flippers.be schreef: ↑16 jan 2023, 10:20
Vanop een random forum zou ik geen advies volgen of iets mag of niet (je zegt zelfs niet in welke gemeente je woont)..
In mijn vorige woning had ik een bijgebouw met bouwvergunning gezet. Via architect plannen laten tekenen. Was wel een pak kleiner dat wat jij wil doen. Had wel gehoord dat als je 'mooie' plannen via architect hebt dat aanvraag vlotter zou gaan dan wanneer je zelf iets op papier uittekent.
Maar per gemeente verschillen de regels van wat mag en wat ze nog willen toelaten. Waar ik nu woon mag bv geen houten tuinhuis maar moet het ook in gevelsteen zijn, is extra lokale verordening voor mijn wijk.
Best idd horen bij de dienst maar ipv al te zeggen wat je wil en welke manier het technisch wil implementeren, gewoon horen wat de regels zijn. Laat hen zoveel mogelijk zeggen wat wel mag (of niet) en trek dan zelf je conclusies of probeer iets in te dienen dat netjes aan alles voldoet wat ze je hebben verteld.
Misschien voorzichtig vragen over de grootte, want zelfs al voldoe je aan de regels kan het nog zijn dat degene die moet goedkeuren (burgemeester ?) alles boven een bepaalde grootte afkeurt omdat ze de wijk groen willen houden of enkel voor bewoning en niet voor kmo / bedrijven. Want ga je naar zo groot dan denkt men al snel dat het voor een zaak is.
Eventueel zoeken of er een architect in je buurt is met ervaring van wat er lokaal wel of niet mag.
Als ze vragen voor wat het is dan ook best wat vaag blijven (voor hobby). Flippers worden vaak met gokkasten / illegaal lunapark / cafe enz samengegooid en geven een slechte bijnaam. 'Garage / opslagplaats voor oldtimers' geeft dan weer vragen over benzine en brandgevaar / vervuiling of dat je in het zwart aan autos gaat werken..
Over de legaliteit van een mobiel lunapark kan ik niet antwoorden. Met mobiele constructies kan je wel eea omzeilen van regels, maar als een buur gaat klagen dat het er al te lang staat of zijn zicht belemmert enz kan het ook zijn dat de gemeente komt kijken. En ga je het helemaal isoleren en bv electriciteitskabels in de grond steken dan kunnen ze in twijfel trekken of het wel mobiel / tijdelijk is en wordt het als een vaste constructie bezien.
Wil je die weg opgaan dan moet je idd goed de regels kennen van wat wel / niet een mobiele constructie is.
Bedankt voor je input, ja het ligt toch wel ingewikkeld allemaal, zoals je zelf zegt,voor een grote ruimte als dit denkt men al gauw dat je iets commercieel wil doen of krijgen ze foute gedachten dus best is inderdaad vaag blijven, maar toen we dat probeerden aan de balie van ruimtelijke ordening kregen we al meteen de vraag waarvoor het moet dienen dusja dan moet je "iets" antwoorden hé, en mischien beetje dom maar ik heb toen gewoon rechtuit gezegd voor wat het moet dienen, en dat is in mijn geval voornamelijk opslagplaats voor grote decor stukken( ook veel kerst decor,grote beelden etc, omdat dat een uit de hand gelopen hobby van me is), maar anderzijds ook een toffe mancave om mij in bezig te houden.
Sanitair zou tof zijn maar is geen must, naar toilet gaan enz kan gewoon in ons huis dus als dat een struikelblok is omdat men dan vlug denkt dat het een bijgebouw met woonfunctie is, dan schrappen we dat maar, hebben we ook gezegd daar, en dan ook voorgesteld om het gebouw op schroefpalen te zetten zodat er niet echt aan de grond moet worden geprutst,geen beton dan, omdat we hadden vernomen viavia dat er veel gemeenten zijn waar ze dat systeem aanmoedigen omdat dat zeer millieu vriendelijk is, dachten we daar een beetje een troef mee achter de hand te hebben , maar de dame aan de balie zei gewoon dat dat hetzelfde was als iets op beton zetten, ze zag er precies geen meerwaarde van in. We wonen in een groene,bosrijke omgeving dus we willen zeker op alle vlakken meewerken omdat zo te behouden.
Daarom was mijn eerste gedacht een gezellige houten schuur, zo'n soort ouderwetse american " barn", dat zou perfect passen in de omgeving qua stijl, en iets van pakweg 8 op 10m kan hier makkelijk staan, dan hebben we nog aardig wat tuin over, mijn barn zou ook van op straat niet echt zichtbaar zijn en de buren zouden er geen last van hebben ook niet, sterker nog die moedigen het allemaal aan

! We hebben 2 weken geleden onze hele straat uitgenodigd voor een kennismaking/nieuwjaarsdrink , ik had hier buiten ons overdekt terras compleet versierd voor kerst ook en gaandeweg kamen er dan al vlug vragen van de buren waar ik met al dat materiaal blijf, en ook veel leuke complimenten gehad iedereen vond het prachtig...uiteraard werd er dan over gebabbelt van hoe/waar ik met mijn materiaal blijf en dan kwamen mijn plannen voor zo'n schuur ter sprake en echt iedereen was enthousiast dus ik verwacht langs die weg zeker geen tegenwerking, sommige buren zeiden zelfs "ach zet dat gewoon zo zonder aanvragen hier op de gemeente weten ze best niet teveel

" maar dat durven we toch niet hoor...
Ohja nog 2 dingen, ja natuurlijk weet ik wel dat een forum als dit geen "end all be all" bron is voor legale dingen als dit maar het leek me gewoon tof om hier men licht een op te steken aangezien hier toch wel wat volk zit met ervaring van gamerooms bouwen en dergelijke,en het lunapark fantasie leek me wel leuk om hier is aan te kaarten als alternatief. En 2 de dame aan die balie toen was ook maar een van de zovele bureau werksters hoor,ze was niet echt vriendelijk maar ik maar ik mag me daar ook niet te hard door laten afschrikken want een echte aanvraag met een mooi plan in overleg met een architect zal uiteraard héél anders overkomen dan zomaar op goed geluk aan die balie wat info gaan vragen en (mischien) al teveel prijs te geven door té eerlijk te willen zijn..
Truth be told als ik het al klaarkrijg om terug iets van 6 op 8m te mogen hebben zoals ik het vroeger had, zou ik al blij zijn maar groter zou beter zijn. Kleiner wil ik echt niet, zo'n nieuwe mancave opbouwen gaat best weer een grote investering worden dus als ik dan moet eindigen met iets dat "less than" is dan wat ik jaaaaren gewoon geweest ben dan zou dat eigenlijk een serieuze domper zijn dat zie ik niet goed zitten want ik kwam altijd al plaats tekort

. De buren zijn akkoord, ik doe er geen vlieg kwaad mee ,de plaats is er, dus ik zie er echt geen negatieve kant van in, tis alleen het almachtige papiertje vastkrijgen met de handtekening van de gemeente ....ohja voor de nieuwsgierigen ik woon in Tremelo.....ik had het eerst expres niet vermeld omdat je nooit weet wie er toevallig meeleest of op dit forum lid is maar ach what the heck.