HarrieD schreef: Schuur jij nog tussen het aanbrengen van de lagen?
Uiteraard moet je schuren tussen de lakbeurten. Het is NIET de bedoeling om met een dikke laag van 1mm vernis op het speelveld te eindigen.
Het tussendoor lakken heeft 2 bedoelingen (zie diverse andere restauratietopics waar dit al besproken is):
1) het speelveld vlak krijgen. Van elke vernislaag gaat ongeveer 70% weer weg, tenminste aan de bovenkant, want in de spleten en gaten blijft de lak zitten. Da's ook hoe het speelveld uiteindelijk vlak wordt. Grof schuren met 240 of zo, wat een goede hechting van herstellingen en volgende laag vernis bevordert.
2) herstellingen verzegelen onder een fijn laagje vernis zodat je ze niet schendt als je verdere retouches doet. Dit is vooral een argument als je met airbrush en frisk maskeerfilm werkt. Bij penseel is dat minder relevant.
Het grootste misverstand dat blijkbaar telkens opnieuw opduikt is dat vernis zou dienen om het speelveld te doen blinken. Dat is niet zo. De onderste lagen vernis mogen (moeten!) echt grof opgeschuurd worden. De "blink blink" komt door het polieren van de laatste afwerkingslaag.
Finale afwerking dan...
Als je alle laklagen met de roller doet, dan zie ik niet meteen waarom je de laatste wel door de spuiter zou laten doen. Voor de stevigheid? Als je lagen eronder zachter dan 2K zijn, zal die laatste fijne hardere toplaag dan voldoende zijn? En dat het vlak zou zijn is relatief, want sowieso: ook de allerlaatste laag dien je bij te schuren zodat het speelveld helemaal vlak is, er zijn altijd kleine oneffenheden. Weliswaar schuren met fijnere korrel (ik ga van 600 tot 2000). Het speelveld is dan satijnblinkend.
Dus baron: als je geen superglans wil, dan stop je hier. Het speelveld is dan wel vlak, en de dingen weerkaatsen dan wel, maar het is geen spiegel. Wil je wel superglans, dan ga je polieren met een mousse pad en poliervloeistof. Net zoals dat met herspoten koetswerk gebeurt eigenlijk. Ik polier weldra dat LOTR speelveld, ik zal dan wat foto's posten.