Klopt allemaal wat Mushroom zegt, maar dat komt echt wel heel negatief over, 't is niet dat flippers op locatie gaan herstellen onmogelijk is of altijd problemen oplevert he.. belangrijk is gewoon op voorhand uitleg geven wat ze kunnen verwachten en wat niet.
Lang geleden (voor Peter en Wim online advertenties zetten voor hun diensten) kreeg ik regelmatig vragen voor reparaties via mijn site binnen die ik doorstuurde naar mensen die ook aan huis kwamen.. de grote meerderheid daarvan kon aan huis hersteld worden en is ook goed afgelopen. Meestal zijn de mensen al heel blij dat ze iemand vinden die hen wil helpen..
Als je in de auto stapt na 'mijn flipperkast is kapot' ja dan zal het misschien niet zo goed aflopen.. zeker als je nog vraagt welk merk het is en ze antwoorden 'ne gottlieb'
Maar stel wat vragen (hoe lang heb je de flipper al, werkte hij vroeger goed, wat is er precies defect gegaan en sinds wanneer, kan je zelf iets nakijken of uitmeten, hebben de batterijen gelekt, ..) en je hebt vaak al een heel goed idee van wat het probleem juist is, of je het ter plaatse kan herstellen of niet, en wat het gaat kosten enz.
Geef dan wat uitleg en de mensen weten wat ze kunnen verwachten..
Hebben ze een kast kapot gekocht, ja dat ga je niet ter plekke herstellen, want dan weet je echt niet waar je aan begint..
Bij grote kosten laat je de mensen bv zelf het stuk aankopen en installeer je het voor hen (nieuwe dmd, repro cpu als hun cpu helemaal groen ziet van gelekte batterij). Dat zien ze zelf dat onderdelen duur zijn en jij er niet 100 eu winst op maakt.. of dan kunnen ze zelf ook beslissen of ze de kosten willen doen.
Een reparateur die vnl in brussel/wallonie werkte, zei me jaren geleden al dat de meerderheid van vragen om reparaties die hij kreeg, niet doorgaan omdat de mensen vonden dat de reparatie te duur is..
Er zijn altijd wel mensen die onrealistische verwachtingen hebben, maar vaak merk je dat al vaak in je emails, en als je twijfelt dan is het veiliger om te zeggen dat je ze niet kan helpen
Het ergste voorbeeld dat ik me nog herinner was iemand die al een bekende reparateur over de vloer had gehad, en mij een heel verslag stuurde met fotos en opmetingen van het probleem voor de komst van de reparateur en erna, en aan het klagen was dat die man naar bier rook dus een alcolieker en onbetrouwbaar was enz.. zo iemand heb ik niet naar een andere reparateur doorgestuurd, ik denk niet dat iemand die man tevreden kon maken;. en misschien dat die het goed bedoelde en bv voor zijn job gewoon was van verslagen te maken enz, maar als je zo 'bewijsmateriaal' verzamelt en een reparateur zwart maakt, dan geeft dat echt geen goede indruk..
Bij de meeste reparaties van wat ik aan feedback kreeg van een reparateur die ik goed ken, was dat het allemaal wel meeviel. De meerderheid waren wpc reset problemen (pas als ze niet kunnen spelen dan zoeken de mensen iemand) en snel werden opgelost..
Als je na het repareren zelf nog een kwartiertje tot een half uur spendeert aan een kort onderhoudje, switches afstellen, wat poetsen en rubbers waar je gemakkelijk aan kan vervangen (flipperrubbers, slingshots, ..), dan speelt de kast opeens een pak beter en sneller en ziet ze er mooier uit, en hebben de mensen echt wel een super goede indruk van iemand als hersteller want ze merken het verschil als ze spelen.. dan zijn ze echt wel tevreden van u.
Wat wel een groot probleem is - en daarin volg ik Mushroom - is dat sommige mensen een hersteller niet naar waarde schatten. Iemand die er zijn beroep van gemaakt heeft niet willen inschakelen, en verwachten omdat het voor velen een hobby is en er veel online staat, dat ze wel gratis geholpen kunnen worden.
Een nederlandse (beroeps)hersteller heeft me ooit gevraagd van geen mensen meer naar hem door te sturen.. want teveel van die mensen verwachtten dat hij hen gratis hielp.
Lang geleden hielp ik ook vaak mensen op 't forum of die me mailden met een probleem, daar ben ik ook mee gestopt.. want ik kwam te weten dat bepaalde handelaars bewust defecte kasten verkochten met de boodschap 'contacteer die van flippers.be bij een probleem die zal u wel verder helpen'.. mja tof dat zij winst maken en ik gratis er mijn tijd mag insteken om mensen uit de nood te helpen.. zo werkt het niet dus.
Profiteurs zijn er altijd - lang geleden gehoord bij bv een dpo dat er mensen bewust defecte kasten meebrachten die ze niet konden herstellen, in de hoop dat ze door het herstelteam van de wedstrijd in orde werden gebracht, en ze de kast erna konden doorverkopen..
Dat is iets wat mij stoort en wat ik niet vind kunnen - als je bewust defecte kasten koopt met de bedoeling ze door te verkopen, terwijl je weet dat je de problemen niet zelf kan herstellen.. dan koop je de kast gewoon niet he, of betaal een hersteller, ipv op de goedheid van anderen te rekenen dat het wel gerepareerd raakt.
Heb je een kast die defect raakt, en hulp zoekt, tot daar aan toe;. maar wil je winst maken met door te verkopen dan moet je maar je plan trekken of mensen ook betalen..
Nu we toch bezig zijn - nog iets dat me stoort - ik heb zelf ook al meegemaakt dat ik uitgenodigd werd om te gaan flipperen en dan gevraagd werd naar wat probleempjes te zien en ze eigenlijk verwachten dat ik de hele avond hun kasten gratis ga reviseren;. nee dank u, als je mij uitnodigt voor een avond flipperen dan wil ik flipperen. Wat vragen antwoorden over problemen en uitleg geven ofzo is geen probleem, maar ik ga echt niet beginnen sleutelen.. dan vraag je op voorhand of ik wil komen sleutelen en stel je het niet als een uitnodiging om te flipperen voor.. 't zijn gelukkig maar uitzonderingen maar zo een paar laten een negatieve indruk achter en zo word je ineens een pak voorzichtiger..
Ben ik de enige met die ervaringen ?
ps 't is niet mijn bedoeling om hier mensen aan de schandpaal te nagelen he, en die laatste opmerkingen zijn echt niet op mensen hier bedoeld ofzo - ben gewoon benieuwd of andere mensen hier ook zo'n dingen hebben meegemaakt
Edit: ik begin dat Mushroom negatief overkomt maar ik eindig zelf ook zo..
Dat mijn houding ivm hulp vragen veranderd is ligt ook deel aan mezelf, t is niet dat ik op zich een meer egoïstische persoon ben geworden ofzo. Vroeger had ik gewoon veel meer vrije tijd, nu kom ik amper nog aan spelen toe, laat staan repareren. Tijd steken om anderen gratis te helpen terwijl mijn eigen kasten defect blijven staan, wil ik niet meer doen.. en ik vind het knap dat bv de nfv mensen kan blijven motiveren om de club kasten op te knappen. Ik heb gewoon andere prioriteiten nu in mijn leven.