Cleaning the Addams

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Cleaning the Addams

Bericht door HarrieD » 30 okt 2013, 12:27

Ik gebruik gewoon wasbenzine. Net zo handig, net zo snel, maar veel goedkoper.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Cleaning the Addams

Bericht door HarrieD » 30 okt 2013, 12:28

Mentara schreef:Op mijn Whirlwind werkte dat nochtans goed. Freezespray maakt de meeste delen zo los, en bij de hardnekkige stukken wreef ik met de stickerverwijderaar onder de mylar tot ie los kwam. Zal van lijmsoort tot lijmsoort afhangen vermoed ik. Kwaad kan het niet, dus ge kunt maar proberen he.
Heb je de mylar er vanaf gekregen zonder de inserts te beschadigen?
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Gebruikersavatar
Mentara
Berichten: 841
Lid geworden op: 08 okt 2012, 12:18
Real name: Maarten Lemey
Locatie: Belgium

Re: Cleaning the Addams

Bericht door Mentara » 30 okt 2013, 13:06

Met enkel de stickerverwijderaar niet. In combo met freezespray bleven de inserts intact. Dus best eens proberen op een stukje die een beetje verdoken ligt. Mylar verwijderen blijft gokken. Maar je kan wel je kansen verhogen door voorzichtig en doordacht te werk te gaan.
gameroom: Lethal Weapon 3 - Maverick - Big Guns - Big Buck Hunter - Shrek - Candyman - Cosmic Blast Jukebox - 2x Mame cabinet - Photoplay Spirit - darts

Gebruikersavatar
Den Duze
Berichten: 655
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:28
Real name: Dujardin Didier

Re: Cleaning the Addams

Bericht door Den Duze » 30 okt 2013, 13:22

Bij mij werkte dit perfect met de haardroger-methode op mijn TAF speelveld.

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2805
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Cleaning the Addams

Bericht door g94 » 30 okt 2013, 13:57

In dit geval maakt het niet uit: een aantal inserts zijn al kapot, dus best allemaal vervangen want anders zie je verschil. Probleem is, zoals ik al in eerdere topics aanhaalde, dat de beschikbare decals van Classic Arcades rommel zijn. De decal met de volledige mansion is past niet goed (vooral onderaan), kleuren zijn fout en zelfs de letters zijn verkeerd. De aparte insert decals zijn iets beter, maar verre van perfekt.

Ik ben bezig met ze allemaal opnieuw te tekenen, voor restauratie van mijn eigen speelveld, maar ik vrees dat het nog wel een maand of 2 duurt eer ik ze allemaal heb. Geen probleem om ze dan te sharen met wie ze ook wil.

P

Gebruikersavatar
Den Duze
Berichten: 655
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:28
Real name: Dujardin Didier

Re: Cleaning the Addams

Bericht door Den Duze » 30 okt 2013, 16:01

ik :D

sake
Berichten: 185
Lid geworden op: 20 jan 2013, 12:14
Real name: Sake
Locatie: The Netherlands

Re: Cleaning the Addams

Bericht door sake » 30 okt 2013, 16:23

Het klopt dat dit speelveld forse schade heeft. Maar een TAF is populair geweest dus wat dat betreft lijkt mij deze schade redelijk normaal.

Nieuw (repro) speelveld of restauratie is natuurlijk ideaal. Echter, het speelveld van mijn HS2 is eerst aan de beurt :)

Resumé denk ik dan toch aan het cleanen van alle onderdelen op het speelveld en schoonmaken/polijsten van dit speelveld. Daarbij het mylar op de mansion verwijderen met freezespray en stikkerverwijderaar.

Als ik ervaring heb opgedaan met het HS2 speelveld kan ik besluiten (of niet) om dit speelveld te restaureren. Tussentijds lekker spelen op deze kast en vooral zorgen dat de speelveldschade niet erger wordt.
g94 schreef:In dit geval maakt het niet uit: een aantal inserts zijn al kapot, dus best allemaal vervangen want anders zie je verschil.
Dat is ook wel een goeie :)
g94 schreef:Ik ben bezig met ze allemaal opnieuw te tekenen, voor restauratie van mijn eigen speelveld, maar ik vrees dat het nog wel een maand of 2 duurt eer ik ze allemaal heb. Geen probleem om ze dan te sharen met wie ze ook wil.
Top! Je gaat de inserts niet brushen? Of is dat juist veel meer werk (stencils maken e.d.)
in play: TAF
in progress: HS2
wishlist: MM

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2805
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Cleaning the Addams

Bericht door g94 » 30 okt 2013, 17:30

sake schreef:Je gaat de inserts niet brushen? Of is dat juist veel meer werk (stencils maken e.d.)
Ik zal, tegen dat het zover is, van de restauratie een verslagske posten met wat foto's ;)

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Cleaning the Addams

Bericht door HarrieD » 31 okt 2013, 13:13

g94 schreef:In dit geval maakt het niet uit: een aantal inserts zijn al kapot, dus best allemaal vervangen want anders zie je verschil. Probleem is, zoals ik al in eerdere topics aanhaalde, dat de beschikbare decals van Classic Arcades rommel zijn. De decal met de volledige mansion is past niet goed (vooral onderaan), kleuren zijn fout en zelfs de letters zijn verkeerd. De aparte insert decals zijn iets beter, maar verre van perfekt.

Ik ben bezig met ze allemaal opnieuw te tekenen, voor restauratie van mijn eigen speelveld, maar ik vrees dat het nog wel een maand of 2 duurt eer ik ze allemaal heb. Geen probleem om ze dan te sharen met wie ze ook wil.

P
:good:

Print jij ze met die alps printer van je? Op die Oracal sheet? Ik heb een stuk oracal namelijk (via Cardan), maar daar hecht de inkt niet op....

Afbeelding
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2805
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Cleaning the Addams

Bericht door g94 » 31 okt 2013, 16:23

Ja ik print alle decals met die Alps printer.

Als ik mijn gewone inkjet kleurenprinter gebruik dan hecht de inkt ook niet op die Oracal (noch enige andere) decal. En bovendien is het niet dekkend genoeg. Ik vrees dat laserprinter van 't zelfde is.

Daarom dat ik altijd die stickers.be adviseer voor wie geen Alps of vergelijkbare oplossing heeft. Hij aanvaardt 'custom' artwork (illustrator file, pdf, photoshop) en binnen de paar dagen ligt de print in je bus. Daar heb ik destijds mijn MM skull laten printen. Perfekte kwaliteit. Helaas kan hij geen wit printen.

P

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Cleaning the Addams

Bericht door HarrieD » 31 okt 2013, 21:21

heeft die alps dan fundamenteel andere inkt?
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2805
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Cleaning the Addams

Bericht door g94 » 31 okt 2013, 22:35

Ja die werkt met een soort cassettes ipv inkt of toner. Bestaan in CMYK, metaal, goud, enkele spot colors, maar vooral: ook met witte folie...

Afbeelding

Hier kan je er meer over lezen.

sake
Berichten: 185
Lid geworden op: 20 jan 2013, 12:14
Real name: Sake
Locatie: The Netherlands

Re: Cleaning the Addams

Bericht door sake » 01 nov 2013, 13:54

Interessant. Ik dacht nog binnenkort een (goedkope) laserprinter te kopen voor sticker replicaties, coilwrappers en dus ook insert decals. Maar dat laatste lijkt dan toch niet helemaal te gaan lukken.
in play: TAF
in progress: HS2
wishlist: MM

sake
Berichten: 185
Lid geworden op: 20 jan 2013, 12:14
Real name: Sake
Locatie: The Netherlands

Re: Cleaning the Addams

Bericht door sake » 04 nov 2013, 17:27

Speelveld beginnen te legen en de mylar verwijderd.

De mansion is er best wel erg aan toe, maar dat had ik ook wel verwacht. Zoals al aangegeven ga ik het speeveld nu nog niet airbrushen en clearcoaten.

Is er een manier de zichtbare houtschade (o.a hit cousin it insert) voor de time being te beschermen en te levellen? Misschien met CA wat superglue?

Afbeelding
in play: TAF
in progress: HS2
wishlist: MM

aamjanssen
Berichten: 456
Lid geworden op: 09 jul 2012, 12:14
Real name: Anthony

Re: Cleaning the Addams

Bericht door aamjanssen » 05 nov 2013, 21:25

Misschien is een mansion overlay een optie? Kost wel een paar euri, maar het is beschermd en zit er dan ook nog aardig uit.

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Cleaning the Addams

Bericht door HarrieD » 06 nov 2013, 08:47

aamjanssen schreef:Misschien is een mansion overlay een optie? Kost wel een paar euri, maar het is beschermd en zit er dan ook nog aardig uit.
Ik zou even geduld opbrengen en Pascal lief aankijken. Dan weet je in ieder geval dat je een mansion decal krijgt die perfect aansluit en een zeer goede kwaliteit heeft. (Voor zover ik goed begrijp dat Pascal een decal aan het maken is).
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2805
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Cleaning the Addams

Bericht door g94 » 06 nov 2013, 19:25

HarrieD schreef:(Voor zover ik goed begrijp dat Pascal een decal aan het maken is).
Ik heb hier zo'n Mansion decal liggen zoals die in de meeste flipperwinkels te koop is. Die is gemaakt door Classic Arcades. Als het niet te nauw steekt, dan is dat een prima oplossing.

Voor wie het 'iets beter' wil is deze decal helaas minder geschikt:
- de kleuren kloppen niet. Vooral het grijs van de gevel zit er compleet naast.
- op sommige inserts kloppen de teksten niet.
- de decal is onderaan recht afgesneden, en sluit niet aan bij de tekening van dat hekken op het speelveld. Hij had tenminste het volledige huis moeten bevatten en dus in een boog uitgesneden zijn.

In dit specifieke geval is zo'n decal ten andere ook onbruikbaar omdat een stuk van Fester's gezicht beschadigd is, en dat door die decal niet bedekt wordt.

Classic arcades verkoopt ook een vel met decals met enkel de insert bedrukkingen (enkel zwart). Daar zijn de teksten nog minder correct, en soms is het gewoon een ander lettertype.

Ik heb daarom beslist om zelf de bedrukkingen te reconstrueren en dus mijn eigen set decals te maken. Maar wel enkel de zwarte outlines van de inserts zelf, niet het volledige huis. Dat kan ik immers beter en correcter restaureren dmv airbrush en penseel. Ik heb het al eens gedaan, dat lukt perfekt.

En zoals beloofd krijgt ieder die ze wil de tekeningen van alle inserts, eens ze klaar zijn. En ook een aantal zwarte lijntekeningen van andere plaatsen die dikwijls beschadigd zijn (zoals bv de rechter ball drop).

Je moet me daar niet per sé lief voor aan te kijken :gay: alleen wat geduld hebben :lol:

sake
Berichten: 185
Lid geworden op: 20 jan 2013, 12:14
Real name: Sake
Locatie: The Netherlands

Re: Cleaning the Addams

Bericht door sake » 06 nov 2013, 21:13

Pascal, ik wacht geduldig af :) Ben benieuwd!

Voorlopig laat ik de mansion nog maar even zo. Uiteindelijk ga of laat ik deze zeker airbrushen.

Misschien dat ik er voor de time being nog eens zwarte mansion decal op plak
Afbeelding
in play: TAF
in progress: HS2
wishlist: MM

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Cleaning the Addams

Bericht door HarrieD » 07 nov 2013, 08:49

Dat is natuurlijk ook een hele goede optie, decals maken en plakken, en daaroverheen airbrushen. Dat ik daar zelf niet op ben gekomen.
Zo zie je maar. Discussies leveren veel goede ideeen op.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

sake
Berichten: 185
Lid geworden op: 20 jan 2013, 12:14
Real name: Sake
Locatie: The Netherlands

Re: Cleaning the Addams

Bericht door sake » 19 nov 2013, 22:23

Zo, de voorgaande twee weken hard doorgewerkt. Vrijwel hele speelveld leeggehaad en een groot deel van de onderzijde.

Alle onderdelen op het speelveld zijn ge-ultrasoond en/of getumbled. Speelveld gepolijst en gewaxt, nieuw gerubberd, veel nieuwe lampjes, nieuwe bookcase, mantis protector geplaatst, flippers en slingshots gereviseerd.

Inmiddels > 140 potjes gespeeld en oei oei, wat speelt dat goed :) Hieronder een paar fotootjes, zal binnenkort wat betere plaatsen.

Nog een paar kleine probleempjes die nog opgelost moeten worden;

- Air balls, targets rechtgebogen maar na 30 potjes staan ze toch weer iets krom. Iemand een tip hiervoor? Kan ze wel allemaal vervangen, maar dat wordt een duur geintje;

- Mansion inserts weer wat omhoog gekropen;

- Af en toe F114/F115 fuse melding (en dan geen 12V op TP3);

- ball hop rechts (return lane -> flipper);

- rechter flipper lijkt iets minder responsief (met name bij korte pulsen op de flipperknop).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
in play: TAF
in progress: HS2
wishlist: MM

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Cleaning the Addams

Bericht door HarrieD » 11 dec 2014, 16:16

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de voortgang. En ook naar de mansion decal van Pascal....
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

sake
Berichten: 185
Lid geworden op: 20 jan 2013, 12:14
Real name: Sake
Locatie: The Netherlands

Re: Cleaning the Addams

Bericht door sake » 11 dec 2014, 20:41

Na de shop niets meer aan de TAF gedaan behalve heel veel spelen :) Eigenlijk vanwege het gebrek aan ruimte en dat er een HS staat die nog af moet :)
in play: TAF
in progress: HS2
wishlist: MM

Plaats reactie