RBION: ball post #23 blijft soms omhoog en verbrandt coil

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2224
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

RBION: ball post #23 blijft soms omhoog en verbrandt coil

Bericht door Cenobyte » 23 jun 2014, 15:38

Rare dingen met mijn Ripley's Believe It or Not!

Soms, tijdens het spelen komt post #23 omhoog, die de bal in de outer loop blokkeert. Deze post hoort kortstondig omhoog te komen (maximaal enkele seconden) maar blijft soms wel eens omhoog. Ik heb dit zelf kunnen reproduceren door tijdens het spelen een ball search te forceren. De post blijft dan ongeveer in de helft van de gevallen omhoog geblokkeerd.

Dit gebeurt echter niet omdat hij klemt of zo, maar de spoel blijft bekrachtigd. Uiteraard resulteert dit uiteindelijk in een oververhitte spoel.

Ik heb software 2.01, maar het probleem komt niet in de update log voor.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
edelhert
Berichten: 107
Lid geworden op: 23 dec 2012, 21:34
Real name: Peter Schoenmakers
Locatie: The Netherlands

Re: RBION: ball post #23 blijft soms omhoog en verbrandt coi

Bericht door edelhert » 23 jun 2014, 21:15

Misschien toch beter upgraden naar 3.20 (en 3.00 display ROM).
In de release notes staat:

Changes from CPU V3.10
-------------------------------------------------------------------
- Fixed lock and eject devices to work properly with the Coil Power
setting.

Misschien valt jouw coil ook wel onder deze fix.
Verder zijn er genoeg andere redenen om te upgraden naar 3.20

Ik heb mijn RBION trouwens nog maar net, en ik vind het alvast een hele leuke kast.
Aanwezig: Dialed In LE
In verzameling gehad: TZ, ToM, RBION, LOTR, MB

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2224
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: RBION: ball post #23 blijft soms omhoog en verbrandt coi

Bericht door Cenobyte » 23 jun 2014, 21:53

Het is inderdaad een hele leuke kast!

Ik heb echter wel gemerkt dat tijdens het spelen de post ook wel eens omhoog blijft "steken", dus dat de coil onder spanning blijft staan en heet wordt. Da's dus erg oppassen als deze tijdens een game avondje aan staat :(

Hoe kun je aan deze update komen??
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
edelhert
Berichten: 107
Lid geworden op: 23 dec 2012, 21:34
Real name: Peter Schoenmakers
Locatie: The Netherlands

Re: RBION: ball post #23 blijft soms omhoog en verbrandt coi

Bericht door edelhert » 23 jun 2014, 22:36

Je moet de EPROMs vervangen. Nieuwe EPROMs kun je kopen o.a. bij Hans:
http://www.wipperflinkel.nl/winkel/cont ... /d343.html

Niet zeker of dit jouw probleem oplost, maar het is sowieso raadzaam om de upgrade te doen. Sinds jouw versie 2.01 zijn er veel bugs in de software gefixed.
Aanwezig: Dialed In LE
In verzameling gehad: TZ, ToM, RBION, LOTR, MB

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3952
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: RBION: ball post #23 blijft soms omhoog en verbrandt coi

Bericht door Richard Baan » 24 jun 2014, 17:31

Dat zou wel heel erg zijn. Als de software niet af is, is al onvergeeflijk, maar als dit soort fouten in de software zitten zou een gigantische blunder zijn.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
edelhert
Berichten: 107
Lid geworden op: 23 dec 2012, 21:34
Real name: Peter Schoenmakers
Locatie: The Netherlands

Re: RBION: ball post #23 blijft soms omhoog en verbrandt coi

Bericht door edelhert » 24 jun 2014, 20:04

CPU software versie 2.01 dateert van april 2004, vrij kort na het op de markt komen van de RBION.
Daarna zijn er om de paar maanden updates gekomen waarbij toch wel behoorlijk structurele bugs werden gefixed.
De laatste versie, 3.20 is van februari 2005, een krap jaar nadat het spel is uitgekomen.
Het zou inderdaad raar zijn als een coil overheating pas na een jaar wordt ontdekt/gefixed.
Maar wie weet - misschien is die bug pas erin gekomen met software versie 3.10
Aanwezig: Dialed In LE
In verzameling gehad: TZ, ToM, RBION, LOTR, MB

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2224
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: RBION: ball post #23 blijft soms omhoog en verbrandt coi

Bericht door Cenobyte » 25 jun 2014, 19:44

Ik denk dat ik het euvel gevonden heb: de diode van de spoel zat bij nadere inspectie los :mrgreen:

Het viel niet op omdat beide draadjes nog netjes rond de pennen van de spoel zaten, maar de soldeerverbinding was los en één draad van de diode zat echt gewoon helemaal los en maakte dus wel/niet contact, wat ook meteen het soms wel/soms niet werken verklaarde. Net even meteen een nieuwe diode geplaatst, goed vast gesoldeerd en 2 potjes gespeeld en 5x een ball search laten doorlopen. Nu lijkt alles goed te werken.

Desalniettemin komt er toch meteen de nieuwste versie software in, kan geen kwaad, en heb ik ook meteen toch de transistors getest: deze waren allemaal hetzelfde en leken nog origineel af fabriek en Q23 was correct werkend.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Plaats reactie