STTNG blaast steeds LM339 IC's op

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Cenobyte
Real name: Mario van Ginneken
Contacteer:

Re: STTNG blaast steeds LM339 IC's op

Bericht door Cenobyte » 08 mar 2012, 11:24

Gunske schreef:Zie gewoon wat je IC aanstuurt in je switch matrix, alles afkoppelen en één voor één terug insteken. Snap niet wat daar zo moeilijk aan is.
Heb het ooit eens aan de hand gehad met mijn RS, met het afstellen van een target.
Ik ben dan weliswaar een relatief grote leek op technisch flippergebied, maar zo simpel is het volgens mij niet.

Ik kan alle opto's natuurlijk los gaan koppelen, maar de opto's in kwestie zitten voornamelijk op moeilijk bereikbare plekken en zijn volgens mij niet allemaal van eigen stekkers voorzien, dus dat wordt dan los solderen. Diegenen die wel stekkers hebben, zitten vaak nog verzameld met andere zaken op een stekker, bijv. met een bijbehorende spoel waarvan ze bal aanwezigheid controleren. Op de optoprint zelf zitten ze ook verzameld met 4 of 8 opto's geloof ik.

En ALS ik de opto's al krijg losgekoppeld, hoe weet ik dan wanneer het fout gaat?? Als de opto's namelijk los zijn weet de kast ook niet waar zijn ballen uit hangen en gaat ie dezelfde rare kuren vertonen als wanneer de ic's kapot zijn (dan registreert ie namelijk zijn opto's ook niet).

Heb jij hier tips voor?
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

David Pinball Wizz
Real name: David Deturck

Bericht door David Pinball Wizz » 08 mar 2012, 11:45

begin eerste es met uw kanonnen los te koppelen (opto's) en te disablen in tmenu en dan heel wat te spelen

kan je dat al uitsluiten
IFPA Country Director Belgium

Cenobyte
Contacteer:

Bericht door Cenobyte » 08 mar 2012, 12:22

David Pinball Wizz schreef:begin eerste es met uw kanonnen los te koppelen (opto's) en te disablen in tmenu en dan heel wat te spelen. kan je dat al uitsluiten
Lijkt me een goed plan.

Ik zal hierna ook nog eens de andere stekkers van het 16 optoboard controleren.

Als dat allemaal niets uithaalt ga ik zekeringen controleren en daarna toch maar opto's loshalen en dan steeds een gecontroleerd spel spelen (bal ergens met de hand ingooien en opto's checken).
Groetjes,
Mario

Richard Baan
Real name: Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 08 mar 2012, 12:46

Ik zie in de manual dat er een aantal switches van de kanonnen op kolom 3 zitten, lijkt me echt de grootste kans.
Gewoon die draden van onder naar boven het speelveld er uit halen, en check de bedrading.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Cenobyte
Contacteer:

Bericht door Cenobyte » 08 mar 2012, 13:40

Richard Baan schreef:Ik zie in de manual dat er een aantal switches van de kanonnen op kolom 3 zitten, lijkt me echt de grootste kans. Gewoon die draden van onder naar boven het speelveld er uit halen, en check de bedrading.
Dat zal hem niet gaan worden, vrees ik, daar juist de ic's van kolom 3 altijd de enige zijn die heel blijven. :wtf:
Groetjes,
Mario

diesel64
Real name: Kristof

Bericht door diesel64 » 08 mar 2012, 14:05

Aléjoep, 16 cent per stuk.

http://www.benl.ebay.be/itm/50-PCS-LM33 ... 46016aa169

50 stuks... daar kom je toch al even mee toe hé? ;)
No shirt. No shoes. No pinball.

Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 08 mar 2012, 16:12

Cenobyte schreef:Ik zie in de manual dat er een aantal switches van de kanonnen op kolom 3 zitten, lijkt me echt de grootste kans. Gewoon die draden van onder naar boven het speelveld er uit halen, en check de bedrading.

Dat zal hem niet gaan worden, vrees ik, daar juist de ic's van kolom 3 altijd de enige zijn die heel blijven. :wtf:

Welke IC's gaan precies stuk?
Want er is 1 IC die zowel kolom 3 als 4 aanstuurt....

Cenobyte
Contacteer:

Bericht door Cenobyte » 08 mar 2012, 19:49

Richard Baan schreef:Welke IC's gaan precies stuk?
Want er is 1 IC die zowel kolom 3 als 4 aanstuurt....
Zojuist vastgesteld: het is U3 van de 16 opto en U1 van de Ball Through.

De enige gemeenschappelijke deler die beide prints hebben is connector J209 van het CPU board. Zou daar dan misschien een piekspanning op terecht komen?
Groetjes,
Mario

Cenobyte
Contacteer:

Bericht door Cenobyte » 09 mar 2012, 10:10

Net nog even het hele switchverhaal gelezen in het geweldige stukje van ene heer Baan ;) om alle principes van de switch weer eens even op te frissen.

Dit is de switchmatrix van STTNG:
sttng switchmatrix.jpg
Als de zaak kapot gaat valt kolom 4 in zijn geheel uit (komt vanaf het 16 opto board) en vallen ook switches 61 t/m 67 uit (alles van de 7 ball through pcb). De defecte IC's zijn dan de U3 van de 16 opto en de U1 van de 7 ball through.

Als ik de matrixtheorie goed snap komt de spanning vanaf de kolom en gaat deze, via de switch en via de diode, naar de regel. Als er dus een overspanning op de matrix komt die iets om zeep helpt, moet dan vanuit de kolom komen?

De vraag is dan ook: wat blaast tegelijkertijd U3 van de 16 opto EN U1 van de 7 ball through op? De 7 ball through is misschien gemakkelijker te analyseren, omdat daar de opto's OP de print zitten en er dus geen bedrading naar de opto's loopt die een optater kan krijgen. Deze U1 staat in contact met J209-4, J209-5, J209-7 en J209-8 van het CPU board.

Als ik U3 van de 16 opto natrek in het schema, staat ook deze in verbinding met J209 (5, 7, 8 en 9). Draden 5, 7 en 8 zijn dus gemeenschappelijk voor beide IC's. Kan het zijn dat die draden dan de oorzaak zijn?

De enige andere overeenkomst is de +12v die beide borden ontvangen, maar als die de boosdoener is waarom gaan er dan niet meer IC's kapot? En waarom gaan dan steeds dezelfde IC's kapot?

Ik zet mijn geld dan ook op J209-5, J209-7 en J209-8.
Groetjes,
Mario

Baron Shadow
Real name: Ruud Kooij

Bericht door Baron Shadow » 09 mar 2012, 10:22

Voor zover ik me herinner van de TFTC met problemen moet je dan weer verder gaan kijken in de manual naar hoe de voeding is geregeld.
Als ik die kolom 4 zie zit bijna alles onder speelveld dus misschien bij die switches eens de draad en omgeving bekijken.
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 09 mar 2012, 12:37

Zijn er ook diodes stuk op die printen? Kun je ze eens nameten?

Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 09 mar 2012, 17:53

Cenobyte schreef: In de switch test bleken toen weer dezelfde 3 stuks LM336 kapot bleken te zijn
...
rechter kolom van de 16 opto volledig uit en alle switches van de 7 ball through uit
...
daar juist de ic's van kolom 3 altijd de enige zijn die heel blijven
...
Zojuist vastgesteld: het is U3 van de 16 opto en U1 van de Ball Through.
Bedoel je niet U1 en U3 van de 16 opto, en U2 van de 7-ball trough?
U1 en U3 kapot van de 16 opto geeft storing op kolom 4, maar aangezien je de hele 7 opto ook kapot gaat kan dat alleen U2 zijn als je in totaal 3 IC's kapot hebt.

Graag even een bevestiging.

Cenobyte
Contacteer:

Bericht door Cenobyte » 09 mar 2012, 18:15

Richard Baan schreef: Bedoel je niet U1 en U3 van de 16 opto, en U2 van de 7-ball trough?
U1 en U3 kapot van de 16 opto geeft storing op kolom 4, maar aangezien je de hele 7 opto ook kapot gaat kan dat alleen U2 zijn als je in totaal 3 IC's kapot hebt.

Graag even een bevestiging.
De laatste keer was alleen U3 van de 16 opto en U1 van de 7 ball through kapot. De voorlaatste keer heb ik ook de U3 van de 16 opto vervangen, maar ik weet niet zeker of deze kapot was. De U1 van de 7 ball through (de bovenste ic van de print, gezien zoals de print in de kast zit, met schuin hoekje onderaan) staat trouwens als enige van de LM339's van deze print op een voetje, wat bewijst dat deze al vaker kapot is gegaan. U2 van deze print zit op de print zelf gesoldeerd en is volgens mij nog nooit vervangen.
Groetjes,
Mario

Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 09 mar 2012, 18:35

Dat maakt het probleem vreemder en vreemder... :o
Ik ben benieuwd wat de oplossing zal zijn, maar jij vast ook wel. ;)

Cenobyte
Contacteer:

Bericht door Cenobyte » 10 mar 2012, 13:42

Oke, duidelijk! :clap:

Dit wordt mijn plan van aanpak, in deze volgorde:

- Zekeringen: staat ze allen goed vast? Kloppen de waardes met de manual?

- Spoelen test, EERST U1 van 7 ball through repareren en daarna
één voor één de spoelen flink laten werken met multimeter op aarde en 1 van de 3 draden vanaf de cpu J209 (J209-5, 7 en 8 testen) om te kijken of er daar pieken opduiken

- Shooter switch 68 zit in zelfde kolom?
Omdat alle opto kolommen grenzen aan alle rijen zou ik op m,n gemak alle switchen controleren op liggen tegen massa, diodes enz. Ook alle switchen goed testen in test.

- ic's vervangen en vervolgens een GECONTROLEERD spel spelen (bal steeds ergens in gooien en vervolgens controleren of ic's kapot zijn gegaan)

- begin eerste es met uw kanonnen los te koppelen (opto's) en te disablen in tmenu en dan heel wat te spelen. kan je dat al uitsluiten

- Een beuk op het speelveld / kabinet , ja, ik doe het wel.
Groetjes,
Mario

Cenobyte
Contacteer:

Bericht door Cenobyte » 14 mar 2012, 19:44

Hmm, aan het testen met speelveld klein beetje omhoog en nu vliegt F116 (12v secondairy) eruit als ik de rechterflipper bedien.
Groetjes,
Mario

Cenobyte
Contacteer:

Bericht door Cenobyte » 14 mar 2012, 20:31

pinballservice-nl schreef:De meeste mensen kopen flippers in deze staat voor de winter zodat er tijd zat is om hem helemaal te ontleden. :mrgreen:

Volgens mij er is er wel meer aan de hand dan een paar soldeer spetters op de bodem en een vervangen LM339, waarom controleer je niet eerst alle draadboom groepen; switchen, voeding, spoelen enz. dan blijven de componenten over en dan wordt het wat makkelijker.
Ik vrees dat dit voor mij te hoog gegrepen is... Tijd om een expert in te schakelen denk ik.
Groetjes,
Mario

Cenobyte
Contacteer:

Bericht door Cenobyte » 14 mar 2012, 21:48

Oke, update :madman:

Heb zojuist alle solenoids laten werken, maar zonder opblaas-resultaat, de LM-339's bleven heel. Wel ging er een ic kapot nadat ik alle solenoids had getest en toen ik daarna de kanonnen beiden even liet 'schieten'. Dat heb ik echter daarna niet meer kunnen herhalen.

Toen maar eens een grondige visuele controle van bekabeling. Met de coin door dicht (om 70 volt op het circuit te zetten) en het speelveld omhoog (en goed op de hoogspannings stickers lettend :lol: ) heb ik op alle kabelbomen geknepen om te zien of er ergens een kortsluiting/breuk zat. Niks gevonden en gelukkig is mijn haar in model gebleven.

Hierna ben ik alle stekkers gaan nazien. Het viel me op dat aan één van die kleine bordjes onder het speelveld met twee koperen spoelen erop de stekker wel ERG los zat. Is dat het Motor EMI bordje? Die de motor van een kanon aandrijft? Deze losse stekker heb ik eraf gehaald en hierna heb ik drie probleemloze potjes gespeeld. Wel opvallend trouwens hoe knap de kast alle ballen nu omleidt naar het ene werkende kanon!

Omdat ik al verschillende malen hosanna heb geroepen ga ik eerst de kast komende vrijdag eens grondig laten testen door de vriendengroep die komt flipperen. Gaat ie weer stuk dan zoeken we vrolijk verder. Ik heb er weinig vertrouwen in dat dit de boosdoener is, maar wie weet :mrgreen:
Groetjes,
Mario

Cenobyte
Contacteer:

Bericht door Cenobyte » 14 mar 2012, 23:23

Ik krijg toch het vermoeden dat het Motor EMI PCB de oorzaak zou kunnen zijn, nu ik de schema's uit pluis.

Vanavond ging zekering F116 eraan. Dit is de zekering voor het secundaire 12 volt circuit, aldus de handleiding. Op dat moment vielen ook de opto's allemaal uit. Achteraf gezien was dit omdat zowel de 16 opto board als de 7 ball through board worden aangedreven door de 12 volt die met F116 gezekerd is. Volgens de Pinrepair Guide gaat deze zekering eraan als "er kortsluiting is in een motor of ander 12 volt aangedreven apparaat op het speelveld". Ik denk dat een kanon daar wel voor in aanmerking komt.

Het betreffende Motor EMI PCB krijgt volgens de manual 12 volt van J118-2 van het power driver board. Ik kan niet met zekerheid bepalen of die door F116 gezekerd wordt, want ik heb geen schema van het Power Driver board, maar ik vermoed van wel. Zowel het 16 Opto board als de 7 ball Through krijgen ook hun spanning van dezelfde J118-2. Dat kan volgens mij geen toeval zijn.
Groetjes,
Mario

cajoeter
Real name: Michel

Bericht door cajoeter » 15 mar 2012, 00:06

Hoi Mario,

De 12V op J118 loopt inderdaad via F116 en een slecht contact naar een motor toe kan snel in en uitschakelen van de motor veroorzaken waardoor inducties kunnen ontstaan die gevoelige elektronica op kunnen blazen. Je zou de oorzaak dus gevonden kunnen hebben!

flippers.be
Real name: AE
Contacteer:

Bericht door flippers.be » 15 mar 2012, 07:09

je wordt nog een echte flipperkast reparateur :good:

zwartepanter
Real name: Stefan Verhoelst

Bericht door zwartepanter » 15 mar 2012, 08:29

Nice work... :clap: ik hoop dat dit het is!

Baron Shadow

Bericht door Baron Shadow » 15 mar 2012, 10:03

Mooi werk mario dat gaat de goede kant op.
Heb ik straks nog een reparateur bij mij in de buurt :D :pin:

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Cenobyte
Contacteer:

Bericht door Cenobyte » 15 mar 2012, 11:27

Dank jullie voor de complimenten :mrgreen:
Het is eigenlijk best een leuke puzzel, maar op sommige momenten zit je er best even doorheen als iets niet lukt. Maar ik heb nu wel geleerd dat je met even een uurtje puzzelen in de manuals soms verder komt dan met een hele avond prutsen aan een kast en dingen uitproberen ;)
Groetjes,
Mario

Baron Shadow

Bericht door Baron Shadow » 15 mar 2012, 11:34

ja het is allemaal zeer logisch maar je moet alleen even de logica weten te begrijpen.
Dat is in het begin natuurlijk zeker lastig ook om het terug te plaatsen naar de kast zelf.
En je moet natuurlijk wel het schema hebben en dan ook nog begrijpen ;)
het geeft ook zeker een grote voldoening als het lukt maar ook vaak zeer frustrerend als je er niet uit komt :evil:

Plaats reactie