Kleuren mengen.

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Baron Shadow
Real name: Ruud Kooij

Re: Kleuren mengen.

Bericht door Baron Shadow » 12 jun 2012, 10:46

markske schreef:ik ben momenteel bezig met de resto van een smart set,als ik het gevecht met de juiste kleuren heb overwonnen krijgt deze een vernislaag! ik laat tegen dan met plezier het resultaat weten ;)
Zou ik inderdaad graag zien.
Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat en of het niet te glimmend word.
Dat vind ik namelijk bij een Em'er niet echt mooi op het speelveld.
Heb het zelf nog niet aangedurft meestal alleen een waslaag erover.
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

g94
Real name: Pascal Leroy
Contacteer:

Bericht door g94 » 12 jun 2012, 11:27

HarrieD schreef: Schuur jij nog tussen het aanbrengen van de lagen?
Uiteraard moet je schuren tussen de lakbeurten. Het is NIET de bedoeling om met een dikke laag van 1mm vernis op het speelveld te eindigen.

Het tussendoor lakken heeft 2 bedoelingen (zie diverse andere restauratietopics waar dit al besproken is):
1) het speelveld vlak krijgen. Van elke vernislaag gaat ongeveer 70% weer weg, tenminste aan de bovenkant, want in de spleten en gaten blijft de lak zitten. Da's ook hoe het speelveld uiteindelijk vlak wordt. Grof schuren met 240 of zo, wat een goede hechting van herstellingen en volgende laag vernis bevordert.
2) herstellingen verzegelen onder een fijn laagje vernis zodat je ze niet schendt als je verdere retouches doet. Dit is vooral een argument als je met airbrush en frisk maskeerfilm werkt. Bij penseel is dat minder relevant.

Het grootste misverstand dat blijkbaar telkens opnieuw opduikt is dat vernis zou dienen om het speelveld te doen blinken. Dat is niet zo. De onderste lagen vernis mogen (moeten!) echt grof opgeschuurd worden. De "blink blink" komt door het polieren van de laatste afwerkingslaag.

Finale afwerking dan...

Als je alle laklagen met de roller doet, dan zie ik niet meteen waarom je de laatste wel door de spuiter zou laten doen. Voor de stevigheid? Als je lagen eronder zachter dan 2K zijn, zal die laatste fijne hardere toplaag dan voldoende zijn? En dat het vlak zou zijn is relatief, want sowieso: ook de allerlaatste laag dien je bij te schuren zodat het speelveld helemaal vlak is, er zijn altijd kleine oneffenheden. Weliswaar schuren met fijnere korrel (ik ga van 600 tot 2000). Het speelveld is dan satijnblinkend.

Dus baron: als je geen superglans wil, dan stop je hier. Het speelveld is dan wel vlak, en de dingen weerkaatsen dan wel, maar het is geen spiegel. Wil je wel superglans, dan ga je polieren met een mousse pad en poliervloeistof. Net zoals dat met herspoten koetswerk gebeurt eigenlijk. Ik polier weldra dat LOTR speelveld, ik zal dan wat foto's posten.

Baron Shadow
Real name: Ruud Kooij

Bericht door Baron Shadow » 12 jun 2012, 11:46

Thx, leer steeds meer zo.
Ik heb het oude speelveld van mijn Centaur al grotendeels bijgewerkt maar heb dit direct op het speelveld gedaan.
Wist toen niet dat het beter is om eerst te lakken en dan retoucheren
Maar goed kan altijd nog al ben ik met de Centaur bezig met een Overlay en hoop dat dit goed gaat lukken.
Ik zal in ieder geval eens kijken op een oud Em speelveld hoe dit wordt op deze manier.
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

MeesterPieter
Real name: MeesterPieter

Bericht door MeesterPieter » 12 jun 2012, 12:54

g94 schreef: Dus baron: als je geen superglans wil, dan stop je hier. Het speelveld is dan wel vlak, en de dingen weerkaatsen dan wel, maar het is geen spiegel. Wil je wel superglans, dan ga je polieren met een mousse pad en poliervloeistof. Net zoals dat met herspoten koetswerk gebeurt eigenlijk. Ik polier weldra dat LOTR speelveld, ik zal dan wat foto's posten.
bij het polijsten van spuitwerk bij een auto moet je de lak ook eerst een aantal weken laten uitharden, moet hierbij ook dan lijkt me?
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

HarrieD
Real name: Harrie D
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 12 jun 2012, 14:11

Lijkt me ook. Hoe is het met je BTTF? Morgenavond deel 1 op tv!
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

MeesterPieter

Bericht door MeesterPieter » 12 jun 2012, 15:01

ga vanavond een CPU ophalen bij een forummember, dan heb ik alles compleet en zullen we eens verder zien :)

als er weer wat up te daten valt dan meld ik het wel weer in mijn "project topic" :P
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

HarrieD
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 12 jun 2012, 15:05

Ik ben benieuwd. Het lijkt me een mooie kast iig. Je komt ze zo weinig tegen helaas.

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

MeesterPieter

Bericht door MeesterPieter » 13 jun 2012, 07:12

hier staat er nog een te koop

http://link.marktplaats.nl/567165498
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

HarrieD
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 18 jun 2012, 09:39

Alweer van MP af.

HarrieD
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 16 jul 2012, 15:00

Nu heb ik van alles verzameld wat ik kon gebruiken om verf in te mengen. Doppen van scheerschuim bussen, deodorant, ik heb zelfs vorige week koffiebekertjes staan knippen. Nu kwam ik afgelopen zaterdag bij de makro en vond ik bij de plastic bekers van die hele kleine 20ml bekertjes. 80 stuks voor 3 euro. Dus, zo blij als een kind. :yahoo:

MeesterPieter

Bericht door MeesterPieter » 16 jul 2012, 17:24

:lol:
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

HarrieD
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 19 aug 2012, 16:40

Voor het kleuren mengen gebruik ik 2cl plastic bekertjes van de makro, verf van Tamila en houten prikkers met 2 punten van de action. Het voordeel van deze prikkers is dat je kunt druppelen.

Afbeelding

Het is me achteraf dus volledig meegevallen. Zie ook mijn f14 tomcat thread.

Plaats reactie