Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Richard Baan
Real name: Richard Baan
Contacteer:

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door Richard Baan » 18 dec 2011, 10:29

diesel64 schreef: Ja, die had ik al zien staan, maar het probleem is dat Bally zelf niet echt consequent was in die stickers.

Bijvoorbeeld. Spectrum, het model juist na Speakeasy:

http://www.ipdb.org/showpic.pl?id=2274& ... 002&zoom=1

Elektra, even voor Speakeasy:

http://www.ipdb.org/showpic.pl?id=778&picno=40647

En omwille van die reden valt het mij dus niet zwaar dat mijn sticker niet klopt. :)
Dit soort stickers (en ook de vastgeniete schema's in de kast) lijkt me echt iets wat het ontwerpteam even uitprint en in de kast hangt / niet / plakt bij de fabricage. Heeft die stagiair ook wat te doen.... :roll:
Of dat ze er achter komen dat de stickertjes missen bij de toelevering en dat nog even als restpunt opvoeren bij de leverancier. Of dat er gewoon stapels van dezelfde printen liggen, en dit net even een serie van vroeger gebruiken om wat oud materiaal op te maken.

Volgens mij vonden ze het type sticker niet het meest belangrijke toen de kast gemaakt werd.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

diesel64
Real name: Kristof

Bericht door diesel64 » 18 dec 2011, 22:25

Joepla. De laatste echte update. :)

Mijn laatste plan was de poten onder handen nemen.

Eerste probleem was uberhaupt de levellers er uit krijgen. Manman. Veel roest zorgde ervoor dat sommige echt compleet vast zaten. De beelden spreken voor zich.

Afbeelding

Afbeelding

Eerst afschuren dus. Wat een karwei... :madman:

Afbeelding

Afbeelding

En vooraleer ik ze opnieuw kon spuiten moest er eerst een primer op (nee, ik ben geen Shrek aan het restaureren :lol: ).

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen de levellers onder handen genomen. Dit is dus waarvan ik moest vertrekken. :?

Afbeelding

Tussen de bankschroef...

Afbeelding

En bewerkt met de staalborstel op een boormachine...

Afbeelding

Hetzelfde met de bouten. Voor:

Afbeelding

En na:

Afbeelding

Ook de lockbar met fijn schuurpapier opgeschuurd.

Afbeelding

Dan, nadat de poten een nachtje gedroogd hadden ze mat zwart gespoten.

Afbeelding

Dit was slechts de onderkant. Nadat deze opgedroogd was (na een paar uurtjes) de andere kant gedaan.

Afbeelding

Ja ik weet het, het is allemaal niet perfect want ik heb de primer met de borstel geverfd en het ook niet in een stofvrije omgeving gedaan. Maar ja, het is toch een pak beter dan het was.

Ook de onderkant van de levellers geverfd met metaalkleur, ter bescherming tegen roest.

Afbeelding

Ohja, als iemand zich afvraagt waarom ik de bouten niet verf: dat was origineel ook niet zo. :)

Terwijl de poten aan het drogen waren de laatste details afgewerkt. Zoals wat scorekaartjes gereproduceerd (met dank aan de website van Inkochnito).

Afbeelding

Afbeelding

Dan nog enkele overzichtsfoto's van de finale toestand van de binnenkant van de kast.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ten slotte de kast afgewerkt met een repro sticker op de muntdeur...

Afbeelding

Dan heb ik de laatste dagen wat problemen gehad met lampjes. Ik had ze ondertussen aan de praat gekregen, op twee feature lights na. Even gezocht en van eentje gemerkt dat de header op het lamp driver PCB wat gebroken soldeerpunten had.

Afbeelding

Teruggesoldeerd en nu werken al mijn feature lights, op één na. Daarvan is de transistor kapot, vermoed ik. Die moet ik nog bestellen.

Gisteren dan eindelijk de poten er terug onder gezet en de kast was dus eigenlijk officieel af. Dan had ik zin om een "photoshoot" te doen. Mijn spiegelreflex nog eens uit de kast gehaald, mijn statief opgesteld en de kast mooi geplaceerd. Mijn eerste doel was een foto maken in dezelfde aard van de foto's op die oude flyers. En, al zeg ik het zelf, da's toch redelijk goed gelukt. :)

Afbeelding

Dan mij gewoon nog wat geamuseerd met mijn statief en lange sluitertijden en ze naar eigen smaak bewerkt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo. Dat was het dan. Dit was de laatste echte update. Dan rest mij enkel nog een filmpje. Dat heb ik al gemaakt, maar ik moet het nog uploaden naar YouTube. Dus dat zal voor morgen zijn. :)

Ik ben echt wel tevreden van het resultaat, ook al heb ik niet overal de perfectie kunnen of willen nastreven. Het enige dat me eigenlijk nog een beetje stoort zijn de beschadigingen aan het cabinet hier en daar. Ik ben daarmee gestopt omdat ik het blauw niet goed kon namaken. Waarschijnlijk ga ik wel nog wat experimenteren en dus eventueel die touchups toch nog uitvoeren.

Dus... hoewel de kast af is... stay tuned voor het filmpje morgen. ;)
No shirt. No shoes. No pinball.

Cedric
Real name: Cedric Andries

Bericht door Cedric » 18 dec 2011, 22:43

Echt opnieuw een mooie kast geworden. Proficiat voor je werk. :clap: :clap: :clap:
Je zou bijna denken dat ze nieuw is...maar dan zie je een goodiebag met enn multimeter..ja hallo , this is not possible :lol:

g94
Real name: Pascal Leroy
Contacteer:

Bericht door g94 » 18 dec 2011, 23:04

Wel merkwaardig dat er op de instruction card niks over de roulette en die kaart-targets staat :?:

Super inderdaad. Wat een project! En zo gedocumenteerd. Op een manier spijtig natuurlijk dat de kast nu klaar is, want het was plezierig de vorderingen te volgen.
Hopelijk begin je snel aan een nieuw project :rose: maar misschien nu eerst wat :pin:

diesel64

Bericht door diesel64 » 18 dec 2011, 23:39

Thanks!
Cedric schreef:Echt opnieuw een mooie kast geworden. Proficiat voor je werk. :clap: :clap: :clap:
Je zou bijna denken dat ze nieuw is...maar dan zie je een goodiebag met enn multimeter..ja hallo , this is not possible :lol:
:)

Wel, ik heb even gedacht om echt nog een goodie bag toe te voegen. Want er hing nog een zakje in de kast, waarvan ik denk dat het de goodie bag was. Zaten wat lampjes enzo in.
g94 schreef:Wel merkwaardig dat er op de instruction card niks over de roulette en die kaart-targets staat :?:
De roulette spreekt nogal voor zich, alles staat op de roulette zelf geschreven. En de kaart-targets staan er eigenlijk wel op, die noemen "10 through ace".

Daarnaast staat er redelijk veel op het speelveld geschreven, welke targets wat doen. :)

Ik heb nu al een aantal spelletjes gespeeld en ik moet zeggen dat ik het spel wel leuk vind. Vooral speciaal eigenlijk. De kast is eigenlijk wel een drain-monster, maar dat compenseert zich soms doordat ge nen bal of 10 kunt spelen. Maar soms ook weer niet, en dan blijft ge achter met bijna geen punten en een spel dat na een minuut voorbij is.
g94 schreef: Super inderdaad. Wat een project! En zo gedocumenteerd. Op een manier spijtig natuurlijk dat de kast nu klaar is, want het was plezierig de vorderingen te volgen.
Make no mistake about it: ik ben content dat de kast af is. It's about bloody time. :mrgreen:
g94 schreef: Hopelijk begin je snel aan een nieuw project :rose:
Haha. Yeah right... Misschien.

Ik heb al een idee, maar ik twijfel nog. Jij weet welk idee en de redenen waarom ik nog twijfel. ;)

Dus... het zou kunnen dat ik al vlug met een nieuw project kom, maar het zou ook kunnen van niet. We zullen zien.

Q
Real name: Steven

Bericht door Q » 19 dec 2011, 09:47

Proficiat met je werk, echt super !

Hele mooie foto's ook trouwens. Management, ik zie een paar potentiële forum headers... :whisling:
*** Q is good for you !! ***

jay-jay
Real name: john van gemeren
Contacteer:

Bericht door jay-jay » 19 dec 2011, 11:50

ziet er erg mooi uit kristof....puik werk geleverd
nu kun je :pin:
Hmmmmmm.......Oooooh moet zo.........

stEmE
Real name: Steven Meeussen

Bericht door stEmE » 19 dec 2011, 12:09

Nize..very nize indeed... :D En ook prachtige foto's by the way. Knap om zo een project af te sluiten!! :good:
Het verschil tussen een oude auto en een oldtimer : als je je begint af te vragen of je de olie zou verversen of ineens de volledige wagen...
http://www.huisbaeyens.be (toneelkostuums en feestartikelen)

Eric
Real name: Eric Andries

Bericht door Eric » 19 dec 2011, 17:37

Super eindresultaat , précis nieuw. :good: :respect:

diesel64

Bericht door diesel64 » 19 dec 2011, 21:48

Bedankt allemaal voor de lovende woorden! :)
pinballservice-nl schreef:Kristof, ik vind je verslag geweldig! :good:

Ik heb nog wel een vraag over het speelveld;
Heb je gecontroleerd of het veld nog vlak was?
Wel, het speelveld is inderdaad een beetje krom. Alé, eerder "doorgezakt", niet echt blijvend krom getrokken. Maar ik denk niet dat het veel erger is dan een gewoon houten speelveld.
pinballservice-nl schreef:Hoe hard / zacht is de kunststof ongeveer omdat ik benieuwd ben naar de slijtage van de plekken waar de bal een speelveld rand raakt.
Is het te vergelijken met een kunststof keuken snij plank?
Tja, da's een moeilijke. In eerste instantie vond ik het speelveld tamelijk hard, maar dat is dan vooral aan de bovenkant (waar de lak zit). Ik vind het bij momenten vergelijkbaar met bakeliet. Aan één popbumpergat is het zelfs gebarsten, vandaar dat ik deze vergelijking maak.

Afbeelding

Aan de andere kant vind ik het weer enorm zacht als ik er iets in vijs want dan verpulvert het helemaal.

Ik kan het niet echt vergelijken met een ander materiaal. Het lijkt ook niet echt op een snijplank.
pinballservice-nl schreef: Zit de verf er vast op?
De verf zit er ongelooflijk vast op. Oorspronkelijk had ik deze Speakeasy gekocht omdat het speelveld nog zo mooi was. Totdat ik achteraf vernam dat alle Speakeasy's nog een mooi speelveld hebben. :lol:

Of de reden het plastic speelveld is of de lak die er op is gebruikt, weet ik niet. Dit is misschien een straffe uitspraak, maar ik denk dat het wel zo stevig is als een clearcoated speelveld.

Ter illustratie: de rand van de roulette zit een beetje lager dan het speelveld. Daar is het speelveld dus wel redelijk kwetsbaar voor schade. Toch is die daar amper te bespeuren.

En aan de mechanismen (zoals bijvoorbeeld de targets) merk ik toch dat de kast redelijk veel bespeeld is geweest.
pinballservice-nl schreef: Heb jij zelf nog nadelen gevonden / ondervonden uitgezonderd de schroefgaten?
Wat vind jezelf van de kwaliteit van het veld na 30 jaar tov andere speelvelden?
Dat van die schroefgaten is echt het enige nadeel dat ik kan zien. Ohja, je zou ook kunnen argumenteren dat een houten speelveld mooier is. In de shooterlane bijvoorbeeld. Hier hebben ze die bruin geverfd om hout na te bootsen. Het zou mooier kunnen zijn als je zo echt de houtlagen zag in de shooterlane. Maar ja, da's muggenziften eigenlijk.

Ik vind de kwaliteit echt veel hoger dan andere speelvelden van die ouderdom. Even illustreren: mijn Diner is 8 jaar jonger dan mijn Speakeasy en dat hele speelveld zit vol kleine barsten.

Afbeelding

In het speelveld van mijn Speakeasy zit niet één zo'n barst.

Ik denk dat dat ongeveer alles is wat ik over het speelveld kan zeggen... Als je nog vragen hebt, stel ze gerust. :)

Turalyon
Real name: Gabriël

Bericht door Turalyon » 19 dec 2011, 22:06

Wonderschoon :good:
Pins: SS, T2, LOTR
Gone: Dr Who

diesel64

Bericht door diesel64 » 19 dec 2011, 22:14

En dit had ik dus nog beloofd. Een filmpje.

En ik heb zelfs twee filmpjes in de aanbieding.

Het eerste heb ik vlug gemaakt toen het speelveld aangesloten was maar nog in de rotisserie zat. Gewoon omdat dat wel grappig is om te zien. :D

diesel64

Bericht door diesel64 » 19 dec 2011, 22:15

En het tweede is een gameplay filmpje van een redelijk spel dat ik gespeeld heb. Om het te kunnen "volgen" moet ik kort even wat basisregels van het spel uitleggen.

Speakeasy is dus een add-a-ball spel. Dat wil zeggen dat je in theorie oneindig veel extra ballen kunt verdienen. In mijn software settings vertrek je van 3 ballen en kan je op de volgende manieren extra ballen verdienen:
  • De 5 foldup-targets neerschieten in volgorde (van links naar rechts) -> 1 extra bal
  • De 5 lanes bovenaan (kaarten 5 tot 9) in volgorde (van links naar rechts of omgekeerd) -> 2 extra ballen
  • De 5 lanes bovenaan een tweede keer vervolledigen (volgorde maakt niet uit) -> 1 extra bal
  • 4 jokers halen (de lane rechts op het speelveld) -> 1 extra bal
  • Het rode vakje op de roulette -> 1 extra bal
  • Het zwarte vakje op de roulette -> je verliest 1 bal
De features met de top lanes dragen over van bal tot bal. De foldup targets en de jokers resetten na een bal.

Ook leuk om te vermelden is de "sacrifice button". Daarmee kan je de "volgorde" van de top lanes opnieuw goed zetten door de kaarten die niet in volgorde zitten op te offeren. Aan 25000 strafpunten per opgeofferde kaart. Je kan dit wel enkel maar gebruiken aan het begin van een bal en in het filmpje gebruik ik dit (overigens succesvol 8-) ) op 1:25.

De roulette draait na iedere bal of als je in een saucer schiet terwijl het blauwe lichtje ervoor aan is.

Maar... dit alles levert natuurlijk niet veel punten op. Enkel extra ballen...
Om punten te verdienen zijn de foldup targets cruciaal. Iedere keer je ze vervolledigt gaat je multiplier (van toepassing op de bonus én de roulette score) en de waarde van de spinner omhoog.

Ik begin die dualiteit in het spel wel leuk te vinden: ga je voor extra balls of voor punten?

Dan nog eventjes ook iets belangrijks: de knocker werkt een beetje anders op deze kast. Als je een extra bal verdient slaat de knocker 1 maal, bij 2 extra ballen (door de top lanes) slaat hij 2 maal en bij een replay drie maal.

Op 1:55 verdien ik eerst 1 extra bal met de foldup targets en meteen daarna 2 extra ballen met de top lanes. Ik moet wel toegeven dat dat een redelijk uitzonderlijke situatie is.

Ohja en heel op het einde bleef de bal in de linker saucer liggen omdat er een klein bladje op de switch lag. :roll: Typisch dat dat natuurlijk gebeurt terwijl je aan het filmen bent. Ik weet begod niet hoe dat daar gekomen is. Nuja.

Maar nu ga ik stoppen met zagen, want hier is het filmpje. :lol:
(klik door naar YouTube voor HD ;) )

Ziezo. Nu is mijn verhaal dus écht af. Maar als er nog vragen of opmerking zijn: plaats ze gerust! Ik reageer met plezier.

Cedric
Real name: Cedric Andries

Bericht door Cedric » 19 dec 2011, 23:20

Het geluid is in mijn oren een beetje minder, maar verder ziet het er wel leuk uit, en vooral blinkend 8-)
Super renovatie, je mag trots op je werk zijn :clap: :good:

Kuroto
Real name: Steve Gilissen

Bericht door Kuroto » 20 dec 2011, 16:21

Afbeelding
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

zwartepanter
Real name: Stefan Verhoelst

Bericht door zwartepanter » 20 dec 2011, 18:57

Knap knap!

Real name: Jos Deboosere
Contacteer:

Bericht door Avatar » 20 dec 2011, 20:37

Het geluid is heel anders dan ik verwacht had, meer broeierig spacy en science-fiction. En dat staat mij wel aan.
Ook leuk is dat die targets toelaten dat de bal er in 2 richtingen door kan gaan.

Wat betreft de restauratie ... DROOL ... Schitterend werk geleverd!
Ook het feit dat je wel degelijk kennis hebt van fotografie en je project hier zo mooi documenteert, me like!

Nu flink wat spelen en genieten van je werk ... En binnen 6 maand je volgende project hier neerpoten.
A Twix a day, keeps the anorexic away !!!

wza1979
Real name: William van de Zand

Bericht door wza1979 » 20 dec 2011, 21:02

Heel netjes gedaan. Ook erg mooie foto's trouwens.

Weet je nog met welk schuurpapier je die lockbar gedaan hebt ? 1200 ?

diesel64

Bericht door diesel64 » 20 dec 2011, 21:20

Alweer bedankt iedereen!
Avatar schreef:Het geluid is heel anders dan ik verwacht had, meer broeierig spacy en science-fiction. En dat staat mij wel aan.
Ook leuk is dat die targets toelaten dat de bal er in 2 richtingen door kan gaan.
Het geluid is inderdaad apart (net als de rest van de kast), simpel, maar toch wel leuk. Al had spraak wel cool geweest. :)
Ik kan de kast ook in EM-imitatie-mode zetten, maar dat vind ik niet zo mooi.
Avatar schreef: Wat betreft de restauratie ... DROOL ... Schitterend werk geleverd!
Ook het feit dat je wel degelijk kennis hebt van fotografie en je project hier zo mooi documenteert, me like!
Thanks. Fotografie is een oude passie van mij.
Avatar schreef: Nu flink wat spelen en genieten van je werk ... En binnen 6 maand je volgende project hier neerpoten.
:lol: We zien wel... ;)
wza1979 schreef:Weet je nog met welk schuurpapier je die lockbar gedaan hebt ? 1200 ?
Ik weet het niet meer juist, ik denk 600 of 800. Fijner had ik niet liggen, al had dat natuurlijk wel beter geweest. Ik ben er nog eens achterna geweest met metaalpoets. 1200 moet wel goed zijn.

Saru
Real name: Severijn Huion
Contacteer:

Bericht door Saru » 21 dec 2011, 09:03

Fantastisch werk!
Werkje voor trots op te zijn ;)
Have: Phantom Of The Opera, Judge Dredd, Mame Cab, Lucky 21, Electronic Dart

ruud
Real name: Ruud Wouters

Bericht door ruud » 25 dec 2011, 14:18

DROOL ?????
Nederlands flipperkampioen 2018

Kuroto
Real name: Steve Gilissen

Bericht door Kuroto » 25 dec 2011, 21:28

Heb de kast in't echt gezien deze week, en 't is echt een juweeltje!
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

diesel64

Bericht door diesel64 » 25 dec 2011, 21:40

Thanks again :)

den stef
Real name: stefan proot

Bericht door den stef » 27 dec 2011, 15:52

mooi

Real name: Jos Deboosere
Contacteer:

Bericht door Avatar » 27 dec 2011, 21:51

ruud schreef:DROOL ?????
Dat is Engels en staat voor "het kwijl loopt me spontaan uit de mond bij het aanschouwen van zoveel schoonheid"
A Twix a day, keeps the anorexic away !!!

Plaats reactie