Afstand uitslaan flipper

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
sake
Berichten: 186
Lid geworden op: 20 jan 2013, 12:14
Real name: Sake
Locatie: The Netherlands

Afstand uitslaan flipper

Bericht door sake » 27 jun 2014, 13:44

Kwam zojuist een filmpje van Papa Pinball tegen en daar viel mij de uitstaande stand van de flipper op

Afbeelding

Die van mij valt een stuk lager, zoals je ziet bijna horizontaal.

Afbeelding

Nu zijn er voor zover ik weet twee varianten van coilstop en plunger die de afstand bepalen. Wie weet welke de juiste is voor een TAF?
in play: TAF
in progress: HS2
wishlist: MM

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2224
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Afstand uitslaan flipper

Bericht door Cenobyte » 27 jun 2014, 17:53

Ik heb ooit in een gerenommeerde pinball repair manual gelezen dat de uitslag van een flipper 6cm hoort te zijn, gemeten vanaf de top van de flipper. Ik ben al erg veel flippers tegen gekomen die dat niet halen, vaak doordat er verkeerde onderdelen zijn gebruikt bij revisie van de flippers.

Je kunt dat op een relatief simpele en goedkope manier oplossen: met een waterpomptang buig je het plaatje waartegen de flipper tot rust komt (met rubberen dopje) iets naar buiten. Je moet dan wel de flipper opnieuw afstellen omdat je flipper nu lager staat in ruststand, maar dat is een simpel karweitje. Het nadeel van een te kleine flipperuitslag is dat je je bal slecht op kunt vangen en dat cradelen haast onmogelijk wordt.
Laatst gewijzigd door Cenobyte op 30 jun 2014, 07:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Afstand uitslaan flipper

Bericht door HarrieD » 27 jun 2014, 18:07

Jouw flippers staan in ruststand ook een stuk lager zie ik.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Afstand uitslaan flipper

Bericht door diesel64 » 27 jun 2014, 20:02

Bovendien is die foto ook onder een andere hoek genomen...
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3952
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Afstand uitslaan flipper

Bericht door Richard Baan » 29 jun 2014, 09:12

Overigens kan een hoge flipper ook komen door ingeslagen coilstops/plungers.

Als je onder de flipper kijkt zie je daar een gaatje in het speelveld. Als je daar een staafje in zet (of er recht op kijkt) moet de flipper met rubber tot aan het staafje komen. Dat in combinatie met nieuwe plungers/coilstops geeft de beste situatie.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2224
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Afstand uitslaan flipper

Bericht door Cenobyte » 29 jun 2014, 10:16

Richard Baan schreef:Overigens kan een hoge flipper ook komen door ingeslagen coilstops/plungers.

Als je onder de flipper kijkt zie je daar een gaatje in het speelveld. Als je daar een staafje in zet (of er recht op kijkt) moet de flipper met rubber tot aan het staafje komen. Dat in combinatie met nieuwe plungers/coilstops geeft de beste situatie.
Mits de goede onderdelen worden gebruikt natuurlijk. Ik heb wel eens gelezen dat er soms Pinball 2000 onderdelen worden gebruikt en dat die niet helemaal gelijk qua afmetingen zijn met de DMD kasten van B/W?
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Afstand uitslaan flipper

Bericht door diesel64 » 29 jun 2014, 16:41

Als ik mij niet vergis, zijn er sowieso 2 verschillende modellen B/W coilstops...

De overgang is ergens 1993 ofzo. Dus TAF heeft het oudere type.
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Afstand uitslaan flipper

Bericht door diesel64 » 29 jun 2014, 16:51

Ik heb het even nagekeken. TAF gebruikt inderdaad het oudere WPC model: A-12111.

Als er een nieuwere coilstop in zit (A-12390), dan kan het inderdaad zijn dat de flipper minder hoog komt aangezien deze coilstop hoger is.

Op zich maakt dat eigenlijk niet zo heel veel uit...
No shirt. No shoes. No pinball.

sake
Berichten: 186
Lid geworden op: 20 jan 2013, 12:14
Real name: Sake
Locatie: The Netherlands

Re: Afstand uitslaan flipper

Bericht door sake » 29 jun 2014, 21:43

De flippers heb ik in het verleden uitgelijnd met de outlanes (dit om ballhop te voorkomen). In ruststand zijn de flippers redelijk uitgelijnd met het gaatje.

Flippers heb ik onlangs gereviseerd (nieuwe plungers, coilstops) en heb daarbij gebruik gemaakt de oude coilstops A-12111.
Afbeelding

Ik zie het eigenlijk niet zo zitten om de coilstop te buigen om de uitslag te vergroten. Aan de andere kant is het nu gewoon erg lastig om ballen fatsoenlijk te stoppen, zeker omdat mijn TAF razendsnel speelt.

Toevallig kom ik op dit moment een topic tegen op pinside met een soortgelijk 'probleem' waarbij de coilstop besproken wordt.
https://pinside.com/pinball/forum/topic ... kick-loops
in play: TAF
in progress: HS2
wishlist: MM

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3952
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Afstand uitslaan flipper

Bericht door Richard Baan » 30 jun 2014, 07:31

Als jouw kast goed speelt is er toch geen probleem?
Lekker zo laten zou ik zeggen.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2224
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Afstand uitslaan flipper

Bericht door Cenobyte » 30 jun 2014, 07:40

diesel64 schreef:Ik heb het even nagekeken. TAF gebruikt inderdaad het oudere WPC model: A-12111.

Als er een nieuwere coilstop in zit (A-12390), dan kan het inderdaad zijn dat de flipper minder hoog komt aangezien deze coilstop hoger is.

Op zich maakt dat eigenlijk niet zo heel veel uit...
In het topic op Pinside concluderen ze dat de 12111 inderdaad in TAF zitten maar voor de bovenflippers worden gebruikt. De onder flippers hebben blijkbaar tich de 12390.

Persoonlijk denk ik dat veel flippers de verkeerde stops hebben wat je flipper beweging ernstig verminderd. Hierdoor kun je niet alleen moeilijker je bal stoppen om te cradelen, maar kun je ook moeilijker je bal opvangen als ze voorbij de slingshots komt rollen: de bal stuitert dan van je flipper af i.p.v. richting je flipper. Ik heb dat ook bij een CFTB en ga dat zeker op proberen te lossen met andere coilstops.

Overigens heb ik mijn oplossing verkeerd omschreven: ik buig niet de coil stop! ik buig het plaatje met de rubber stop iets naar buiten, waardoor de flipper travel groter wordt en corrigeer dit vervolgens in de afstelling van de flipper. Hierdoor wordt je flipper travel groter en blijft de plunger netjes recht op de coilstop landen.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

sake
Berichten: 186
Lid geworden op: 20 jan 2013, 12:14
Real name: Sake
Locatie: The Netherlands

Re: Afstand uitslaan flipper

Bericht door sake » 30 jun 2014, 20:48

@Richard, de kast speelt goed (erg snel) maar ik vind het gewoon vreemd dat ik bij sommige kasten zie dat de bats verder omhoog komen. Ivm met de flow van het spel moet daar rekening mee gehouden zijn lijkt mij.

@Mario, ik begrijp nu wat je bedoelt (dat haaks opstaande deel v/d baseplate). Gaat wellicht ook werken ja.
Wel vreemd dat er onduidelijkheid is over de 12111/12390.
Ik merk vooral dat vrijwel iedere bal door de returnlane niet te stoppen is met omhoogstaande flipper (gaat altijd tot over het randje) en cradelen lukt ook niet.
in play: TAF
in progress: HS2
wishlist: MM

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2224
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Afstand uitslaan flipper

Bericht door Cenobyte » 30 jun 2014, 21:19

sake schreef:Ik merk vooral dat vrijwel iedere bal door de returnlane niet te stoppen is met omhoogstaande flipper (gaat altijd tot over het randje) en cradelen lukt ook niet.
Ik merk dat dat bij een aantal van mijn flippers ook niet gaat (ging) en heb dat aangepast. Volgens mij hoort het namelijk wel te gaan (behalve dan de echt snelle ballen, die toch over je flipper heen schieten). Je kunt met de buigtechniek eigenlijk zelf tot op de millimeter uitmaken hoe ver de flipper uit gaat vallen. Ik vind het bij sommige flipperkasten echt een verbetering.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3952
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Afstand uitslaan flipper

Bericht door Richard Baan » 01 jul 2014, 08:33

sake schreef:@Richard, de kast speelt goed (erg snel) maar ik vind het gewoon vreemd dat ik bij sommige kasten zie dat de bats verder omhoog komen. Ivm met de flow van het spel moet daar rekening mee gehouden zijn lijkt mij.
Je zou kunnen varieren met andere typen plungers/coilstops en uitproberen wat lekkerder speelt.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

sake
Berichten: 186
Lid geworden op: 20 jan 2013, 12:14
Real name: Sake
Locatie: The Netherlands

Re: Afstand uitslaan flipper

Bericht door sake » 01 jul 2014, 19:30

Thanks voor de tips en suggesties, ik ga eens op onderzoek uit.
in play: TAF
in progress: HS2
wishlist: MM

Plaats reactie