Problemen Flight 2000

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Jef
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 jan 2014, 17:43
Real name: Jef Dex

Problemen Flight 2000

Bericht door Jef » 21 jun 2016, 20:54

Dag iedereen,

Tot een paar weken geleden werkte m'n Flight 2000 perfekt. Toen had ik af en toe problemen die ik allemaal opgelost kreeg (slechte contacten aan de connectors en dergelijke), maar nu heb ik iets waar ik niet uit wijs geraak:

In attract-mode verschijnen er geen scores of high-scores op de displays. Tijdens het spel zie je de huidige score wel correct verschijnen. Vlak voor de 5e (laatste) bal begint, zou de high-score ook nog eens kort moeten verschijnen, maar dat gebeurt dus niet. De displays zelf zijn wellicht nog in orde, want in test-mode verschijnen alle cijfers na elkaar perfekt leesbaar (self-test 3). Veel van de bookkeeping-info verschijnt ook niet (vb. number of coins of total balls played).

Nog wat extra info: de MPU-led flikkert 7 keer, dus alles OK denk ik (tenzij de PIA-output?). En sedert vandaag wilt de continuous solenoid Ball Kicker Left (aangestuurd door Q18, helemaal linksboven in 't speelveld) ook niet meer aantrekken. Wat ik ook nog gehad heb, maar tegenwoordig precies niet meer, is dat de machine in een soort tilt-toestand gaat op het moment dat de multiball begint (muziek valt uit, kan niet meer flipperen, bumpers gaan niet meer). Er verschenen dan ook eventjes rare tekens op de displays.

Nu heb ik goed op 't schema gekeken maar kan ik niet begrijpen hoe het kan dat de displays goed werken, behalve als de high-score verschijnt of in attract-mode. Ik moet duidelijk nog veel bijleren... Misschien zijn het ook meerdere problemen tegelijkertijd...

Alle hulp van harte welkom; en alvast bedankt daarvoor!

Gebruikersavatar
Nickelless
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 apr 2012, 20:04
Real name: Nick
Locatie: The Netherlands

Re: Problemen Flight 2000

Bericht door Nickelless » 21 jun 2016, 22:17

Het sound board kan de boel aardig in de war maken.
In attack mode speelt de muziek en voice

Deze wordt aangestuurd via dezelfde data lijnen.
Koppel het soundboard eens los. En kijkt wat het resultaat is.

Mocht het probleem opgelost zijn.

Dan zou ik eerst de stekkers en pin connectors vervangen. De makkelijke dingen eerst
En daarna de vsu voice synthesizer module
Good friends: WW, CV, TOTAN, BOP 2.0 , MM
Left: Dr Who, RFM, STTNG, TAF, TOM, TZ , HARDBODY
Wish list: TBL

Jef
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 jan 2014, 17:43
Real name: Jef Dex

Re: Problemen Flight 2000

Bericht door Jef » 22 jun 2016, 07:32

Hey Nick,

Bedankt voor de tip, ga ik zeker eens proberen.

Wel straf dat het door het soundboard zou komen... Juist voor de zekerheid nog zeggen dat het geluid zowat het enige is dat tot nu toe nog niet gemankeerd heeft, en ook alle zelf-tests perfekt doorkomt. Maar ik ga het zeker proberen!

Andere suggesties nog steeds welkom!

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3903
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Problemen Flight 2000

Bericht door Richard Baan » 22 jun 2016, 07:36

Heb je zuurschade op de mpu? Met name bij de ram ic's.

Probeer eens nieuwe ram ic's.
Soms wil het wel eens dat een ram defect is en dat hij wel door de selftest heen komt.
Geen idee waarom dat is, maar dat zou eea. kunnen verklaren.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Jef
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 jan 2014, 17:43
Real name: Jef Dex

Re: Problemen Flight 2000

Bericht door Jef » 22 jun 2016, 13:42

Dag Richard,
Richard Baan schreef:Heb je zuurschade op de mpu? Met name bij de ram ic's.

Probeer eens nieuwe ram ic's.
Soms wil het wel eens dat een ram defect is en dat hij wel door de selftest heen komt.
Geen idee waarom dat is, maar dat zou eea. kunnen verklaren.
Geen zuurschade aan de batterij; recent nog gecontroleerd. De originele batterij zit er nog steeds op maar schijnt in prima conditie te zijn. Aan het ene voetje van C13, vlak naast RAM-chip U8, zit wel een klein beetje corrosie maar zeker geen batterijzuur. Zie bijgevoegde foto.

Hoe repareer ik dit best zonder dat ik de gegevens in de RAM-chip verlies? Ik ben geen held met een soldeerbout. Is het voldoende als ik de corrosie een beetje wegveeg met pakweg ammoniak, zoals ik typisch doe bij batterijzuur-problemen? Of raden jullie dit af?

Alle verdere ideeen en suggesties welkom!

Trouwens, jouw "techniek staat voor niets"-document is prachtig. Heb er al veel aan gehad!
Bijlagen
MPU-U8-C13-Batterij.jpg

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3903
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Problemen Flight 2000

Bericht door Richard Baan » 22 jun 2016, 15:05

Corrosie wegvegen werkt niet.
Desolderen, schoonschuren en vervangen door een nieuwe.

Misschien het best om dit door iemand te laten doen als je het niet ziet zitten.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Jef
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 jan 2014, 17:43
Real name: Jef Dex

Re: Problemen Flight 2000

Bericht door Jef » 23 jun 2016, 12:09

Richard Baan schreef:Corrosie wegvegen werkt niet.
Desolderen, schoonschuren en vervangen door een nieuwe.

Misschien het best om dit door iemand te laten doen als je het niet ziet zitten.
OK, duidelijk.

Ik ken hier wel iemand met een alltek-mpu om eerst eens te testen of het board echt wel defekt is of niet. Daarna zien we wel wat we doen (eerst zelf veel oefenen of aan iemand anders vragen).

Bedankt voor de hulp.

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Problemen Flight 2000

Bericht door HarrieD » 24 jun 2016, 11:24

Die batterij is leeg, vandaar je rare displaywaardes. Ik heb het bij een andere klant ook al eens gehad. Lees het volgende maar eens:

http://www.flippergast.nl/?p=171
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Jef
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 jan 2014, 17:43
Real name: Jef Dex

Re: Problemen Flight 2000

Bericht door Jef » 30 jun 2016, 11:59

HarrieD schreef:Die batterij is leeg, vandaar je rare displaywaardes. Ik heb het bij een andere klant ook al eens gehad. Lees het volgende maar eens:

http://www.flippergast.nl/?p=171
Okido, bedankt voor de tip! Ik stop er 1 van de komende weken een alltek-mpu in!

Mvg,
Jef

Plaats reactie