ColorDMD

Wat doen intussen de fabrikanten?
Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

ColorDMD

Bericht door diesel64 » 20 sep 2011, 10:30

Een tijdje geleden werd ColorDMD voorgesteld. Voor wie het toen niet gezien heeft, hier opnieuw even het filmpje:



Intern is het dus eigenlijk gewoon een LCD-scherm dat dezelfde animaties afspeelt als de originele.

Nu zijn dus de eerste foto's vrijgegeven van hoe het er vanbinnen dus uit gaat zien.

Afbeelding

Afbeelding

Zoals we zien omvat dit prototype dus een LCD scherm, mounting bracket en custom display controller board.

Er is nog niets bekend van prijs (zelfs nog niet of het wel degelijk gecommercialiseerd zou worden), maar het zou "minder kosten dan een reproductie speelveld". Mijn reactie daarop: "Liefst wel ja!" :madman:
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
Kuroto
Berichten: 597
Lid geworden op: 15 aug 2011, 01:51
Real name: Steve Gilissen
Locatie: Belgium

Re: ColorDMD

Bericht door Kuroto » 20 sep 2011, 13:07

Jeezes. Waarom in godsnaam zo een grote TFT vraag ik mij dan af. :madman:
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: ColorDMD

Bericht door diesel64 » 20 sep 2011, 13:33

Kuroto schreef:Jeezes. Waarom in godsnaam zo een grote TFT vraag ik mij dan af. :madman:
Omdat ze gewoon een standaard off-the-shelf LCD gebruikt hebben en je natuurlijk de breedte nodig hebt... :)
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
Bingovit
Berichten: 4927
Lid geworden op: 13 aug 2011, 22:40
Real name: Evert Brochez
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: ColorDMD

Bericht door Bingovit » 20 sep 2011, 16:42

Van wat ik gehoord heb komt er nog een soort filter zodat je een normale DMD kan omvormen tot blauw, groen etc en dat zal dan ook vééél goedkoper zijn dan dit :)
-->The Dark Pinball Specialist<--
*"Serving the world of pinball since 2005!"*

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: ColorDMD

Bericht door diesel64 » 20 sep 2011, 16:53

Bingovit schreef:Van wat ik gehoord heb komt er nog een soort filter zodat je een normale DMD kan omvormen tot blauw, groen etc en dat zal dan ook vééél goedkoper zijn dan dit :)
Ja ok, maar dan verander je gewoon je DMD van kleur. Dan heb je geen multicolor animaties zoals hier. :)

Ik vind heel dit ColorDMD gedoe wel een leuk idee. Het toont wel aan dat je mooie dingen kunt doen met een LCD in een flipperkast. :)
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
Bingovit
Berichten: 4927
Lid geworden op: 13 aug 2011, 22:40
Real name: Evert Brochez
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: ColorDMD

Bericht door Bingovit » 20 sep 2011, 16:57

Ik vind die multicolor animaties maar goedkoop, als je dan toch zo ver gaat neem je beter nog een stap verder en verfijn je ook de animaties naar een beter resolutie want nu ziet het er nog altijd 'oud' uit :whisling:
-->The Dark Pinball Specialist<--
*"Serving the world of pinball since 2005!"*

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6204
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: ColorDMD

Bericht door zwartepanter » 20 sep 2011, 17:17

Bingovit schreef:Van wat ik gehoord heb komt er nog een soort filter zodat je een normale DMD kan omvormen tot blauw, groen etc en dat zal dan ook vééél goedkoper zijn dan dit :)
Ik hoop écht dat ze blauw vinden voor in den Tron, groen voor Shrekkie :good:

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: ColorDMD

Bericht door diesel64 » 20 sep 2011, 17:31

Bingovit schreef:Ik vind die multicolor animaties maar goedkoop, als je dan toch zo ver gaat neem je beter nog een stap verder en verfijn je ook de animaties naar een beter resolutie want nu ziet het er nog altijd 'oud' uit :whisling:
Ik ga volledig akkoord. :)

Maar voor de jaren-90 kasten vind ik het toch wel authentiek uitzien, moet ik toegeven.
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: ColorDMD

Bericht door diesel64 » 04 nov 2011, 14:36

OK, er zijn weer wat vragen beantwoord i.v.m. de ColorDMD. Bij deze:
What's a ColorDMD?

ColorDMD is a LCD display designed to replace the traditional orange dot matrix displays (DMDs) used in pinball machines. Round dots are drawn to the LCD to emulate the original dots. Because it's an LCD, any color dot is possible. By adding in proprietary algorithms and hardware we are able to create a multicolor display to enhance older games designed originally with only one color.


How large is the LCD panel?

The LCD is a standard notebook display and is about the same height as a WPC-95 speaker panel. Only the center of the display is illuminated.


Is it difficult to install?

No. The ColorDMD is an easy replacement for the original DMD display. A custom mounting bracket mounts to the same holes on the speaker panel. The same 14-pin ribbon cable is used to connect the display to the DMD controller board. The only change is that the ColorDMD is designed to run from the low-voltage 5V and 12V supplies, and connects directly to the power driver board instead of the high-voltage controller board.


Do I need to replace the ROMs in my existing game?

No. The ColorDMD display works with your existing game ROMs and board set.


Will it work with any game?

The ColorDMD controller can be made to work with any game. However, custom color data files must be created for each game. Color data currently exists for Attack From Mars. We are currently working on Medieval Madness, and additional titles are planned.


How does it work? Are you replacing dot intensities with colors?

The ColorDMD contains a proprietary engine for recognizing game-generated video frames and adding color to enhance the dots as they are generated and sent to the display. Color data is stored on the ColorDMD controller board and used to colorize the video frames in real-time. The original dot intensities are unmodified to preserve the artist's original intent. The effect is similar to viewing the original dots through a colored filter. A patent has been filed on the technology used to create the ColorDMD.


Is this for sale? Where can I buy one?

We're targeting sales at the beginning of 2012. The initial run is planned for 100 units and the price is targeted at $399. Units will be available for purchase through this website. The first run units will work only with Attack from Mars.


Is there a preorder list?

We're respinning the controller board now. Once we verify that the board is ready for production, we'll announce a preorder through the mailing list and begin ordering parts for the production run. To be notified before the preorder opens, you can subscribe to the mailing list through the link at the top of our home page.


When will other games be available?

Medieval Madness is the next planned game and should be available in the first quarter of 2012. Other games are planned and we'll announce these when they are near to completion.


Can I get involved?

In the longer term, we hope to make the tools we designed to colorize games available to enable artists in the pinball community to help scale the effort to a wider variety of titles, but we're not there yet. Our total focus right now is on getting these first games out the door. Later, we'll be able to focus on improving and supporting the tools so that others can get involved.
Dus samengevat:

* 't Is nen LCD (wisten we al)
* Plug-and-play
* Voorlopig enkel AFM. De volgende op de lijst is MM
* Release ergens begin 2012
* Prijs: 400$
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: ColorDMD

Bericht door diesel64 » 04 nov 2011, 14:53

Afbeelding
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: ColorDMD

Bericht door diesel64 » 04 nov 2011, 14:55

Randy explained that if the system receives a frame it doesn't recognise, it will still render it correctly but with a single default colour which will be customisable. That means it can be transferred to any DMD game to give a single colour display in any user-specified colour.
Dus... Ge kunt er ook uwe Shrek mee int groen en uwe Tron mee int blauw zetten. ;) Voor 400$ :mrgreen:
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: ColorDMD

Bericht door diesel64 » 05 nov 2011, 14:44

ColorDMD in actie in dit filmpje @ 4:08 en 6:05



Wat je hier wel duidelijk ziet is het effect van een LCD, namelijk dat zware pixels niet echt "uit" zijn en toch nog wat licht geven. Valt vooral op helemaal op het einde als je de zwarte stukken van het display vergelijkt met de zwarte stukken in de displays van de whirlwind er naast. Maar ja, da's een probleem dat je hebt met alle LCD's, dus ook met tv's enzo.
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6204
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: ColorDMD

Bericht door zwartepanter » 05 nov 2011, 15:53

Ik vind het toch iets hebben...

Gebruikersavatar
ruud
Berichten: 249
Lid geworden op: 15 aug 2011, 22:07
Real name: Ruud Wouters
Locatie: The Netherlands

Re: ColorDMD

Bericht door ruud » 14 nov 2011, 20:48

Coolllllll
Nederlands flipperkampioen 2018

Gebruikersavatar
yorkie
Berichten: 1013
Lid geworden op: 11 aug 2011, 19:15
Real name: Glenn Verhoosele
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: ColorDMD

Bericht door yorkie » 04 dec 2011, 19:20

Ik vind het ook best mooi. Alleen heb ik 2 bedenkingen.

1. je gaat zeker dat speakerpanel moeten aanpassen en deze zijn nu net niet zo gemakkelijk te verkrijgen dacht ik.
1. Als er redelijk wat omgevingslicht is, vrees ik dat het beeld minder goed zichtbaar zal zijn. Een lcd heeft nu eenmaal minder contrast en "brightness" dan een dmd.

Maar nogmaals, ik vindt het mooi. Dat is nu echt een hele ingrijpende mod waarbij de originaliteit toch heel goed bewaard blijft. Graphics gaan veranderen zou ik echt "not done" vinden.

Gebruikersavatar
DonJoe
Berichten: 229
Lid geworden op: 30 okt 2011, 10:54
Real name: Jochen L
Locatie: Belgium

Re: ColorDMD

Bericht door DonJoe » 03 jan 2012, 22:03

Ik vind het ook prachtig (moest ik ooit aan een AFM geraken ;) ).

Maar.... deze uitleg is toch op zijn minst erg ... merkwaardig:
The ColorDMD contains a proprietary engine for recognizing game-generated video frames and adding color to enhance the dots as they are generated and sent to the display. Color data is stored on the ColorDMD controller board and used to colorize the video frames in real-time.
Het lijkt mij ab-so-luut onmogelijk voor hun controller om te bepalen welke pixel van een martian is en die groen kleuren, en welke van een space ship en die dan bijv. blauw kleuren. Tenzij iemand mij dit haarfijn kan uitleggen zou ik zeggen: no way José.

Wat een meer aannemelijke uitleg zou zijn:
Zij nemen alle video sequences op (op pc), kleuren elk pixelke in, en storen die boel op hun board.
Dan ofwel:
1. Als er een scene wordt afgespeeld (die dus altijd er juist hetzelfde uitziet) dan wordt dit herkend (laat ons zeggen adhv de eerste x pixels, signature the berekenen op de binnenkomende bitstream) en het nieuw opgenomen "filmke" wordt afgespeeld. Dat de intensiteit behouden blijft kan uiteraard door dit mee te nemen wanneer zij die originele scene overzetten naar PC.
2. Elk frame wordt apart opgeslagen en er wordt een hash berekend van het originele frame. Elk binnenkomend frame wordt gehashed en vergeleken met de opgeslagen frames' hashes, en dan wordt dit vervangen.

Methode 2 lijkt me simpeler om te doen. Vergeet ook niet dat zo'n dmd maar een vrij beperkt aantal pixels heeft, dus veel processing power is daar niet voor nodig.

Indien mijn "conspiracy theory" juist zou zijn, waarom zeggen ze dan dit niet gewoon, maar wordt geheimzinnig gedaan met hun "proprietary engine"? Ik vermoed dat copyrights wel eens het probleem zouden kunnen zijn, want voor de letter van de wet maken zij eigenlijk kopieën van de bestaande video-sequences (wel in kleur dan), en als zij laten uitschijnen dat dit realtime "magisch" omgezet wordt, dan is dat niet zo.

Enfin, ymmv, als er iemand anders een gedacht :idea: heeft, laat maar komen.
Gameroom: ST:TNG, Sopranos, TRON LE, Tommy, Iron Maiden Pro & MAME Arcade.
Gone: AFM, TOM.

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: ColorDMD

Bericht door diesel64 » 04 jan 2012, 07:26

Het is inderdaad ongeveer methods 2. En ze doen daar absoluut niet geheimzinnig over. De technische uitleg staat gewoon niet op de website. Die quote die jij merkwaardig vindt staat daar gewoon zo zodat de leek in één zin zou snappen hoe het ongeveer werkt.

Ik heb een presentatie gezien waarin die kerel van ColorDMD gewoon uitlegt hoe het exact in mekaar zit.
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
DonJoe
Berichten: 229
Lid geworden op: 30 okt 2011, 10:54
Real name: Jochen L
Locatie: Belgium

Re: ColorDMD

Bericht door DonJoe » 04 jan 2012, 20:24

diesel64 schreef:Het is inderdaad ongeveer methods 2. En ze doen daar absoluut niet geheimzinnig over. De technische uitleg staat gewoon niet op de website. Die quote die jij merkwaardig vindt staat daar gewoon zo zodat de leek in één zin zou snappen hoe het ongeveer werkt..
Allez, dan zat ik er toch niet ver naast. Maar blijkbaar ben ik dan niet leek genoeg om dat met die ene zin te snappen wat ze nu exact bedoelen ;)

In ieder geval: 't is een geweldig idee, en een schone mod-mogelijkheid. Hopelijk krijgen ze het gecommercialiseerd....
Gameroom: ST:TNG, Sopranos, TRON LE, Tommy, Iron Maiden Pro & MAME Arcade.
Gone: AFM, TOM.

Gebruikersavatar
Pax
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 jan 2012, 12:31
Real name: Eric
Locatie: The Netherlands

Re: ColorDMD

Bericht door Pax » 09 jan 2012, 18:41

Mooi hoor! Ik vraag mij wel af of zoiets ook in een CV geplaatst zou kunnen, niet bepaald veel plaats op die plek :?

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: ColorDMD

Bericht door diesel64 » 11 jan 2012, 16:20

No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2805
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: ColorDMD

Bericht door g94 » 11 jan 2012, 17:10

Voor mezelf zou het een overbodige kost zijn. AFM is denk ik mijn kast die ik al het meest gespeeld heb, en toch ontdek ik hier animaties die ik nog nooit had gezien. Blijkt dus dat ik echt wel amper naar zo'n DMD kijk... :oops:

Maar 't is echt wel sjiek die kleuren.

Die gast kan wel nie spelen. Maar dit geheel terzijde :whisling:

Gebruikersavatar
Pascal
Berichten: 5867
Lid geworden op: 09 aug 2011, 21:14
Real name: PVW
Locatie: Belgium

Re: ColorDMD

Bericht door Pascal » 01 mar 2012, 12:53

http://www.colordmd.com/

preview voor de MM

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: ColorDMD

Bericht door diesel64 » 01 mar 2012, 13:15

Hoe. Nice. Is. Dat.
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
stEmE
Berichten: 1180
Lid geworden op: 01 okt 2011, 17:34
Real name: Steven Meeussen
Locatie: Belgium

Re: ColorDMD

Bericht door stEmE » 01 mar 2012, 13:29

...en net nu ik begonnen ben met de restauratie van mijn MM...tempting...
Het verschil tussen een oude auto en een oldtimer : als je je begint af te vragen of je de olie zou verversen of ineens de volledige wagen...
http://www.huisbaeyens.be (toneelkostuums en feestartikelen)

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6204
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: ColorDMD

Bericht door zwartepanter » 01 mar 2012, 13:48

Sjiek!

Plaats reactie