Gottlieb system 80b probleem
-
- Real name: Tom de br.
Gottlieb system 80b probleem
Ik heb een probleem, eigenlijk twee, met een system 80b systeem in een spring break kast, misschien weet iemand raad,
1. Soms start de kast niet door, als ik dan de mpu aanraak en er een beetje mechanische stress op geef start hij wel door. Als dit gebeurt gaat de reset lijn op en neer ( elke paar seconden). Ik heb een aantal ideeen waar het door zou kunnen komen, wat denken jullie? Ik zou zeggen, slecht contacten van de chips naar hun houders toe? Een slechte condensator aan de onder kant van het bord voor de voedings stabillisatie? En erzijn vast nog heel veel andere redenen. Maar waar te beginnen.
Ps er was batterij schade en deze heb ik hersteld dankzij de vele tutorials op internet. Ook heb ik de voeding goed afgeregeld op iets van 5.2v
2. Er zit een automatische ball shooter op, deze shooter zou geactiveerd moeten worden door het drukken van de rechter knop. Als ik op deze druk geberut er niets. Wat er wel gebeurt, als kast start en er ligt een bal voor de shooter word deze afgeschoten, de spoel (en contacten) zijn hier wel goed. Als ik het spel start word er wel een bal vrijgegeven en het spel start, als ik deze bal handmatig uit de shooter lane haal en in het spel leg kan ik gewoon spelen.
iemand ervaring met dit probleem, zou het met de beschrijving die ik geef een slecht contact naar de mpu kunnen zijn vanaf de rechter knop?
Alvast bedankt!
1. Soms start de kast niet door, als ik dan de mpu aanraak en er een beetje mechanische stress op geef start hij wel door. Als dit gebeurt gaat de reset lijn op en neer ( elke paar seconden). Ik heb een aantal ideeen waar het door zou kunnen komen, wat denken jullie? Ik zou zeggen, slecht contacten van de chips naar hun houders toe? Een slechte condensator aan de onder kant van het bord voor de voedings stabillisatie? En erzijn vast nog heel veel andere redenen. Maar waar te beginnen.
Ps er was batterij schade en deze heb ik hersteld dankzij de vele tutorials op internet. Ook heb ik de voeding goed afgeregeld op iets van 5.2v
2. Er zit een automatische ball shooter op, deze shooter zou geactiveerd moeten worden door het drukken van de rechter knop. Als ik op deze druk geberut er niets. Wat er wel gebeurt, als kast start en er ligt een bal voor de shooter word deze afgeschoten, de spoel (en contacten) zijn hier wel goed. Als ik het spel start word er wel een bal vrijgegeven en het spel start, als ik deze bal handmatig uit de shooter lane haal en in het spel leg kan ik gewoon spelen.
iemand ervaring met dit probleem, zou het met de beschrijving die ik geef een slecht contact naar de mpu kunnen zijn vanaf de rechter knop?
Alvast bedankt!
- Richard Baan
- Real name: Richard Baan
- Contacteer:
Re: Gottlieb system 80b probleem
1 Ik zou als eerste de solderingen van de connectors doorsolderen, en de IC's die op voetjes zitten even er uit halen en weer terug plaatsen.
2 Doet de rechterknop het wel goed? Misschien dat er daar een extra contact zit, wat vies of verbogen is.
2 Doet de rechterknop het wel goed? Misschien dat er daar een extra contact zit, wat vies of verbogen is.
Don't take life so seriously... It's not permanent.
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
-
1 bedankt voor de tip, met ik de ic voetjes ook nog schoonmaken ofzo zodat ik zeker weet dat ze weer goed cntact maken (oxidatie op de voetjes?) of os dat ongebruikelijk.
2 ik heb de knop doorgemeten en deze doet het in principemgoed, tijdens het spel gaan de flippers ook gewoon heen en weer maar weet niet of dit ook via de cpu gaat.
2 ik heb de knop doorgemeten en deze doet het in principemgoed, tijdens het spel gaan de flippers ook gewoon heen en weer maar weet niet of dit ook via de cpu gaat.
Dit klinkt inderdaad alsof er nog iets mis is op de CPU.
Als zo iets gebeurt nadat je batterijschade herstelt hebt, is de boodschap simpel: je werk nakijken.
Waarschijnlijk zit er ergens nog een slecht contact aan één of andere IC voetje dat niet helemaal perfect gesoldeerd is. Alle baantjes waar je aan gewerkt hebt al zeker doorpiepen.
Kan zijn dat het startknop probleem ook daarmee te maken heeft.
Als zo iets gebeurt nadat je batterijschade herstelt hebt, is de boodschap simpel: je werk nakijken.
Waarschijnlijk zit er ergens nog een slecht contact aan één of andere IC voetje dat niet helemaal perfect gesoldeerd is. Alle baantjes waar je aan gewerkt hebt al zeker doorpiepen.
Kan zijn dat het startknop probleem ook daarmee te maken heeft.
No shirt. No shoes. No pinball.
- Richard Baan
- Contacteer:
1 ik maak dat (alleen als het erg is) wel even schoon, maar wees voorzichtig dat er niet een pinnetje verbuigt of afbreekt.
2 hoeveel contacten zitten er bij die knop? Het kan zijn dat 1 contact de flipper bedient, en een 2e contact geeft het signaal door aan de cpu. Wat ook kan is dat als de flipper omhoog staat er dan een contact gemaakt wordt en naar de cpu gaat. Hoe dat bij Spring Break zit weet ik niet.
2 hoeveel contacten zitten er bij die knop? Het kan zijn dat 1 contact de flipper bedient, en een 2e contact geeft het signaal door aan de cpu. Wat ook kan is dat als de flipper omhoog staat er dan een contact gemaakt wordt en naar de cpu gaat. Hoe dat bij Spring Break zit weet ik niet.
...
Laatst gewijzigd door Pinman op 06 apr 2021, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ik denk wel dat het is wet je bedoeld, op deze mpu zit een opbouw bordje met een chip (de eeprom?) en er zit extern nog een bordje aan die met de reset te maken ( iets van een watchdog).Pinman schreef:Heeft deze sys80b mpu zo'n reset bordje in de testvoet? Deze zijn ook berucht om het slechte functioneren.
-
Richard Baan schreef: 2 hoeveel contacten zitten er bij die knop? Het kan zijn dat 1 contact de flipper bedient, en een 2e contact geeft het signaal door aan de cpu. Wat ook kan is dat als de flipper omhoog staat er dan een contact gemaakt wordt en naar de cpu gaat. Hoe dat bij Spring Break zit weet ik niet.
het is een enkele knop, heb het schema alleen nog niet zover kunne doorgronden hoe dit precies richting cpu wordt gestuurd.
Wat ik al wel heb gemerkt is dat de schema's niet heel erg kloppen met wat voor info er op de kast staat. In de kast staat bij het zekeringen bordje 1amp slow-blow, deze zekering vervangen en hij blijft maar klappen. Staat er op het schema 2amp slow-blow waardoor hij wel blijft werken ...
-
Het probleem was dat 1 van de flippers niet genoeg uitsloeg, de rechter flipper bovenin. Als de flipper helemaal uit is wordt er een signaal gegen naar de cpu die het spel start.
Wel zijn alle ijzeren rondes die in de spoel op en neer gaan vies, deze lijken stroef te gaan. De oorzaak weet ik niet, en heb geen verand van coil sleeves enz.. Iemand tips?
Bedankt!
Wel zijn alle ijzeren rondes die in de spoel op en neer gaan vies, deze lijken stroef te gaan. De oorzaak weet ik niet, en heb geen verand van coil sleeves enz.. Iemand tips?
Bedankt!
- Richard Baan
- Contacteer:
Schoonmaken met wasbenzine.
Of anders gewoon vervangen.
Of anders gewoon vervangen.