Iets waar veel mensen 'last' van hebben bij hun kasten, maar er vaak niet bij stilstaan is Ballhop..
Kasten die er vaak last van hebben:
-Attack From Mars
-Medieval Madness
-The Shadow
-Whirlwind (en andere SYS11 kasten)
Dit fenomeen ontstaat doordat
ofwel de spacers/machine screw gebogen geraakt zijn, het hout uitgesleten is, etc... en de ganse return lane naar achteren geduwd is
ofwel over de jaren heen, de ball de metalen return lane naast de flipper serieus heeft toegetakeld. En dit altijd op de plaats waar de return lane overgaat naar de flipper.
Het gevolg is dat als je bal van je return lane naar je flipper rolt, hij een kleine 'drempel' over moet door het hoogte verschil en dus een 'hop' maakt. Soms is het niet altijd een hop, maar een kleine vertraging. Afhankelijk van de snelheid van de bal die uit de return lane komt, zal de bal het meer of minder doen.
Feit is dat dat sowieso niet de bedoeling is. Want dit is een probleem voor hoe je vlot kan spelen op de kast. De timinig zit er eigenlijk constant naast. Je verwacht dat de bal aan een bepaalde snelheid zal doorkomen, je anticipeert daarop voor het indrukken van de flipperknop, maar door de vertraging, zit dat 1/10 van een seconde er naast en gaat je bal een iets andere richting uit. Zo heb ik persoonlijk echt veel last om te spelen op een kast met ballhop
Iets waar ik al een paar jaar achter wacht, en er eindelijk vordering in komt, is reproducties van metalen return lanes. En dit is er nu dankzij cliffy:
http://www.passionforpinball.com/FlipFrames.htm
Dus heb je er last van, kijk es of Cliffy het in huis heeft, zoniet contacteer hem erover
Tip van de dag: flipper ballhop
- David Pinball Wizz
- Berichten: 4406
- Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
- Real name: David Deturck
- Locatie: Belgium
Tip van de dag: flipper ballhop
IFPA Country Director Belgium
Re: Tip van de dag: flipper ballhop
Ik heb, ondertussen al bijna 2 jaar geleden denk ik, Cliffy geholpen om deze dingen te ontwerpen. Hij heeft me toen een prototype setje opgestuurd voor mijn Road Kings en ik heb foto's genomen ervan en feedback gegeven. De foto van de Road Kings op zijn website is van mij.
Bij mij was het bal hop probleem zo extreem dat de kast onspeelbaar werd. Cliffy zijn nieuwe return lane heeft de zaak verbeterd, maar het probleem toch niet volledig opgelost. Naast het uitslijten van de gaten van de return lane of het "hammeren" van de rand ervan is er immers nog een reden van mogelijke ball hop. Op mijn Road Kings waren de gaten in het speelveld voor de return lane aan de rechterkant immers niet 100% correct gealigneerd met de flipper. Een geval van onnauwkeurigheid bij productie en slechte quality control van Williams. Origineel was er dus ook kleine ball hop.
De ball hop is er bij mij dus nog steeds, maar bijlange niet meer zo erg dat de kast onspeelbaar is.
Bij mij was het bal hop probleem zo extreem dat de kast onspeelbaar werd. Cliffy zijn nieuwe return lane heeft de zaak verbeterd, maar het probleem toch niet volledig opgelost. Naast het uitslijten van de gaten van de return lane of het "hammeren" van de rand ervan is er immers nog een reden van mogelijke ball hop. Op mijn Road Kings waren de gaten in het speelveld voor de return lane aan de rechterkant immers niet 100% correct gealigneerd met de flipper. Een geval van onnauwkeurigheid bij productie en slechte quality control van Williams. Origineel was er dus ook kleine ball hop.
De ball hop is er bij mij dus nog steeds, maar bijlange niet meer zo erg dat de kast onspeelbaar is.
Laatst gewijzigd door diesel64 op 16 nov 2013, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
No shirt. No shoes. No pinball.
- zwartepanter
- Berichten: 6215
- Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
- Real name: Stefan Verhoelst
- Locatie: Belgium
Re: Tip van de dag: flipper ballhop
Wel, heb ik ook gehad bij mijn EATPM dacht ik... was echt verschrikkelijk spelen aanvankelijk, lang gezocht wat het kon zijn en heb dan 2 lanes gevonden van een afbraakspeelveld van een ander type (!) en nu is alles perfect!