Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Cedric
Real name: Cedric Andries

Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4

Bericht door Cedric » 12 dec 2011, 11:05

Super gedaan, binnen kort weer een mooi filmpje om te bekijken...( hint hint ) :clap: :clap:

diesel64
Real name: Kristof

Bericht door diesel64 » 12 dec 2011, 22:00

Ik heb deze week verlof, dus er kan veel aan de Speakeasy gewerkt worden. Daarmee alweer een update! Met wat ik vandaag gedaan heb.

Eigenlijk is dat heel simpel: gewoon verder gegaan met de heropbouw van het speelveld.

Slingshots:

Afbeelding

Afbeelding

Dan ineens nog een uitgehold schroefgat gevonden dat ik gemist was. Dit dan maar gevuld met Isopon, samen met nog heel wat andere gaatjes die mogelijk problematisch zouden worden.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens begonnen met het opbouwen van de popbumpers. Voorlopig kan ik er maar twee van de drie in mekaar steken omdat ik een veer kwijt gespeeld ben bij het demonteren. Die veer is echter al besteld, dus het hangt er een beetje van af wanneer die bestelling arriveert om die laatste bumper te doen.

Afbeelding

Afbeelding

Dan... de roulette!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Prachtig hé? :)

Overblijvende ball guides:

Afbeelding

Dan... overal op het speelveld de lampjes geïnstalleerd. Ja wadde... :madman: Dat zijn er echt overdreven veel. Ik heb ze eens geteld en op het speelveld zitten er (jawel) 99! En in de kopkast nog eens 32. Dan zijn dus in totaal 131 lampjes in deze kast. :madman: Over het stroomverbruik gaan we maar zwijgen hé. :whisling: Geen wonder dat de voedingen van deze kasten het zo zwaar hebben...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu, als ik het glas op de roulette leg, blinkt die natuurlijk heel wat minder. Het glas is nogal verkrast en wat dof hé. Iemand toevallig tips? Nuja, ik ben eigenlijk van plan het zo te laten gelijk het nu is. Het is nog steeds een pak beter dan het was.

Afbeelding

Ball arch:

Afbeelding

Through:

Afbeelding

Gate:

Afbeelding

En om de werken van vandaag af te sluiten, de spinner:

Afbeelding

Ziezo. Morgen doe ik (normaal gezien) verder. En misschien dan morgenavond weer een update. Wie weet. :D
No shirt. No shoes. No pinball.

Cedric

Bericht door Cedric » 12 dec 2011, 23:04

Indien het glas van de roulette gewoon dof is kan je het met puimsteenpoeder oppoetsen :) . Droog met katoen vod.
indien er krassen inzitten zal het handmatig niet mogelijk zijn deze weg te krijgen :cry:
dan misschien wel met een polier machine en aluminium oxide of andere.

zwartepanter
Real name: Stefan Verhoelst

Bericht door zwartepanter » 12 dec 2011, 23:05

Shiny! 8-)

Teta
Real name: Steven Demets

Bericht door Teta » 13 dec 2011, 00:12

zwartepanter schreef:Shiny! 8-)
What he said!

Teta
I brake for giant cyberhamsters!

g94
Real name: Pascal Leroy
Contacteer:

Bericht door g94 » 13 dec 2011, 00:57

Afbeelding

speachless... :shock:

diesel64

Bericht door diesel64 » 13 dec 2011, 23:31

Hupla, update van de dag.

Vandaag begonnen met de laatste hand te leggen aan de targets. Ik heb daar namelijk nog een laagje zelfklevende vinyl over geplakt om ze te beschermen (aangezien de huidige tekening gewoon op standaard stickerpapier gedrukt is).

Deze vinyl heb ik afgesneden op dezelfde grootte van de target:

Afbeelding

En dan er over geplakt. Hier zijn alle targets reeds gedaan:

Afbeelding

Bovendien is vandaag mijn bestelling gearriveerd. Zalige timing! :yahoo: Ik kon dus mijn derde popbumper in mekaar steken.

Afbeelding

Volgende stap: de target assembly.

Afbeelding

Dit is dus het enige aan de kast dat ik niet ga kunnen fixen omdat er geen zulke plastic wanden meer te vinden zijn. :( Nuja. Ik zal ermee moeten leren leven.

Afbeelding

Targets afgewerkt:

Afbeelding

Afbeelding

Dan, plaatsen van posts en dergelijke:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan... ik moest mijn touchups nog beschermen. Ook daarvoor vinyl gesneden en geplakt. Hier zie je telkens in de eerste foto de vinyl op de toekomstige plaats liggen en op de volgende foto de vinyl er op geplakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van deze was ik niet helemaal content. De vinyl gaat over de insert en dat zie je nogal fel. Daarom hem voorzichtig rond de insert gesneden.

Afbeelding

En ten slotte nog deze:

Afbeelding

Afbeelding

Dan de rubbers. Het begint nu echt wel naar het einde te gaan. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet op de bovenstaande foto zijn de lane guides nog niet aanwezig. Dit komt omdat er 2 wire guides daar afgebroken zijn. Mijn vader heeft voorgesteld om die na te maken, en da's ondertussen gelukt, maar ik heb geen boortje om de gaatjes opnieuw te boren zodat ze goed passen. Morgen naar de winkel dus en dan kunnen ook de lane guides er op.

Dan... toen ik de rechter return guide er wou op zetten, merkte ik dat één van beide schroeven niet wou blijven zitten. Djezes, hoe heb ik hier over kunnen kijken... :roll:

Afbeelding

Isopon to the rescue!

Afbeelding

Ondertussen begonnen met de speelveld plastics. Ja ik weet het, er is hier en daar een barstje in of een klein hoekje af. Maar ik ga niet beginnen met de plastics te reproduceren. De reden is simpel: de plastics zijn vergeeld. Als ik er eentje zou namaken, zou die totaal niet meer bij de rest passen qua look. En dan zou ik alle plastics moeten namaken. En daar ga ik echt niet mee beginnen. :mrgreen:

Trouwens, ik heb alle plastics vast gemaakt met nieuwe rubberen post caps. Van die oldskool types. Prachtig. Was ook wel nodig, want de originelen waren totaal verhard en vergeeld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nadat de Isopon gedroogd was, ook de return guide terug gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Dan, voor de laatste keer aan de onderkant van het speelveld, alles nog terug solderen wat nog moest...

Afbeelding

En enkele overview shots van het eindresultaat aan de onderkant.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan... Een spannend moment. Ik ga proberen de kast op te starten, in fases. Hiervoor moet het speelveld immers nog niet in de kast zitten.

Afbeelding

Eerst alles los gekoppeld om het rectifier board te testen. Ik had wel al een lampje in de muntdeur gestoken om toch wat feedback te hebben of de stroom aan stond of niet.

Stroom aan gezet en...

Afbeelding

Afbeelding

En er springen ook geen zekeringen. En de voltages op het rectifier board zien er in orde uit. Da's al goed! Dan de kopkast (zonder de PCBs) aangesloten, en nog steeds alles in orde.

Afbeelding

Dan de Solenoid Driver / Power Board. Ik moest die nog eerst even tonen, dat had ik beloofd. Dit is de eindstaat van het bord.

Ik heb zo'n "repro" high voltage shield gekocht op Ebay. Kostte twee keer niets, dusja. Maar ik ben er niet 100% content van. Het is wat te dik, de randen zijn gekarteld en de sticker is geïmproviseerd. De volgende keer maak ik het zelf.

Afbeelding

En dit is dus de achterkant van het bord. Het zwarte draadje linksonder is de fix voor de slecht herstelde transistor. De andere draadjes zijn "mods" die de druk op de voeding verlichten (zwarte kabels voor de ground, de rode voor de +5V).

Afbeelding

Dan dit PCB dus in de kast gestoken, aangesloten en de voltages gecontroleerd. En deze zijn perfect! Ongelooflijk eigenlijk. Enkel de high voltage heb ik wat moeten afstellen.

Dan een groot moment. De CPU er in gemonteerd, de stroom aangezet en...

Afbeelding

De kast start op! :D Ik kan zelfs al een spel starten. En de displays zijn ook nog alle vijf perfect. Zalig gewoonweg.

Dan het geluidsbordje er in gestoken, waar ik eigenlijk niet zo veel van verwachtte. En inderdaad, geen geluid. Alé wel geluid, maar heel stil gewoon af en toe een biepje. Hmm.

Het stille lag gewoon aan het feit dat de volumeregeling dicht stond. :lol: Maar de biepjes... Hmm...

Op de testknop van het geluidsPCB gedrukt en... dat werkte wel... :madman:

Totdat ik besefte dat in dit type kasten de fabriekinstelling voor het geluid zo is dat er géén achtergrondgeluid is. In fabriekinstellingen doet de kast eigenlijk met bliepjes een EM-er na. Vlug in de manual de instelling voor het geluid gezocht en hupla! Het geluid werkt ook perfect! :yahoo:

Echt spectaculair is het geluid niet. Verre van zelfs. Waarschijnlijk is het geluid wel hét minpunt van deze kast. Het was zelfs totaal niet vooruitstrevend voor zijn tijd. Maar dat kan me geen fluit schelen. Ik vind het best wel charmant. :)

En zo ziet de kast er uit wanneer de kopruit er opnieuw in zit en er een spel gestart is:

Afbeelding

Morgen dus naar de winkel om die boortjes zodat ik de wire guides en de lane guides kan installeren. En dan het speelveld er opnieuw in flikkeren. En dan is de kast zo goed als af. Enkel de poten nog spuiten, de ball shooter installeren en hier en daar nog wat verf bijwerken en ik ben aan het... :pin:

En aan iedereen die hier zo zat te suggereren... Ja ik maak wel een filmpje als ze af is. ;)

Teta
Real name: Steven Demets

Bericht door Teta » 14 dec 2011, 00:58

Prachtig werk!

Teta
I brake for giant cyberhamsters!

Cedric

Bericht door Cedric » 14 dec 2011, 22:18

Prachtig gedaan 8-) , proficiat :clap:

zwartepanter

Bericht door zwartepanter » 15 dec 2011, 17:49

Chapeau!

Eric
Real name: Eric Andries

Bericht door Eric » 15 dec 2011, 18:13

Mooie,proficiaat :good: :respect:

stEmE
Real name: Steven Meeussen

Bericht door stEmE » 15 dec 2011, 19:23

Woohooooo!!! Knap gedaan :respect:
Het verschil tussen een oude auto en een oldtimer : als je je begint af te vragen of je de olie zou verversen of ineens de volledige wagen...
http://www.huisbaeyens.be (toneelkostuums en feestartikelen)

diesel64

Bericht door diesel64 » 16 dec 2011, 17:16

Bedankt iedereen voor de aanmoedigingen!

Owkay. Hier de voorlaatste update.

Eerst de gereproduceerde ball guides, vertrokken van een oude kapstok. Niet perfect natuurlijk, maar meer dan goed genoeg. (Het afgebroken origineel bovenaan en de twee repro's onderaan)

Afbeelding

Ball shooter gemonteerd:

Afbeelding

Best wel ok, als je weet dat ik hier van vertrokken ben :)

Afbeelding

Dan ehm. Eerlijk toegeven dat ik iets vergeten was. Een batterijhouder installeren en aansluiten op de MPU. :oops:

Afbeelding

De houder zelf af:

Afbeelding

En gemonteerd:

Afbeelding

Connectortje toegevoegd aan de MPU om de batterijhouder op aan te sluiten:

Afbeelding

Et voila:

Afbeelding

Dan, beide ball guides geïnstalleerd. (Gewoon in een met Isopon opgevuld gat kloppen bleek niet sterk genoeg te zijn. Ik heb er dan nog maar wat secondelijm in gespoten en dat blijkt nu goed stevig te houden)

Afbeelding

En dan kunnen ook de lane guides er op. Deze zijn allemaal nieuw aangezien de oude totaal aan frut gespeeld waren:

Afbeelding

Afbeelding

Pop bumper collars (twee van de drie zijn nieuw)

Afbeelding

Voordat ik de bumpercaps installeerde wou ik zeker zijn dat de lamp sockets en de lampjes er in goed werkten. Dit omdat deze caps vast klikken en ik geen goesting had om ze weer los te moeten prutsen. Dan geprobeerd mijn speelveld aan te koppelen terwijl het nog in de rotisserie zat. Ik zit natuurlijk wel met het probleem dat mijn rotisserie van ijzer is en dus kortsluiting kan veroorzaken. Gewoon wat hout tussen het speelveld en de rotisserie gestoken...

Afbeelding

De GI aangekoppeld en die werkte naar behoren.

Afbeelding

Dan ook even de rest aangekoppeld en de feature lights gaan mooi mee met de attract mode. :yahoo:

Afbeelding

Wel een pak lampjes die niet werken... Whut? :shock:
Heb ik blijkbaar bij het kuisen en sorteren van de oude lampjes de kapotte en de werkende door mekaar gesmeten... Waardoor ik heel wat kapotte geïnstalleerd heb onder het speelveld... :roll: Maarja, da's niet zo erg.

En dan het spannende moment... De repro bumpercaps...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mooi hé. :)

Wat ik wel merkte is dat de roulette bijna nooit wou werken. Als ik tegen de connector van het Solenoid Expander Board drukte, werkte die wel. Even het PCB losgeschroefd en er waren inderdaad een paar gebroken soldeerpunten aan de connector.

Afbeelding

Deze teruggeplaatst en... nog steeds niets. :(

Ik had me er al bij neergelegd dat ik de connector ging moeten vervangen (en dus weer een week ofzo ging moeten wachten voordat de kast volledig speelbaar was) toen ik per ongeluk met mijn vinger zachtjes tegen de relay tikte en de roulette begon te werken... Muh?

Het PCB terug er af genomen en eens goed gekeken... En inderdaad. Het was amper te zien maar ook één van de soldeerpunten van het relay was gebroken. Alle acht de contacten van de relay dan maar terug gesoldeerd en ze werkte perfect! :yahoo:

Dan een groot moment. Het speelveld terug in de kast gestoken:

Afbeelding

En dan deel ik bij deze nog enkele sfeerfoto's. "Speakeasy by night" :ugeek:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wel nog even vermelden: de kast is nog niet af. De laatste foto's uit deze update zijn eergisteren genomen, dus ik sta alweer wat verder ondertussen. Er komt dus nog één grote update aan en dat zou normaal gezien de laatste moeten zijn. En ik ga ook nog een filmpje maken. :)

g94
Real name: Pascal Leroy
Contacteer:

Bericht door g94 » 16 dec 2011, 17:27

Vree sjiek Kristof, echt waar. Ik kijk al uit naar de finale foto's en het filmpje...
:good: :respect:

Kuroto
Real name: Steve Gilissen

Bericht door Kuroto » 16 dec 2011, 17:36

Nice! Very nice! :cheers:
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

stEmE
Real name: Steven Meeussen

Bericht door stEmE » 16 dec 2011, 17:51

Nu ben ik echt wel benieuwd naar die laatste update hoor...ziet er gewoonweg prachtig uit. Klasse!! :respect:
Het verschil tussen een oude auto en een oldtimer : als je je begint af te vragen of je de olie zou verversen of ineens de volledige wagen...
http://www.huisbaeyens.be (toneelkostuums en feestartikelen)

Baron Shadow
Real name: Ruud Kooij

Bericht door Baron Shadow » 16 dec 2011, 17:53

Ziet er echt goed uit je zou er zo een nemen. :good:
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Cedric

Bericht door Cedric » 17 dec 2011, 11:31

:clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-)
nu nog alleen :pin: :pin: :pin: :pin:

Eric
Real name: Eric Andries

Bericht door Eric » 17 dec 2011, 12:02

Super knap, snel de Laatste update. :yahoo:

zwartepanter

Bericht door zwartepanter » 17 dec 2011, 14:00

Fantastisch! :good:

Pinman
Real name: Yes

Bericht door Pinman » 17 dec 2011, 17:53

...
Laatst gewijzigd door Pinman op 06 apr 2021, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.

diesel64

Bericht door diesel64 » 17 dec 2011, 18:21

Bedankt voor de complimenten iedereen. :)

De laatste update volgt waarschijnlijk morgen.
Pinman schreef:Heel mooi!! BTW, die high voltage stikkers kun je ook bij Peter Koch downloaden: http://www.pinballrebel.com/pinball/cards/
Staan onder Backbox Cards.
Ja, die had ik al zien staan, maar het probleem is dat Bally zelf niet echt consequent was in die stickers.

Bijvoorbeeld. Spectrum, het model juist na Speakeasy:

http://www.ipdb.org/showpic.pl?id=2274& ... 002&zoom=1

Elektra, even voor Speakeasy:

http://www.ipdb.org/showpic.pl?id=778&picno=40647

En omwille van die reden valt het mij dus niet zwaar dat mijn sticker niet klopt. :)

Pinman

Bericht door Pinman » 17 dec 2011, 20:42

...
Laatst gewijzigd door Pinman op 06 apr 2021, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.

diesel64

Bericht door diesel64 » 17 dec 2011, 20:53

Inderdaad. Maar in mijn "onderzoek" naar dergelijke zaken (alsook andere zoals bijvoorbeeld kleur van de flipperknoppen) heb ik gemerkt dat Bally destijds absoluut niet consequent was in die details. Dus stoort het me totaal niet dat ik dat ook niet ben. :)

Pinman

Bericht door Pinman » 17 dec 2011, 21:48

...
Laatst gewijzigd door Pinman op 06 apr 2021, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie