Opstarten blijft doorgaan en stopt niet

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Herman
Real name: Herman

Opstarten blijft doorgaan en stopt niet

Bericht door Herman » 21 mar 2017, 15:09

Mijn Little Joe (EM Bally 1972) heb ik volledig gerestaureerd en schoongemaakt.
Een dankbare klus maar helaas loop ik nu tegen een probleempje aan.

Bij het aanzetten van de kast worden alle scores direct op nul gezet (prima), maar worden ook direct player 2, 3 en 4 afgetikt en dit aftikken van extra spelers gaat verder oneindig door. Het stopt niet. Binnen in de kast wordt de totaal teller voor het bijhouden van het aantal spelen daarom ook opgehoogd.
Tijdens dit proces wordt de playerunit (in de kop bij de score-wheels) aangesproken, een aantal relais in de kast zelf en een relais in de deur bij de muntingooi. Hierbij blijft de score-motor continue draaien.
Dat direct bij het aanzetten van de kast het spel wordt gerest is ook onderdeel van het probleem, omdat voorheen met de rechterflipper de verlichting kon worden geactiveerd en met de startknop in de deur het spel wordt gestart, c.q. alle scores op 0 werden gezet.

Verder wordt de bal gewoon gelanceerd, de verlichting brandt, de scores worden geteld, de gates gaan open, kortom alles werkt zoals het hoort. Op het speelveld zijn alle contacten goed, in die zin dat ze niet constant gesloten zijn, pas als de bal ze raakt.
Is de bal door de flippers heen en opnieuw gelanceerd wordt als bal nummer 2, worden ook de scores óók weer op nul gezet.

Kortom elke hulp bij dit probleem wordt gewaardeerd!

wizardblom
Real name: Ronald Blom
Contacteer:

Re: Opstarten blijft doorgaan en stopt niet

Bericht door wizardblom » 21 mar 2017, 17:37

Contact bij de deur blijft "hangen", meestal is dit te zien doordat het "coin"relay bekrachtigd blijft.
Kan ook zo zijn dat het "lock" contact op de coin te krap staat waardoor hij vanzelf intrekt.
Dat is het contact het dichtst bij het relay.
Slechte flipperkasten zijn er bijna niet, slecht afgestelde des te meer!

Herman

Bericht door Herman » 21 mar 2017, 20:39

Dank voor je reactie!
Het relais in de deur wordt pulsgewijs aangestuurd. Het relais is niet continue bekrachtigd.
Je ziet het relais tikken.
Wat bedoel je met het "lock"-contact te krap op de coin staat?

wizardblom
Contacteer:

Bericht door wizardblom » 22 mar 2017, 06:09

Lock contact is het contact dat zorgt dat het relay "in" blijft staan.
Is in dit geval een verbinding met een contact op de scoremotor, vandaar het "lock en release".
Als deze steeds inschakelt dan is het de schakelaar op de deur die in blijft staan.

Herman

Bericht door Herman » 22 mar 2017, 06:52

Dank.Bedoel je met de schakelaar op de deur, de ronde knop voor het starten van een spel (en afdrukken voor meer spellen tot 4 spelers)? Deze schakelaar staat 'open', dus op het oog geen contact. Maar bij doormeten van de twee contacten, is er wel degelijk sprake van 'gesloten' contact. Alsof de knop dus is ingedrukt.

We zijn op de goede weg! Nu de kunst uit te vinden waar deze 'sluiting' wordt veroorzaakt. Kun je aangeven bij welk relais dit zou kunnen zijn. Ik zie dat binnen in de kast de relais 'coin', 'lock' and 'reset' geactiveerd worden bij het starten plus eenmaal het relais 'game over interlock relay'.
Graag je tips...

wizardblom
Contacteer:

Bericht door wizardblom » 23 mar 2017, 06:24

Coin is de hoofdoorzaak, daardoor wordt de reset en game over interlock ook bekrachtigd.
Maar als het replay relay niet wordt ingetrokken zit de fout in het eerste schakelaartje op de deur, meest linker van de muntinworp.
Kan zijn dat het beugeltje vast is gelopen in de houder.

Herman

Bericht door Herman » 23 mar 2017, 16:39

Dank voor je input!
Ik heb echter al de jones-plug van de muntdeur losgemaakt van het "moederboard", om uit te sluiten dat de oorzaak in de schakelaars in de muntdeur zit. Daarna heb ik de machine aangezet. Helaas met hetzelfde resultaat een continu draaiende score motor. Of is dit niet de manier om een fout in de muntdeur uit te sluiten?
Welke volgende stap zou je nemen voor het vinden van de oorzaak?

wizardblom
Contacteer:

Bericht door wizardblom » 26 mar 2017, 09:17

Coinrelay, te krap of zelfs dicht staand contact.
Blijft zo direct weinig over, misschien dat het plaatje scheef staat waar de contacten in zitten.

Herman

Bericht door Herman » 26 mar 2017, 15:44

Dank!
Aanvullende info: de relays die bekrachtigd worden bij start: coin, lock en reset.
Reset val terug in rust na opstarten.
Als ik het coin relay geforceerd in rust-positie dwing, stopt de scoremotor!
Het coin-relay springt helaas niet terug in rust, ook niet als ik de Jones-stekkers van de coin-door losmaak van het "moederbord".
Graag je tips of hints....

wizardblom
Contacteer:

Bericht door wizardblom » 26 mar 2017, 19:46

foto van het coin relay?

Herman

Bericht door Herman » 27 mar 2017, 22:18

Dank voor je reactie!
Ik heb een afbeelding toegevoegd als bestand geupload, zie hem niet terug in deze post ???

De coin relay is de linker. ik heb elke draad losgehad en daarna de machine aangezet. Helaas zonder resultaat....
Als ik de spanning van het relay er af haal, dan de machine aanzet, blijft het stil. Als ik de linkerflip aantik, dan gaat de verlichting branden. Dit is normaal ook zo. HIerbij gaat het lock relay aantrekken. Dan bij het drukken van de startknop op de muntdeur, zorgt voor het aantrekken van het credit relay. Daarna blijft het stil... ook bij de score motor.

Aanvullende info: ik heb het credit relay gecheckt op de switch met draad groen/geel en bruin/rood. Omdat deze de spanning naar het coin realy stuurt. Als de switch open is meet ik 52 ohm (komt door een ander relay in het circuit denk ik), als de switch gesloten is meet ik 0 Ohm. De switch is volgens mij okay.

Hoop dat dit wat meer informatie geeft, alvast wederom hartelijk dank voor het meedenken!
Bijlagen
Coin relay is jet linker relay
Coin relay is jet linker relay

knutselsmurf
Real name: John

Bericht door knutselsmurf » 02 apr 2017, 17:29

Ik weet niet of u het probleem al gevonden heeft. Maar hoop dat u hier toch iets mee kunt.

Ik heb zelf afgelopen weken nog gezocht in een grand prix van williams. Deze ging als je de machine aan zet meteen resetten en kon je spelen. Dan als je 3 ballen gespeeld had ging de machine meteen opnieuw resetten.

Na lang schema's lezen en zoeken heb ik het probleem gevonden in het coin relay. Hier was een contact dat constant gesloten was. Contacten goed afgesteld en alles weer normaal.

De tip die ik u kan geven is download de schematische tekening van de machine van ipdb en begin bij het reset relay en controleer of deze contacten zo staan zoals in de tekening. En dan zo de 3 relais bij langs gaan en controleren. Ik weet dat bij williams in de manual van alle relais met de contacten een schematische weergave staat met een korte uitleg wat de contacten doen, ik weet niet of bally dit heeft.

Ik hoop dat u hier iets mee kunt

Groeten John

Herman

Bericht door Herman » 06 apr 2017, 23:19

Dank je John, helaas heb ik het probleem nog niet gevonden.
Het schema had ik al gedownload en geeft wat inzicht.
Inmiddels ben ik er achter dat er een constante spanning op het Coin relais staat (ong. 53 volt)
Daarom trekt het relais aan en blijft de score-motor draaien.
Het is een grijze (op de Self-Hold-Switch van het Coin relais) draad, maar ik kan niet ontdekken waar de spanning vandaan komt.
Enig idee?

wizardblom
Contacteer:

Bericht door wizardblom » 07 apr 2017, 07:37

Contacten bij de scoremotor controleren, misschien een sluiting tussen de stuurdraad en spanning.
Lastig klusje, maar je weet welke kleur draad het is en op het schema staat meestal welke cam het is.

Waar woont de kast?

knutselsmurf
Real name: John

Bericht door knutselsmurf » 08 apr 2017, 23:57

Na lang zoeken lom je er vanzelf.
Als je in het schema kijkt bij coin re. op locatie E3, dan zie je dat er een 5-tal switches zijn die het coin relais die 53v geeft. Deze switches kan zijn dat er 1 altijd gesloten is die volgens het schema normaal geopend moet zijn.

Dit zul je even moeten gaan meten en checken.

Je kan ook nog de stekkertjes van coin chute 1 adj. en coin chute 2 adj. Zo zetten dat je een paar switches eerst kan uitsluiten.

Het probleem zal daar dan toch ergens in dat hoekje moeten wezen, omdat er verder niet veel switches voorzit die het relais aanstuurt.

Groeten John

Plaats reactie