in dubio

Algemene verhalen, oproepen en discussies.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wza1979
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:12
Real name: William van de Zand
Locatie: The Netherlands

in dubio

Bericht door wza1979 » 19 jun 2012, 12:30

mooi woord wat voorkomt in het bekende nummer van het Goede Doel: België. Jullie allen welbekend ....

Ik vind het lastig wanneer ik kasten aan het schuren ben, of aan het werk ben op een speelveld, om alles perfect te maken.
Neem nu het schuren van het cabinet, om de decals te kunnen plaatsen. Nu kun je dat helemaal zo glad krijgen als een spiegel, maar je kunt het ook zo opschuren dat je nog wat houtstructuur eronder kunt zien.

Nu merk ik dat ik dat eigenlijk mooier vind. De kasten worden dan niet zo doods / saai. Van de ene kant wil je het zo mooi mogelijk krijgen, maar van de andere kant heeft het ook wel weer wat als je de nerven / structuur in het hout kunt zien.
Een beschadigde shooterlane kun je spuiten. Maar dan wordt hij 1 kleur, terwijl je normaal altijd die verschillende lagen hout ziet.

Persoonlijk neig ik er dus naar om dat soort details bewust te laten blijven.
Hoe doe jullie dat ?
Perfect of zoveel mogelijk authentiek ?

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: in dubio

Bericht door diesel64 » 19 jun 2012, 12:45

Ik probeer altijd zoveel mogelijk authenticiteit te bewaren, tenzij het echt onmogelijk is om het origineel te houden (wegens té zwaar beschadigd of té vuil).

Mijn uitgangspunt is vaak om alles zo origineel mogelijk te houden, maar ook niet te overdrijven op dat vlak.
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: in dubio

Bericht door Baron Shadow » 19 jun 2012, 12:59

Ik moet zeggen dat ik persoonlijk tot nu toe voornamelijk bezig ben geweest met Em'ers qua opknappen.
De modernere doe ik wel maar meestal voornamelijk een schoonmaakbeurt en nieuwe rubbers etc.
En heb een langlopend CENTAUR project waar we nu mee bezig zijn om de Overlay goed te krijgen mbt de holes.
En die wil ik proberen zo mooi mogelijk te gaan maken al ga ik niet alles vernieuwen hoor Cabinet hoeft van mij bv niet als nieuw te zijn maar goed misschien bedenk ik me als straks de rest er wel zo uitziet ;)

Maar met een Em speelveld en kast vind ik dat je zo authentiek mogelijk moet blijven.
Ik zou het geen gezicht vinden als je daarbij een strak geairbrushed speelveld hebt met clearcoat.
Vind daarbij juist leuk dat je ziet dat het oud is al wil ik dan wel de schades liefst zo mooi mogelijk weg werken.

Maar ach je moet vooral doen wat jezelf mooi vind want daar gaat het toch om.
Sommige mensen vinden het modden van kasten niks terwijl andere daar helemaal weg van zijn.
Ik vind het ook altijd wel leuk om een kast iets eigens mee te geven.
Ik had bv in mijn D&D (inmiddels verkocht) een 2 hand geschilderde miniaturen, een Warrior en een Wizard. Horen er niet in maar vond ik leuk omdat er in het thema ook sprake van een Warrior en Wizard is.
Mijn DH had een achterplaat ontworpen en gemaakt door mijn vriend maar wel op basis van het cabinet.
Maar goed je hebt ook weer Puristen die dit niks vinden en gelukkig mag je dat zelf bepalen :lol:
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3952
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: in dubio

Bericht door Richard Baan » 19 jun 2012, 13:50

Wat je zelf het mooiste vind. Het is immers jouw kast. Voor mij geldt eerder als het voor het 1e gezicht niet opvalt vind ik het goed genoeg.

Ook afhankelijk per kast. Je kan heel veel moeite doen om het 100% te krijgen, maar dat voor een kast uit 1979 is, die helemaal gaar is aan alle kanten, dan schiet het zijn doel een beetje voorbij. Als het voor een MM is met beste schade bij de flippers maar voor de rest nog mooi kan het een ander uitgangspunt zijn.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
wza1979
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:12
Real name: William van de Zand
Locatie: The Netherlands

Re: in dubio

Bericht door wza1979 » 20 jun 2012, 09:24

haha, dus ik ben niet de enige hoor ik al wel 8-)

Dan ben ik zeker ook niet de enige die een oude flipper of arcade kast lekker vind ruiken ????? :lol:

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2224
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: in dubio

Bericht door Cenobyte » 20 jun 2012, 12:44

wza1979 schreef:haha, dus ik ben niet de enige hoor ik al wel 8-)

Dan ben ik zeker ook niet de enige die een oude flipper of arcade kast lekker vind ruiken ????? :lol:
Ahhh, heerlijk is dat. Die geur als je de ruimte binnen loopt... :rock:
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: in dubio

Bericht door Baron Shadow » 20 jun 2012, 13:05

Klopt die geur is pure nostalgie.
Heerlijk als je het deurtje van een oude em kast open maakt.
Tenminste vaak :lol:
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Gebruikersavatar
Pascal
Berichten: 5838
Lid geworden op: 09 aug 2011, 21:14
Real name: PVW
Locatie: Belgium

Re: in dubio

Bericht door Pascal » 20 jun 2012, 13:06

hoe authentieker hoe liever
liever een beetje schade dan nieuwe decals, airbrush of andere dingen...

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: in dubio

Bericht door HarrieD » 20 jun 2012, 13:35

In dat geval heb ik nog een mooie Funhouse voor je te koop staan. Met authentieke luchtbellen onder de mylar, authentieke slijtplekken, een authentieke gebroken ramp, en uiteraard zeer authentieke zuurschade.

O ja, authentieke rudy doet zijn waffel niet open. :hypno: :rock:
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Gebruikersavatar
Pascal
Berichten: 5838
Lid geworden op: 09 aug 2011, 21:14
Real name: PVW
Locatie: Belgium

Re: in dubio

Bericht door Pascal » 20 jun 2012, 14:41

HarrieD schreef:In dat geval heb ik nog een mooie Funhouse voor je te koop staan. Met authentieke luchtbellen onder de mylar, authentieke slijtplekken, een authentieke gebroken ramp, en uiteraard zeer authentieke zuurschade.

O ja, authentieke rudy doet zijn waffel niet open. :hypno: :rock:
prachtig !!! voor 4000 authentieke belgische franken kom ik hem ophalen !

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: in dubio

Bericht door HarrieD » 20 jun 2012, 14:45

Ik dacht dat ze tegenwoordig alleen nog maar in Griekenland afwaardeerden.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Gebruikersavatar
wza1979
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:12
Real name: William van de Zand
Locatie: The Netherlands

Re: in dubio

Bericht door wza1979 » 20 jun 2012, 14:45

HarrieD schreef:In dat geval heb ik nog een mooie Funhouse voor je te koop staan. Met authentieke luchtbellen onder de mylar, authentieke slijtplekken, een authentieke gebroken ramp, en uiteraard zeer authentieke zuurschade.

O ja, authentieke rudy doet zijn waffel niet open. :hypno: :rock:
Grappig ;-) Ik heb nog een ( gehavend ) speelveld liggen van een Funhouse. Overgehouden nadat ik een funhouse heb opgebouwd met een "nieuw" speelveld.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3952
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: in dubio

Bericht door Richard Baan » 20 jun 2012, 17:53

Moet er nog iemand een authentiek ranzig vector-speelveld hebben? Met authentieke slijtageplekken, inclusief de authentieke gaten waar de lensjes in horen te zitten. :lol:

Ook betalen in authentieke guldens geen probleem :lol: :lol: :lol:

(gratis af te halen ook goed, maar ben eigenlijk voornemens gewoon de authentieke zaag er in te zetten om hem in de authentieke grijze container te mikken)
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

sake
Berichten: 185
Lid geworden op: 20 jan 2013, 12:14
Real name: Sake
Locatie: The Netherlands

Re: in dubio

Bericht door sake » 18 apr 2013, 08:34

Om dit topic maar even nieuw leven in te blazen :)

Zo loop ik ook tegen dilemma's aan bij mijn resto.
Bij high-end resto's wordt bijvoorbeeld vaak de houtnerf van de backbox rand weggeplamuurd. Ziet er natuurlijk strak uit, maar is niet origineel. Hoe doen jullie dit?

Afbeelding
in play: TAF
in progress: HS2
wishlist: MM

Gebruikersavatar
ruud
Berichten: 249
Lid geworden op: 15 aug 2011, 22:07
Real name: Ruud Wouters
Locatie: The Netherlands

Re: in dubio

Bericht door ruud » 18 apr 2013, 10:37

:run:

Sorry, maar als je plamuurt en je wilt de houtnerf niet verwijderen?

Waarom plamuur je dan ?????????? :puke:

En als je echt wilt mierenneuken, dan kras je gewoon in de natte plamuur een houtnerfje terug.
Met een spijker of een cocktailprikker.

Of je zet er als een echte timmerman een nieuw stuk hout in met houtnerfje.
(wel dit stuk hout uit een authentieke gelijkwaardige kopkast halen natuurlijk.)


Maar of de bal daardoor beter en sneller over je speelveld rolt?
Of daardoor je speakers origineler gaan klinken?
Of de electronica zich beter houd?
En of er überhaupt hier iemand van wakker ligt?

Ik denk het niet.



Ga toch flipperen
Nederlands flipperkampioen 2018

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2224
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: in dubio

Bericht door Cenobyte » 18 apr 2013, 10:50

De één flippert graag, de ander knutselt graag Ruud ;)
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2805
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: in dubio

Bericht door g94 » 18 apr 2013, 19:56

Ruud ik denk dat je zijn vraag niet begrepen hebt.
Hij vraagt zich gewoon af wat anderen doen: wegplamuren of nerven behouden.
Ik zie geen enkele reden om daar zo heftig en neerbuigend op te reageren.
:rose:

Gebruikersavatar
ruud
Berichten: 249
Lid geworden op: 15 aug 2011, 22:07
Real name: Ruud Wouters
Locatie: The Netherlands

Re: in dubio

Bericht door ruud » 19 apr 2013, 10:34

@ g64 en sake

Niets neerbuigends aan hoor.

Maar het is toch overduidelijk dat het en de fabrikant en de exploitant en de locatiemanager het geen ene moer interesseerd hoeveel nerf er door een laag zwarte verf te zien is. (lees het verhaaltje maar eens van de blauwe en de zwarte cabinetten van DE Rocky en Bullwinkle.)
Anders waren alle kopkasten wel met een freesje mooi afgewerkt. (of een plak/lijmstripje)

Tevens zijn de mogelijkheden van het plaatsen van een nieuw stuk hout en/of terugtekenenen van een structuurtje de gewoonste revovatie technieken. Weliswaar in de kunst/antiek hoek of bijvoorbeeld het opknappen van een (hotel)lobby na een brand.
Ik gaf het alleen maar aan om die beste sake te laten zien dat het toch echt mogelijk is om zijn nerfje terug te laten komen.

Alleen ik vind het bijzonder overdreven om je af te vragen wat andere flipperaars nu van deze kopse kant van een houten plaat vinden.
En ik denk dat iedereen die een beetje met het spelletje te maken heeft er ook zo over denkt.

De bal gaat er namelijk echt niet sneller door rollen en er zijn maar heel weinig mensen die buikpijn krijgen bij het zien van een zwart geverfde glad geplamuurde kopkast.


:good: ?
Nederlands flipperkampioen 2018

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3952
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: in dubio

Bericht door Richard Baan » 19 apr 2013, 12:22

ruud schreef:...er zijn maar heel weinig mensen die buikpijn krijgen bij het zien van een zwart geverfde glad geplamuurde kopkast.
Ach, het past wel een beetje bij het schoonmaken van printen in de vaatwasser, en een complete kabelboom in bad te gooien.
Niet iets wat ik zou doen, maar sommigen gaan ver in het schoonmaken van een kast.

Ik heb ook wel eens een opmerking gehad van een niet-kenner over het uiterlijk van een flipperkast: mooi allemaal, maar jammer dat je de schroefjes en schakelaartjes zo ziet. Daar is ook wat voor te zeggen natuurlijk: een draad die door de plank heengaat, die vervolgens een switch activeert. Een eddy heeft dat niet.
Of een moer die op een stuk draadeind zit waar een plasticje mee wordt vast geschroefd ziet er natuurlijk niet zo mooi uit.

Zelf heb ik het nooit zo bekeken (omdat ik dat al 20 jaar zo gewend ben), maar er is wel wat voor te zeggen.
En zo heeft iedereen zijn mening.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2805
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: in dubio

Bericht door g94 » 19 apr 2013, 16:48

of course :good: Ruud, maar dit is een forum, dus als sake daarover van mening wil wisselen, dan mag dat ;)

Dus om te antwoorden Sake: ik vind het persoonlijk super belangrijk dat die kopse kant volledig strak staat.

Afbeelding

:love: :love:
Idem voor alle hoeken en kanten trouwens. Ik wil mijn kabinetten er beter dan nieuw uitzien. En ik vind dat mijn speelvelden eveneens onbeschadigd moeten zijn en super strak. En ik vind een kabelboom in bad steken bijlange niet goed genoeg. Dat moet veel beter, dus ik doe het manueel met diverse producten om alle vuil weg te krijgen. En alle corrosie. En... en... och, niemand heeft daar last van.

:whisling:

sake
Berichten: 185
Lid geworden op: 20 jan 2013, 12:14
Real name: Sake
Locatie: The Netherlands

Re: in dubio

Bericht door sake » 21 apr 2013, 01:00

Ziet er strak uit Pascal, ik ga proberen ook dit resultaat te verwezenlijken :)
in play: TAF
in progress: HS2
wishlist: MM

Plaats reactie