Gottlieb Victory: slaat geen scores op

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Victory
Real name: Tom Weustink

Gottlieb Victory: slaat geen scores op

Bericht door Victory » 26 apr 2020, 10:17

Hallo,

Mijn Gottlieb Victory slaat geen enkele score op. In het begin vond ik dat nog niet zo'n probleem maar nu mijn scores serieus hoger worden wil ik toch graag bovenaan de high scores staan.

Heeft iemand enig idee of en hoe dit verholpen kan worden?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Tom

maralb
Real name: Marco Albus

Re: Gottlieb Victory: slaat geen scores op

Bericht door maralb » 26 apr 2020, 10:55

Op het processorbord zit een geheugen IC welke gedurende de tijd dat de kast uit staat onder spanning wordt gehouden door een oplaadbare NiCad accu die eveneens op het bord is gesoldeerd. Is daar iets mee aan de hand, dan worden high scores niet onthouden.

Deze originele accu's zijn berucht; ze gaan op den duur stuk, gaan lekken en beschadigen de print. Dit moet dan hersteld worden, vaak gaat dit wel maar soms is de schade dusdanig dat er naar een ander CPU bord uitgekeken moet worden. Belangrijk is, dat als je een Gottlieb system 80 kast koopt deze te controleren op de aanwezigheid van deze originele (DataSentry/Varta) accu en als die nog aanwezig is zo gauw mogelijk vervangt door een extern exemplaar, al dan niet oplaadbaar met een aanpassing. Een Gold/Super Cap werkt op deze borden ook uitstekend, dat is wat ik zelf altijd toepas op deze printplaten.

Geen idee hoe thans de situatie is op Uw printplaat. Misschien is er al een externe batterijhouder geplaatst en zijn de batterijen domweg leeg. Misschien is de originele NiCAD accu er nog en heeft die schade aangericht. Misschien is die al weg gehaald, en is de print indertijd niet goed schoongemaakt en is er achteraf schade ontstaan, dat proces is dan gewoon doorgegaan. Misschien is er helemaal geen accu of batterij meer aanwezig. En soms is de 5101 RAM stuk; dat is soms wel herkenbaar door willekeurige karakters als de kast haar High Scores afbeeldt op het display.

Maak anders eens een foto van het CPU bord zodat we die kunnen beoordelen?!

Marco

Victory

Bericht door Victory » 26 apr 2020, 11:32

Dat van die batterij klinkt heel logisch. Er is verder namelijk ook niets stuk. Ik heb gekeken maar geen batterij kunnen ontdekken. Misschien is die er al uitgehaald. Ik heb enkele foto’s gemaakt
C8E4D08F-A122-4A4C-9C9B-537D60474067.jpeg
C8E4D08F-A122-4A4C-9C9B-537D60474067.jpeg (128.13 KiB) 1314 keer bekeken
CF3E8624-6E43-4A54-8BAB-7C675523587C.jpeg
CF3E8624-6E43-4A54-8BAB-7C675523587C.jpeg (155.27 KiB) 1314 keer bekeken

maralb
Real name: Marco Albus

Bericht door maralb » 26 apr 2020, 11:53

Er is nog een accu - niet de originele. Die zou ik verwijderen en vervangen voor een GoldCap/SuperCap. Er is al een groot aantal onderdelen vervangen, de originele accu heeft gelekt. Ik kan door de lage resolutie niet beoordelen of de print indertijd goed genoeg is schoongemaakt....ik lijk nog wat grijze printsporen te zien die ik liever niet zou zien, maar misschien word ik gefopt door de lage resolutie. Print lijkt verder voor een system80B exemplaar verder nog goed genoeg. De meesten hebben wel schade door een lekkende accu.

victory.jpg
victory.jpg (79.04 KiB) 1305 keer bekeken

Victory

Bericht door Victory » 26 apr 2020, 12:32

Het is rond die plek inderdaad iets vlekkerig. Ik had dat onderdeel niet herkend als een batterij maar ik ga hem zeker vervangen. Marco: hartelijk dank voor je hulp :respect: Hier kan ik verder mee!

Groet Tom

Plaats reactie