Hupla, update van de dag.
Vandaag begonnen met de laatste hand te leggen aan de targets. Ik heb daar namelijk nog een laagje zelfklevende vinyl over geplakt om ze te beschermen (aangezien de huidige tekening gewoon op standaard stickerpapier gedrukt is).
Deze vinyl heb ik afgesneden op dezelfde grootte van de target:
En dan er over geplakt. Hier zijn alle targets reeds gedaan:
Bovendien is vandaag mijn bestelling gearriveerd. Zalige timing!

Ik kon dus mijn derde popbumper in mekaar steken.
Volgende stap: de target assembly.
Dit is dus het enige aan de kast dat ik niet ga kunnen fixen omdat er geen zulke plastic wanden meer te vinden zijn.

Nuja. Ik zal ermee moeten leren leven.
Targets afgewerkt:
Dan, plaatsen van posts en dergelijke:
Dan... ik moest mijn touchups nog beschermen. Ook daarvoor vinyl gesneden en geplakt. Hier zie je telkens in de eerste foto de vinyl op de toekomstige plaats liggen en op de volgende foto de vinyl er op geplakt.
Van deze was ik niet helemaal content. De vinyl gaat over de insert en dat zie je nogal fel. Daarom hem voorzichtig rond de insert gesneden.
En ten slotte nog deze:
Dan de rubbers. Het begint nu echt wel naar het einde te gaan.
Zoals je ziet op de bovenstaande foto zijn de lane guides nog niet aanwezig. Dit komt omdat er 2 wire guides daar afgebroken zijn. Mijn vader heeft voorgesteld om die na te maken, en da's ondertussen gelukt, maar ik heb geen boortje om de gaatjes opnieuw te boren zodat ze goed passen. Morgen naar de winkel dus en dan kunnen ook de lane guides er op.
Dan... toen ik de rechter return guide er wou op zetten, merkte ik dat één van beide schroeven niet wou blijven zitten. Djezes, hoe heb ik hier over kunnen kijken...
Isopon to the rescue!
Ondertussen begonnen met de speelveld plastics. Ja ik weet het, er is hier en daar een barstje in of een klein hoekje af. Maar ik ga niet beginnen met de plastics te reproduceren. De reden is simpel: de plastics zijn vergeeld. Als ik er eentje zou namaken, zou die totaal niet meer bij de rest passen qua look. En dan zou ik alle plastics moeten namaken. En daar ga ik echt niet mee beginnen.
Trouwens, ik heb alle plastics vast gemaakt met nieuwe rubberen post caps. Van die oldskool types. Prachtig. Was ook wel nodig, want de originelen waren totaal verhard en vergeeld.
En nadat de Isopon gedroogd was, ook de return guide terug gezet.
Dan, voor de laatste keer aan de onderkant van het speelveld, alles nog terug solderen wat nog moest...
En enkele overview shots van het eindresultaat aan de onderkant.
Dan... Een spannend moment. Ik ga proberen de kast op te starten, in fases. Hiervoor moet het speelveld immers nog niet in de kast zitten.
Eerst alles los gekoppeld om het rectifier board te testen. Ik had wel al een lampje in de muntdeur gestoken om toch wat feedback te hebben of de stroom aan stond of niet.
Stroom aan gezet en...
En er springen ook geen zekeringen. En de voltages op het rectifier board zien er in orde uit. Da's al goed! Dan de kopkast (zonder de PCBs) aangesloten, en nog steeds alles in orde.
Dan de Solenoid Driver / Power Board. Ik moest die nog eerst even tonen, dat had ik beloofd. Dit is de eindstaat van het bord.
Ik heb zo'n "repro" high voltage shield gekocht op Ebay. Kostte twee keer niets, dusja. Maar ik ben er niet 100% content van. Het is wat te dik, de randen zijn gekarteld en de sticker is geïmproviseerd. De volgende keer maak ik het zelf.
En dit is dus de achterkant van het bord. Het zwarte draadje linksonder is de fix voor de slecht herstelde transistor. De andere draadjes zijn "mods" die de druk op de voeding verlichten (zwarte kabels voor de ground, de rode voor de +5V).
Dan dit PCB dus in de kast gestoken, aangesloten en de voltages gecontroleerd. En deze zijn perfect! Ongelooflijk eigenlijk. Enkel de high voltage heb ik wat moeten afstellen.
Dan een groot moment. De CPU er in gemonteerd, de stroom aangezet en...
De kast start op!

Ik kan zelfs al een spel starten. En de displays zijn ook nog alle vijf perfect. Zalig gewoonweg.
Dan het geluidsbordje er in gestoken, waar ik eigenlijk niet zo veel van verwachtte. En inderdaad, geen geluid. Alé wel geluid, maar heel stil gewoon af en toe een biepje. Hmm.
Het stille lag gewoon aan het feit dat de volumeregeling dicht stond.

Maar de biepjes... Hmm...
Op de testknop van het geluidsPCB gedrukt en... dat werkte wel...
Totdat ik besefte dat in dit type kasten de fabriekinstelling voor het geluid zo is dat er géén achtergrondgeluid is. In fabriekinstellingen doet de kast eigenlijk met bliepjes een EM-er na. Vlug in de manual de instelling voor het geluid gezocht en hupla! Het geluid werkt ook perfect!
Echt spectaculair is het geluid niet. Verre van zelfs. Waarschijnlijk is het geluid wel hét minpunt van deze kast. Het was zelfs totaal niet vooruitstrevend voor zijn tijd. Maar dat kan me geen fluit schelen. Ik vind het best wel charmant.
En zo ziet de kast er uit wanneer de kopruit er opnieuw in zit en er een spel gestart is:
Morgen dus naar de winkel om die boortjes zodat ik de wire guides en de lane guides kan installeren. En dan het speelveld er opnieuw in flikkeren. En dan is de kast zo goed als af. Enkel de poten nog spuiten, de ball shooter installeren en hier en daar nog wat verf bijwerken en ik ben aan het...
En aan iedereen die hier zo zat te suggereren... Ja ik maak wel een filmpje als ze af is.