bekabeling voor alle gemonteerde solenoids en switches gemaakt, alle solenoids getest en alle switches getest, dan kunnen we toch weer verder met het aansluiten.
eigenlijk wilde ik het aansluiten via de arduino nog even uitstellen, merk toch wel dat dat programmeren niet zo mijn ding is, maar als kreeg bij de nieuwe solenoids er teveel last van dat de klap van de solenoid de switch weer triggerde of dat de solenoid om een andere reden bleef klapperen, kortom, dit ging hem zo niet worden, die arduino moet ertussen. zowieso heb ik dan veel minder risico dat de boel doorbrandt omdat er iets blijft hangen.
paar keer in mn eentje aan begonnen, wilde niet zo vlotten, uiteindelijk samen met een maatje samen aan gaan zitten en daarmee een heel end vooruit gekomen.
De flippers werken oorspronkelijk wat anders als de andere spoelen in de kast, namelijk met verschillende voltages voor de activatie en de hold functie, in dit geval 48v om de flipper krachtig omhoog te schieten, en 20v om de flipper in de geactiveerde toestand te houden als de flipper langer als 40ms geactiveerd wordt.
Om dit te omzeilen heb ik uitgevonden dat het mogelijk is om een solenoid te pulseren, oftewel inplaats van het voltage verlagen kan je ook de gemiddelde activatieduur verlagen, de spoel pulseert dan in een hoog tempo tussen aan en uit waardoor hij niet op vol vermogen geactiveerd wordt.
Eerst softwarematig bedacht hoe we dit voor elkaar kunnen krijgen, en daarna zijn we gaan testen wat dit nu in de praktijk opleverde:
uiteindelijk blijkt dus dat je inderdaad het vermogen op deze manier goed kunt reguleren, ik vond het wel een eye opener dat dit blijkbaar gewoon goed werkt als je pulseert met een tiende van een milliseconde, dat is voor mij als leek gewoon zo enorm snel dat ik niet verwacht had dat je dat zo zou kunnen laten werken.
het pulseren leverde wel een wat onwennige toon op voor een flipperkastspoel, maar door te spelen met de snelheid van het pulseren hadden we ook nog invloed op de toonhoogte die daarmee geproduceerd werd. de verhouding 1ms aan 4ms uit leek prima te functioneren, maar wel wat irritant qua toonhoogte, 0.1ms / 0.4ms werd nog erger, en uiteindelijk nu even voor 2ms/8ms gekozen wat een weinig irritant gebrom oplevert.
uiteindelijk is dit een beetje uitvogelen nou ook wel de reden waarom ik eerst zoveel mogelijk zelf wil maken wat zelf kan, en ook erg leuk als het een onverwacht goed resultaat oplevert

flippers test nummer 2
nou dat lijkt voor nu geslaagd, tijd om de volgende solenoids te programmeren en aan te sluiten
als volgende hebben we de 3 turbobumpers aangesloten, om de een of andere reden hadden die meer last van ghosting in de bedrading bij de arduino, uiteindelijk hebben we overal wat weerstandjes tussen de schakelaars gezet en de arduino waarmee het probleem opgelost lijkt te zijn, wellicht niet helemaal de wetenschappelijke aanpak maargoed, het werkt. de bedrading wordt wel al snel een chaos, dus daar moet snel wat aan gebeuren

en na wat geklooi werken de turbobumpers ook: