Pagina 1 van 1

CHAPS! + custom flipper project

Geplaatst: 21 okt 2016, 10:30
door fantomas
Velen onder ons zullen er al eens over nagedacht hebben om zelf een flipper te ontwerpen/bouwen en dit ondersteund door HET ideale thema (volgens hen toch). Weinigen zetten echter echt de stap om dit te doen, wegens te tijdrovend, te duur, niet goed weten hoe er aan beginnen enz...
Nu ga ik toch zelf een (verdienstelijke?) poging wagen.
Enter...CHAPS!
CHAPS! staat voor CheapAss Pinball System! en is een goedkoop alternatief voor PROC en dergelijke.

Voor PROC + power driver board + PD-led + power supply lig je (zonder verzendkosten/douane) toch aan zo'n 660 euro.
Mijn homebrew systeempje zou rond de 200 euro moeten kosten.
PC, beeld en geluid en bekabeling niet meegerekend voor beide.

De bedoeling is dat ik de komende maanden (ik voorzie eigenlijk 2 winters) deze post regelmatig aanvul met een stand van zaken.
Het project wordt dan ook verdeeld in een aantal hoofdstukken, namelijk:
1: Aansturing
2: Switchen/opto's
3: Lampen/flashers
4: Solenoids
5: Beeld/Geluid
6: Speelveld layout + kabinet
7: Thema: Rules+Graphics

Donorkast is een Comet van Williams en hieronder alvast een "mockup" van de playfield layout.
van links naar rechts:
rij targets
linker loop (eventueel met spinner)
ramp met ball lock systeem
rij droptargets (ongeveer op plaats van witte karton)
erboven bumpers en lanes
dan captive ball systeem
rechter ramp
rechter loop met spinner
rij targets
dan naast die rij targets komt de mode start/skill shot
Balltrough wordt vervangen door 3ballen variant.
Net boven de flippers zou een ruit moeten komen met daaronder een scherm voor een virtueel speelveld.
In de kopkast owel een LCD scherm of een color DMD. (waarschijnlijk het eerste)

Afbeelding

Re: CHAPS! + custom flipper project

Geplaatst: 21 okt 2016, 11:05
door Pascal
uw wit kartonneke staat in de weg voor uw captive ball te schieten.
of is het niet de bedoeling dat we hier commentaar posten :mrgreen:

Re: CHAPS! + custom flipper project

Geplaatst: 21 okt 2016, 11:12
door fantomas
Pascal schreef:uw wit kartonneke staat in de weg voor uw captive ball te schieten.
of is het niet de bedoeling dat we hier commentaar posten :mrgreen:
constructieve commentaar wel ;-)

Re: CHAPS! + custom flipper project

Geplaatst: 21 okt 2016, 11:16
door David Pinball Wizz
Ik herken daar al het een en ander.

Ben es benieuwd!

Heb je al een thema?

Re: CHAPS! + custom flipper project

Geplaatst: 21 okt 2016, 11:30
door fantomas
David Pinball Wizz schreef:Ik herken daar al het een en ander.

Ben es benieuwd!

Heb je al een thema?
Ik heb al teen en tander kunnen gebruiken uit je doos onderdelen.
Er is een thema, maar staat nog niet 100% vast.

Re: CHAPS! + custom flipper project

Geplaatst: 21 okt 2016, 12:20
door Pascal
je kan voor het wit kartonneke drop targets gebruiken.
als ze onhoog staan blokkeren ze het "captive ball" shot, dus de rechtse (2) moet je zeker eerst neerschieten...
je kan voor de popbumper nog een target zetten die ook verborgen zit achter de droptargets...

Re: CHAPS! + custom flipper project

Geplaatst: 21 okt 2016, 12:22
door Richard Baan
Gaaf man! :good:
Leuk om te volgen!

Geplaatst: 21 okt 2016, 15:32
door Jack
Veel succes!

Re: CHAPS! + custom flipper project

Geplaatst: 21 okt 2016, 17:27
door zwartepanter
Deze ga ik ook nauwgezet volgen... ;) .

Re: CHAPS! + custom flipper project

Geplaatst: 21 okt 2016, 17:42
door f2neill
Bomme Tom super nieuwsgierig dat is :clap: :good:

Re: CHAPS! + custom flipper project

Geplaatst: 21 okt 2016, 18:03
door g94
oei, 't is een targetbank met drops naast mekaar dat je nodig hebt, niet achter mekaar? Niet zeker of ik die heb :?

Re: CHAPS! + custom flipper project

Geplaatst: 22 okt 2016, 01:25
door fantomas
g94 schreef:oei, 't is een targetbank met drops naast mekaar dat je nodig hebt, niet achter mekaar? Niet zeker of ik die heb :?
nee, drops naast elkaar heb ik al, die achter elkaar zoek ik nog, alhoewel ik die waarschijnlijk niet meer ga gebruiken.

Re: CHAPS! + custom flipper project

Geplaatst: 09 nov 2016, 12:12
door fantomas
kleine update

 

weinig tijd gehad de voorbije weken, toch enkele zaken kunnen testen:

 

switchen inlezen via arduino micro naar PC met visual pinball.

Dezelfde arduino stuurt de "snelle" spoelen rechtstreeks aan via 2 shiftregisters en TIP102's (flippers,bumpers en slingshots) en geeft in parallel de switchen door aan de pc.

vanuit visual pinball via ledwiz clones (geflashte arduino mega's met 32 poorten) zijn de lampjes aan te sturen (rgb of niet), alsook de flashers en de "niet snelle" spoelen zoals through,knocker,saucers,...

mini display getest voor virtueel speelveld.(2de, eerste laten vallen en kapot, doh!).

1ste versie van rechterramp  3d geprint, valt al redelijk goe mee eigenlijk.

verder nog wat aan speelveldlayout gewerkt. Skillshot a la congo toegevoegd + mode start gat + captive ball en ramp van plaats gewisseld

bordje gemaakt met LM339's om opto's uit te lezen (ball lock en through).

Re: CHAPS! + custom flipper project

Geplaatst: 05 jan 2017, 15:15
door fantomas
Afbeelding

Layout van het speelveld is bijna af, onder de onderste popbumper moet nog "iets" komen. een bashtoy of een scoop of iets anders... suggesties welkom.
Daaronder komt dan een virtueel minispeelveld.
En tegen de achterwand komt in princiepe ook nog iets. (maar mn PLA filament is op :-) )

Rampen zijn prototypes en zelfgeprint :-) , maar op zich werken ze wel ok. Er zitten nog geen switchen op.
Spinner zit nu links achter met een schot zoals in TWD die uitkomt op een target rechtsachter.
Naast de rampen komen targets, maar ik had maar 1 meer liggen.
Volgende stap is die "flippable" maken, dus spoelen en switchen aansluiten.
Niet te veel op de inserts letten, dit gaat nog grondig veranderen.

Re: CHAPS! + custom flipper project

Geplaatst: 05 jan 2017, 16:01
door g94
Een scoop lijkt me wel een handige optie. 't mag niet te breed zijn. Of rechts tot aan je ramp schot wel misschien? Ik vroeg me af of het niet vreemd is dat je rechtstreeks vanaf de flipper in de lanes kunt schieten achteraan. Ik kan me niet meteen een flipper voor de geest halen waar dat kan :?

Re: CHAPS! + custom flipper project

Geplaatst: 05 jan 2017, 16:25
door fantomas
Idd, meer naar rechts toe werken en de linkerkant naar de spinner vrij laten. Ook handig om een scoop niet knal in het midden te hebben.
Trouwens een bal die uit de rechter lane komt zou gewoon tussen de flippers gaan.
Rechts van de linkerramp zit een slingshotkicker ter vervanging van een popbumper die daar zat, en links van de rechterramp zit gewoon een rubber met een leafswitch.

Re: CHAPS! + custom flipper project

Geplaatst: 05 jan 2017, 16:36
door fantomas
Afbeelding

In de rode zone iets zetten...een vari target met een scoop bijvoorbeeld ?

Re: CHAPS! + custom flipper project

Geplaatst: 05 jan 2017, 16:52
door zwartepanter
Of zo een -ja ik weet de benaming niet precies- een scoop/rail à la F-14 of Road kings met dan de keuze dat die links of rechts gaat aansluitend op je ramps daar...? En links en rechts nog een target voor de ingang.

Re: CHAPS! + custom flipper project

Geplaatst: 05 jan 2017, 18:36
door Bingovit
Waarom niet een ball lock maken zoals bvb Avatar met die spikes?

Ik denk dat de assembly die je in het midden wilt plaatsen eigenlijk mooi in het thema moet kunnen geïntegreerd worden ;)
Daar zou ik ook de scoop/ball lock/ of iets dergelijks naar afstemmen.

Is het de bedoeling om de bal daar 'stil' te kunnen leggen of zoek je een andere optie?
Idem denk ik dat hier de integratie naar het thema toe een belangrijke factor is :)


Exciting! 8-)

Re: CHAPS! + custom flipper project

Geplaatst: 05 jan 2017, 19:19
door g94
Of zo'n draaiende plateau met drie verschillende schoten. Een beetje zoals die nieuwe Batman, maar dan beter... :lol:

Re: CHAPS! + custom flipper project

Geplaatst: 05 jan 2017, 19:25
door zwartepanter
Droptargetbank zoals SM of AFM?

Re: CHAPS! + custom flipper project

Geplaatst: 05 jan 2017, 19:43
door Eric
Ziet er belovend uit. :rock:

Re: CHAPS! + custom flipper project

Geplaatst: 23 feb 2017, 19:13
door fantomas
kleine update...
de optos van de ballengoot en de lock werken.
de switchen voor de flippers, slingshots en popbumpers ook.
daarna de spoelen aangesloten en in software debouncing ingebouwd. alles werkt behalve de flippers, ze werken even en dan gaat de transistor kapot. Morgen eens uitzoeken waarom...

oja ook mn eerste brandje gehad :-)
da rubbertje op het hendeltje dat op de EOS duwt is in de fik gevlogen.
ze moeten vroeger (veel) olie gebruikt hebben om de boel te smeren en de EOSsen vonkten nogal wat met als gevolg...

Re: CHAPS! + custom flipper project

Geplaatst: 23 feb 2017, 20:18
door Bingovit
Ik heb dat ook eens gehad op mijn BDK dat de transistors kapot gingen...

was een 40NF10 en Stern gebruikte een 40NF10L, die laatste letter maakte dus een groot verschil :P

Ben benieuwd naar het eindresultaat! :clap: