Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2805
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door g94 » 28 aug 2011, 19:40

Cedric schreef:smilies zeggen meer dan woorden in dit geval.
Kan ik alleen maar bijtreden: :shock: :good: Heel mooi werk en bedankt om het zo te documenteren.

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6195
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door zwartepanter » 30 aug 2011, 08:41

Dat wordt hier hét restauratieforum bij uitstek in Europa :respect:

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door diesel64 » 02 okt 2011, 21:33

Et voila, nog eens een update. Er begint stilaan schot in de zaak te komen.


Volgende klusje: alles in het cabinet terug in mekaar vijzen:

Afbeelding

Afbeelding
Ook de PCB-houders zijn gedemonteerd en schoongemaakt.


Afbeelding
Zo ziet de "tilt area" er uit al alles terug in mekaar zit.

Afbeelding
Alle kabelbinders heb ik lichtjes anders gemonteerd. Ik heb de schroef enkel door de achterste ring gezet in plaats van door beide. Dit is volgens mij heel wat handiger om de kast terug in mekaar te zetten omdat de kabels nu makkelijker in en uit de kabelbinders kunnen. Anders moet je telkens de kabelbinder terug losschroeven. OK ja, het is misschien niet origineel, maar het maakt het werk wel heel wat makkelijker.

Afbeelding
Dit is de lockdown bar bevestiging. Die was zwaar geoxideerd (ongeveer zoals de onderste helft op deze foto, die nog niet bewerkt was op het moment dat ik de foto nam), maar een stalen borstel, schuurpapier en metaalpoets doet wonderen.

Afbeelding
En dit is het resultaat wanneer die opnieuw gemonteerd is.

Afbeelding
Het cabinet wanneer alles terug gemonteerd is. Ook de muntdeur zit hier reeds terug op zijn plaats.

Afbeelding
Muntdeur van de binnenkant.

Afbeelding
En zo ziet de muntdeur er aan de buitenkant uit. Allemaal in koor: "Ooooohhh" :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding
PCB's terug in de kopkast gemonteerd (buiten de CPU)

Afbeelding
Het deurtje van de kopkast terug geplaatst en al begonnen met de bekabeling.

Afbeelding
Displays en bekabeling ook hier al terug gezet.

Afbeelding
De knocker heb ik teruggesoldeerd, maar aan de speaker heb ik kabelschoentjes gezet. Lijkt me een betere oplossing. :)

Zo... dat is het voorlopig voor het cabinet. Nu ga ik eindelijk aan het speelveld beginnen.

Eventjes de huidige staat opnieuw in herinnering brengen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Een vaak voorkomend probleem op een Speakeasy is dat het glaasje van de Roulette niet 100% gelijk is met het speelveld. Dit heeft men blijkbaar zo'n 30 jaar geleden proberen oplossen door middel van stukjes bierkaartjes...

Afbeelding
... van Stella. :mrgreen:

Afbeelding
Ook het vermelden waard: het beroemde "Solenoid Expander Board" van Bally. Heeft het lampje ernaast werkend nodig om te kunnen functioneren. :mrgreen:

Dan vervolgens alle lampjes onder de inserts verwijderd. Dat waren er bijna 75! :shock: En dit was het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Demonteren van de "foldup targets":

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De kant waar de spoel zit is wel kapot doordat het metalen staafje tegen de plastic geslagen heeft. :( Hoe ik dit ga maskeren weet ik nog niet.

Afbeelding
Ball guides verwijderd

Afbeelding
En de roulette er uit

Afbeelding

Afbeelding
Ook best wel een knap staaltje techniek!

Volgende aan de beurt: demonteren van de popbumpers:

Afbeelding

Afbeelding
Eerlijk gezegd had ik er wel wat schrik van, zeker na te horen wat iedereen hier zegt over WMS popbumpers. Maar deze hier vallen reuze mee. Het stukje met de lamp socket zit enkel vast met 2 connectorpinnetjes en kan je gewoon los trekken. En dan zo via twee draadjes aan de kabelboom. Op de spoel na moet je dus niets solderen. Chapeau voor Bally! :good:

Afbeelding


En zo ziet het speelveld er uit nadat alle assembly's (bumpers, flippers, kickouts en slingshots) verwijderd zijn. Ik heb de spoelen niet losgesoldeerd en ben dat voorlopig ook nog niet van plan.

Afbeelding

En dit zit er momenteel in mijne tumbler: alles van de popbumpers:

Afbeelding

Afbeelding
In één flippermechanisme zat nog een koperen spoel.


Zo, dat is de huidige staat van de kast. Toch wel wat vooruitgang geboekt. Het begint de goede kant op te gaan!

Dan had ik nog een vraagje: op veel plaatsen is op het speelveld verkeerde schroeven gebruikt (waarschijnlijk omdat de gaten uitgehold waren). Op andere plaatsen zitten schroeven ook redelijk losjes en ik vrees dat sommigen niet echt goed meer gaan houden wanneer ik ze terug plaats.
Wat is de beste manier om de gaten van de schroeven te fixen? Denk er ook aan dat dit een plastic speelveld is en geen houten. Ben ik iets met die Isopon P40 bijvoorbeeld die Pascal zo vaak gebruikt?
Laatst gewijzigd door diesel64 op 02 okt 2011, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6195
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door zwartepanter » 02 okt 2011, 21:45

Mega Kristof! :good:

Pinman
Berichten: 322
Lid geworden op: 16 aug 2011, 08:46
Real name: Yes

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door Pinman » 02 okt 2011, 21:51

...
Laatst gewijzigd door Pinman op 07 apr 2021, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2805
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door g94 » 02 okt 2011, 22:03

Super! Inderdaad mooiste coindoor ever. Maar de rest is ook indrukwekkend.
ps: Mogen we die ene foto van de onderkant speelveld gebruiken als 'dagelijkse header'?

P

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door diesel64 » 02 okt 2011, 22:07

Thanks iedereen! :)
g94 schreef:Super! Inderdaad mooiste coindoor ever.
Echt hé. En hij is nog niet af: er moet nog een nieuwe sticker op. En dan moet ik uiteindelijk eens een deftige foto nemen onder goede belichting. Want in het echt blinkt hij toch heel wat meer dan op deze foto's. :mrgreen:
g94 schreef: ps: Mogen we die ene foto van de onderkant speelveld gebruiken als 'dagelijkse header'?
Natuurlijk! Ik ben vereerd! :mrgreen:
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door Baron Shadow » 03 okt 2011, 08:20

Schitterend hebben straks een nieuwe afkorting nodig een NA kast NEW AGAIN :clap:
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door diesel64 » 03 okt 2011, 08:37

Baron Shadow schreef:Schitterend hebben straks een nieuwe afkorting nodig een NA kast NEW AGAIN :clap:
Dankjewel! :)

Alhoewel... NA kan ook staan voor "Niet Alcoholisch" en dat is deze kast zeker niet...

Afbeelding

:lol:
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
Teta
Berichten: 195
Lid geworden op: 22 sep 2011, 16:26
Real name: Steven Demets
Locatie: Belgium

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door Teta » 06 okt 2011, 21:36

Mooie restauratie! Ik doe een hoop ideeen op voor mijn Pinball Champ :clap:
De kant waar de spoel zit is wel kapot doordat het metalen staafje tegen de plastic geslagen heeft. :( Hoe ik dit ga maskeren weet ik nog niet.
In een van Davic Gersic's restauratie beschrijvingen geeft hij aan hoe hij zelf plastic nagemaakt heeft, oa ballguides... Dit zou hier ook moeten werken denk ik. http://www.zaccaria-pinball.com/project ... index.html

Als ik een vijs in een te groot gat moet steken gebruik ik een lucifer of een tandenstoker. Ik vrees dat als je een filler gebruikt dit te broos zal zijn om een vijs in te schroeven zonder dat de filler afbrokkelt.

Keep it up!

Teta
I brake for giant cyberhamsters!

Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 1107
Lid geworden op: 15 aug 2011, 08:40
Real name: Eric Andries
Locatie: Belgium

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door Eric » 07 okt 2011, 04:28

Super,een plezier om te lezen

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door diesel64 » 15 okt 2011, 20:44

Owkay, mini-update.

Weet je nog al die lampjes waar ik het vorige keer over had? Een 75-tal. Hier is er een gedeelte van:

Afbeelding

En hier zitten ze allemaal in de ultrasone reiniger. :mrgreen:

Afbeelding

En dit is het resultaat. En ze werken nog allemaal!

Afbeelding

Dan beginnen we met de power module terug in de kast te zetten. Hiervoor moet er ook nieuwe koelpasta op de bruggelijkrichters aangebracht worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Even de power module aangedrukt en kijken of de koelpasta mooi uitspreidt. Dat ziet er goed uit!

Afbeelding
Et voila! Geïnstalleerd.


Dan ben ik begonnen aan het kuisen van het speelveld. En da's best wel nodig:

Afbeelding


Hier al een stukje gekuist van het bovenste gedeelte:

Afbeelding


En dan een paar sfeerbeelden van het volledig gekuiste speelveld:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En we hebben zelfs al een oppervlakkige voor en na: :mrgreen:

AfbeeldingAfbeelding

Zo. Dat was het al voor vandaag. Ik ben momenteel bezig met nog wat plastic onderdelen te kuisen en morgen staat het kuisen van de onderkant van het speelveld op het programma.
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
Cedric
Berichten: 827
Lid geworden op: 15 aug 2011, 20:48
Real name: Cedric Andries
Locatie: Belgium

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door Cedric » 15 okt 2011, 20:47

Nice 8-) 8-)

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2805
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door g94 » 15 okt 2011, 20:55

Super! :good: Het doet me zin krijgen om ook terug in gang te schieten.. :madman:

moversteyns
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:44
Real name: Michel Oversteyns
Locatie: Belgium

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door moversteyns » 16 okt 2011, 09:45

Lookin' good!

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6195
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door zwartepanter » 16 okt 2011, 13:29

Goe bezig Kristof!!!

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door diesel64 » 16 okt 2011, 19:54

Bedankt voor de aanmoedigingen van iedereen!

Aléhup nog een update. Ik ga in het vervolg wat vaker (maar dan kleinere) updates posten. Dan blijft het updaten voor mij ook wat aangenamer.

Vandaag dus begonnen aan de kuis van de onderkant van het speelveld. Om even de originele staat in herinnering te brengen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik heb zo goed als geen "in progress" foto's, daarom meteen de huidige status. Op dit moment is het speelveld ongeveer voor tweederde proper. En daar heb ik vandaag toch al zeker een uur of 6 over gedaan. Wat heb ik allemaal gedaan? Wel het is simpel: alles gekuist wat nog op het speelveld zit ( kabels, switches, kabelbinders, lamphouders, spoelen ) en natuurlijk ook het speelveld zelf en de inserts.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dit is geen vuil. Het plastic speelveld heeft blijkbaar de neiging te verkleuren door de warmte van de lampjes. Deze lampjes geven de waarde van de spinner aan (van een lage waarde links tot een hoge waarde rechts). Je ziet dus duidelijk dat linkse lampjes veel meer gebrand hebben dan de rechtse.

Afbeelding

Afbeelding

En zo ziet het speelveld er nu uit. De onderste tweederde is proper:

Afbeelding

En dit is het stuk dat nog gedaan moet worden (het is enkel nog maar oppervlakkig afgestoft):

Afbeelding

Vlugge voor-en-na u zegt? Geen probleem!

AfbeeldingAfbeelding
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6195
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door zwartepanter » 16 okt 2011, 20:15

Nice again!

Gebruikersavatar
Cedric
Berichten: 827
Lid geworden op: 15 aug 2011, 20:48
Real name: Cedric Andries
Locatie: Belgium

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door Cedric » 16 okt 2011, 20:24

:clap: :clap:

Gebruikersavatar
vmuniverse
Berichten: 186
Lid geworden op: 15 okt 2011, 08:36
Real name: none
Locatie: The Netherlands

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door vmuniverse » 16 okt 2011, 21:50

Leuk om de voortgang te zien, ik geniet altijd van dit soort restauraties, doet me een beetje denken aan pinballninja
Keep up the good work! :good:
Welke tumbler gebruik je trouwens? Je hebt het over een ultrasound?
Pinball is a little peace of art

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door diesel64 » 16 okt 2011, 21:54

Weeral bedankt iedereen!
vmuniverse schreef:Welke tumbler gebruik je trouwens? Je hebt het over een ultrasound?
Tumbler: Lyman Turbo 1200 PRO
Ultrasone reiniger: zo'n goedkoop ding van Conrad. http://www2.conrad.be/goto.php?artikel=860394 Werkt goed, maar het vuil mag niet té hardnekkig zijn. En ge moet sowieso nog nawrijven. (Er staan nog heel wat andere modellen op Conrad.)
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
vmuniverse
Berichten: 186
Lid geworden op: 15 okt 2011, 08:36
Real name: none
Locatie: The Netherlands

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door vmuniverse » 17 okt 2011, 18:25

Ik kan niet wachten op de nieuwe update
Heb zelf eens een Zaccaria Spooky helemaal schoongemaakt (of gekuist zoals jullie dat zo mooi zeggen ;) )
Neemt veel tijd in beslag maar wel erg leuk, zeker het eindresultaat.

In ieder geval krijgt deze speakeasy de nodige liefde zodat die weer kan pronken met al zijn pracht en praal :D
Is het trouwens een Speakeasy 2 die omgebouwt is naar een Speakeasy 4?
Pinball is a little peace of art

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door diesel64 » 17 okt 2011, 20:16

vmuniverse schreef:Ik kan niet wachten op de nieuwe update
Heb zelf eens een Zaccaria Spooky helemaal schoongemaakt (of gekuist zoals jullie dat zo mooi zeggen ;) )
Neemt veel tijd in beslag maar wel erg leuk, zeker het eindresultaat.

In ieder geval krijgt deze speakeasy de nodige liefde zodat die weer kan pronken met al zijn pracht en praal :D
Is het trouwens een Speakeasy 2 die omgebouwt is naar een Speakeasy 4?
Bedankt!

Nee, het is een originele Speakeasy 4. Hier is Europa is die eigenlijk wel couranter (al zijn er maar 1000 van geproduceerd).

In ieder geval aan iedereen toch weeral bedankt voor de leuke reacties. 't Is echt een grote motivatie!
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door diesel64 » 20 okt 2011, 08:20

Owkay. Nog een update. Eentje zonder foto's deze keer, maar ik wou het toch even melden omdat het een belangrijke vooruitgang is.

Want: Mijn CPU werkt! :yahoo:

Het heeft maar 4 maanden geduurd om hem aan de praat te krijgen. :wtf:

Wat heb ik nu gedaan? Wel, na het herstellen van de oxidatie (waar ik het eerder in dit topic over had), vertoonde het PCB exact dezelfde symptomen. En die symptomen waren zeer random. Bij het opstarten op een werkbank moet het ledje op het bord zes keer knipperen (bij starten in de kast zelf zeven keer). In plaats van zes keer de knipperen deed het PCB één van de volgende zaken:
  • Led blijft vast aan
  • Led blijft continu knipperen
  • Led knippert voor een bepaald aantal maal (bijvoorbeeld twee of drie) en gaat dan terug uit
  • Led knippert 6 maal (zoals verwacht) en de opstart is dus goed verlopen. Dit gebeurt echter maar bijvoorbeeld in 5% van de gevallen.
En dit random gedrag is dus moeilijk te debuggen. Ik dacht aan een slechte eprom of een slechte socket ergens. Ik heb alle sockets die ik vervangen heb doorgepiept en die waren in orde. Voordat ik de andere sockets ging vervangen, wou ik eerst proberen de eproms te vervangen. Maar... mijn brander kan geen 2732's branden. :|

Dan maar vorige dinsdag een bezoekje gebracht aan Peter Smets van Arcadia Amusements die voor mij de eproms die ik nodig had gebrand heeft. (Merci Peter!) De nieuwe vervolgens op het PCB gezet en... nog steeds geen verbetering... :x

Maar... ik had van de gelegenheid gebruik gemaakt om door Peter ook Leons Test Eprom voor Bally -35 MPU's te laten branden. Het resultaat van het draaien van de Test Eprom was dat de 6810 RAM in U7 kapot zou zijn. Hmm. Vreemd... Want de opstartprocedure van de Bally software heeft hier een check voor. De led zou dan namelijk maar één maal moeten knipperen.

Nuja, ik dan maar op zoek naar een 6810. Net toen ik van plan was een nieuwe 6810 te bestellen op Ebay, dacht ik er aan even op het soundboard te gaan kijken. En jawel hoor! Het soundboard bevat (net zoals de CPU) ook een 6800 processor, 6821 PIA en 6810 RAM. Die kon ik toch al gebruiken om te testen.

Dan de 6810 van het soundboard gehaald en op de CPU geplaatst. Leons Test Eprom zei hierna dat alles in orde was. Hmm... Zou het dan toch kunnen?

Vervolgens de game Eproms opnieuw geplaatst, de stroom aan gezet en... zes flitsen! Zes flitsen zeg ik u! :D De stroom af gezet en terug aan. En weer zes flitsen! De volgende keer weer zes flitsen! De CPU start nu perfect stabiel op iedere keer. De ontlading als je zo'n print EINDELIJK aan de praat krijgt is echt geweldig, dat kan ik u verzekeren. :mrgreen:

Het enige wat ik nu nog moet doen aan de CPU is hier en daar een kleine upgrade en natuurlijk ook een nieuwe 6810 bestellen zodat mijn sound board niet zonder zit. :)

In ieder geval: wanneer mijn speelveld af is en ik het in de kast steek, zal ik die dus normaal gezien kunnen opstarten. Dik feestje! :yahoo:

Ook wel niet te vroeg victorie kraaien, want ik heb nog niets kunnen testen op de andere PCB's (omdat de CPU niet werkte). Ik verwacht namelijk nog problemen op het soundboard, de solenoid driver en op de display drivers maar het ergste is nu waarschijnlijk wel achter de rug. :)

En ook wel enorm bedankt aan Peter en Leon! Zonder jullie was dit heel wat moeilijker geweest! :respect:
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
Cedric
Berichten: 827
Lid geworden op: 15 aug 2011, 20:48
Real name: Cedric Andries
Locatie: Belgium

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door Cedric » 20 okt 2011, 09:00

Leuk om te lezen, we voelen de spanning stijgen.
Proficiat tot nu toe, super gedaan ! :clap: we kunnen niet wachten op de rest :P

Plaats reactie