Three Decades of Dust: Speakeasy 4
- zwartepanter
- Real name: Stefan Verhoelst
Re: Three Decades of Dust: Speakeasy 4
Goed gedaan Kristof!
Ga je er een soort vernis nog overzetten om te beletten dat je verf gaat afschuren?

Merci!
Ja. Waarschijnlijk gewoon plaatselijk een stukje mylar over de touchups plakken.zwartepanter schreef:Goed gedaan Kristof!Ga je er een soort vernis nog overzetten om te beletten dat je verf gaat afschuren?
No shirt. No shoes. No pinball.
- zwartepanter
Off-topic: Ik zal binnenkort de draad van mijne WW weer eens oppakken... kheb ook inserts te doen en wat verfschade bij te werken, daarna een ganse mylar erover. Dat ligt hier al enkele maanden open... en ik kom er maar niet toe. Alleszins, je doet mij zin krijgen om er weer in te vliegen!
On-topic: doe zo voort, je bent er bijna.
On-topic: doe zo voort, je bent er bijna.
Vlug toch nog even een mini-update. Of een aanvulling aan de vorige, zo zou je het ook kunnen noemen.
Ik heb zonet even de touchups waar ik het over had afgewerkt. En het resultaat is wel geslaagd, vind ik.
De 60-insert:

En het rijtje met driehoekjes. Eerst het rood aangebracht:

Daarna de zwarte lijntjes:

Again, hier was de verf nog niet droog en op foto valt het veel feller op dan in het echt (het rood is niet zo verschillend als hier te zien). Bovendien is dit serieus ingezoomd. Ook aan de "5" heb ik trouwens een klein tikje bijgewerkt.
Ter vergelijking, het origineel:

Ik heb zonet even de touchups waar ik het over had afgewerkt. En het resultaat is wel geslaagd, vind ik.
De 60-insert:
En het rijtje met driehoekjes. Eerst het rood aangebracht:
Daarna de zwarte lijntjes:
Again, hier was de verf nog niet droog en op foto valt het veel feller op dan in het echt (het rood is niet zo verschillend als hier te zien). Bovendien is dit serieus ingezoomd. Ook aan de "5" heb ik trouwens een klein tikje bijgewerkt.
Ter vergelijking, het origineel:
- Cedric
- Real name: Cedric Andries
't ziet er allemaal veelbelovend uit
.k ben benieuwd naar het vervolg 

- stEmE
- Real name: Steven Meeussen
knap...knap...knap... 

Het verschil tussen een oude auto en een oldtimer : als je je begint af te vragen of je de olie zou verversen of ineens de volledige wagen...
http://www.huisbaeyens.be (toneelkostuums en feestartikelen)
http://www.huisbaeyens.be (toneelkostuums en feestartikelen)
Goed bezig man! Die touchups is iets waar ik nog moet aan beginnen op mijn Devil Riders...
Teta
Teta
I brake for giant cyberhamsters!
Knap werk 

Aléhup. Hier zijn we weer. Een update over wat ik vandaag gedaan heb.
Dus. De twee kickout saucers op het speelveld hebben wat schade. Dat ga ik proberen herstellen.

Het plan: met een Dremel-achtig ding de schade wegschuren...

Geloof me... De eerste keer dat je met zo'n ding op je speelveld komt, voel dat toch wel wat scary aan...

Maar het is dan toch gelukt...

De linkse saucer voor:

En na:

Dan... de saucers opgevuld met Isopon P38.

Nu, die Isopon is wel tricky om mee te werken. Ge zijt zo rustig bezig en ineens, bam, is het het materiaal op uw werkblad opgedroogd. En, zoals ik wel verwacht had, heb ik ook veel te veel klaar gemaakt. Maar da's nu nog niet zo erg.

Dan... terwijl de Isopon aan het drogen was van de gelegenheid gebruik gemaakt om het speelveld af te dekken. De reden is dat nadat ik de saucers geverfd heb, ik ze ga lakken met een spuitbus.

Aan de saucers zelf gewoon Tesa Crepe gebruikt en uitgesneden als maskeerfolie.
Ja, het zal best niet ideaal zijn, maar ik had het in de kast liggen en het is mooi gelukt.

Dan, een tijdje later, nadat de Isopon gedroogd was deze opgeschuurd.

En dan is het tijd om te verven. Ik vreesde weer voor een color matching hell, maar het is nog redelijk goed gelukt. Ik heb dus de binnenste ring niet volledig herschilderd, maar enkel de Isopon. Aan de buitenste ring heb ik niets gedaan. Op deze foto's is de verf wel nog niet droog.

Lakken is voor morgen.
Dan, die andere color matching hell. Het cabinet.
Ik heb blauwe verf gekocht in de winkel, maar ook deze is te grauw.
Beetje verkeerd gekocht dus. Gemengd met zwart geeft het wel een iets betere match dat de vorige. Het is nog steeds zichtbaar, maar het is toch al wat beter. Hier ga ik vrede mee nemen. Perfect zal het toch nooit zijn, maar dit valt nog mee.

De kopkast vroeger:

En nu:

Wel zichtbaar, maar valt toch nog redelijk mee.
Dan, ten derde. Ik heb mijn targets laten printen. Niet op van die speciale vinyl, maar gewoon bij de lokale drukker op transparant stickerpapier.

Mooi hé.
Dan, de eerste uitgeknipt en op hoop van zege...

Erop geplakt en... wow! Het resultaat is echt wel goed. En hij zat van de eerste keer op de juiste plaats. Ik had echt schrik dat het bijna onmogelijk ging zijn om die over de originele tekening te plakken. Maar dat viel enorm mee!

En ook wel. Ik heb even getwijfeld om het niet op wit papier te printen, maar dat zou er zo uitgezien hebben. Echt niet zo goed.

De boer er dan ook maar opgeplakt en dat ging ook vanzelf!

Dan de koningin, koning en aas ook gedaan en die gingen ook bijna even vlot. Enkel de koning en aas eventjes moeten herpositioneren en dit is het resultaat:

Ik ben er echt supercontent over!
En wat ook genoeg zegt: ik heb 12 keer de 5 targets laten printen (zodat ik wat kon prutsen) en ik heb maar 1 setje nodig gehad.
Dus... bij deze, als nog iemand Speakeasy targets nodig heeft... ik heb nog 11 sets over.
Nu, wel even jullie raad gevraagd. Natuurlijk moeten die targets nog extra beschermd worden, want die stickerplastiek gaat dat niet uithouden. Wat zou het best zijn? Er gewoon nog een laagje mylar over plakken of ook de targets lakken?
Voorlopig ben ik wat meer voor de mylar, want dat is toch wel iets omkeerbaarder als lak...
Bon, mijn werk begint nu echt wel in te korten. Stay tuned!
Dus. De twee kickout saucers op het speelveld hebben wat schade. Dat ga ik proberen herstellen.
Het plan: met een Dremel-achtig ding de schade wegschuren...
Geloof me... De eerste keer dat je met zo'n ding op je speelveld komt, voel dat toch wel wat scary aan...

Maar het is dan toch gelukt...
De linkse saucer voor:
En na:
Dan... de saucers opgevuld met Isopon P38.
Nu, die Isopon is wel tricky om mee te werken. Ge zijt zo rustig bezig en ineens, bam, is het het materiaal op uw werkblad opgedroogd. En, zoals ik wel verwacht had, heb ik ook veel te veel klaar gemaakt. Maar da's nu nog niet zo erg.

Dan... terwijl de Isopon aan het drogen was van de gelegenheid gebruik gemaakt om het speelveld af te dekken. De reden is dat nadat ik de saucers geverfd heb, ik ze ga lakken met een spuitbus.
Aan de saucers zelf gewoon Tesa Crepe gebruikt en uitgesneden als maskeerfolie.

Dan, een tijdje later, nadat de Isopon gedroogd was deze opgeschuurd.
En dan is het tijd om te verven. Ik vreesde weer voor een color matching hell, maar het is nog redelijk goed gelukt. Ik heb dus de binnenste ring niet volledig herschilderd, maar enkel de Isopon. Aan de buitenste ring heb ik niets gedaan. Op deze foto's is de verf wel nog niet droog.
Lakken is voor morgen.
Dan, die andere color matching hell. Het cabinet.
Ik heb blauwe verf gekocht in de winkel, maar ook deze is te grauw.

De kopkast vroeger:
En nu:
Wel zichtbaar, maar valt toch nog redelijk mee.
Dan, ten derde. Ik heb mijn targets laten printen. Niet op van die speciale vinyl, maar gewoon bij de lokale drukker op transparant stickerpapier.
Mooi hé.

Dan, de eerste uitgeknipt en op hoop van zege...
Erop geplakt en... wow! Het resultaat is echt wel goed. En hij zat van de eerste keer op de juiste plaats. Ik had echt schrik dat het bijna onmogelijk ging zijn om die over de originele tekening te plakken. Maar dat viel enorm mee!
En ook wel. Ik heb even getwijfeld om het niet op wit papier te printen, maar dat zou er zo uitgezien hebben. Echt niet zo goed.
De boer er dan ook maar opgeplakt en dat ging ook vanzelf!
Dan de koningin, koning en aas ook gedaan en die gingen ook bijna even vlot. Enkel de koning en aas eventjes moeten herpositioneren en dit is het resultaat:
Ik ben er echt supercontent over!

Nu, wel even jullie raad gevraagd. Natuurlijk moeten die targets nog extra beschermd worden, want die stickerplastiek gaat dat niet uithouden. Wat zou het best zijn? Er gewoon nog een laagje mylar over plakken of ook de targets lakken?
Voorlopig ben ik wat meer voor de mylar, want dat is toch wel iets omkeerbaarder als lak...
Bon, mijn werk begint nu echt wel in te korten. Stay tuned!
- Cedric
- Real name: Cedric Andries
Whow
super die targets
euh...en de rest ook natuurlijk.

- Baron Shadow
- Real name: Ruud Kooij
Met nog 11 setjes over kun je ligt eens testen wat lak doet.
En anders kun je altijd nog voor mylar kiezen.
Wel netjes zo hoor.
En anders kun je altijd nog voor mylar kiezen.
Wel netjes zo hoor.
Take my advice...I don't use it anyway....
Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.
Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.
- zwartepanter
Goed gelukt! 

- g94
- Real name: Pascal Leroy
- Contacteer:
Super goed gelukt inderdaad: decals, herstellingen, retouches... en dat voor je eerste keer
! Het bewijst nog maar eens wat ik zo dikwijls zeg als mensen me over restauraties aanspreken: je moet gewoon het lef hebben om het te proberen, zeggen: "dit gaat me wel lukken", zelfs al heb je het nog nooit gedaan. Raad vragen, je goed informeren, en dan gewoon doén.
Targets zijn ook super. Mijn enige bedenking: ik zou de decal aan de rand van de target afgesneden hebben. Nu zie je dat randje. Dan zou zelfs dat niet zichtbaar geweest zijn. Maar bon, da's detailkritiek hé op topwerk...
Ik zou afwerken met mylar ten andere.

Targets zijn ook super. Mijn enige bedenking: ik zou de decal aan de rand van de target afgesneden hebben. Nu zie je dat randje. Dan zou zelfs dat niet zichtbaar geweest zijn. Maar bon, da's detailkritiek hé op topwerk...
Ik zou afwerken met mylar ten andere.
Restauraties: Eight Ball Deluxe - Defender - Barracora -Harlem Globetrotters - Time Fantasy - AFM - MB - MM - TAF whitewood - LOTR - The Sopranos
Bedankt voor de aanmoedigingen, iedereen.
Ik ga trouwens gaan voor de mylar-oplossing en die ga ik wel over de volledige target plakken. Ik maak me sterk dat daardoor het randje nog wat minder zal opvallen. Bovendien denk (hoop) ik dat je dat helemaal niet meer gaat zien als je door de speelveldruit moet kijken.
Inderdaad. Dat is eigenlijk mijn grootste drijfveer. Het idee van "dat kan ik ook!" ofwel (als ik de skills nog niet heb) "dat moét ik ook kunnen!".g94 schreef:Super goed gelukt inderdaad: decals, herstellingen, retouches... en dat voor je eerste keer! Het bewijst nog maar eens wat ik zo dikwijls zeg als mensen me over restauraties aanspreken: je moet gewoon het lef hebben om het te proberen, zeggen: "dit gaat me wel lukken", zelfs al heb je het nog nooit gedaan. Raad vragen, je goed informeren, en dan gewoon doén.

Ik geef je volledig gelijk. Het randje stoort mij ook een beetje. Eerlijk gezegd besefte ik het pas nadat ik de decals erop geplakt had. Als ik er op voorhand aan gedacht had, had ik het wel gedaan. Maar ik ga het nu niet meer aanpassen, want ze zijn er nu wel mooi genoeg uit.g94 schreef:Targets zijn ook super. Mijn enige bedenking: ik zou de decal aan de rand van de target afgesneden hebben. Nu zie je dat randje. Dan zou zelfs dat niet zichtbaar geweest zijn. Maar bon, da's detailkritiek hé op topwerk...

Ik ga trouwens gaan voor de mylar-oplossing en die ga ik wel over de volledige target plakken. Ik maak me sterk dat daardoor het randje nog wat minder zal opvallen. Bovendien denk (hoop) ik dat je dat helemaal niet meer gaat zien als je door de speelveldruit moet kijken.

- g94
- Contacteer:
Absoluut juist! Da's het nadeel van die closup foto's met die 7 megapixel camera's hédiesel64 schreef:Bovendien denk (hoop) ik dat je dat helemaal niet meer gaat zien als je door de speelveldruit moet kijken.

Restauraties: Eight Ball Deluxe - Defender - Barracora -Harlem Globetrotters - Time Fantasy - AFM - MB - MM - TAF whitewood - LOTR - The Sopranos
Mooie werk.

- Baron Shadow
- Real name: Ruud Kooij
Als het randje je nu ook stoort zou ik het alsnog wijzigen.
Is nu niet veel werk en hebt decals genoeg.
Waarschijnlijk doe je het anders niet snel meer en is het toch niet 100% naar je zin.
Maar let wel zou ik doen als het mezelf stoort want is het belangrijkste niet wat een ander er van vind.
Is nu niet veel werk en hebt decals genoeg.
Waarschijnlijk doe je het anders niet snel meer en is het toch niet 100% naar je zin.
Maar let wel zou ik doen als het mezelf stoort want is het belangrijkste niet wat een ander er van vind.

Take my advice...I don't use it anyway....
- vmuniverse
- Real name: none
Altijd weer een genot om deze story te volgen met de fotootjes erbij
Keep up the good work!

Keep up the good work!

Pinball is a little peace of art
- vmuniverse
- Real name: none
Ik heb een bieding gedaan op ook een speakeasy kast
Hoop dat de verkoper akkoord gaat en dan neem ik hem mee

Pinball is a little peace of art
- zwartepanter
Heb de kast ook gezien, heb in het verleden er al enkele kunnen kopen omdat die kast me aanspreekt... zal die ooit nog eens bezitten...vmuniverse schreef:Ik heb een bieding gedaan op ook een speakeasy kast

Oh, super! In welke staat? Een 4-player of een 2-player? Hou me op de hoogte.vmuniverse schreef:Ik heb een bieding gedaan op ook een speakeasy kast

Ik hoop stiekem dat deze topic een beetje uw interesse in deze kast verhoogd heeft?

Zo, voordat ik de (hopelijk) laatste week van deze restauratie in ga, nog even wat updates.
Vooraleerst de saucers. Zo zien ze er uit na de touchup. (opnieuw: in het echt ziet er heel wat beter uit dan op foto. Die wolken in de verf zie je niet en het kleurverschil is echt niet zo groot)

Bon, die touchups moeten beschermd worden, dus ik ga ze lakken. Ik ga deze lak gebruiken (wordt ook gebruikt voor carroserie van auto's, dus die zou toch redelijk sterk moeten zijn. Als er iets mee mis gaat, zal ik het laten weten zodat we dat merk moeten vermijden dan.

Er staat op de bus "geschikt voor het lakken van acrylverven". Dat komt dus goed uit.
En zo zien de saucers er dus achteraf uit:

OK, ik geef toe. Je ziet ze nog, maar 't is toch al veel beter. En vooral: ik heb weer heel wat bijgeleerd.
Dan, nog een touchup. De deze:

Het bruin heb ik al eens geslaagd nagemaakt, maar voor het gelig wit had ik wat schrik. Dat bleek achteraf wel heel goed mee te vallen. Ik heb ervoor wit, geel en bruin moeten mengen en de match is perfect. Hier zijn beide kleuren al gedaan:

En hier zit het zwart er ook al op:

Again, het geel is perfect en het bruin nagenoeg perfect (doet weeral onrecht aan op de camera). Ik ben hier echt supercontent van.
Naast de vele voordelen van het plastic speelveld, ken ik slechts één echt nadeel: de schroefgaten hollen nogal vlug uit. Maar da's niet echt een probleem. Gewoon opvullen met Isopon P38.

En dan een gaatje boren met een boortje van 1mm.

En dan de eerste assembly en wat ball guides enzo al terug gezet. En dan maar genieten van de bling.

En toen sloeg het noodlot toe. Bij het terugplaatsen van een switch van een saucer, vergat ik een besermplaatje op de switch. Daardoor waren de schroeven te lang en draaide ik er dus eentje los door het speelveld...

Godmiljaar hé
Dan doet ge zo veel moeite aan zo'n speelveld, en dan dit. Zucht...
Nuja, ik zal er sowieso iets moeten over plakken, want de lak is daar los gekomen in dat cirkeltje. Misschien ook een mini-touchup. Nuja, ik zie wel.
Dan nog maar wat verder gedaan met het assembleren van het speelveld:

Dan nog even iets totaal anders, een nazicht van het Power/Driver board. Daar was immers wat oxidatie aan een diode:

Maar meteen ook de relay verwijderd om te kijken wat daar onder zat, maar dat bleek geen probleem te zijn.

De boel opgeschuurd en de diode natuurlijk wel vervangen. Dat bleek ook een goed plan, want die brak zomaar af toen ik ze vast nam.

Ten slotte ook nog een transistor geïnspecteerd die ooit vervangen was. Dat leek nogal klungelig gedaan en inderdaad. Eén pootje (de ground) gaf gewoon geen contact met het PCB.
Dit dan maar opgelost als volgt:

De andere jumper wires die je bovenaan op de foto ziet, zijn upgrades die ik doorgevoerd heb aan het PCB. Ik ben hier echter vergeten foto's van te nemen. Misschien dat ik ze later nog eens post en uitleg.
Ziezo. Lange update. Morgen ga ik normaal gezien verder met het opnieuw assembleren van het speelveld. Het einde komt nu écht wel dichtbij.
Vooraleerst de saucers. Zo zien ze er uit na de touchup. (opnieuw: in het echt ziet er heel wat beter uit dan op foto. Die wolken in de verf zie je niet en het kleurverschil is echt niet zo groot)
Bon, die touchups moeten beschermd worden, dus ik ga ze lakken. Ik ga deze lak gebruiken (wordt ook gebruikt voor carroserie van auto's, dus die zou toch redelijk sterk moeten zijn. Als er iets mee mis gaat, zal ik het laten weten zodat we dat merk moeten vermijden dan.

Er staat op de bus "geschikt voor het lakken van acrylverven". Dat komt dus goed uit.

En zo zien de saucers er dus achteraf uit:
OK, ik geef toe. Je ziet ze nog, maar 't is toch al veel beter. En vooral: ik heb weer heel wat bijgeleerd.

Dan, nog een touchup. De deze:
Het bruin heb ik al eens geslaagd nagemaakt, maar voor het gelig wit had ik wat schrik. Dat bleek achteraf wel heel goed mee te vallen. Ik heb ervoor wit, geel en bruin moeten mengen en de match is perfect. Hier zijn beide kleuren al gedaan:
En hier zit het zwart er ook al op:
Again, het geel is perfect en het bruin nagenoeg perfect (doet weeral onrecht aan op de camera). Ik ben hier echt supercontent van.
Naast de vele voordelen van het plastic speelveld, ken ik slechts één echt nadeel: de schroefgaten hollen nogal vlug uit. Maar da's niet echt een probleem. Gewoon opvullen met Isopon P38.
En dan een gaatje boren met een boortje van 1mm.
En dan de eerste assembly en wat ball guides enzo al terug gezet. En dan maar genieten van de bling.

En toen sloeg het noodlot toe. Bij het terugplaatsen van een switch van een saucer, vergat ik een besermplaatje op de switch. Daardoor waren de schroeven te lang en draaide ik er dus eentje los door het speelveld...
Godmiljaar hé

Nuja, ik zal er sowieso iets moeten over plakken, want de lak is daar los gekomen in dat cirkeltje. Misschien ook een mini-touchup. Nuja, ik zie wel.
Dan nog maar wat verder gedaan met het assembleren van het speelveld:
Dan nog even iets totaal anders, een nazicht van het Power/Driver board. Daar was immers wat oxidatie aan een diode:
Maar meteen ook de relay verwijderd om te kijken wat daar onder zat, maar dat bleek geen probleem te zijn.
De boel opgeschuurd en de diode natuurlijk wel vervangen. Dat bleek ook een goed plan, want die brak zomaar af toen ik ze vast nam.
Ten slotte ook nog een transistor geïnspecteerd die ooit vervangen was. Dat leek nogal klungelig gedaan en inderdaad. Eén pootje (de ground) gaf gewoon geen contact met het PCB.

Dit dan maar opgelost als volgt:
De andere jumper wires die je bovenaan op de foto ziet, zijn upgrades die ik doorgevoerd heb aan het PCB. Ik ben hier echter vergeten foto's van te nemen. Misschien dat ik ze later nog eens post en uitleg.

Ziezo. Lange update. Morgen ga ik normaal gezien verder met het opnieuw assembleren van het speelveld. Het einde komt nu écht wel dichtbij.

- g94
- Contacteer:
Gisterenavond nog maar eens met de Sopranos kunnen ervaren dat dat met een houten speelveld ook gebeurt...diesel64 schreef: Naast de vele voordelen van het plastic speelveld, ken ik slechts één echt nadeel: de schroefgaten hollen nogal vlug uit.

Maar inderdaad gemakkelijk te fixen

Goe bezig! De laatste loodjes...
- Real name: Jos Deboosere
- Contacteer:
Petje af! Nog de laatste stappen en dat zal een prachtige kast zijn ...
Hint voor de liefhebbers ... Vynckier had er nog een 4-player staan (tenzij deze ondertussen al weg is)
Hint voor de liefhebbers ... Vynckier had er nog een 4-player staan (tenzij deze ondertussen al weg is)
A Twix a day, keeps the anorexic away !!!
- zwartepanter
Bravo!
Nog eventjes Kristof...