Funhouse Project

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6187
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Funhouse Project

Bericht door zwartepanter » 14 dec 2013, 10:46

Weet ik wel... maar als de haardroger niet werkt?

Cyanide
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 sep 2013, 19:23
Real name: Ken

Re: Funhouse Project

Bericht door Cyanide » 15 dec 2013, 13:36

Ik ga inderdaad nog wat gaten opvullen met isopon.

Wat betreft de inserts, heb ik ook gelezen dat een verfstripper niet aangeraden is. Met de haardrager/hamer methode is er echt geen beweging in te krijgen en een diepe C-clamp heb ik ook niet ter beschikking.

Ik heb ondertussen geen tijd meer gehad om verder te doen, dus als er nog voorstellen zijn ... laat maar weten.

Cyanide
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 sep 2013, 19:23
Real name: Ken

Re: Funhouse Project

Bericht door Cyanide » 05 apr 2014, 13:05

Tijdens de koude wintermaanden heb ik niet veel tijd gehad om verder te doen aan te wederopbouw.

Nu de eerste warme lente zonnestralen er weer doorkomen, kunnen we rustig verder werken.

Momenteel heb ik besloten om eerst de kopkast te renoveren. De stickers zijn hier en daar beschadigd, maar niet genoeg om volledig opnieuw een nieuwe te plakken. Vandaar heb ik besloten om verder te werken met datgene wat ik heb en de beschadigingen zo goed mogelijk weg te schilderen.

linksboven was hoe het eruit zag bij start, rechtsonder na retouches

De retouches zijn nog niet finaal, hier en daar wordt er nog bijgewerkt, de beschadiging moet nog aangepakt en er zal nog een vernislaagje aangebracht worden.

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6187
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Funhouse Project

Bericht door zwartepanter » 06 apr 2014, 18:14

Leuk... maar waarom vul je niet eerst de gaatjes/beschadigingen op en daarna schilderen? De kleur is ietsje donkerder precies. Mooi resultaat al!

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Funhouse Project

Bericht door HarrieD » 06 apr 2014, 18:27

Netjes hoor. Heb zojuist hetzelfde gedaan voor mijn BTTF kopkast. Resultaat is 100% verbetering.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2224
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Funhouse Project

Bericht door Cenobyte » 07 apr 2014, 13:27

:good:

Hoe heb je die kopkast zo netjes geschilderd? Heb je eerst afscherming over de hele kopkast geplakt en toen de tekening volledig met dat mesje uitgesneden?
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Funhouse Project

Bericht door HarrieD » 07 apr 2014, 14:48

Cenobyte schreef::good:

Hoe heb je die kopkast zo netjes geschilderd? Heb je eerst afscherming over de hele kopkast geplakt en toen de tekening volledig met dat mesje uitgesneden?
Zie mijn great scott artikel. Ik heb afgelopen weekend dezelfde technisch gebruikt en dat is me heel goed bevallen. Dat alles na de prima tip in deze thread!
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Cyanide
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 sep 2013, 19:23
Real name: Ken

Re: Funhouse Project

Bericht door Cyanide » 09 apr 2014, 07:16

Klopt inderdaad.

Ik heb eerst de volledige oppervlakte van de kast afgeplakt met maskeerfilm

Maskeerfilm

De tekening zo goed mogelijk uitgesneden met hobbymessen (duurt wel even ...):

Excel n°11 en Excel Swivel knife (mes met draaiend lemmet)

Vervolgens er gewoon overgeschildered en de maskeerfilm er na +/-15 minuten afgenomen.

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Funhouse Project

Bericht door HarrieD » 19 mei 2014, 07:29

Hoe is het met je inserts afgelopen?
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Cyanide
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 sep 2013, 19:23
Real name: Ken

Re: Funhouse Project

Bericht door Cyanide » 21 jun 2014, 17:04

De insert heb ik zo goed mogelijk proberen te levelen; zonder gebruik te maken van een hittepistool.

Ik heb gebruik gemaakt van een kleine hobby hamer en een dun plankje om de inserts zo vlak mogelijk te krijgen.

Echt perfect vlak gaat niet: ze steken nog ongeveer 1/10 mm uit.

Ondertussen ben ik bezig om het bord voor te bereiden op de eerste clearcoat laag:

alle uitstekende elementen vlak gemaakt
shooterlane opschuren

Verder zal ik de plank binnenkort heel lichtjes opschuren met een korrel 800 schijf.

Er is nog 1 probleem : op deze plek komt het hout los, moet ik dit stukje best helemaal uit"dremel"en, tot het mulle hout weg is; zodat ik het nadien met polyesterhars kan opvullen (na 1ste clearcoatlaag)?

Bovendien heb ik nog wat verder gewerkt aan enkele kopkast onderdelen:

renovatie metalen plaat met elektronica
renovatie hout achter backglas

Wordt vervolgd.

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2805
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Funhouse Project

Bericht door g94 » 22 jun 2014, 10:59

Cyanide schreef:moet ik dit stukje best helemaal uit"dremel"en, tot het mulle hout weg is; zodat ik het nadien met polyesterhars kan opvullen (na 1ste clearcoatlaag)
Haal maar weg, dat is 't beste. Eerst clearcoaten en dan opvullen: heeft als voordeel dat je de herstelling veiliger kan gladschuren omdat er een beschermende laag vernis bovenop je bedrukking ligt. Overigens is het hier niet zo delicaat, want er komt toch een post bovenop.
Cyanide schreef:zal ik de plank binnenkort heel lichtjes opschuren met een korrel 800 schijf
Wel handmatig hé. Niet met een machine schuren op een onbeschermd speelveld!

Cyanide
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 sep 2013, 19:23
Real name: Ken

Re: Funhouse Project

Bericht door Cyanide » 22 jun 2014, 12:55

g94 schreef:Wel handmatig hé. Niet met een machine schuren op een onbeschermd speelveld!
Bedankt voor de tip :D Ik ga verder met handmatig schuren zoals ik bij de shooterlane gedaan heb.

Heb je trouwens nog aanbevelen over het type clearcoat lak dat ik er het best laat opbrengen?

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2805
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Funhouse Project

Bericht door g94 » 22 jun 2014, 13:02

Heel voorzichtig en zo weinig mogelijk schuren op de bedrukte plaatsen. De originele vernislaag is super dun. Het enige dat je wil bereiken is dat het vuil en de balsporen weg zijn (voor zover dat mogelijk is), en dat het speelveld lichtjes ruw staat voor een betere hechting van de vernis. Zorg ook dat je scoops etc ruw schuurt.

Mijn carrossier gebruikt 2K lakken van Dupont. Maar meer weet ik niet.

Cyanide
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 sep 2013, 19:23
Real name: Ken

Re: Funhouse Project

Bericht door Cyanide » 22 jun 2014, 16:37

Bedankt voor de tips !

Kan ik, na opschuren van de vernislaag, gewoon gebruik maken van acrylverven op de autolak?

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Funhouse Project

Bericht door Gottlieb collector » 24 jun 2014, 13:18

Cyanide schreef:Bedankt voor de tips !

Kan ik, na opschuren van de vernislaag, gewoon gebruik maken van acrylverven op de autolak?

ja, acrylverf kan op 2K lak, en ndien kan er ook weer 2K lak op ;)

Cyanide
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 sep 2013, 19:23
Real name: Ken

Re: Funhouse Project

Bericht door Cyanide » 01 jul 2014, 17:48

De eerste clearcoat laag is gelegd. Het is geen dikke laag: de groeven van de plank zijn nog duidelijk zichtbaar:

Bovenkant

Bovenkant 2

Midden

Onderkant

Onderkant 2

Onderkant 3

Ook de pijl-inserts van de klok steken nog wat uit; hoewel deze vrij goed geleveld waren, de clearcoat lijkt het ongelijke effect te versterken.:
Klok


Hoe kan ik nu best te werk gaan?

De carrossier raadde me aan om de plank licht op te schuren met een 2000 grit schuurpapier.

Kan ik hier dan al airbrush retouches op aanbrengen, of best eerst nog een extra laag vernis om de groeven wat meer te vullen zodat de plank vlakker alvorens retouches aan te brengen?

PS: gebruikte clearcoat= standox 2K
Graag wat raad van de ervaren restaurateurs ...

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2805
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Funhouse Project

Bericht door g94 » 01 jul 2014, 20:24

Doorheen het restauratieproces heeft de clearcoat vernislaag een verschillend doel.

In de eerste fase is het vooral de bedoeling om je speelveld vlak te krijgen. De clearcoat dient hier vooral als (transparant) vulmiddel. Zie het als plamuur, maar dan transparant. Er mogen dikke lagen clearcoat gespoten worden, zodat je grof kan schuren zonder angst om artwork te beschadigen. Die clearcoat wordt ook ongeveer volledig weer weggeschuurd, 't is te zeggen: waar je schuurpapier aankan gaat de clearcoat weg, maar waar hij tussen spleten, in putjes etc zit, daar blijft hij zitten. En zo wordt je speelveld vlak.

Misschien maakt deze tekening het wat duidelijker.
clearcoat.jpg
clearcoat.jpg (35.9 KiB) 7837 keer bekeken
1 is de originele toestand. 't is allemaal wat overdreven, maar je ziet dat er oneffenheden zijn, en spleten tussen speelveld en inserts bijvoorbeeld.

2 is een dikke laag clearcoat erop. de lak kruipt in de spleten en ligt hoegenaamd niet overal even dik. Eerder wat opbollend hier en daar.

3 hier is die dikke laag clearcoat zoveel mogelijk weggeschuurd. Maar wel enkel de bovenkant, in de spleten is die gewoon blijven zitten want daar kon je schuurpapier niet aan.

En zo wordt het speelveld vlak. Dat kan in 1 keer lukken, of soms moet het twee keer. In dat geval moet je gewoon de eerste laag goed ruw zetten. Neem #400 of #800 of zo voor een goede hechting, #2000 is veel te fijn. In deze fase hoef je nog niet echt veel weg te schuren, gewoon ruw zetten voor de extra laag clearcoat. En daarna, als de vernis goed uitgehard is, schuur je alles vlak, zodat er een dunne bovenlaag overblijft. Alweer met #400 of #800. Einde fase 1.

Daarmee begint de tweede fase en kan je beginnen airbrushen. De bedoeling van de eventuele clearcoat vernis tussen de airbrush herstellingen is vanaf nu enkel om die herstellingen te beschermen. Dat moet dus helemaal geen dikke laag zijn, wel integendeel. Hoe dunner hoe beter want een airbrush herstelling bovenop een dikke laag vernis zal schaduwen geven...

De finale laag clearcoat mag weer iets dikker. Omdat die achteraf moet gepolierd worden voor een ultra-vlak resultaat.

Voila, poepsimpel ;)
Succes!
P

Cyanide
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 sep 2013, 19:23
Real name: Ken

Re: Funhouse Project

Bericht door Cyanide » 02 jul 2014, 19:56

Da's een klaar en duidelijk bericht, Pascal. Daar leert een mens iets van.

Ik heb mijn eerste clearcoat laag dan maar kort opgeschuurd met een 400 grid, machinaal.

Afbeelding

De ergste foutjes aan het hout heb ik opgevuld met polyesterplamuur, versterkt met glasvezels.

VOOR:
Afbeelding
Afbeelding

Na opschuren met dremel en daarna 400 grid schuurpapier, gaf dit me volgend resultaat:
NA:
Afbeelding


Daarna terug naar de carrossier om er een tweede dikkere laag op te leggen:

Afbeelding

Veel beter resultaat al:

Inserts aan klok zo goed als vlak:

Afbeelding

Afbeelding

Flasher inserts aan de start van het speelveld vlak:

Afbeelding

Ook de "gangway" inserts zijn vlak:

Afbeelding

Veel minder "rimpeling" in het speelveld:

Afbeelding

Afbeelding


Morgen terug opschuren met een grid 400 en terug naar de carrossier om de laatste oneffenheden eruit te krijgen. Dan kunnen we over naar fase 2: retouches!

sake
Berichten: 182
Lid geworden op: 20 jan 2013, 12:14
Real name: Sake
Locatie: The Netherlands

Re: Funhouse Project

Bericht door sake » 03 jul 2014, 09:53

Goed bezig! Ik blijf dit met interesse volgen.
in play: TAF
in progress: HS2
wishlist: MM

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Funhouse Project

Bericht door Gottlieb collector » 09 jul 2014, 20:56

Wat je ook kan doen is zelf een heel klein beetje 2K lak mengen en dan met een fijn penseeltje aanbrengen op de spleten / onvolmaaktheden. spaart je mss enkele lakbeurten uit bij de carrossier.
De lagen worden tussenin toch nog geschuurd maar je bent nu mss al in een verder stadium dat dit niet meer nodig is ...

Cyanide
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 sep 2013, 19:23
Real name: Ken

Re: Funhouse Project

Bericht door Cyanide » 11 jul 2014, 16:43

Gottlieb collector schreef:Wat je ook kan doen is zelf een heel klein beetje 2K lak mengen en dan met een fijn penseeltje aanbrengen op de spleten / onvolmaaktheden. spaart je mss enkele lakbeurten uit bij de carrossier.
De lagen worden tussenin toch nog geschuurd maar je bent nu mss al in een verder stadium dat dit niet meer nodig is ...
Mooie suggestie, maar ik heb geen pot 2K lak staan en deze zijn redelijk duur om maar enkele druppeltjes van te gebruiken ... Ondertussen is de plank zo goed als vlak en zijn zo goed als alle "rimpeltjes" opgevuld.

Ook de scoop werd hersteld:

Afbeelding

Opvullen met polyesterhars en terug schuren:

Afbeelding

De windtunnel kreeg dezelfde procedure:

Afbeelding

Afbeelding


Vervolgens ben ik begonnen met de eerste retouchewerken:

De blauwe kleur in de regio aan de rechterkant van het speelveld was er het ergst aan toe:

Afbeelding

Afbeelding

Kleur aan deze kant is zeer gelijkaardig aan "wicked colors laguna blue"

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier en daar kleeft nog een restje masking tape, maar dat haal ik er pas af als de verf volledig droog is.


Bovendien ben ik ook begonnen met het retoucheren van het cabinet.

De decals zien er op zich OK uit, maar zijn enkel verkleurd. Dat wordt dus bijkleuren met de airbrush, gezien ik nieuwe decals in dit geval een beetje overkill vind.

Side rails er af:

Afbeelding

Schade aan plaats waar de poten komen:

Afbeelding

Ondertussen een eerste vernislaag op de kast gezet en afgeschuurd zodat deze klaar is voor de retouches:

Afbeelding

To be continued ...

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Funhouse Project

Bericht door HarrieD » 11 jul 2014, 21:46

Mooi, inspirerend!
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Funhouse Project

Bericht door Baron Shadow » 11 jul 2014, 22:27

Echt onwijs wat sommige mensen voor werk afleveren schitterend :respect:
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6187
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Funhouse Project

Bericht door zwartepanter » 12 jul 2014, 11:17

Knap!

Cyanide
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 sep 2013, 19:23
Real name: Ken

Re: Funhouse Project

Bericht door Cyanide » 13 jul 2014, 17:47

Bedankt voor alle reacties tot nog toe!

Ondertussen heb ik nog wat kleuren geretoucheerd:

Wit aan de klok, slingshots, lanes en hier en daar wat afgesleten zwart aan de insert randen. Wat een prutswerkje :mrgreen:

Afbeelding

Zo staat hij er ondertussen bij.

Plaats reactie