :)

Gebruikersavatar
wza1979
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:12
Real name: William van de Zand
Locatie: The Netherlands

Re: AFM opknappen.

Bericht door wza1979 » 03 nov 2012, 11:36

Ik krijg niet alles 100%. Vorige week alles opnieuw geschuurd, alle laatste lagen lak eraf. Net opgeschuurd met steeds kleinere korrel. van 400, 600, 800 naar 1200. Zoals ik normaal vaak doe.
Krassen om gek van te worden, zelfs na polijsten. Vooral na polijsten zichtbaar trouwens, dat maakte het een stuk lastiger. Zie eerste foto.

Toen een vermoede gekregen waarom er krassen in zaten, want die kwamen toch echt door het schuren.
Het lijkt erop dat mijn korrel 600, wat te grove en hard is. Maar de schade was al geschiedt.

Erover nadenkend, merkte ik dat voor polijsten, en de daarvoor laatste schuur beurt, de krassen niet opvielen.
Het sinaasappel effect zorgde ervoor dat je het amper ziet.

Toen besloten om te kijken of ik iets sinaasappel effect erin kon houden, zodat je de krassen minder ziet.
Ik vind die krassen erger dan iets sinaasappel effect.
Flink geschuurd met 1200. Alleen 1200, en toen gepolijst. Het sinaasappel effect verdwijnt naarmate je meer van de laag afschuurt, maar dit keer dus bewust niet gedaan.

Het idee heeft goed uitgewerkt ( alhoewel je niet echt van goed kunt spreken ), de krassen zijn minder zichtbaar met iets sinaasappel effect.

Zo houdt ik hem maar. Er is nu mee te leven, en als je er normaal op kijkt zie je eigenlijk niets vreemds. Alleen met licht inval schuin erop kijken.


Afbeelding

Afbeelding

Henry
Berichten: 167
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:21
Real name: Henry Gijsbertse
Locatie: The Netherlands

Re: AFM opknappen.

Bericht door Henry » 03 nov 2012, 11:49

Nu het speelveld opgebouwd is,ziet het er goed uit :!:
Hopen voor je,dat het de volgende keer allemaal wat meer meezit.
in play:HSll,MSF,F14TC,DWHO,WD?,NF,TOM,BM66,GZ premium
Game over:SOF,NF,2xWH20,SHREK,F14TC,TZ,2xCONGO,SOPRANOS,MM,JM,MB,SM,SS,AFM,IM,TWD,TS

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2805
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: AFM opknappen.

Bericht door g94 » 03 nov 2012, 13:01

wza1979 schreef:Toen een vermoede gekregen waarom er krassen in zaten, want die kwamen toch echt door het schuren. Het lijkt erop dat mijn korrel 600, wat te grove en hard is. Maar de schade was al geschiedt.
Voor de finale afwerking is #400 of 600 te grof in mijn ervaring. Je maakt er te diepe krassen mee, die je niet meer wegkrijgt naarmate je fijnere korrel gebruikt, en dus helemaal zichtbaar worden als je poliert (je maakt dan immers het oppervlak helemaal glad, maar de diepere krassen blijven). Ikzelf begin voor de finale schuurbeurt droog met #1200, tot speelveld helemaal vlak is. Het duurt dan misschien wat langer, maar je hebt geen diepe krassen. Dan verder met #1500 (eveneens droog), daarna #2000 en #3000 vochtig. Op dat moment is het speelveld echt spiegelglad en hoeft er eigenlijk nog amper gepolierd te worden voor volle glans. Al doende geleerd...

Plaats reactie