TOM linkerflipper werkt niet
TOM linkerflipper werkt niet
De TOM is weer in panne gevallen: deze keer doet de linkerflipper het niet meer
Wat heb ik al geprobeerd:
- oppervlakkige inspectie van flipperknop en flipper: zie niks speciaals (in vergelijking met de rechtse dus). Stekkers aangedrukt, zaten niet los.
- Flipper coil test via menu om flipperknop-problemen uit te sluiten. Zowel "power" als "hold" doen niks.
Gecrosschecked met rechtse flipper die wel werkt.
- fuses gecheckt: allemaal visueel gecheckt, zien er goed uit. Voor de zekerheid F101 op het power driver board vervangen (volgens de manual is dat de "+50VDC Left flipper") maar geen verschil.
- spanning gemeten: met mijn primitieve voltmeter gemeten tijdens tests: geen spanning. Cross-check met rechterflipper en daar krijg ik wel spanning op de 2 buitenste contacten op de spoel tijdens de "hold" test.
Voordat hij de geest gaf had ik wel een paar keer een "phantom flipper" gezien: flipper die vanzelf af en toe (een beetje) bewoog - niet helemaal naar boven, een stukje maar.
Nog iemand een idee waar ik kan gaan zoeken?
Al bedankt voor alle mogelijke suggesties.
Wat heb ik al geprobeerd:
- oppervlakkige inspectie van flipperknop en flipper: zie niks speciaals (in vergelijking met de rechtse dus). Stekkers aangedrukt, zaten niet los.
- Flipper coil test via menu om flipperknop-problemen uit te sluiten. Zowel "power" als "hold" doen niks.
Gecrosschecked met rechtse flipper die wel werkt.
- fuses gecheckt: allemaal visueel gecheckt, zien er goed uit. Voor de zekerheid F101 op het power driver board vervangen (volgens de manual is dat de "+50VDC Left flipper") maar geen verschil.
- spanning gemeten: met mijn primitieve voltmeter gemeten tijdens tests: geen spanning. Cross-check met rechterflipper en daar krijg ik wel spanning op de 2 buitenste contacten op de spoel tijdens de "hold" test.
Voordat hij de geest gaf had ik wel een paar keer een "phantom flipper" gezien: flipper die vanzelf af en toe (een beetje) bewoog - niet helemaal naar boven, een stukje maar.
Nog iemand een idee waar ik kan gaan zoeken?
Al bedankt voor alle mogelijke suggesties.
Gameroom: ST:TNG, Sopranos, TRON LE, Tommy, Iron Maiden Pro & MAME Arcade.
Gone: AFM, TOM.
- Richard Baan
- Real name: Richard Baan
- Contacteer:
Re: TOM linkerflipper werkt niet
Zekering op het fliptronic bord?
Don't take life so seriously... It's not permanent.
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
- battlechip
- Real name: daan
- Contacteer:
stekkers even los en weer vast zetten
- zwartepanter
- Real name: Stefan Verhoelst
Ha, terug?
...
Laatst gewijzigd door Pinman op 05 apr 2021, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Richard Baan schreef:Zekering op het fliptronic bord?
Vorige keer was het de trapdoor ball release die niet werkte, maar de oorzaak is inderdaad dezelfde: toch fuse doorgegaan op het fliptronics board: de vorige keer de F903, nu de F901.zwartepanter schreef:Ha, terug?
Visueel was er niet veel aan te zien, maar blijkbaar was ze toch door, want: een nieuwe erin en jep: flipper werkt terug
Helaas: 2 spelletjes later werkt de rechterflipper niet meer zoals het moet. Testje draaien en inderdaad: hold werkt nog, maar power niet meer. Crap!
3 Maal is scheeprecht, dus deze keer dan maar de 2 overige fuses vervangen van het fliptronic board (ook die keramische die er volgens de manual niet hoort te zitten) maar deze keer helpt het niet.
Man man man, wat is het toch met die kast. Denk dat ik de kopruit er maar effe uitlaat nu, want die backbox staat meer open dan dicht.
Enfin, suggesties nog steeds welkom.
- wza1979
- Real name: William van de Zand
Als je nou de kabeltjes van je flippers omwisselt onder bij je spoelen. Dan weet je of het je flipper met mechaniek is, of dat het ergens in de electronica zit.
kun je geen ander fliptronicsbord induwen om te zien of het al dan niet aan dat bord ligt?
heb een gehad met een DH dat een fuse op het flipronic board er altijd doorvloog
bleek de bridge op dat bord te zijn
heb een gehad met een DH dat een fuse op het flipronic board er altijd doorvloog
Hmm..... moet ik de draden verbreken en terug vastmaken.... voor de meesten onder jullie een simpel klusje, maar omdat mijn soldeerkunsten nog vrijwel onbestaande zijn, had ik gehoopt dat te kunnen vermijden. Maar als het echt niet anders gaat, dan kan ik dat proberen uiteraard.wza1979 schreef:Als je nou de kabeltjes van je flippers omwisselt onder bij je spoelen. Dan weet je of het je flipper met mechaniek is, of dat het ergens in de electronica zit.
Heb nu niet direct zoiets liggen, of ik zou het uit een andere kast moeten halen. Mijn AFM is niet helemaal dezelfde serie (WPC-S vs WPC-95 dacht ik), is dat compatibel?Bos007 schreef:kun je geen ander fliptronicsbord induwen om te zien of het al dan niet aan dat bord ligt?
En anders wordt het inladen en binnendoen vrees ik.... damn - dan toch defeat
waarom dan niet gewoon de bridge op het fliptronicsbord vervangen
kost EUR3
kost EUR3
Ondertussen wat materiaal besteld (dat ik nog niet in huis had omdat ik er toch niet kon mee werken ):
- alle fuses uitgemeten met mijn nagelnieuw multimeterke: ene defect, maar flipper werkt nog niet
- alle stekkers afgegaan en aangedrukt
- power board print hing er maar half in, netjes op zijn plaats gezet en vastgemaakt
- spanning meten op de coil..... owwww, hier is een draadje los.
- volgende item in gebruik genomen: de soldeerbout (oh the horror). Testje gesoldeerd: ok; draadje er terug aangezet: yay! Flipper terug ok!
Maar helaas, de miserie blijft maar duren: na 2 spelletjes is het terug aan de linkerflipper om eruit te gaan.
Met het multimeterke weer alle fuses nagegaan: jawel, terug er 1 uit op het fliptronics board..... Aangezien mijn eerste dozeke met zekeringen ondertussen bijna leeg is, moet er toch ergens iets anders aan de hand zijn dat ervoor zorgt dat die zekeringen er altijd doorgaan.
Enfin, zekering erin, en toen was het weer de beurt aan de "phantom flipper". Omdat een beeld meer zegt dan 100 (1000?) woorden: hier wat bewegende beeldjes van het fenomeen. (filmke duurt maar een 30-tal sec).
Ten einde raad de flipperknoppen bestudeerd - blijkbaar werkt dat niet meer met bladveren, maar met een optische verbinding. "Opto" heet dat ding blijkbaar, eraf gehad, niet speciaal vuil.....
Totdat ik zag dat die linkse knop een andere was dan de rechtse, en lijkt zelfs een beetje "korter" te zijn. Daarom de theorie dat er dus nog nét contact gemaakt wordt zonder dat de knop ingedrukt wordt (langs de andere kant, zo'n plastiekse is nu ook niet zó breed).
Mijn vraag na deze litanie: kan het zijn dat zo'n "vals contact" de fuse er altijd laat doorgaan? Does this make any sense?
In ieder geval werkt alles terug naar behoren na het hermonteren van dat opto boardje, straks eens nieuwe flipperknoppen bestellen se. En dan hopen dat het voorgoed opgelost is.
Of als er iemand nog ideeën heeft, hoor ik ze graag natuurlijk.
- alle fuses uitgemeten met mijn nagelnieuw multimeterke: ene defect, maar flipper werkt nog niet
- alle stekkers afgegaan en aangedrukt
- power board print hing er maar half in, netjes op zijn plaats gezet en vastgemaakt
- spanning meten op de coil..... owwww, hier is een draadje los.
- volgende item in gebruik genomen: de soldeerbout (oh the horror). Testje gesoldeerd: ok; draadje er terug aangezet: yay! Flipper terug ok!
Maar helaas, de miserie blijft maar duren: na 2 spelletjes is het terug aan de linkerflipper om eruit te gaan.
Met het multimeterke weer alle fuses nagegaan: jawel, terug er 1 uit op het fliptronics board..... Aangezien mijn eerste dozeke met zekeringen ondertussen bijna leeg is, moet er toch ergens iets anders aan de hand zijn dat ervoor zorgt dat die zekeringen er altijd doorgaan.
Enfin, zekering erin, en toen was het weer de beurt aan de "phantom flipper". Omdat een beeld meer zegt dan 100 (1000?) woorden: hier wat bewegende beeldjes van het fenomeen. (filmke duurt maar een 30-tal sec).
Ten einde raad de flipperknoppen bestudeerd - blijkbaar werkt dat niet meer met bladveren, maar met een optische verbinding. "Opto" heet dat ding blijkbaar, eraf gehad, niet speciaal vuil.....
Totdat ik zag dat die linkse knop een andere was dan de rechtse, en lijkt zelfs een beetje "korter" te zijn. Daarom de theorie dat er dus nog nét contact gemaakt wordt zonder dat de knop ingedrukt wordt (langs de andere kant, zo'n plastiekse is nu ook niet zó breed).
Mijn vraag na deze litanie: kan het zijn dat zo'n "vals contact" de fuse er altijd laat doorgaan? Does this make any sense?
In ieder geval werkt alles terug naar behoren na het hermonteren van dat opto boardje, straks eens nieuwe flipperknoppen bestellen se. En dan hopen dat het voorgoed opgelost is.
Of als er iemand nog ideeën heeft, hoor ik ze graag natuurlijk.
...
Laatst gewijzigd door Pinman op 05 apr 2021, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Aha, probeer ik.Pinman schreef:De opto's kun je ook testen in het switch testmenu. En die zekeringen, zijn dat slow blow (SB) zekeringen? Geen snelle (F) ofzo?
Fuses die erin zaten waren slow blow, degene die ik erin steek "traag" (want blijkbaar is SB hier niet te vinden).
- zwartepanter
- Real name: Stefan Verhoelst
Oh neen, hier gaan we weer: T of S .
- Richard Baan
- Contacteer:
En de waarde van de zekeringen is volgens het boek? 3A dus.
Worden de spoelen ook erg heet (als ze het doen...)? Dan kan het zijn dat de opto's vies zijn. En de opto's kun je schoonmaken met een wattenstaafje met glassex.
Worden de spoelen ook erg heet (als ze het doen...)? Dan kan het zijn dat de opto's vies zijn. En de opto's kun je schoonmaken met een wattenstaafje met glassex.
- Richard Baan
- Contacteer:
Dat filmpje van die phantom flipper is zeker apart te noemen.
Ik heb een beetje het vermoeden dat de stroke (de kracht van de flipper) zeer vaak bekrachtigd wordt, ook tijdens de holding dus, en ook lukraak. Dat zal dan zeker de oorzaak zijn dat de zekering doorsmelt.
Kun je het eens proberen zonder flipperknop er aan (connector los bij de knop)? Heb je dan nog steeds een phantom flip?
Ik heb een beetje het vermoeden dat de stroke (de kracht van de flipper) zeer vaak bekrachtigd wordt, ook tijdens de holding dus, en ook lukraak. Dat zal dan zeker de oorzaak zijn dat de zekering doorsmelt.
Kun je het eens proberen zonder flipperknop er aan (connector los bij de knop)? Heb je dan nog steeds een phantom flip?
...
Laatst gewijzigd door Pinman op 05 apr 2021, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Jep, 3.15A.Richard Baan schreef:En de waarde van de zekeringen is volgens het boek? 3A dus.
Niks gemerkt aan de spoelen, maar ik weet nu ook niet hoe heet die normaal worden.Richard Baan schreef:Worden de spoelen ook erg heet (als ze het doen...)? Dan kan het zijn dat de opto's vies zijn. En de opto's kun je schoonmaken met een wattenstaafje met glassex.
Ik heb de opto's al eens uitgeblazen, zal de truc met wattenstaafje ook eens uitproberen.
Blij dat mijn vermoeden hier bevestigd wordt. In ieder geval liever dit dan 1 of ander probleem met het board zelf.Richard Baan schreef:Dat filmpje van die phantom flipper is zeker apart te noemen.
Aha, daar had ik nog niet aan gedacht.Richard Baan schreef: Kun je het eens proberen zonder flipperknop er aan (connector los bij de knop)? Heb je dan nog steeds een phantom flip?
Ondertussen heb ik met dat mechanisme (opto boardje) eraf te halen en opnieuw te monteren het probleem niet meer gehad. Dus ik denk dat het "net-wel/net-niet" contact maakte doordat het plastiek poortje net te laag hing en er dus over ging. Enfin, heb nieuwe knoppen besteld, hopelijk zijn die net iets langer en duwen die het poortje een fractie hoger in ruststand..... en is het probleem voorgoed van de baan.
Flatcables heb ik allemaal nagegaan en aangedrukt, denk dat dat wel ok moet zijn.Pinman schreef:Misschien eens de flatcable tussen cpu bord en fliptronic bord los en weer vast halen?
Alvast bedankt voor alle hulp en tips. Ben weer (een beetje) wijzer geworden
- David Pinball Wizz
- Real name: David Deturck
Het filmpje fenomeen lijkt me idd heel sterk een slecht afgestelde opto interrupter (zwart of wit gekleurd plastic stuk die tussen opto gaat). Als ik nieuwe knoppen steek (als er een fout type inzat vb) dien ik dat soms ook terug af te stellen. Anders flipt hij te zwak of te vlug (of soms uit zn eigen zoals bij u).
IFPA Country Director Belgium
- cajoeter
- Real name: Michel
Wat ook nog wel eens voorkomt is een combinatie van een witte plastic interruptor en opto's die vuil zijn, slecht worden of van het verkeerde type zijn. Het kan dan helpen om de lipjes die tussen de opto's schuiven zwart te maken met een markeerstift.
Ik heb het topic niet helemaal gelezen, maar ik wil even zeggen dat een slecht contact zeker de zekeringen kan laten door slaan.
Meer zelfs nog: ik kan op mijn JD de zekeringen op het fliptronic board laten doorvliegen door de flipperknoppen een half minuutje ofzo "half ingedrukt" te houden zodat ze zo net op het randje zitten van contact en geen contact. De flippers gaan dan trillen enzo en na een tijdje vliegt de zekering er door. Is wel eventjes zoeken voor exact dat "punt van slecht contact" te vinden...
Meer zelfs nog: ik kan op mijn JD de zekeringen op het fliptronic board laten doorvliegen door de flipperknoppen een half minuutje ofzo "half ingedrukt" te houden zodat ze zo net op het randje zitten van contact en geen contact. De flippers gaan dan trillen enzo en na een tijdje vliegt de zekering er door. Is wel eventjes zoeken voor exact dat "punt van slecht contact" te vinden...
No shirt. No shoes. No pinball.
- David Pinball Wizz
Handig voor als je zwaar achterstaat in een finale op een wedstrijddiesel64 schreef: Meer zelfs nog: ik kan op mijn JD de zekeringen op het fliptronic board laten doorvliegen door de flipperknoppen een half minuutje ofzo "half ingedrukt" te houden zodat ze zo net op het randje zitten van contact en geen contact.
Inderdaad. Ik vond het ook een beetje bizar dat mij dat zomaar lukte.
Kan je ook op café wel een exploitant mee kloten...
Kan je ook op café wel een exploitant mee kloten...
- David Pinball Wizz
en ettelijke discussies uitlokken onder exploitanten onderling over T vs SB :p