Owkay. Nog een update. Eentje zonder foto's deze keer, maar ik wou het toch even melden omdat het een belangrijke vooruitgang is.
Want: Mijn CPU werkt!
Het heeft maar 4 maanden geduurd om hem aan de praat te krijgen.
Wat heb ik nu gedaan? Wel, na het herstellen van de oxidatie (waar ik het eerder in dit topic over had), vertoonde het PCB exact dezelfde symptomen. En die symptomen waren zeer random. Bij het opstarten op een werkbank moet het ledje op het bord zes keer knipperen (bij starten in de kast zelf zeven keer). In plaats van zes keer de knipperen deed het PCB één van de volgende zaken:
- Led blijft vast aan
- Led blijft continu knipperen
- Led knippert voor een bepaald aantal maal (bijvoorbeeld twee of drie) en gaat dan terug uit
- Led knippert 6 maal (zoals verwacht) en de opstart is dus goed verlopen. Dit gebeurt echter maar bijvoorbeeld in 5% van de gevallen.
En dit random gedrag is dus moeilijk te debuggen. Ik dacht aan een slechte eprom of een slechte socket ergens. Ik heb alle sockets die ik vervangen heb doorgepiept en die waren in orde. Voordat ik de andere sockets ging vervangen, wou ik eerst proberen de eproms te vervangen. Maar... mijn brander kan geen 2732's branden.
Dan maar vorige dinsdag een bezoekje gebracht aan Peter Smets van Arcadia Amusements die voor mij de eproms die ik nodig had gebrand heeft. (Merci Peter!) De nieuwe vervolgens op het PCB gezet en... nog steeds geen verbetering...
Maar... ik had van de gelegenheid gebruik gemaakt om door Peter ook Leons Test Eprom voor Bally -35 MPU's te laten branden. Het resultaat van het draaien van de Test Eprom was dat de 6810 RAM in U7 kapot zou zijn. Hmm. Vreemd... Want de opstartprocedure van de Bally software heeft hier een check voor. De led zou dan namelijk maar één maal moeten knipperen.
Nuja, ik dan maar op zoek naar een 6810. Net toen ik van plan was een nieuwe 6810 te bestellen op Ebay, dacht ik er aan even op het soundboard te gaan kijken. En jawel hoor! Het soundboard bevat (net zoals de CPU) ook een 6800 processor, 6821 PIA en 6810 RAM. Die kon ik toch al gebruiken om te testen.
Dan de 6810 van het soundboard gehaald en op de CPU geplaatst. Leons Test Eprom zei hierna dat alles in orde was. Hmm... Zou het dan toch kunnen?
Vervolgens de game Eproms opnieuw geplaatst, de stroom aan gezet en... zes flitsen! Zes flitsen zeg ik u!

De stroom af gezet en terug aan. En weer zes flitsen! De volgende keer weer zes flitsen! De CPU start nu perfect stabiel op iedere keer. De ontlading als je zo'n print EINDELIJK aan de praat krijgt is echt geweldig, dat kan ik u verzekeren.
Het enige wat ik nu nog moet doen aan de CPU is hier en daar een kleine upgrade en natuurlijk ook een nieuwe 6810 bestellen zodat mijn sound board niet zonder zit.
In ieder geval: wanneer mijn speelveld af is en ik het in de kast steek, zal ik die dus normaal gezien kunnen opstarten. Dik feestje!
Ook wel niet te vroeg victorie kraaien, want ik heb nog niets kunnen testen op de andere PCB's (omdat de CPU niet werkte). Ik verwacht namelijk nog problemen op het soundboard, de solenoid driver en op de display drivers maar het ergste is nu waarschijnlijk wel achter de rug.
En ook wel enorm bedankt aan Peter en Leon! Zonder jullie was dit heel wat moeilijker geweest!