Flipper vermogenverbruik

Algemene verhalen, oproepen en discussies.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lotmamordun
Berichten: 351
Lid geworden op: 14 aug 2011, 15:56
Real name: Vincent CHARDOME
Locatie: Belgium

Flipper vermogenverbruik

Bericht door lotmamordun » 15 okt 2011, 12:40

Heb deze week voor de fun zo een verbruiksmeters in den Aldi gekocht voor 10 €.
Hier en op andere fora zijn er al mss gelijkaardige zaken besproken, maar ik kon het toch niet laten dit ding tussen het stopkontakt en mijne LOTR te steken.

Op 4 uur meettijd:
Gemiddeld opgenomen vermogen was 160 Watt +/- 20 Watt.
Max stroompiek : 3.44 Amps
Bijlagen
Quigg GT-PM04.jpg
Quigg GT-PM04.jpg (60.64 KiB) 4174 keer bekeken
LOTR & Stardust

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Flipper vermogenverbruik

Bericht door diesel64 » 15 okt 2011, 12:54

Ja, dat is een realistisch resultaat.

Wat wel belangrijk is: was dit 4 uur in game of 4 uur attract mode? Dat maakt een serieus verschil (een flipperkast verbruikt meer in attract mode).

En om het resultaat wat in zijn context te plaatsen: Een realistisch verbruik van een grote LCD TV (zo'n 100cm) kan bijvoorbeeld zo'n 135 Watt zijn.

160 Watt gedurende 4 uur, da's dus 640 Wattuur oftewel 0.640 Kilowattuur. Als we aannemen dat één kWh zo'n €0.15 kost, komen we dus op €0.096. Dat heeft je dus zo'n 10 cent gekost.

Conclusie: deze kast verbruikt 2.5 eurocent per uur. ;)
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
lotmamordun
Berichten: 351
Lid geworden op: 14 aug 2011, 15:56
Real name: Vincent CHARDOME
Locatie: Belgium

Re: Flipper vermogenverbruik

Bericht door lotmamordun » 15 okt 2011, 13:09

diesel64 schreef:
Conclusie: deze kast verbruikt 2.5 eurocent per uur. ;)
Kast stond in attract mode.

Rekening houdend met je conclusie: als ik mijn kast 22.8 jaar uit laat staan, bespaar ik genoeg voor een NIB :lol:
LOTR & Stardust

Gebruikersavatar
stEmE
Berichten: 1180
Lid geworden op: 01 okt 2011, 17:34
Real name: Steven Meeussen
Locatie: Belgium

Re: Flipper vermogenverbruik

Bericht door stEmE » 15 okt 2011, 15:56

Kan je dan niet beter zonnepanelen plaatsen? Dan kan je ondertussen toch nog spelen :lol: (->22 jaar zonder flipperen zouden we niet overleven...)
Het verschil tussen een oude auto en een oldtimer : als je je begint af te vragen of je de olie zou verversen of ineens de volledige wagen...
http://www.huisbaeyens.be (toneelkostuums en feestartikelen)

Gebruikersavatar
kris-seeburg
Berichten: 1640
Lid geworden op: 14 aug 2011, 10:45
Real name: Kris & Isabel
Locatie: Belgium

Re: Flipper vermogenverbruik

Bericht door kris-seeburg » 15 okt 2011, 19:15

diesel64 schreef:Ja, dat is een realistisch resultaat.

Wat wel belangrijk is: was dit 4 uur in game of 4 uur attract mode? Dat maakt een serieus verschil (een flipperkast verbruikt meer in attract mode)
Zou het niet kunnen dat een flipperkast minder in attract mode verbruikt?
Tijdens een spel werken toch spoelen en zo.....

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Flipper vermogenverbruik

Bericht door diesel64 » 15 okt 2011, 19:39

kris-seeburg schreef: Zou het niet kunnen dat een flipperkast minder in attract mode verbruikt?
Tijdens een spel werken toch spoelen en zo.....
Nope. Lampjes verbruiken veel meer dan spoelen die soms eventjes geactiveerd worden. En in attract mode zijn zowat alle lampjes constant van jetje aan het geven, terwijl tijdens het spel zelf meestal de meeste feature lamps uit zijn.
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Flipper vermogenverbruik

Bericht door Baron Shadow » 15 okt 2011, 20:30

Hmm dan is die TFTC van mij momenteel ZEER zuinig want daar doen alle Featured Lamps het niet ;)
Wel lastig spelen :(
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Gebruikersavatar
Bingovit
Berichten: 4914
Lid geworden op: 13 aug 2011, 22:40
Real name: Evert Brochez
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Flipper vermogenverbruik

Bericht door Bingovit » 15 okt 2011, 22:50

Ik ben toch wel overtuigd dat het verbruik in een spel gemiddeld hoger is eigenlijk...
-->The Dark Pinball Specialist<--
*"Serving the world of pinball since 2005!"*

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Flipper vermogenverbruik

Bericht door diesel64 » 15 okt 2011, 23:23

Bingovit schreef:Ik ben toch wel overtuigd dat het verbruik in een spel gemiddeld hoger is eigenlijk...
Op basis van?

Nee echt, geloof me. Over het algemeen (hangt natuurlijk een beetje van kast tot kast af) is attract mode meer stroomverslindend dan game mode. En de reden is echt de lampjes. Ik denk dat je echt wel met overtuiging kan zeggen dat zo'n 50% of meer van het stroomverbruik van een flipperkast rechtstreeks van de lampjes komt.

En laten we het verschil eens maken: het enige wat een kast "meer" doet tijdens een spel is geluid produceren en spoelen doen aantrekken. Nu, die spoelen zijn echt maar zeer korte stroompulsen. En geluid vergt natuurlijk wel wat extra stroom, maar niet zoveel als bijvoorbeeld 10 lampjes die constant staan te flikkeren.

Andere zaken die de kast moet doen (CPU-berekeningen, displays, GI, ...) zijn gelijk in attract mode of game mode (als we de GI-dimmer even niet meerekenen).

Als je vlug even zoekt op "kill-a-watt" (een amerikaans merk van stroommeters) op RGP, vind je meteen een paar aanduidingen dat mijn redenering juist is:

http://groups.google.com/group/rec.game ... 4f3f1a5e6c

Hang maar eens zo'n stroomverbruikmeter aan je kast, kijk hoeveel ze verbruikt in attract mode en start dan een spel. Je zal het verbruik meteen zien zakken. Hoeveel, dat hangt af van hoeveel lampjes er op de kast staan, of de kast een GI dimmer heeft, het type lampjes dat er in zit, hoeveel feature lamps er branden in een spel, ...
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3952
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Flipper vermogenverbruik

Bericht door Richard Baan » 16 okt 2011, 09:32

Ik kan be-amen wat Kristof zegt, maar ben het er maar ten dele mee eens.
Inderdaad trekken de lampjes de meeste stroom.

De GI (vaak 20A) staat continu aan.
Voor WMS en Stern geldt: de feature lamps zijn (om en nabij) 64 lampjes, waarvan er maar 1/8e gedeelte wordt aangestuurd (tegelijkertijd omdat deze in een matrix zitten). Elk 0,25A (is slechts 2A). En dan het verschil tussen game en attract zal niet erg veel zijn.

5V voor CPU en andere spanningen voor de display is erg weinig en continu zowel tijdens attract en spel.
Spoelen trekken veel stroom, maar worden erg kort aangestuurd (30-50msec) dus dat zal het gemiddelde niet erg omhoog trekken.

Zodoende ben ik het er wel mee eens dat de lampjes de grootste stroom-trekker is, maar het verschil tussen wel / geen spel denk ik dat nihil is. Sommige kasten hebben echter een GI-saver, wat toch redelijk veel uitmaakt. Zodoende zou ik voor die kasten toch zeggen dat de attractmode minder stroom trekt.

Tevens heb ik ook een dergelijke meting gedaan in het verleden (zie onder). Hierbij heb ik zowel tijdens het spel als tijdens attractmode gemeten, en ook 4 kasten tegelijk. De gemeten frequenties zijn waarschijnlijk meetfouten afhankelijk van de kwaliteit van de line-filters (non-lineaire belastingen (DC voedingen) geven niet-sinusvormige stromen). Dat compenseert weer met meerdere kasten.

Onderstaande meting laat wel zien dat tijdens het spel er toch meer stroom wordt afgenomen.
(edit: de minimale waarden tijdens spel zijn soms wel lager dan de minimale waarden tijdens attract, zoals Kristof hierboven aangeeft)
Getallen zijn Watts.

Kast Attract min Attract max Spel min Spel max Opmerkingen
Admiral dice 200 44 54
Space Shuttle 92 227 190 266 Frequentie ts 15 en 99 Hz
Centaur 157 213 174 309 Frequentie ts 15 en 99 Hz
Medusa 234 241 188 344 Frequentie ts 15 en 99 Hz
Elektra 151 228 211 441 Frequentie ts 15 en 99 Hz
Lord of the Rings 107 150 67 500 50Hz strak
Totale gameroom boven (S/C/M/E) 693 842 692 984 Max 3 kasten tegelijk bespeeld, gezamenlijke frequentie 50Hz strak
Medieval Madness 200 213 138 416 50-55Hz
Indiana Jones 197 240 138 416 50-55Hz
Theatre of Magic 227 250 208 630 50-55Hz
White water 240 250 250 394 50-55Hz
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Flipper vermogenverbruik

Bericht door diesel64 » 16 okt 2011, 10:30

Ja, da's ongeveer wat ik verwacht had. Maar... de maximale waarden tijdens spel zeggen toch niet zo heel veel? Als die meting juist genomen is op een moment dat er een paar spoelen aantrekken, is het wel te verwachten dat je uitschieters krijgt.

De minima zeggen wel wat meer omdat die min of meer aantonen dat een kast nooit onder die waarde geweest is.

Niettegenstaande dit denk ik nog dat we in deze situatie beter een gemiddeld verbruik zouden meten over een bepaalde periode of het totaale wattuur over een bepaalde tijd. Ik denk dat dat wel meer zegt dan extrema.

Ik bedoel maar stel dat een kast 99% van de tijd 130W verbruikt en 1% van de tijd 600W, of ze verbruikt 1% van de tijd 130W en 99% van de tijd 600W, da's een gigantisch verschil en dat kan je niet afleiden uit enkel het tonen van minimum en maximum.
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3952
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Flipper vermogenverbruik

Bericht door Richard Baan » 16 okt 2011, 10:59

Dat is zeker waar.
Ik heb de meting toen gedaan uit interesse. En het is wel van belang om in te kunnen schatten hoeveel kasten er op een groep kunnen. Zodoende heb ik het toen genoteerd. De maximale waarden zullen zeker tijdens maximaal flipperen geweest zijn. (multiball ofzo en flippers die tegelijk omhoog gaan) En een minimum zal zijn als er niet geflipperd wordt met de meeste feature lamps uit.

Een gemiddelde zegt zeker meer, maarja, vind maar eens iemand die een uur achter elkaar voor je wilt flipperen.... ;)
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6195
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Flipper vermogenverbruik

Bericht door zwartepanter » 16 okt 2011, 11:46

Jawadde, toffe topic hoor! :good:

Gebruikersavatar
lotmamordun
Berichten: 351
Lid geworden op: 14 aug 2011, 15:56
Real name: Vincent CHARDOME
Locatie: Belgium

Re: Flipper vermogenverbruik

Bericht door lotmamordun » 16 okt 2011, 23:04

Richard Baan schreef: Een gemiddelde zegt zeker meer, maarja, vind maar eens iemand die een uur achter elkaar voor je wilt flipperen.... ;)
geen probleem, ik zal al eens beginnen op mijne LOTR.

Tijdens één van de volgende wedstijden dat toestel eens gebruiken om "speeldata" te verzamelen.
Tijdens een kwalificatieronde zijn er dan zo'n zes kasten die bijna continu bespeeld worden.
LOTR & Stardust

Plaats reactie