De titel.
Na "The Black Sopranos", "The Bashed Monster" en "The Naked Addam" ben ik het aan de traditie verplicht om te proberen een woordspeling te vinden. Maar eerlijkheidshalve: de titel doet veel erger vermoeden dan hoe de kast in werkelijkheid is. Het is een heel doorsnee MM (die weliswaar veel heeft gewerkt in zijn commerciële carrière), met doorsnee schade op de typische plaatsen, en hij is doorsnee vuil. Ik heb al erger gezien. Op zich geen al te moeilijk project, maar bon: ik wil hem weer zo dicht mogelijk bij nieuwstaat krijgen, dus dat zal dan wel voldoende werk, geduld en liefde vergen.
En vermits het eveneens een traditie aan 't worden is om dat proces uitgebreid te documenteren zal ik dat ook nu doen. Wie wil, die kan meelezen, en wie niet, die niet. Hehe...

Het kabinet.
Wat "krasjes" hier en daar, maar ik heb Isopon, ik heb kastjeslak en ik heb nieuwe decals. Siderails moeten vervangen worden want de kopkast is blijkbaar eens neergevallen. Beugels moeten eruit vooraan en er zal serieus wat werk zijn aan de coindoor.

Bij mijn Bashed Monster heb ik dat glas voor de DMD vervangen door een krasbestendig plexi. Dat mag hier ook wel. Binnenin same old, same old...

Speelveld.
De assys vallen mee. Wel wat corrosie hier en daar, maar geen roest. Moat ramp had ik gehoopt te kunnen recupereren, maar bij demontage bleek die toch 2 barsten te hebben. Er is een nieuwe onderweg vanuit down under.

Efkes de FF knop induwen...

Schade aan het speelveld.
Op zich valt die mee. Geen loszittende inserts, wel schade aan de randen hier en daar. Scoop, catapult en randen van het gat aan het kasteel hebben wat aandacht nodig maar çava. Wel wat ground in dirt bovenaan. En het potloodje natuurlijk...

Op 1 plaats is er wel een insert kapot, en dat is eigenlijk op een ongewone plaats: de rechter skull voor de troll target. Ik heb nog nooit een MM gezien die daar beschadigd is, en als je kijkt naar de beschikbare replacement decals van Classic Arcades, dan zit die daar niet bij. Ik vermoed dat die target om 1 of andere reden en gedurende een langere tijd naar voor geplooid zal gestaan hebben, en de bal telkens opnieuw op die insert teruggekaast zal hebben. Vreemd... en spijtig vooral.

Dringendste job is om het speelveld klaar te maken voor de eerste clearcoat sessie. Mylar heb ik verwijderd met de freeze spray methode (echt: gooi die haardroger weg!). Daarna is het speelveld opgekuist en licht geschuurd met #600.
Ik heb alle ground in dirt weggekregen bovenaan, maar er zaten toch al twee kleine plekjes door de verf heen. Wat stom is want daardoor moet ik een groot stuk opnieuw airbrushen.

Inserts zoals gezegd: flink wat airbrushwerk aan de randjes. Die Magic Shield is spijtig, want de schade zit in een raster en dat is niet te airbrushen.

De schade aan die skull wil ik aanpakken vooraleer de eerste clearcoatlaag eropkomt. Op die manier zit de decal zo dicht mogelijk tegen mijn speelveld (eigenlijk vult hij het gat van de verdwenen lak zelfs op) en zit er zoveel mogelijk clearcoat bovenop, wat de herstelling veiliger en sterker maakt.
Efkes in Illustrator het artwork gereproduceerd, gebaseerd op de linker skull en wat foto's online. Dan wat kleurvarianten geprint om zo dicht mogelijk met de linker te matchen. Ik heb nog even getwijfeld om ook de linker skull te vervangen, maar er zit amper kleurverschil op. Zoals ze zeggen: If it ain't broken, don't fix it

Uiteraard zal het zwarte randje achteraf moeten geairbrushed worden. Ik heb ook lichtjes wit geneveld op de rest van de insert om hem iets minder transparant te maken en hij beter past met de andere inserts.
En daarmee is het speelveld intussen weg voor een eerste clearcoatsessie. De herstellingen met Isopon doe ik daarna pas. Dit bleek, bij de LOTR speelveld restauratie, een heel handige methode. Vrijdag mag ik er terug om.
Intussen ben ik al aan wat opkuiswerk begonnen. Ere wie ere toekomt: van alle speelveld toys en mechanieken die ik al uit mekaar gehaald heb is het kasteel veruit de meest indrukwekkende. Dat ding zit ongelooflijk ingenieus in mekaar, met een systeem van hefboompjes en veertjes. Respect voor de makers.
Nieuwstaat nastreven, dat betekent: alles volledig uit mekaar vijzen, base plaat opschuren en herschilderen, torens grondig kuisen, daken herschilderen en dan alles mat vernissen om een egale glans te krijgen, vijsjes, scharniertjes en veertjes ontroesten en opblinken en nieuwe plastics installeren. Een voor en na:

Intussen is ook de rest van het kasteel behandeld.
Wat me aan de draak altijd heeft gestoord is dat die vleugels in een ander soort plastic zijn dan de body. En die blinken veel te veel. Draak dus gekuist (zelfs ultrasoon, hij kan ertegen...) en dan beide delen eveneens een laagje matte vernis gegeven (gewoon Revell modelbouwvernis). Nu passen beide delen perfekt bij mekaar omdat ze beiden net evenveel glanzen.

Voilà , dat is het zowat voorlopig. Maar wordt ongetwijfeld vervolgd

P