Funhouse Project

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Cyanide
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 sep 2013, 19:23
Real name: Ken

Re: Funhouse Project

Bericht door Cyanide » 18 jul 2014, 08:50

Alweer tijd voor een kleine update.

De afgebleekte kleuren van het cabinet vind ik al geruime tijd een doorn in het oog, dus besloot ik om daar maar eens wat werk van te maken:

Afbeelding

De kleur die ik hier gebruik is Vallejo's Air Ferrari Red. Zeer mooie kleur.

Afbeelding

Na verwijderen van het masker:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik ben zeer tevreden van het resultaat. Ik ben nog een klein stukje vergeten uit te snijden in het masker, maar dat wordt bij de volgende sessie rechtgezet.

Next stop: Rudi terug kleur geven en de kleine imperfecties bijwerken met penseel of airbrush :rock:

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Funhouse Project

Bericht door HarrieD » 18 jul 2014, 09:18

Mooi hoor, zo zal de mijne ook behandeld worden.

Je ben overigens 2 stukjes vergeten uit te snijden, linksonder bij de F, daar is een stukje "gelig" en tussen de U en de S onderaan heb je over het zwart gespoten of ben je vergeten de maskeerfolie weg te halen.

Maar zeer mooi!
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Cyanide
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 sep 2013, 19:23
Real name: Ken

Re: Funhouse Project

Bericht door Cyanide » 18 jul 2014, 09:34

Je hebt volledig gelijk. Dat stukje aan de F moet ik bijwerken. Daar was een stukje overlappende frisket, dat ik vergeten ben uit te snijden.

Tussen de U en de S is geen foutje, maar inderdaad een stukje frisket dat ik nog vergeten ben weg te halen :D

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Funhouse Project

Bericht door Baron Shadow » 18 jul 2014, 10:08

Ik vind dit zo mooi, heb er al eens vaker over gedacht om aan zoiets te beginnen.
Als ik nu denk aan hoe ikin het begin met Em'ers speelvelden heb bijgewerkt met penseel etc... Dan is dit toch wel een heel stuk mooier.
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Funhouse Project

Bericht door HarrieD » 18 jul 2014, 10:16

Gewoon doen Ruud, koop een goedkope kast en begin daar mee. Je zal verbaasd staan van je eigen kunnen en de informatie op dit forum.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Funhouse Project

Bericht door Baron Shadow » 18 jul 2014, 11:43

Nou heb hier nu nog Centaur project staan wat eerst eindelijk eens af moet.
Dus pas als die af is ga ik aan zoiets beginnen want wil ook graag die Centaur nu eens spelend hebben staan.
En daar is ook nog aardig wat eer aan te behalen want die moet ook echt mooi worden dus misschien kan ik daar op het cabinet eens beginnen als het speelveld etc af is.
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6187
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Funhouse Project

Bericht door zwartepanter » 20 jul 2014, 11:12

:clap:

Gebruikersavatar
Pascal
Berichten: 5826
Lid geworden op: 09 aug 2011, 21:14
Real name: PVW
Locatie: Belgium

Re: Funhouse Project

Bericht door Pascal » 20 jul 2014, 17:58

heel mooi
eigenlijk zou Rudi's gezicht iets donkerder rose moeten zijn...

Cyanide
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 sep 2013, 19:23
Real name: Ken

Re: Funhouse Project

Bericht door Cyanide » 20 jul 2014, 18:39

Pascal schreef:heel mooi
eigenlijk zou Rudi's gezicht iets donkerder rose moeten zijn...

Klopt ! Daar moet ik nog aan beginnen :whip:

Cyanide
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 sep 2013, 19:23
Real name: Ken

Re: Funhouse Project

Bericht door Cyanide » 04 aug 2014, 18:22

En vandaag ook nog Rudy ingekleurd met de airbrush:

Afbeelding

Ondertussen is er ook al heel wat retoucheer werk aan de plank gebeurd en is bij de carrosier om een voorlaatste laag aan te brengen...

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Funhouse Project

Bericht door HarrieD » 04 aug 2014, 18:44

:good:
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Cyanide
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 sep 2013, 19:23
Real name: Ken

Re: Funhouse Project

Bericht door Cyanide » 23 aug 2014, 14:14

Ondertussen is er weer heel wat werk gebeurd.

De finale clearcoat laag is erop, alles is afgeschuurd en gepolierd met dit als resultaat:

Afbeelding

Helaas zijn er 2 luchtbellen onder de clearcoat ontstaan (bij de pijl 4 en minuut "50"):

Afbeelding

Iemand een idee hoe ik dit het beste aanpak?

1) Uitsnijden
2) Zo laten ...
3) Met een soort spuitje clearcoat in de luchtlaag aanbrengen ??

Bedankt voor alle suggesties.

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2805
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Funhouse Project

Bericht door g94 » 23 aug 2014, 14:47

Da's jammer. Dat is de originele verf/vernis die van je inserts loskomt, dat geeft dat melkachtige effect. Het is dus niet je nieuwe lak. Als je het gezien had terwijl je lak nog nat was, dan had je dat inderdaad kunnen insnijden en was er wat clearcoat ingedrongen. Nu wordt dat moeilijker omdat je clearcoat hard is. Je kan het alsnog proberen, maar je beschadigt daardoor de finale laklaag. De kans zit erin dat je dat zal blijven zien en dus genoodzaakt zal zijn opnieuw op te schuren en een nieuwe 'finale' laag te spuiten. En opnieuw te polieren.
:?

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Funhouse Project

Bericht door HarrieD » 23 aug 2014, 14:52

Zie ik bij de minuten '5' ook een puntje?

Jammer, voor de rest is het erg mooi geworden.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Cyanide
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 sep 2013, 19:23
Real name: Ken

Re: Funhouse Project

Bericht door Cyanide » 24 aug 2014, 18:27

Klopt, da's jammer; maar ook niet het einde van de wereld. Als het speelveld neerligt, is het ook minder zichtbaar.

Ik ga het erbij laten. Ik zou het kunnen uitsnijden en terug clearcoaten, polieren, etc; maar zo blijf je bezig. Het primaire doel is een mooie speelervaring te leveren op een rechte ondergrond en da's wel het geval :D Algemeen genomen is het een zeer mooi speelveld :) Nu kan ik beginnen om het veld terug op te bouwen, maar ik heb nog aardingskabel nodig om in het kabinet te hangen. Iemand een idee waar ik dat het beste haal?

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2805
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Funhouse Project

Bericht door g94 » 24 aug 2014, 20:12

Cyanide schreef:... ik heb nog aardingskabel nodig om in het kabinet te hangen. Iemand een idee waar ik dat het beste haal?
http://benl.rs-online.com/web/p/products/0358012/ :good:

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Funhouse Project

Bericht door HarrieD » 25 aug 2014, 09:57

By the way, wat heb je met het wit gedaan? Mijn plank is volledig vergeeld en ik wil het wit weer wit gaan spuiten. Maar weet niet of ik het wit met wat geel moet gaan mengen om het niet te fel wit te krijgen.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2224
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Funhouse Project

Bericht door Cenobyte » 25 aug 2014, 10:32

Jemig wat een heerlijk topic. Mijn vingers gaan jeuken nu ik het (voor de derde keer al volgens mij) door lees :lol:
Cenobyte schreef::good:
Hoe heb je die kopkast zo netjes geschilderd? Heb je eerst afscherming over de hele kopkast geplakt en toen de tekening volledig met dat mesje uitgesneden?
HarryD schreef:Zie mijn great scott artikel. Ik heb afgelopen weekend dezelfde technisch gebruikt en dat is me heel goed bevallen. Dat alles na de prima tip in deze thread!
Hoe werk je op deze manier de dikteverschillen weg? Ik wil dit ook eens gaan proberen op mijn CFTBL en ik heb gezien dat de originele laklaag toch wel relatief dik is. Deze is op enkele plekken volledig weggeschraapt en als ik over dat blank hout ga schilderen blijf je volgens mij dat dikte verschil zien? Of valt dat wel mee?

En hetzelfde bij het kabinet: ik zag dat je daar de beschadigde verf (lijkt wel folie?) weg snijdt bij de poten en randen. Vul je die verdwenen oude verf eerst op voor deze over te schilderen of hoeft dat niet?

En die Low Tak maskeerfolie: werkt die ook bij verven of is deze alleen voor airbrushen geschikt? (bij schilderen heb ik namelijk wel eens gemerkt dat de verf soms capillair onder de folie trekt)
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Funhouse Project

Bericht door HarrieD » 25 aug 2014, 12:09

Dikteverschillen werk je daar echt niet mee weg. De afweging is wellicht of je de dikteverschillen zal gaan zien ten opzichte van een verweerde tekening. Als je het goed zou willen doen is clearcoaten een optie, en daarna weer schuren.

Mijn BTTF heeft op de plekken waar ik gespoten heb ook een minimaal dikkere laag liggen. Zelfs na het lakken (2 maal met eierlak) voel je die hoogteverschillen.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Cyanide
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 sep 2013, 19:23
Real name: Ken

Re: Funhouse Project

Bericht door Cyanide » 26 aug 2014, 20:12

HarrieD schreef:By the way, wat heb je met het wit gedaan? Mijn plank is volledig vergeeld en ik wil het wit weer wit gaan spuiten. Maar weet niet of ik het wit met wat geel moet gaan mengen om het niet te fel wit te krijgen.
Ik heb dat wit een beetje gebroken met een zeer klein puntje geel. Echt niet veel, om maximaal het licht van de lampjes te kunnen reflecteren.
Cenobyte schreef: Hoe heb je die kopkast zo netjes geschilderd? Heb je eerst afscherming over de hele kopkast geplakt en toen de tekening volledig met dat mesje uitgesneden?
Inderdaad.
Cenobyte schreef: Hoe werk je op deze manier de dikteverschillen weg? Ik wil dit ook eens gaan proberen op mijn CFTBL en ik heb gezien dat de originele laklaag toch wel relatief dik is. Deze is op enkele plekken volledig weggeschraapt en als ik over dat blank hout ga schilderen blijf je volgens mij dat dikte verschil zien? Of valt dat wel mee?
Je zou de dikteverschillen kunnen wegwerken door eerst een volledige vernislaag op je kast te zetten, af te schuren en herhalen totdat het diepteverschil zo goed als weg is. Dan alles overschilderen en afwerken met een laatste laag vernis.
Cenobyte schreef: En hetzelfde bij het kabinet: ik zag dat je daar de beschadigde verf (lijkt wel folie?) weg snijdt bij de poten en randen. Vul je die verdwenen oude verf eerst op voor deze over te schilderen of hoeft dat niet?
Hoeft niet, ik heb het zo weggesneden zodat de delen volledig bedekt worden door siderails of poten.
Cenobyte schreef: En die Low Tak maskeerfolie: werkt die ook bij verven of is deze alleen voor airbrushen geschikt? (bij schilderen heb ik namelijk wel eens gemerkt dat de verf soms capillair onder de folie trekt)
Heel soms durft de verf er capillair ondertrekken, maar als je de folie goed aandrukt voor het schilderen zie ik dat eigenlijk nooit. Als er toch een verfdruppeltje onder gelopen is, kan je dat snel wegvegen als je de folie er af haalt wanneer de verf nog niet opgedroogd is.

gsa
Berichten: 300
Lid geworden op: 29 jun 2013, 21:50
Real name: christoph
Locatie: Belgium

Re: Funhouse Project

Bericht door gsa » 27 aug 2014, 19:54

Hierdoor krijg je zin om zelf een project te starten :clap:
Gameroom ; GB pro , Got prem, IJ (williams),TZ , Orbit , flash Gordon
Arcade; MK3
Out; circus,space time,TX,space station ,bop ,FH ,lah, ww, FT, NF,
TOM,Cftbl, Lotr , avatar, SM, tssp,twd , pinball magic, ST pro

Cyanide
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 sep 2013, 19:23
Real name: Ken

Re: Funhouse Project

Bericht door Cyanide » 06 sep 2014, 19:46

De kast staat bijna helemaal terug in elkaar. Ik ben nu alles aan het testen.

Alle lampjes, coils en functies van de kast werken. Er is echter 1 ding dat me niet helemaal duidelijk is: de outhole kicker heeft het moeilijk om de derde over de "bult" te krijgen. De eerste 2 ballen gaan er perfect over, maar de derde bal wordt er met zo'n kracht over geduwd, dat deze tegen de eerste 2 ballen kaatst en terug rolt. Dit proces gaat een aantal keer door, en uiteindelijk werkt het altijd, maar het is toch vervelend.

Ik heb zeker de "wire gate" geïnstalleerd, die normaal het doel heeft om dit terugrollen tegen te gaan. Het terugkaatsen lijkt zo snel te gaan dat de wireframe geen kans heeft om de bal tegen te houden.
Afbeelding

Deze foto is uiteraard niet van mij maar louter illustratief. Hier nog iemand ervaring mee; vooraleer ik" MacGyver-gewijs" een oplossing bedenk.

Cyanide
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 sep 2013, 19:23
Real name: Ken

Re: Funhouse Project

Bericht door Cyanide » 07 sep 2014, 18:51

Outhole probleem is opgelost. Gewoon ervoor zorgen dat de "wiregate" minder ver wordt omhoog geworpen als er een bal passeert. Simpele oplossing: een stootkussentje onder de apron installeren.

Dit is de status tot nog toe:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

To do lijst:
Siderails vastvijzen
Linkse shooter rod vervangen
Linker flippers vernieuwen
Papieren decals op apron vervangen

Voor de rest werkt alles en ziet het er goed uit.

De kleine luchtbel in het 4de uur is niet zichtbaar als er licht doorschijnt. Ik heb ook gevonden dat de "luchtbel" ontstaan is doordat de coating tussen laklaag 3 en 4 los is gekomen bij eraf halen van de frisket. De hechting was te sterk en daardoor is een stukje van de laklaag meegekomen. Het is dus niet de onderste vernislaag die loskomt, maar echt de nieuwe laag. Voor de rest is er nergens een probleem.

Ik zou het licht kunnen insnijden en er nieuwe clearcoat laten indruppelen en opnieuw plaatselijk opschuren en polieren. Zie je dan de overgangen? Ik weet dat pascal dat al ervaring heeft met het druppelen van clearcoat, maar ik vraag me af of je daar dan de overgangen van ziet?

Andere optie is het zo te laten natuurlijk...

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6187
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Funhouse Project

Bericht door zwartepanter » 07 sep 2014, 19:33

Wauw!

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Funhouse Project

Bericht door HarrieD » 08 sep 2014, 10:44

Cyanide schreef: Afbeelding
Je cabinet lijkt wel bijna zwart. Erg verassend en sfeervol deze foto, zeker in combinatie met die blauwe leds. Mooi!

Verder vind ik die groene led rechts achterin niet zo mooi uitkomen eerlijk gezegd. Funhouse is meer rood/oranje/geel. Maar dat kan ook door de foto komen natuurlijk.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Plaats reactie