Tutorial: Flipper LED mods - hoe maak ik ze en met wat
Geplaatst: 22 jul 2013, 08:25
Er zijn wat mensen/shops die het waarschijnlijk niet zo heel tof vinden dat ik dit allemaal zo uitleg, en vooral het deel niet welke toys je kan gebruiken en waar je ze kan halen, aangezien sommige shops schandalig veel geld verdienen aan dit soort mods, die vaak een paar euro kosten om te maken. Dit is niet goed voor de community en hobby, en ik vind dat deze informatie gewoon maar eens publiekelijk beschikbaar moet komen.
De mensen die hiermee een probleem hebben, hebben dus gewoon pech.
Heb je vragen, stel ze gerust, ik heb de afgelopen jaren nogal wat LED mods gemaakt (ene periode wat actiever dan de andere) en vaak ook geleverd aan de bekende(re) shops die ze vervolgens voor forse bedragen verkopen.
Ben hiermee inmiddels gestopt, omdat ik er wel klaar mee ben, het is namelijk stiekem ontzettend veel werk
Het maken van een mod die je al 100 keer gedaan hebt valt mee, het gaat echter vooral om het bedenken van nieuwe mods, waar plaats ik het, wat past goed bij een kast, hoe monteren we het zodat het altijd zonder schade verwijderd kan worden, waar haal ik de spullen die ik ervoor nodig heb etcetc
Neemt niet weg dat ik alle info die ik heb graag met jullie wil delen. Het mooie is namelijk dat de mods die eenieder weleens koopt voor 50, 100, 150 euro of soms meer, vaak maar een paar euro kosten om te maken (en wat tijd).
Zo. Dit wordt een heeeeel lang verhaal, ik heb geprobeerd voor deze eerste editie de vragen te beantwoorden waar volgens mij de meeste mensen mee zitten
1. Welke LED lampjes kan ik gebruiken?
Je kan van alles gebruiken, echter mijn ervaring leert dat er ontzettend veel verschil zit in lichtopbrengst van LEDs, en ook de levensduur.
Dit zijn de leds die ik altijd gebruik (je hebt ze in allerlei soorten en maten, ook UV led's voor leuke effecten, bi color, multicolor, smd etcetc maar laten we het even bij de standaard led's houden), in de kleur naar keuze :
- 3mm LEDs: http://www.ledtuning.nl/catalog/index.php?cPath=158_37
- 5mm LEDs: http://www.ledtuning.nl/catalog/index.php?cPath=158_38
Het voordeel van deze LEDs is dat ze van superhoge kwaliteit zijn, ontzettend fel zijn, en tevens doorzichtig zijn (staat erg strak in mods, ipv een rood of groen gekleurd led lampje).
2. Hoe sluit ik de LED lampjes aan?
Een LED mod sluit je doorgaans aan op het bestaande circuit van de flipperkast. Wat het makkelijkst is, en in principe het beste werkt, is het aansluiten van je LED mod om tegelijk met andere verlichting van de kast aan te gaan.
Bijvoorbeeld samen met een flasher, of met een specifieke insert.
Met meerdere LEDs in 1 mod, kan je natuurlijk ook per led op een andere bron aansluiten.
Verder is het eigenlijk heel simpel, en steeds hetzelfde. Je hebt een LED lampje, je wil deze aansluiten op 6volt of 12 volt, en hiertussen moet een weerstandje zodat je de LED niet opblaast (dit moet je berekenen). That's it.
Kort stappenplan voor een mod met 1 LED erin:
- bepaal het voltage waarop je de mod wil aansluiten en van gaat aftappen.
Dit is heel makkelijk: Flasher's zijn 12 volt, vrijwel alle overige verlichting op het speelveld is 6 volt
- verifieer de weerstand van de LED die je gaat gebruiken. De kleur van de LED is hierbij van belang. Elke kleur heeft van zichzelf een andere weerstand en een andere drempelspanning, die dus van invloed is op de weerstand die je er nog bij moet zetten.
Ik kan het hier heel ingewikkeld uit gaan leggen, maar gebruik gewoon dit (al begrijp je totaal niks van spanningen en weerstanden, met de calculator hieronder kom je er zeker uit:
http://www.ledtuning.nl/catalog/resistorcalculator.php
Stel je hebt een blauwe LED, kies die in dit overzicht bovenin.
Je wijzigt niks aan de drempelspanning, dit is gewoon een gegeven van de kleur LED.
We gaan uit van 1 LED, dus je zorgt dat bij aantal LED's in serie '1' staat.
Je vult de voedingsspanning in die je gaat gebruiken (12volt als je aftapt van een flasher, en doorgaans 6 volt voor de overige verlichting).
Je laat de LED stroom staan en wijzigt deze niet.
Vervolgens klik je op 'bereken'.
Je ziet vervolgens dat je als je 1 blauwe LED op 12 volt wil gebruiken, je nog een weerstand nodig hebt van 470Ohm
Doe je exact dezelfde berekening, maar voor een rode LED op 12 volt, dan zie je dat je een weerstand nodig hebt van 560Ohm
Je kan hier verder wat mee spelen, wijzig het voltage naar 6 Volt en je ziet dat je een lagere weerstand nodig hebt.
Ga je LED's in serie zetten (bijvoorbeeld 2 rode LEDs in serie voor in de Trollen van Medieval Madness, of in een Dragon Mod voor Medieval Madness) dan vul je bij 'aantal' simpelweg 2 in. Je zal zien dat dit alles van invloed is op de weerstand.
Het aansluiten van de lampjes is simpel.
Een lampje heeft 2 voetjes, een + en een -.
Aan de + soldeer je een rode draad, aan de - soldeer je een zwarte draad. Dit kan nogal een pielwerk zijn als je vervolgens een lampje op een onmogelijke plek in een mod gaat stoppen
Hierna ga je de berekende weerstand aan de + draad solderen, ik doe dit meestal zo ver mogelijk bij het lampje vandaan, je zit niet te wachten op een weerstand die je ook nog in je toy moet zien te frutten. Het is ook veel makkelijker een weerstandje vervangen als je bijv een foutje hebt gemaakt als deze niet in je mod zit, maar gewoon aan het uiteinde van je draad.
Een handige tip is vervolgens het gebruiken van 'Alligator clips' aan het uiteinde van je draad, dat zijn deze dingen:
Andere handige tips zijn het gebruik van kabelschoentjes (die clips passen doorgaans niet of heel moeilijk door een speelveld), met kabelschoentjes krijg je zo de draad erdoorheen en kan je aan de onderkant de schoentjes in elkaar schuiven. Ook krimpkousjes zijn erg handig, met name in de toys zelf, als je 2 lampjes (bijvoorbeeld 2 ogen) dicht bij elkaar hebt zitten en in een toy moet frutten, voorkom je dat het soldeer door je geweld losgaat door de krimpkous eromheen. Je voorkomt ook dat je perongeluk een +en en -en tegen elkaar drukt zonder dat je het ziet, of de toy indien van metaal onder spanning zet omdat een van de draadjes tegen de toy aankomt.
Deze spullen kan je vrijwel overal krijgen, Alligator clips zorgen ervoor dat je je mod zonder solderen netjes aan kan sluiten op je bron (flasher, insert, gi etc) door ze gewoon vast te 'clippen' op de + en - van je bron. Geen solderen, plug en play. Ook zo weer weg te halen zonder schade.
Als ik dit even vluchtig illustreet in paint:
3. Waar haalt iedereen al die toys???
Je vraagt je vast af, hoe iemand in godsnaam zo mooi een nieuwe 2 koppige draak voor Medieval madness kan maken. Of allerlei andere mods die je gezien hebt.
Al die toys worden echter niet gemaakt door degene die de LED mods maken, de truuk zit hem in het vinden van gewoon speelgoed, in de juiste maat, die niet te duur is, en je netjes kan monteren en voldoet aan je wensen.
Hier zit tevens het probleem, het zoeken van de juiste is heel tijdrovend, sommigen ga je echt niet vinden tenzij je weet waar je moet zoeken. Ik heb hier de afgelopen jaren letterlijk honderden uren in gestopt.
Wat uitdagingen die je hier gaat krijgen is, hoe kan ik netjes door een bestaande opening onderin het speelveld uitkomen, met de bedrading zoveel mogelijk uit het zicht.
Hoe bevestig ik de mod zonder zichtbare schade netjes (vaak zal je hiervoor een bracketje van metaal of plexiglas moeten maken, creatief moeten zijn met tie-wraps uit het zicht, en dat soort truuken).
Wat je verder nodig zal hebben is secondelijm, en een Dremel setje is eigenlijk onmisbaar. Je zal wat gaatjes moeten boren doorgaans met een heel secuur boortje, wat moeten schuren op de millimeter, en je lampjes vast moeten zetten.
Ik zal hier wat voorbeelden noemen van toys die gebruikt worden voor de wat bekendere mods. Wil je een bepaalde mod maken maar heb je geen idee welke toy je moet hebben, vraag het even hier dan zoek ik m voor je op, allicht weet ik het.
Ik heb wat mods genomen die volgens mij best populair zijn, en vaak voor heel veel geld verkocht worden, echter voor een paar euro te maken zijn:
Medieval Madness
- Troll MOD
Dit is een 'Goblin' van het merk PAPO.
Voorbeeld: http://www.ebay.nl/itm/FIGURINE-PAPO-GO ... 460a52dc31
Je boort de ogen secuur uit met een Dremel, zorg dat aan de achterkant de draden handig uitkomen zodat je ze uit het zicht naar onder het speelveld kan leiden.
Je maakt deze mod voor rond een tientje, die bij Wolfsoft bijvoorbeeld verkocht wordt voor 75 tot 150(!) euro:
- 2 Headed dragon MOD
Dit is een '2 headed dragon' van het merk PAPO.
Je kan ze met wat zoeken op veel plekken vinden, reken op ongeveer een tientje voor de draak en wat kleingeld voor verzending afhankelijk van waar je het koopt. Staan ook heel vaak op marktplaats van mensen die ridderfiguurtjes verzamelen, meestal ben je dan met 5 euro al klaar.
Even heel snel op ebay levert op: http://www.ebay.nl/itm/Two-Headed-Red-D ... 2a1e11509b
Dit is ter illustratie, prijstechnisch is dit eigenlijk al veel te duur, maar dan zie je het even.
Je maakt deze mod voor rond de 20 euro, bij andere shops betaal je voor deze mod tussen de 100-200(!) euro.
Wat je hier in principe gaat doen is de vlam uit de mond van de draak met een Dremel netjes weghalen.
Vervolgens ga je met de Dremel de ogen van de draak uitboren, doe dit slim en zorg dat je aan de achterkant op een handige plek uitkomt zodat je mooi de draden kan wegwerken. Dit zal wat trial en error zijn.
Je frut vervolgens je leds erin, werkt het netjes af (ik gebruik vaan wat siliconenkit aan de achterkant waar de draden uitkomen, en van dat krimprubber om de bedrading heen).
Wat ook een leuke variant is (maar tijdrovend) is een led in de mond van de draak te zetten, en hieruit met Plexiglas een vlam te maken. De LED zal het plexiglas verlichten en zo lijkt het alsof de draak vuur spuwt. Ik laat dit meestal achterwege, ik vind het resultaat niet super, en het is onwijs veel werk.
Twilight Zone
- Thunderbird mod
Er zijn diverse modellen die je kunt gebruiken, schaal die je wil is 1:18.
Dit is een voorbeeld: http://www.ebay.nl/itm/Road-Legends-195 ... 4611117572
Maar zoek op marktplaats, meestal heb je er wel een voor 5 euro.
Je maakt deze mod voor een eurotje of 10, daar waar je bij andere shops zo rond de 75-100 euro betaalt.
Je verwijdert in principe de plastic kapjes bij de voor (en evt achterlampen) en plaatst hierin de leds, welke je aansluit op de flasher tussen de pop bumpers.
- Slotmachine mod
Believe it or not, dit is een puntenslijper
Bijvoorbeeld: http://www.ebay.nl/itm/SLOT-MACHINE-CAS ... 51a1b2ec86
Je maakt deze mod voor een eurotje of 10, daar waar je bi jde meeste shops tussen de 75 en 200(!) betaalt.
Er zijn wat varianten van deze mod. De populairste is bovenin een ledje plaatsen (boven dat gaatje bij die Swirl), LED verlichting onder de slot-wheels plaatsen zodat deze oplichten. Vaak wordt er aan de linker kant, op dat platte vlak naast de 'swirl' ook nog een LED geplaatst. Je plaatst deze mod dan bij het Slot Machine plastic van Twilight zone.
Wat een hele gave, maar ook lastig te maken variant is, is dat je de onderzijde van de slot machine een groot gat boort waar de bal doorheen past. Je kan hem dan monteren zoals op bovenstaand plaatje. Als je dit heel secuur doet, zal je bal de 3 slots doen laten draaien elke keer als hij erdoorheen komt.
Indiana Jones
- Ark mod
** placeholder **
- Mine cart mod
** placeholder **
- Indiana Jones Candle figure mod
De mensen die hiermee een probleem hebben, hebben dus gewoon pech.
Heb je vragen, stel ze gerust, ik heb de afgelopen jaren nogal wat LED mods gemaakt (ene periode wat actiever dan de andere) en vaak ook geleverd aan de bekende(re) shops die ze vervolgens voor forse bedragen verkopen.
Ben hiermee inmiddels gestopt, omdat ik er wel klaar mee ben, het is namelijk stiekem ontzettend veel werk
Het maken van een mod die je al 100 keer gedaan hebt valt mee, het gaat echter vooral om het bedenken van nieuwe mods, waar plaats ik het, wat past goed bij een kast, hoe monteren we het zodat het altijd zonder schade verwijderd kan worden, waar haal ik de spullen die ik ervoor nodig heb etcetc
Neemt niet weg dat ik alle info die ik heb graag met jullie wil delen. Het mooie is namelijk dat de mods die eenieder weleens koopt voor 50, 100, 150 euro of soms meer, vaak maar een paar euro kosten om te maken (en wat tijd).
Zo. Dit wordt een heeeeel lang verhaal, ik heb geprobeerd voor deze eerste editie de vragen te beantwoorden waar volgens mij de meeste mensen mee zitten
1. Welke LED lampjes kan ik gebruiken?
Je kan van alles gebruiken, echter mijn ervaring leert dat er ontzettend veel verschil zit in lichtopbrengst van LEDs, en ook de levensduur.
Dit zijn de leds die ik altijd gebruik (je hebt ze in allerlei soorten en maten, ook UV led's voor leuke effecten, bi color, multicolor, smd etcetc maar laten we het even bij de standaard led's houden), in de kleur naar keuze :
- 3mm LEDs: http://www.ledtuning.nl/catalog/index.php?cPath=158_37
- 5mm LEDs: http://www.ledtuning.nl/catalog/index.php?cPath=158_38
Het voordeel van deze LEDs is dat ze van superhoge kwaliteit zijn, ontzettend fel zijn, en tevens doorzichtig zijn (staat erg strak in mods, ipv een rood of groen gekleurd led lampje).
2. Hoe sluit ik de LED lampjes aan?
Een LED mod sluit je doorgaans aan op het bestaande circuit van de flipperkast. Wat het makkelijkst is, en in principe het beste werkt, is het aansluiten van je LED mod om tegelijk met andere verlichting van de kast aan te gaan.
Bijvoorbeeld samen met een flasher, of met een specifieke insert.
Met meerdere LEDs in 1 mod, kan je natuurlijk ook per led op een andere bron aansluiten.
Verder is het eigenlijk heel simpel, en steeds hetzelfde. Je hebt een LED lampje, je wil deze aansluiten op 6volt of 12 volt, en hiertussen moet een weerstandje zodat je de LED niet opblaast (dit moet je berekenen). That's it.
Kort stappenplan voor een mod met 1 LED erin:
- bepaal het voltage waarop je de mod wil aansluiten en van gaat aftappen.
Dit is heel makkelijk: Flasher's zijn 12 volt, vrijwel alle overige verlichting op het speelveld is 6 volt
- verifieer de weerstand van de LED die je gaat gebruiken. De kleur van de LED is hierbij van belang. Elke kleur heeft van zichzelf een andere weerstand en een andere drempelspanning, die dus van invloed is op de weerstand die je er nog bij moet zetten.
Ik kan het hier heel ingewikkeld uit gaan leggen, maar gebruik gewoon dit (al begrijp je totaal niks van spanningen en weerstanden, met de calculator hieronder kom je er zeker uit:
http://www.ledtuning.nl/catalog/resistorcalculator.php
Stel je hebt een blauwe LED, kies die in dit overzicht bovenin.
Je wijzigt niks aan de drempelspanning, dit is gewoon een gegeven van de kleur LED.
We gaan uit van 1 LED, dus je zorgt dat bij aantal LED's in serie '1' staat.
Je vult de voedingsspanning in die je gaat gebruiken (12volt als je aftapt van een flasher, en doorgaans 6 volt voor de overige verlichting).
Je laat de LED stroom staan en wijzigt deze niet.
Vervolgens klik je op 'bereken'.
Je ziet vervolgens dat je als je 1 blauwe LED op 12 volt wil gebruiken, je nog een weerstand nodig hebt van 470Ohm
Doe je exact dezelfde berekening, maar voor een rode LED op 12 volt, dan zie je dat je een weerstand nodig hebt van 560Ohm
Je kan hier verder wat mee spelen, wijzig het voltage naar 6 Volt en je ziet dat je een lagere weerstand nodig hebt.
Ga je LED's in serie zetten (bijvoorbeeld 2 rode LEDs in serie voor in de Trollen van Medieval Madness, of in een Dragon Mod voor Medieval Madness) dan vul je bij 'aantal' simpelweg 2 in. Je zal zien dat dit alles van invloed is op de weerstand.
Het aansluiten van de lampjes is simpel.
Een lampje heeft 2 voetjes, een + en een -.
Aan de + soldeer je een rode draad, aan de - soldeer je een zwarte draad. Dit kan nogal een pielwerk zijn als je vervolgens een lampje op een onmogelijke plek in een mod gaat stoppen
Hierna ga je de berekende weerstand aan de + draad solderen, ik doe dit meestal zo ver mogelijk bij het lampje vandaan, je zit niet te wachten op een weerstand die je ook nog in je toy moet zien te frutten. Het is ook veel makkelijker een weerstandje vervangen als je bijv een foutje hebt gemaakt als deze niet in je mod zit, maar gewoon aan het uiteinde van je draad.
Een handige tip is vervolgens het gebruiken van 'Alligator clips' aan het uiteinde van je draad, dat zijn deze dingen:
Andere handige tips zijn het gebruik van kabelschoentjes (die clips passen doorgaans niet of heel moeilijk door een speelveld), met kabelschoentjes krijg je zo de draad erdoorheen en kan je aan de onderkant de schoentjes in elkaar schuiven. Ook krimpkousjes zijn erg handig, met name in de toys zelf, als je 2 lampjes (bijvoorbeeld 2 ogen) dicht bij elkaar hebt zitten en in een toy moet frutten, voorkom je dat het soldeer door je geweld losgaat door de krimpkous eromheen. Je voorkomt ook dat je perongeluk een +en en -en tegen elkaar drukt zonder dat je het ziet, of de toy indien van metaal onder spanning zet omdat een van de draadjes tegen de toy aankomt.
Deze spullen kan je vrijwel overal krijgen, Alligator clips zorgen ervoor dat je je mod zonder solderen netjes aan kan sluiten op je bron (flasher, insert, gi etc) door ze gewoon vast te 'clippen' op de + en - van je bron. Geen solderen, plug en play. Ook zo weer weg te halen zonder schade.
Als ik dit even vluchtig illustreet in paint:
3. Waar haalt iedereen al die toys???
Je vraagt je vast af, hoe iemand in godsnaam zo mooi een nieuwe 2 koppige draak voor Medieval madness kan maken. Of allerlei andere mods die je gezien hebt.
Al die toys worden echter niet gemaakt door degene die de LED mods maken, de truuk zit hem in het vinden van gewoon speelgoed, in de juiste maat, die niet te duur is, en je netjes kan monteren en voldoet aan je wensen.
Hier zit tevens het probleem, het zoeken van de juiste is heel tijdrovend, sommigen ga je echt niet vinden tenzij je weet waar je moet zoeken. Ik heb hier de afgelopen jaren letterlijk honderden uren in gestopt.
Wat uitdagingen die je hier gaat krijgen is, hoe kan ik netjes door een bestaande opening onderin het speelveld uitkomen, met de bedrading zoveel mogelijk uit het zicht.
Hoe bevestig ik de mod zonder zichtbare schade netjes (vaak zal je hiervoor een bracketje van metaal of plexiglas moeten maken, creatief moeten zijn met tie-wraps uit het zicht, en dat soort truuken).
Wat je verder nodig zal hebben is secondelijm, en een Dremel setje is eigenlijk onmisbaar. Je zal wat gaatjes moeten boren doorgaans met een heel secuur boortje, wat moeten schuren op de millimeter, en je lampjes vast moeten zetten.
Ik zal hier wat voorbeelden noemen van toys die gebruikt worden voor de wat bekendere mods. Wil je een bepaalde mod maken maar heb je geen idee welke toy je moet hebben, vraag het even hier dan zoek ik m voor je op, allicht weet ik het.
Ik heb wat mods genomen die volgens mij best populair zijn, en vaak voor heel veel geld verkocht worden, echter voor een paar euro te maken zijn:
Medieval Madness
- Troll MOD
Dit is een 'Goblin' van het merk PAPO.
Voorbeeld: http://www.ebay.nl/itm/FIGURINE-PAPO-GO ... 460a52dc31
Je boort de ogen secuur uit met een Dremel, zorg dat aan de achterkant de draden handig uitkomen zodat je ze uit het zicht naar onder het speelveld kan leiden.
Je maakt deze mod voor rond een tientje, die bij Wolfsoft bijvoorbeeld verkocht wordt voor 75 tot 150(!) euro:
- 2 Headed dragon MOD
Dit is een '2 headed dragon' van het merk PAPO.
Je kan ze met wat zoeken op veel plekken vinden, reken op ongeveer een tientje voor de draak en wat kleingeld voor verzending afhankelijk van waar je het koopt. Staan ook heel vaak op marktplaats van mensen die ridderfiguurtjes verzamelen, meestal ben je dan met 5 euro al klaar.
Even heel snel op ebay levert op: http://www.ebay.nl/itm/Two-Headed-Red-D ... 2a1e11509b
Dit is ter illustratie, prijstechnisch is dit eigenlijk al veel te duur, maar dan zie je het even.
Je maakt deze mod voor rond de 20 euro, bij andere shops betaal je voor deze mod tussen de 100-200(!) euro.
Wat je hier in principe gaat doen is de vlam uit de mond van de draak met een Dremel netjes weghalen.
Vervolgens ga je met de Dremel de ogen van de draak uitboren, doe dit slim en zorg dat je aan de achterkant op een handige plek uitkomt zodat je mooi de draden kan wegwerken. Dit zal wat trial en error zijn.
Je frut vervolgens je leds erin, werkt het netjes af (ik gebruik vaan wat siliconenkit aan de achterkant waar de draden uitkomen, en van dat krimprubber om de bedrading heen).
Wat ook een leuke variant is (maar tijdrovend) is een led in de mond van de draak te zetten, en hieruit met Plexiglas een vlam te maken. De LED zal het plexiglas verlichten en zo lijkt het alsof de draak vuur spuwt. Ik laat dit meestal achterwege, ik vind het resultaat niet super, en het is onwijs veel werk.
Twilight Zone
- Thunderbird mod
Er zijn diverse modellen die je kunt gebruiken, schaal die je wil is 1:18.
Dit is een voorbeeld: http://www.ebay.nl/itm/Road-Legends-195 ... 4611117572
Maar zoek op marktplaats, meestal heb je er wel een voor 5 euro.
Je maakt deze mod voor een eurotje of 10, daar waar je bij andere shops zo rond de 75-100 euro betaalt.
Je verwijdert in principe de plastic kapjes bij de voor (en evt achterlampen) en plaatst hierin de leds, welke je aansluit op de flasher tussen de pop bumpers.
- Slotmachine mod
Believe it or not, dit is een puntenslijper
Bijvoorbeeld: http://www.ebay.nl/itm/SLOT-MACHINE-CAS ... 51a1b2ec86
Je maakt deze mod voor een eurotje of 10, daar waar je bi jde meeste shops tussen de 75 en 200(!) betaalt.
Er zijn wat varianten van deze mod. De populairste is bovenin een ledje plaatsen (boven dat gaatje bij die Swirl), LED verlichting onder de slot-wheels plaatsen zodat deze oplichten. Vaak wordt er aan de linker kant, op dat platte vlak naast de 'swirl' ook nog een LED geplaatst. Je plaatst deze mod dan bij het Slot Machine plastic van Twilight zone.
Wat een hele gave, maar ook lastig te maken variant is, is dat je de onderzijde van de slot machine een groot gat boort waar de bal doorheen past. Je kan hem dan monteren zoals op bovenstaand plaatje. Als je dit heel secuur doet, zal je bal de 3 slots doen laten draaien elke keer als hij erdoorheen komt.
Indiana Jones
- Ark mod
** placeholder **
- Mine cart mod
** placeholder **
- Indiana Jones Candle figure mod